I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Rasistisk nyhetsrapportering [artikel]

Övrigt - Webbsidor

2006-09-29 14:13

Rasistisk nyhetsrapportering [artikel]

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,895648,00.html

är det någon mer än jag som undrar lite smått över nödvändigheten att nämna ordet mulatt ihop med en massa andra negativa epitet?

Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan:
vad skulle promoe ha gjort?
Och sen gör jag det. - Stepfucced

2006-09-29 14:16
håller faktiskt med, kändes lite dumt formulerat...

2006-09-29 18:54
ja verkligen!
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2006-09-29 19:12
ja tänkte det med, att det skrivs som nån slags förklaring till den påstådda kannibalism...
-vad e klockan
-va?
-inte vatten ...MILK

2006-09-29 19:53
skriv ett argt mejl?
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2006-09-29 20:40
vaddå rasistiskt?, han var ju mulatt lixom, han verkade för övrigt jävligt skön
Street savvy

2006-09-29 22:07
oj.... seg dag för nyhtersbyråerna eller? who the hell gives a s**t?
jag har ingen aning om vad tusan min farfars far hette, än mindre vad han sysslade med... tjerna, jag vete tusan vafan min farsa gör ens? jag har uppenbarligen nollkoll...
vem, ärligt talat, bryr sig?

2006-09-29 22:10
sluta tjuta vafan

2006-09-29 22:42
Typiskt mulatter och äta människor.

lol
4 months down the down the road the idiot gear kicks in

2006-09-30 00:01
nej att de får det att framstå som att det skulle vara något dåligt att vara mulatt!
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2006-09-30 00:14
Det står mer positivt i samband med N-ordet.

"I tidningarna skrivs att han är "idealet af negerskönhet", att han har en ståtlig och smidig figur, och "kläder sig synnerligen vårdat och för sig oklanderligt, nästan nobelt"."
Skåne!

2006-09-30 11:23
niin nej gb glassen är löjligt. detta är det enligt min mening inte. på framsidan på tidningen stod det Reinfeldt släkt med kannibal-och mulatt!

2006-10-04 17:34

2006-10-04 18:57
det bästa aftonbladet kunde hitta på Reinfeld.. STORT duuu......

2006-10-04 19:15
att folk orkar asså..
en död moderat är en bra moderat

2006-10-04 19:57
Ja eller hur! Man borde inte få berätta att en mulatt var en mulatt ifall han också hade gjort nått dåligt! För då är man rasist!

UTE EFTER SVENSK HIPHOP VINYL!
KOLLA MIN PROFIL!

2006-10-04 19:59
asså draååååååååååååååååååååååt helvete vafan, rasistiskt? stick! fanva löjliga alla är när de gäller sånt, glassar hit o dit etc!

MULATT MULATT MUFAKKA!

shit, i´m an skinskalle!
BAHA!

2006-10-04 20:08
Hela artikeln är ju whack, det där är bara en detalj.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2006-10-04 20:09
bara för att hela rasisthysterin med glassar och allt möjligt är totalt jävla bombad betyder det inte att ALLT är det. formuleringen är rätt skev. oavsett vad man tycker om noggerglassar...

2006-10-04 23:58
En mulatt är en person av blandad härkomst från afrika söder om sahara och europeiskt ursprung. Exempelvis en person med en svart och en vit förälder. Ordet kommer av det spanska mulato, som har samma betydelse. Från början och i kolonialt sammanhang avsåg det en manlig avkomling av spanjor eller portugis och en afrikan. Mulata används med stolthet av brasilianska kvinnor med denna biologiska bakgrund.
Graffiti is like music for your eyes.

2006-10-05 00:49
alexx
det är inte ordet mulatt som folk reagerar på utan i vilket sammanhang ordet används...

2006-10-05 01:17
jag visste inte va ordet betydde så jag kolla upp det bara
Graffiti is like music for your eyes.
Producent

2006-10-05 12:04
Det e ju media, what could you expect.
DubbelMakkan

2006-10-05 12:32
Komogant

Vem har inte "orent blod" som du uttrykte dig?
Det är väldigt få som har ett släktträd som rotar sig i Sverige.

Och varför skulle ett släktled från något annat land vara orent?

Dessutom så känns det som att sanningsmängden i aftonbladets artikel lika gärna kan vara 0%.

Dom sitter på redaktionen och hittar på nyheter för att idioter ska köpa derar skit och bli fördummade ...

