I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tankar och filosoferingar kring ideal och nakenhet

Övrigt - Vardagsfilosofi

Rappare

2011-10-18 22:10

Tankar och filosoferingar kring ideal och nakenhet

Jag tror att det skulle finnas mindre sexism och utföras mindre våldtäckter om vi alla var nakna tillsammans oftare.

Jag menar inte att jag vill att folk inte ska göra det om dem inte känner sig bekväma med det eller att man ska vara naken ute på stan, i affären eller restaurang eller på ett möte. Kanske inte ens vara nakna mer men bara bli mer medvetna om hur ''vanliga'' kroppar ser ut och inte dem man ser i porrfilmer, vanliga filmer eller på the ''Cat Walk'' med modeller.

Men ett kul och intressant experiment skulle vara om någon/några eller jag testade att vara mer nakna hemma med folk man känner sig bekväma med så slipper det bli så stor fokus på våra erogena zoner.Det säger sig självt att man inte ska göra det om det är för kallt men jag menar om möjligheterna finns så, varför inte testa om man känner sig bekväm med dem och de som är i närheten.

Det kanske skulle bli mindre fokus på att se ’’porrig’’ ut för dig och dina vänner och att vi alla ser olika ut men inte är mer, mindre, bättre eller sämre för det.

Vi är skapade precis så som vi skulle, som det var meningen, varför skulle vi annars finnas om det var något ’’fel’’ på oss.

Det finns inga fel, misstag, fult eller snyggt.

Det är bara media och eliten som vill kontrollera oss att tänka mest på porr, pengar och våld, intriger.

Vi är som vi är, det är våra hjärtan vi borde lyssna till. Inte vad som sägs i TV eller tidningar, i skolan eller på jobbet.

(Inlägget ändrat av MarcusHitScene 2011-10-18 22:10:33)

Allt är en reflektion av dig själv så du väljer själv hur du vill skapa situationer.
Min verklighet är inte mindre verklig än din bara för att vi inte delar samma upplevelser.
Huvudsaken är att JAG upplever den, bara det gör den verklig.
Moderator

2011-10-18 23:17
Jag tror att det skulle finnas mindre sexism och utföras mindre våldtäckter om vi alla var nakna tillsammans oftare.

Hur menar du där? Jag tror i så fall tvärtom. Skulle sex "avdramatiseras" om folk gick nakna mer, eller vadå?

Kanske inte ens vara nakna mer men bara bli mer medvetna om hur ''vanliga'' kroppar ser ut och inte dem man ser i porrfilmer, vanliga filmer eller på the ''Cat Walk'' med modeller.

Återigen vadå medvetna om hur vanliga kroppar ser ut? Jag är ganska säker på att en våldtäktsman våldtar för att han är nyfiken på hur en "vanlig" kropp ser ut.

Och vad händer med smala "cat walk-tjejer" då? Finns det inget utrymme för dem?

Det kanske skulle bli mindre fokus på att se ’’porrig’’ ut för dig och dina vänner och att vi alla ser olika ut men inte är mer, mindre, bättre eller sämre för det.

Jag går inte runt och fokuserar på att se "porrig" ut. Aldrig. Speciellt inte bland kompisar, men hey, jag dömer inte dig om du putar med lite med rumpan hemma i Tv-soffan med ditt grabbgäng ;)

Vi är skapade precis så som vi skulle, som det var meningen, varför skulle vi annars finnas om det var något ’’fel’’ på oss.

Igen. Detta har inte heller något med nakenhet att göra, utan om värderingar och uppfostran och ett bakoframvänt samhälle.

Ja, vi lever i ett samhälle med sjuka ideal men blir det bättre av att gå naken? Tveksamt.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Rappare

2011-10-18 23:55
Jag menar att man skulle vara nakna tillsammans för att man ville det och inte för att någon säger det för det första,

för det andra så blir du väll inte kåt och vill våldta en tjej så fort du ser att hon är naken?

De kropparna som visas upp i filmer är ofta ''vältränade'' eller mycket smala, stora bröst, smal midja, stor rumpa och långa ben.
Du har väll sett modeller eller nakenmodeller?

Jag tror mer våldtäcksmän våldtar för att dem själva känner sig våldtagna på ett mentalt plan eller att dem har fått för lite av det goda i livet.
Det finns tusen olika anledningar, vill du läsa alla dem?

Självklart finns det plats för dem, om dem vill ha det.
Men det är mycket troligt att dem gör det dem gör för pengar och för att dem har ett tomrum inom sig och hoppas på att bli bekräftade på utsidan.

