Producent
2008-08-12 18:52
[video] Clawfinger - Nigger
Wtf...?
ja precis. what.... the.... fuck ....
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
....
Clawfinger is an Industrial Rapcore band from Sweden and was one of the earliest bands to adopt this sound. Clawfinger is known for aggressive but melodic music and tackling political and anti-racist themes in their songs. Their original demo comprising of three tracks ("Waste of Time", "Nigger" and "Profit Preacher") quickly secured them local radio airplay and consequently brought them to the attention of the MVG label. "Nigger" is an anti-racism statement that caused quite a stir and was a massive success; it was also released as a single. Länk till http://en.wikipedia.org/wiki/Clawfinger Goddamn my man you see I can't understand Why you wanna say Nigger to your brother man Taking black pride then you call yourself a Nigger Don't bring yourself down cos it just don't figure Take a look at yourself and your history You don't look like a goddamn Nigger to me It's a negative world and the white man made it Gave you a name to dominate and trade it Making blood money of his very own race man And all of this because the colour of your face man Nigger Nigger Nigger Nigger Placed and educated in a neighbourhood of crime Taught from the beginning that you weren't worth time Liquorstore and gunstore next to one another With only one purpose so you all kill each other Leaving one less problem to worry about That's the way they do it this is how it turns out And justice for all with the American goverment I wanna know where all the goddamn money went We didn't see it and it didn't do no good I guess you couldn't give a fuck about a black neighbourhood Nigger Nigger Nigger Nigger Nigger You're the real Niggers, You're the real Niggers, You're the real Niggers There's always gonna be fanatical minorities The ku klux klan and fucked up authorities Conservative cunts and religious preachers I don't care cos they ain't our teachers Living a life they say is free from sin Then they judge another person by the colour of their skin I feel ashamed of myself I'm a white human being Surrounded by suckers to afraid to be seeing There ain't such a thing called superior race And there ain't nothing special 'bout colour of your face You've got a one way ticket to a dead end street The pressure is on so feel the heat Media pollution is a very bad solution Hypocriticat hype is your only contribution So leave us alone and give your brothers some space Cos you're a lousy contribution to the human race Nigger Nigger ... tutututututuuu
Producent
2008-08-12 19:03
Vad fan är detta? Och den ska vara anti-rasistisk? :S
Still down to pull a homicide just strap up and ride, stick a needle in my eye if I ain't ready to mob
Producent
2008-08-12 19:09
Per exempel så missförstod lyssnarna allt med låten (inte minst p.g.a. det klantiga upplägget med rap som ingen lyssnade på i verserna och upprepande av ett enda ord i "refrängen"). Inte minst var de dåvarande naziskinsen inte sena att anamma den (vilket visar hur mycket hjärnaktivitet de lägger på musiken de lyssnar på). Till Clawfinger är det väl bara att säga: bra försök, men ingen cigarr... 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
En annan rolig video med Clawfinger:
Ja, gullig tanke men riktigt dåligt utförd. Speciellt med klumpiga menaingar som Cos you're a lousy contribution to the human race Nigger Nigger ...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag är lite förvånad att ingen verkar ha hört den. Den var ju en stor hit på 90-talet. Dom var ju mil före Nas i denna fråga. Kan till och med tänka mig att det är Clawfinger som är inspirationen till nya skivan. PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"
soulable få se nu, nightwish elelr vad de hette med låten nigger vs 2Pac, Notorious BIG, Big L, Big Pun, Wu-Tang i sitt esse och massa annat gött.. jag tror att de drunkna rätt hårt under soundet av riktiga "niggas".
Tycker att det är en klockren text. Det är klart, väljer man att haka upp sig på ett enda ord så missar man antagligen poängen.