Aftonbladet = okunskapens största spridare.

låt oss spy på Aftonbladet och Expressen i all framtid.

Det fanns en gång i tiden en tidning som hette "En ding ding värld" numera heter den Aftonbladet.

peace
- da locos crew -

2006-10-05 12:47
Han hade loppcirkus och visade "zulukaffrer" på scen.
  Han var mulatt - och sa att han åt människor.

För att vara helt ärlig ser jag inte det rasistiska. "han var mulatt" Ja, då var han väl det... det är väl inte så skumt att de nämner det?

Sverige hade inte särskillt många mulatter på 1880-talet.

2006-10-05 13:37
mulatter e bäst u cant beat me :P

finner inte den artiken för rasistisk.

men fimp om du vill stämma aftonbladet så kan jag vara en mmulatt som tog illa up ;)
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.

2006-10-05 14:09
haha tekone :D

2006-10-05 15:08
jag bor med en mulatt som tog illa upp! han kan också vara med och stämma loss...

2006-10-05 19:31
"Damerna, i synnerhet, har funnit honom intressant, inte minst därför att han är "färgad" - kaffebrun. Måhända har färgen varit en särskild orsak till att han fallit damerna i smaken."

Det står ju inte bara dåliga saker heller om du läser. Och nästan hela repotaget hade ju med hans hudfärg att göra, så det är la inte så konsltigt att de nämner det eftersom hela texten ska komma att handla om det?

Som någon sa i någon annan tråd.
Den här häxjakten på rasism i media har gått för långt.
Är det inte glassar så är det gentlemän.
Signatur får rum här

2006-10-05 21:18
Shit vilka stackare ni är. Inget i den artikeln är att hetsa upp sig över. Troligen var det en små hustlare med kaffefärgad hud i sverige på vad? 1880 talet? Vad fan tror ni? Hur stor andel av sveriges befokning var mörkhyad eller av utländsk härkomst då? Lätt under 1%, vet ni hur många som ens sett en mörkhyad person? Skulle tro att det var väldigt få. Då är det klart att journalisterna som inte är mer än människor skriver att han är mulatt eller rent ut sagt neger.
Face the facts gang! En mörkhyad hycklare som har problem med snuten och uppför sig lite speciellt visst fan hamnar han på löpsedlarna.
What are you gonna do? Shoot me?

2006-10-05 21:30
Word NoWice.
Alla på whoa letar som idioter efter något som kan ses som stötande av ett par människor, och så gör de en tråd om det. Alla måste ha gjort minst en rasisttråd, annars är det inte coolt.
Nu såg fimp sin chans, och tog den.
Signatur får rum här

2006-10-05 22:02
ok, jag är vit, SHIT va jag rasistisk nu?
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan

2006-10-05 22:17
oneoo P18

Jävla nasse!
Signatur får rum här

2006-10-05 23:12
Det roligaste är att artikeln omnämer svarta som zulukaffrer,sjukt festligt!

2006-10-06 12:17
det var inte rasistiskt det skumma var varför mulatt nämndes i rubriken..som om han var släkt med något helt otroligt, hahaha.

däremot är det ju kanske uppseendesväckande eftersom det inte var vanligt på den tiden att man gifte sig utanför sin hudfärg, men av vad jag fröstått av artikeln var det en guvernör som låg med en svart kvinna och sånt har väl alltid hänt i koloniserade omrdåen
Femme fatale

2006-10-06 12:22
Kaffrer: nedsättande, numera förlegad benämning på bantufolk i södra Afrika som inte omvänts till islam eller kristendomen, till exempel "zulukaffrer".

fan va sjukt,. används ordet kaffrer som svenskt? Kafr på arabiska tror jag betyder otrognas eller avfällingar från islam. eller att man begår en syndig handling, att handlingen är kafr.
Femme fatale

2006-10-06 16:28

aw men come oooon.

artikeln var ju om att han påstod att han var kannibal, inte att han var mulatt.

allt är vad gör det till.

"Jag hatar inte mycket, men när någon uttalar whoa fel, börjar jag hata den personen." - Dr.Octagon

2006-10-06 16:32
och dessutom, som någon redan sagt: vem fan bryr sig om reinfeldts förfädrar?
"Jag hatar inte mycket, men när någon uttalar whoa fel, börjar jag hata den personen." - Dr.Octagon