Hehe jag känner mig ganska långt ifrån att försöka vara något i huvudtaget förutom mig själv, jag tror däremot tjejer känner en press på sig att vara ''sexiga, porriga''

Jo, det har med nakenhet att göra eftersom vi inte skapades med smink, silikon, preparat som förändrar våra kroppar, ansikten e tc.

Vem vet, kanske värt att prova :)
Vi föddes ju nakna och sen har vi fått lära oss att nakenhet är något skamligt, något man ska dölja.

Hur mycket bättre är det med olika märkeskläder och klädstilar i vårat samhälle?
Det skapar ju barriärer emellan arbetsklasserna i samhället.

Tror du inte kostymnissar påverkar dem fattiga och ''svaga'' i samhället?
Hur stora och mäktiga tror du dem skulle känna sig om de stod där med sina stora bukmagar och små penisar?

Jag gör bara exempel och skriver personliga åsikter, min syn på saker.
Säger inte att alla upplever saker som jag :)

Allt är en reflektion av dig själv så du väljer själv hur du vill skapa situationer.
Min verklighet är inte mindre verklig än din bara för att vi inte delar samma upplevelser.
Moderator

2011-10-19 23:54
Så om alla gick nakna skulle det inte finnas fattiga och rika?

för det andra så blir du väll inte kåt och vill våldta en tjej så fort du ser att hon är naken?

Nej, självklart inte. Men jag tror inte att det skulle stoppa en våldtäktsman, och det är ju det du menar i ditt första inlägg?

Hur mycket bättre är det med olika märkeskläder och klädstilar i vårat samhälle?

Det är fantastiskt att det finns olika klädstilar! Annars skulle ju alla se precis likadana ut a la engelsk internatskola och hur roligt hade det varit? Eller menar du att istället för "olika stilar" skulle alla gå nakna? På vintern då?

Vi föddes ju nakna och sen har vi fått lära oss att nakenhet är något skamligt, något man ska dölja.

Första meningen är jag med dig, visst föds vi nakna, men att man får lära sig att det är något skamligt? Det har inte jag fått lära mig. Kanske nåt mina föräldrar missade att säga när de uppfostrade mig.

Hur stora och mäktiga tror du dem skulle känna sig om de stod där med sina stora bukmagar och små penisar?

För mig får slipsnissarna gärna behålla kläderna på, även om det är Armanikostymer för tiotusentals kronor. Jag ser hellre en dyr kostym en gubbkuk.

Jo, det har med nakenhet att göra eftersom vi inte skapades med smink, silikon, preparat som förändrar våra kroppar, ansikten e tc.

Personligen tror jag, återigen, att det här är ett djupare samhällsproblem och jag ganska säker på att det inte löses med hjälp av naken-kommunism.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Moderator

2011-10-19 23:55
Men som sagt, dra ihop ett gäng och testa hur det känns. Konstigare experiment har ju utförts.
Manager

2011-10-20 07:16
Jag tror inte det är speciellt många människor som inte vet hur en naken kropp ser ut. De flesta fattar att de på film eller i reklamkampanjer är specialfall.

Problemet är väl snarare att alldeles för många vill vara specialfall och inte kan acceptera att de är vackra som de är.

Nä, jag tror knappast att mer nakenhet leder till ökat självförtroende hos folk.
Redline!
Rappare

2011-10-20 19:41
Har du något förslag isf på vad som skulle kunna öka folks självkänsla då?

Jag tror allt ligger i en själv, hur man ser på sig själv.
Om jag är stolt över min kropp och man ser på mig att jag är bekväm men inte gör någon stor sak av att jag är naken så lär det ju iaf vara lättare för andra som känner som jag att hänga på och så fortsätter det så.

Jo, det skulle finnas rika och fattiga men jag tror dem rikas ''attityd'' hade förändrats, notera att jag skriver TROR.

Jag vill bara inte att man ska lägga så mycket vikt på olika klädesmärken.

På Vintern har vi självklart kläder, allt jag säger är testa att vara nakna lite oftare och om ni inte är nöjda med det ni ser, så är det mer eller mindre ert problem.

Ja, jag tänker testa det här med människor som också vill testa det här, sen så kanske ordet sprids och fler ansluter.

I värsta fall så får man ta på sig kläderna igen liksom.

