I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Krönika] - Den evigt flyende Assyriska släkten.

Övrigt - Webbsidor

2008-02-13 12:11

[Krönika] - Den evigt flyende Assyriska släkten.

Satt och frågade ut mina föräldrar igår med lite detaljer angående deras historia för en grund som jag byggde på till en krönika och så här blev resultatet: www.rtt.lqp.se

http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)

2008-02-13 12:23
Jo, den där historian kan många av oss berätta i olika varianter, de flesta har ett bagage med obehagligheter och flykt från terror och ondska, iaf personer som bott i områden påverkade av krig etc. I min släkt är det lite blandade saker, släkt i mellanöstern med judiskt påbrå som mer eller mindre fick stora delar av den samtida släkten komplett utraderad (Hitler), och tortyr och beordrad avrättning av alla på farsans sida (Franco).

Det var en bra krönika. Hoppas du finner din plats en vacker dag. Min är nog inte riktigt heller Sverige tyvärr även om det är ett bra land på många vis med generellt sett trevliga människor och bra välfärd mm. Blir antagligen Spanien, Sydamerika eller västra USA, :)

2008-02-13 12:30
En del av dina länkar verkar f.ö. inte funka..

2008-02-13 14:17
GAIA: Jag har peppat och övertalat min far att dokumentera sitt liv. Han har levt värsta actionthrillerlivet, flytt diverse länder, suttit i fängelse, tvingats börja om, och om och om från början. Jag har lyckats spåra min släkt 7 generationer bakåt och har ett släktträd på över 80 personer som jag lyckades sätta ihop med den sista överlevande som kunde koppla samman 4 generationer bakåt... och hon är döende, tänk om jag inte hade hunnit. Jag har peppat min mor att skriva ner minnen från förr också för att kunna sammanställa allt på ett ställe och spara för framtida generationer.

Min poäng är, passa på och ta tillfället i akt att skriva ner allt som hänt. Jag är den förste som gör detta i min släkts historia och känner att det är en ära och ett previlegium, om inte en skyldighet att bevara någon form av förståelse om ens identitet.

Jag klickade mig fram lite också i bloggen, hittade inga brutna länkar. Tack för feedbacken!

2008-02-13 17:11
Inte lite fånigt att jämföra dina föräldrars flykt med att du tycker det är kallt och vill flytta till solen? Du säger iofs att det är "trivialt" i jämförelse men ändå. Du gör jämförelsen
Vasastan JAO!!

2008-02-13 18:09
Jag tycker den gemensamma historien är intressantare än min enskilda släkts.
www.google.se

2008-02-13 18:27
fulfrihet: tycker inte det ena utesluter det andra.
Graffare

2008-02-13 19:07
Hur fan kan du säga att du FLYR från sverige när din släkt FLYDDE tortyr och att blir avrättade för olika åsikter och religioner?
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"

2008-02-13 21:48
Det var del av hans skriftspråk, dvs, att använda samma ord för att göra en koppling, ingenting mer, vilket han också poängterade i sin text.

Intressant text, som krönika lite osammanhängande då den startar i en ände, återknyter på sätt och vis, men inte så starkt som man kunnat tro. Att börja med något så grovt som våld/död och gå ut med en flytt kan vara en svår "flytt" för läsaren.

I övrigt är det tråkigt att du väljer att lämna Sverige, ditt språk och dina ambitioner är något vi kan vara stolta över, och gärna ser stannar kvar och tillför. Jag tror många tänker så, men i Sverige är vi dåliga på att dela ut beröm. Jag gillar det, jag tycker det gör Sverige lite stoiskt (kanske en gammal protestantisk vana (där man inte förväntar sig något för det man uträttar, man vet aldrig om man är tillräcklig för Gud och garderar sig genom att jobba hårdare)), rutinmässigt... Jag gillar inte all överdriven optimism och trevlighet, det kanske är det du också stör dig på?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-13 22:20
Nils: Tack för feedbacken, som du säger så är just rotlösheten (är det ett ord?) den röda tråden genom texten. Hade jag velat skriva om det assyriska folkmordet eller skildra det så hade jag gått in för det betydligt mer. Jag ville mest ange orsaken till varför mina förfäder var tvungna att fly, samma med mina föräldrar osv.

Jag har fått en hel del kritiker från kurder som anser att jag attackerar dom i texten och inte frambringer vad Assyrier gjort mot andra men det är ju en bisak. Det handlar inte om vad kurder gjorde mot assyrier utan vad som hände min farfar för att få fram poängen att han flydde. Naturligtvis använder man gärna målande, chockerande och stötande scenarion (som förvisso är helt sanna) även om de inte direkt leder nånvart, det är ju ett trick att få läsaren att ta sig förbi de första tre raderna och läsa hela texten. :)

Anledningen till att jag väljer att lämna Sverige är ja, som jag skriver i texten, mycket jante, klimat som inte passar min smak och en social kyla och apati som jag har svårt att identifiera mig med. Sverige har mycket positivt också, det finns en trygghet och så är man ju trots allt van, mer än van, man känner till allt utan och innan men jag ska se om jag inte kan finna den där sinnesron jag saknat i så många år i ett annat land. Åtminstone får jag en härlig solbränna och går ner i vikt medan jag funderar över det :D

2008-02-13 23:07
Rotlöshet går bra säger google, vet inte vad ordboken säger men det är ju omöjligt att missförstå... Ok, jag hänger med lite bättre då, det är inte en dålig krönika men kan nog uppfattas som lite hastig, jag tror en återkoppling kunde gjorts på ett lite annat sätt, och gärna en kanske lite längre text allt som allt (många bra krönikor, i mitt tycke, brukar vara rätt långa). Kan väl också tillägga att det skulle vara intressant att läsa en längre krönika/text som främst handlar om dina föräldrar och deras historia (främst Assyrien då för att få in kurdernas motargument, men kanske ändå inte för politisk och debatterande).

Ja, kyla/apati kan jag väl iofs hålla med om är lite jobbig ibland, även fast jag godtar den allt som oftast. Det är ju lite av ett säsongsfenomen också, folk brukar generellt vara trevligare på sommaren upplever jag... Så visst har det med klimat att göra, kylan isolerar väl oss en aning kanske?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-14 01:27
Nils: det finns otroligt mycket information, vittnesmål och foton från det assyriska folkmordet. Bara googla på Assyrian genocide, eller kolla wikipedialänken i krönikan om du vill ha nåt lättläst och sammanfattat :)

Folks attityder är absolut i allra högsta grad kopplat till klimatet och somrarna i Sverige är... ja, de är okej. Men jag vill ha mer sol, mer värme. Värme som sträcker sig längre än under 2 veckor i juni och som sen oftast regnar bort :)

2008-02-14 11:09
skitnödig?

2008-02-14 11:57
Appropå värme.. Längtar så jävla mkt efter den nu asså, det är flera månader kvar av vintern men jag är dödstrött redan, har aldrig gillat den svenska vintern någonsin.. Vem vill frysa och gå omkring i mörker och slask frivilligt liksom? :S

Konstigt nog finns det folk som inte bara gillar det men gillar det mer än sommaren och utbrister "äntligen" när vintern kommer, mkt mystiskt. Jag mår seriöst dåligt under vinterhalvåret, haha..

2008-02-14 12:13
GAIA: Så, varför stanna kvar i Sverige? :)

2008-02-14 12:20
Hmm, håller på att göra klart ett par musikprojekt, när de är klara och släppta så är det inget som hindrar mig, :)

År 2009 bor jag nog inte längre kvar.