Cos you're a lousy contribution to the human race Nigger Nigger ... Tar man det bokstavligt så kan det ju se illa ut. Se istället tanken bakom meningen, att termen "Nigger" är ett sätt att nedvärdera människor på och att det finns alldeles för många som slänger ur sig det ordet utan att tänka på hur laddat det är.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
en riktig klassiker
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental
Per exempel så missförstod lyssnarna allt med låten (inte minst p.g.a. det klantiga upplägget med rap som ingen lyssnade på i verserna och upprepande av ett enda ord i "refrängen"). Det fick folk att reagera, vilket säkerligen var tanken bakom det hela. Dock så fastnade många vid just ordet "Nigger" och började slänga ur sig nazistanklagelser utan att överhuvudtaget kolla upp resten av texten.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Kaneida: Jag förstår inte vad du säger och jag är övertygad om att du missförstod mig. PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"
potatissuger P21 Ja, precis. D e d låten handlar om men man måste ju också förstå att för vissa så är det mer eller mindre laddat ord beroende på från vems mun det kommer.
Fooze P21 Den ägde! Var va den ifrån?
Funkenteller P23 Något avsnitt med Anders & Måns.
haha det här va ju nytt... verkligen
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan
Producent
2008-08-13 20:12
oneoo P0 haha du har ju fattat innebörden med tråden ...verkligen
En klassiker helt klart. Släpptes plattan 96? Har för med det var samma år som RATM - RATM iaf.
Vad är det du vägrar att berätta / Grabben jag ska nog få dig att berätta med hjälp av en stor jävla beretta - Organism 12
Släpptes plattan 96? Har för med det var samma år som RATM - RATM iaf. RATM - RATM kom ju ut '92?
Just fan, det gjorde den. Dom spelade ju på hultsfred 94.
Vad är det du vägrar att berätta / Grabben jag ska nog få dig att berätta med hjälp av en stor jävla beretta - Organism 12
Eller var det 92 kanske. Jag blandar ihop åren :(
Mabande har helt rätt i det han säger om låten och bandet. Musiken och videon är ju skitrolig att titta på nu och man kan inte göra annat än att garva, men låten blev jävligt uppmärksammad när den släpptes (både i Sverige och internationellt) och om jag inte har helt fel så är dom ett av de första banden som kom på den totalt idiotiska ideen att blanda rap och metal :/
För er inbitna Clawfinger fans så kan jag meddela att they're still going strong och spelar snart i Sollentuna :D
Länk till http://www.srbf.se/
'...and the words of the prophets were written on the subway walls' - Simon & Garfunkel
Skivan som låten låg på släpptes i USA utan "Nigger". Så kul när folk missuppfattar låtar. Som "Hiphopper" med Rusiak :D
Redline!
låten som delar ut näven mot religiösa fundamentalister de gjorde.. "two sides" är fruktansvärt mycket intressantare än denna..
mama said knock you out
Dr. Octagon, hur missuppfattas låten hiphopper?
AIK ARSENAL "Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "
Lollarn: Rusiak gjorde sig lustig över stereotyp-hiphopparen men folk fattade inte det typ.
Redline!
haha jag tycker den låten är bra...clawfinger är otroligt smarta och sänder ut väldigt bra budskap om saker och ting..lyssnat på dom sen jag var 14 :p
Klyschan "lika missförstådd som Hiphopper" borde snart ogiltigförklaras eftersom det antagligen är en av Sveriges topp 3 liknelser och det finns inte en möjlighet att nån missförstår den längre
Älskade introt på denna när den va ny!
Somethings never change
Scripta: Jag fick nyss förklara det för Lollarn så din iakttagelse är felaktig.
Redline!
Dr.Octagon vs Scripta 1 - 0
AIK ARSENAL "Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "
Dr. Octagon Sant sant :) Men faktum kvarstår att det är en av de mest uttjatade liknelserna i Sverige och jag får alltid känslan av att personerna som använder det drygar sig för att dem tror att dem är ensamma i hiphopsverige om att förstå Hiphopper
Scripta: Haha, va?! Rusiak har ju själv berättat om hela grejen i bl.a. "Mikrofonkåt". Vad hänger du med för människor egentligen?
Redline!
Producent
2008-08-18 16:09
nu är det ju inte direkt rusiak som var ämnet i denna tråd.