2011-10-20 22:22
Jag har inte blivit uppfostrad i ett hem där man skäms över nakenhet, hehe. Går alltid omkring halvnaken och ter mig och öppnar dörren i trosor och bangar inte på ett nakendopp under sommaren. Min inställning till det hela är att det inte är en stor grej, och även om man är uppfostrad på ett visst sätt och har fått en inställning till nakenhet från samhället så går det ju självklart att ändra på den uppfattningen (se t.ex. terapin inom beteendeperspektivet eller kognitiva perspektivet). Allt handlar ju om ens egen inställning. Många av mina polare hade inte den inställningen innan men när man visar att det är fan inga problem att byta om framför varandra så smittar det av sig, jag tror dock inte att man behöver gå omkring helt naken med varandra. Att dra det så långt som att gå runt naken med varandra ser jag dock ingen mening med men hade självklart kunnat göra det om det nu var så, men som sagt.. meningen med det. Få bort den obekväma känslan och förstå att alla ser annorlunda ut? Har man inte förstått det ännu så undrar jag fan om man suttit inspärrad i sitt rum framför datorn med x antal p-rullar och cod de senaste sju åren.

Och ang. våldtäkt så tror jag knappast att det hade blivit färre. Man har en psykisk störning om man är kapabel till att våldta någon för det mesta, och då spelar det ingen roll vilken inställning man har till människokroppen.
Rappare

2011-10-21 17:34
Spontant så känner jag mig helt sönderknullad av hela kulturen, och har en mycket mer vrickad syn på kroppar än vad jag hade velat ha. Jag blir obekväm i vissa situationer och lägger alltför ofta märke till saker som egentligen inte borde vara i fokus.
Manager

2011-10-21 17:47
Har du något förslag isf på vad som skulle kunna öka folks självkänsla då?

Det är väl väldigt individuellt. Om det fanns ett recept och jag visste det så skulle jag vara en rik man idag.

Din nakenhetsteori kanske fungerar för en handfull människor, men det är verkligen inte en universal quick-fix.

Redline!

2012-03-02 21:35
Jag håller faktiskt med. Jag tror också sexfixeringen hade blivit mindre om vi varit nakna inför varandra i vardagen. Problemet är då bara hur man gör när det är kallt ute! :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-03-04 20:42
Rent spontant tror jag det är svårt att minska sexfixeringen. Jag tror att människor som djur generellt sätt är ganska kåta av sig. =) Så jag tror att sexfixeringen e svår att få bort.

När det gäller kroppsideal i samhället så tror jag definitivt de skulle bli lite mer "realistiska" för en normal svensson om alla gick runt nakna. Däremot tror jag inte på någon drastisk skillnad.
Ideal är trots allt ideal. Någonting som man vill uppnå. Om alla nådde upp till idealen så hade nog idealen förändrats.

"Det är bara media och eliten som vill kontrollera oss att tänka mest på porr, pengar och våld, intriger."
På med foliehatten. =)

2012-03-05 11:23
Rent spontant tror jag det är svårt att minska sexfixeringen. Jag tror att människor som djur generellt sätt är ganska kåta av sig. =) Så jag tror att sexfixeringen e svår att få bort.

Jo fast tror du inte att de blir så pass fixerat just eftersom vi gör nakenhet till något tabubelagt? Om du hade sett tuttar överallt hela dagarna så hade du ju till slut vant dig och slutat associera tuttar till något sexuellt. Frågan är om vissa kroppsdelar är mer sexuella än andra eftersom det är så hjärnan fungerar, eller om kroppsdelarna blir mer sexuella eftersom vi blir inlärda att dom är det.

Tänk tex att vi gjorde någon annan kroppsdel till tabubelagd. Som tex vader. Om alla hade gått runt och döljt sina vader och blivit förnärmade så fort de råkades synas i något sammanhang, hade vi då inte börjat tycka att vaderna blev lite mer spännande just eftersom vi inte får lov att se dom? haha :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-03-05 11:32
Nu kom jag till och med på ett exempel med muslimer. Kvinnorna där döljer ju sitt hår eftersom man anser att det är sexuellt, medans vi som inte är uppväxta med slöja tycker det är helt befängt. Vem blir kåt av hår på huvudet liksom? Men männen där kanske har växt upp och lärt in sig att långt hår på en kvinna är något som de ska tända på. Så för en msulimsk man så innebär en avtagen slöja ungefär samma sak som att en kvinna här i Europa skulle ta av sig och sitta topless i sammanhang som vi inte tycker är passande.

Nu spekulerar jag bara, men de kändes lite likadant. Att man blir inlärd att vissa kroppsdelar bara ska associeras till sex.

