I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tankar om rymden, innan universum fanns

Övrigt - Vardagsfilosofi

2010-11-20 13:30

Tankar om rymden, innan universum fanns

Hittade just den här artikeln:
http://io9.com/5694701/does-cosmic-background-radiation-reveal-the-universe-before-the-big-bang

.. och ser nu mycket fram emot det huvudbry som den ska orsaka i min stackars hjärna. Är väldigt fascinerad av rymden och brukar försöka se mycket dokumentärer och sånt. Ändå förstår man nästan inget, det är så svårt att greppa.

Yallafall, läs & diskutera!

2010-11-21 13:59
Jag trodde idén om ett cykliskt universum med implo- å explosioner var den gängse uppfattningen? Har man inte dessutom i den "kosmiska strålningen" sett det man tror är ekot av big bang sen 60-talet?

Den enda nya idén jag kan se i den här artikeln är att elektroner till slut kommer sönderalla, den allmänna tanken är väl att materian kommer spädas ut i ett mot oändligheten stort rum, men med rummets krökta form kommer det till slut ändå smälta ihop till en å samma punkt, som till slut exploderar å skapar ett nytt universum osv.

Va tror du själv?
Ridå

2010-11-27 22:55
Töntnörden

Man trodde länge att universum expanderade för att sedan stanna och gå tillbaka till den punkt som va big bang. Men man har hittat att galaxerna faktiskt accelererar vilket betyder att universum enbart expanderar och kommer inte att stanna eller bli mindre och mindre.

Det finns en massa teorier om vad som orsakade big bang och vad som fanns innan. Det mesta är väldigt out there, men ändå intressant. Den mest accepterande teorin är att det finns som två universum, branes kallas dom (ingen aning om vad det översätts till). Dessa två universum ser i teorin ut som flytande rektanglar som vibrerar fram och tillbaka och ligger parallelt med varandra, attraherade av varandras gravitation. När dessa två kolliderar så skapas det en big bang. Antimatera ska tydligen förklaras utav att gravitationen från det ena universum "flyter" över till vårat. Det är väldigt svårt att förklara utan att gå in på en massa kvantumfysik som jag varken kan något om eller kan förklara.

Här är en artikel som går in lite djupare på det hela.

http://www.dailygalaxy.com/my_weblog/2010/02/what-came-before-the-big-bang-leading-physicists-present-a-radical-theory-weekend-feature.html
Married to the money, fuck the world, that's adultery