2012-03-05 15:16
AneekDivine F27

långt ifrån alla muslimska kvinnor döljer sitt hår. handlar väl snarare om koranen tolkningar och där det i vissa mer bokstavstrogna kretsar kan anses oanständigt att inte bära slöja. inte för att männen nödvändigtvis får instant-erektion av detta utan snarare att kvinnorna då i detta sammanhang inte skulle leva efter koranen.

2012-03-05 16:14
Nej kanske inte i Sverige, här har håret på kvinnor blivit avsexualiserat. Men för ett antal 100 år sedan så ansågs ju kvinnor som inte bar slöja vara horor enligt kyrkan så håret måste ju någonstans kopplats till något sexuellt. Både enligt koranen och bibeln. Men de är svårt att veta, män och homosexuella kvinnor som sällan ser håret på kvinnor kanske tycker det är upphetsande när dom väl får se det? Vad jag försöker säga är att jag bara tror att ju mer tabu man gör en kroppsdel desto mer spänning får den. I slutändan så är det ju bara kroppsdelar.

2012-03-05 18:00
AneekDivine F27
Jag vet faktiskt inte. Men då är det väl snarare kroppsfixeringen som minskas. Inte sexfixeringen? Eller jag vet inte. Såsom jag ser på det så är sexfixering fixering just på sex, och jag tror att det är något rent naturligt.

Men visst, fixeringen vid den mänskliga kroppen och nakenhet som någonting som direkt relateras med sex skulle säkert minskas om man var naken hela tiden. Och jag tror nog att man skulle vara mer accepterande av olika kroppsformer om fler var nakna.

Btw så håller jag på med konst, så jag tvingas att se på tuttar o snoppar flera timmar per dag. Dock så tycker jag fortfarande bröst e fina på tjejer. =)
Men visst, vilka kroppsdelar man tycker om kanske är något som styrs av samhällsidealet väldigt mycket? Jag vet inte om anledningen till att man tycker om just rumpor och bröst är för att man döljer dom.

"Om alla hade gått runt och döljt sina vader och blivit förnärmade så fort de råkades synas i något sammanhang, hade vi då inte börjat tycka att vaderna blev lite mer spännande just eftersom vi inte får lov att se dom? haha :P"
Hehe det vore roligt =) Fast på något sätt blir det lite absurdt. Visst att vi tycker det är spännande. Men om man tex i något land inte får visa fotsulorna för andra, av någon random anledning. Jag har svårt att se att bara för att man inte ser fotsulor ofta så skulle man börja förknippa det med sex.

2012-03-05 21:22
Fast på något sätt blir det lite absurdt. Visst att vi tycker det är spännande. Men om man tex i något land inte får visa fotsulorna för andra, av någon random anledning. Jag har svårt att se att bara för att man inte ser fotsulor ofta så skulle man börja förknippa det med sex.

Fast jag menar inte bara att de döljs av någon anledning, man måste fått de påpekat nån gång att de är sexuellt. Frågan är ju hur mycket som är inlärt och hur mycket som är instinkt. Om man hade blivit inlärd som bebis att fotsulorna är sexuella och borde döljas, hade vi då börjat se fotsulor som sexuella? För de är ju så vi gör med kön och bröst. Djur tänder ju till exempel inte på varandras kön, dom blir kåta av tex lukt och för att det är dax att paras.

2012-03-06 17:37
AneekDivine F27
Du kanske har rätt.
Å andra sidan så kanske man bör fråga sig över huvud taget om vi tänder på varandras kön?
Jag menar, från egen erfarenhet om man ser nakna människor och därmed deras kön och bröst på ett avslappnat sätt varje dag så är det ju ingenting sexuellt med det alls.

Det handlar kanske mer om vilken situation och sammanhang som dom nakna kropparna visas i. Tex om tjejers nakna kroppar visas upp i ett sammahang där det ser ut som dom är villiga och sugna på att ha sex så är det ju väldigt mycket hetare än bara en naken tjej rakt upp och ner.

2012-03-06 19:03

Det handlar kanske mer om vilken situation och sammanhang som dom nakna kropparna visas i. Tex om tjejers nakna kroppar visas upp i ett sammahang där det ser ut som dom är villiga och sugna på att ha sex så är det ju väldigt mycket hetare än bara en naken tjej rakt upp och ner.

Jag tror faktiskt det är så :)

2012-03-08 22:00
Ehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.
Att påstå att vi kommer bli bindre kåta bara för att vi dagligen ser nakna kroppar är som att påstå att vi kommer sluta bli hungria/sugna på mat bara för att vi ser det varje dag.
Sex är ett behov precis som mat, oavsett hur mkt du får kmr du alltid vilja ha mer!

Plus att jag tror knappast våldtäcksmän våldtar bara för att dom vill se en naken kropp.. hehe..?? ??
FUN LIGHT!!<br>
Poet

2012-03-08 22:15
Har inte läst vad de andra skrivit, men jag var och hälsade på mina kusiner i Tyskland nu vid årsskiftet och de insisterade på att vi skulle till ett stort badhus som var till hälften ett äventyrssbad (där man hade på sig simkläder) och andra halvan var en spa-avdelning med 15 olika sorters saunor, saltvatten bad och Gud vet vad mer. Och på spa-avdelningen så är det så att man är tvungen att vara naken. Jag har inget att skämmas för rent naket. Men ändå var det jävligt pinsamt de först 10 minuterna. Och jag sa till mina kusiner att jag är mest rädd för att se någon attraktiv tjej, plantera en tanke och sen går man omkring där och försöker dölja sin bånge. It didn't happen :) Alltså visst fanns det en och annan snygg tjej som man fann attraktiv, men av någon anledning så var på något märkligt sätt inget sexuellt med hela situationen att vi alla (ca 500-600 pers kanske?) var nakna.

Men jag tror knappast att våldtäkter hade minskat om vi alla gått nakna i samhället. Jag tror inte den hade ökat heller för den delen. Folk som bestämt sig för att våldta kommer göra det oavsett vad.
At the gates of Eternity...

2012-03-09 13:03
Våldtäkt handlar inte om att man finner någon attraktiv, det handlar om att man tänder på och har ett sjukligt behov av att ha makt över någon annan.
Arrangör

2012-03-16 18:57
Hej & hå, jag tycker om att vara naken. Tycker personligen det har en väldigt avslappnade effekt och som många säkert varit inne på ger det en alla är lika (men än så olika) känsla och på så vis på samma nivå (men sen finns det miljoner andra faktorer och hierarkier som står mer ivägen).

Men tror knappast att det hade gjort nån skillnad på våldtäkter hit och dit som handlar om rätt mycket mer än om x antal lager klädesplagg.

Heller tror jag inte att sexism hade minskat eller försvunnit då det också har andra bakgrunder än just tyger. Typ mer baserat på strukturer och förtryck.

Fast det verkar egentligen pratas mer om ren sex-fixering. Jag tror givetvis inte att det hade känts som direkt sexuella situationer om alla gick omkring nakna, ungefär på samma grunder att alla möten inte känns sexuella med kläderna på.

Så visst är jag för nakenhet! Men jag tror knappast att det är någon universallösning på det som togs upp av ts.

"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer

2012-05-10 07:42
kakmonstret
"Det är bara media och eliten som vill kontrollera oss att tänka mest på porr, pengar och våld, intriger."
På med foliehatten. =)

Haha! Foliehatten! Eller så kanske du börjar titta dig omkring, dra slutsatser och inse att det är exakt så det är. Även om jag inte skulle ta med porr i ekvationen så är pengar, våld och intriger exakt vad styrande världen runt vill hålla din hjärna sysselsatt med. Vi ska vara rädda för allt och alla och ingen går att lita på för det ligger i vår natur. Ingen går att lita på... förutom just den eller den politikern händelsevis.

Tappar fan allt hopp om människan när jag läser sådana ignoranta inlägg. Hur kan man vara så blind att man inte sett igenom detta rävspel än? Är det naivitet eller okunskap och vad exakt är det du bestrider? Brukar du läsa positiva nyheter som vi andra missat?

Squirtle
För mig får slipsnissarna gärna behålla kläderna på, även om det är Armanikostymer för tiotusentals kronor. Jag ser hellre en dyr kostym en gubbkuk.

.... Det finns så mycket saker med det här inlägget och tankarna jag får av det som gör mig illamående och konstigt nog är inte tanken på en gubbkuk en av dem.

För att svara TS är jag alldeles för obekväm för att kunna umgås med random folk naken. Kan lätt springa omkring naken i flickvännens lägenhet liksom men det räcker att vi håller det vi två. Av en händelse hamnade jag på en efterfest på en swingersklubb här i stan och det kan varit det konstigaste jag upplevt. Jag fick absolut, absolut inte röka i fönstret men jag fick knulla hans fru i röven om jag ville (jag ville inte, jag ville röka). Vad säger man, folk har olika värderingar. Så länge det funkar för dem, så fint. Tror det är samma sak här, tror säkert många människor skulle må bra av att springa omkring nakna, men långt ifrån alla.

Men rolig tråd och roliga tankar som går helt klart. :)
Not a follower, so Twitter has never been an option.