Hur skiljer sig kristendomen från islam och tvärtom?
Tjena mors, från en ovetande men intresserad person kan jag inte hjälpa mig att egentligen inte se några stora klyftor eller egentliga skillnader mellan dessa två världsledande religioner. Vilka vägledande påfund innehåller Bibeln som inte Koranen har? Finns det egentliga skillnader? Klart det finns skillnader jag är inte korkad. Dessa texter- vägmärken som ska leda en för att inte leva i synd, skiljer dom sig åt? Finns det texter i Bibeln - Koranen som förespråkar samma ämne? Finns det psalmer/texter vart meddelande är exakt samma sak men annorlunda formulerat? Det jag vill veta är egentligen, hur skiljer sig Islam och Kristendomen åt? & hur stor är skillnaden mellan dom? (i grund och botten) Jag är inte religiös själv men har lite kött på benen sedan tidigare, tråden är öppen för allt men håll er gärna till kristendomen gentemot islam och tvärtom.
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
En likhet är att dom är fulla av skitsnack
Jag är väl inte så kunnig egentligen men har lite av mkt... Om man verkligen ser till grund och botten så har ju budskapet alltid varit densamma, dvs det finns bara en gud så dyrka inget annat än gud. Poängen är väl lite att om det bara finns en gud som står över hela skapelsen så måste den bästa källan till vägledning komma från det som står över skapelsen. Att leva rättfärdigt och alla de moraliska regelverken är ju i grunden de samma. På så vis är det egentligen samma religion, bara att människans oförmåga att förenas är det som skapat splittring till olika grenar. Islam, som kom till senare (om vi nu ska använda oss av de olika grenarna för att jämföra) än kristendomen och judendomen, har exakt samma profeter i koranen. Den accepterar alla profeterna som profeter och jesus som messias, medan de flesta kristna och judar inte accepterar mohammed som profet. Noa och syndafloden finns med i koranen. Abraham som byggde upp stenen som muslimerna går sju varv runt när de gör vallfärden finns med i båda böckerna. Moses som fick i uppdrag att gå till farao och sedan tog sitt folk och vandrade iväg från Egypten finns med. Att gud står över och utanför skapelsen är också en sak som är gemensam för de tre religionerna. Men inte som en skäggig vit gubbe som styr med sina känslor. Det är en av de största feltolkningarna av kristendomen. Konsekvensen av ens egna handlande och intention är det som leder en närmare gud eller längre bort från gud. Genom att medvetet göra och göra om moraliskt förkastliga saker leder in på en väg av självförnekelse och rättfärdigade av sina synder. En annan likhet som finns, men som idag ofta glöms bort, är att tolkningar av de religiösa skrifterna inte BARA är bokstavliga, utan bör också läsas som allegorier och metaforer. Det finns esoterisk symbolik bakom texterna som uppnås genom utövande av de religiösa plikterna, andliga övningar eller och/eller studier av skrifterna. I berättelsen om Eva och Adam tex finns en allegori om guds nåd och barmhärtighet. Satan vägrade buga åt Adam för han kände sig bättre än honom. Därför bad han i sitt högmod om guds nåd att tills den sista dagen få vara människornas vilseledare. Så lyckades han efter många försök viska in tvivel i Evas och Adams hjärtan och fick dem att gå emot det som gud hade sagt till dem. Genom att äta av den förbjudna frukten gick de emot guds regler. De blev då medvetna om sin synd och kände att de gjort fel genom att de kände skuld och skam, det symboliseras av att de blev medvetna om sin nakenhet. De sökte då skydd hos gud, så som han lärt dem söka skydd, blev bönhörda och förlåtna. Människor är fria och kan därför välja mellan olika alternativ att handla. Om de inte skulle ha denna frihet skulle de inte kunna välja rätt eller fel, då skulle vi fungera som djuren och gå på instinkt. Därför ligger det också i mänsklig natur att göra fel. Vad historien med Eva och Adam visar är att alla människor gör fel. Det är därför viktigt att vara medveten om sitt handlande för att kunna reflektera och erkänna för sig själv när man gjort fel. Då kan man be om ursäkt och gottgöra för sig.
En annan aspekt är att om inte satan hade funnits där och lett dem till synden hade de inte heller kunnat känna guds barmhärtighet och nåd. De behövde göra fel för att sedan kunna förstå det goda. Därför blir det onda till ett större gott i slutändan. Men det kan vara svårt för oss människor att se i situationen. Det som verkar vara ont kan föra med sig något gott och tvärtom. Det är därför vi har motpoler, jing och jang. För att kunna känna lyckan måste vi ha känt sorg innan. Allting i naturen har sin motpol. Sen skiljer sig synen på berättelsen inom islam och kristendomen på minst ett sätt. Det är arvssynden. Islam tror inte på arvssynden som kristna gör. Alla bär sin egen börda och ingen annans börda kan läggas på en människa. Men i båda finner vi en gemensam djupare esoterisk insikt om tex gott och ont. Att göra bot för sin synd. Det är en sanning som själen kan ta till sig. Den ska alltså inte bara läsas som en berättelse, utan en berättelse som har en, eller rättare sagt har många djupare skikt att se in i som talar till själen. Den kanske största skillnaden är den att jesus skulle vara gud i mänsklig form eller guds son. Inom islam tror man att jesus fick en mirakelfödsel genom att han gjorde Maria gravid, men inte att det var hans son. Jesus var som alla andra profeter en helt vanlig dödlig människa, och hans födsel var ett av han mirakel. Sen finns det ju olika grenar av religionerna också. Som bikten. Det är något som förkastas av islam och andra grenar av kristendomen eftersom en präst aldrig skulle kunna, ens genom att använda guds namn, radera eller fria en människa från synd. Det är något som bara finns mellan individen och gud själv. Mja, det var en snabb ogenomtänkt reflektion bara, rätta mig gärna om jag har fel. Sov gott gott folk!
Islam har Zakat . Det är allmosan som ges till de fattiga (innebär även kunskap förutom 2,5% av lönen). Det finns inte i kristendomen.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Tackar så hjärtligt för svar, ska läsa imorgon när jag är mer kry! Ska också komma med något -svar - fråga imorgon haha :)
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Som jag förstår det och tolkar vad jag läst så var Islam till en början i Profeten Muhammeds ögon samma religion som kristendommen fast i uppenbarelse för de arabiska folken. Skillnaden är alltså från början helt enkelt att det är olika versioner för olika folkslag och kulturer.. Sedan har väl folk som vanligt i sin kvickhet att skilja på saker och dela upp världen i jag/vi och de börjat gnabbas om vems religion som är bäst eller mest sann eller riktig. De kristna accepterade inte Muhammeds nya religion och när stamkulturerna med hjälp av de nya lärorna att samlas under blev mäktiga så skapades politiska motsättningar mellan den kristna och den muslimska världen, motsättningar vi ser än idag. en skillnad som kan vara ganska väsentlig är att inom Islam, kanske inte alla grenar någon får rätta mig isåfall, så tolkas koranen som guds ord exakt, något som känns rätt problematiskt då den kan tolkas så olika beroende på vem som tolkar den, detta gör det lätt för de med makt inom religionen att tolka in precis vad de vill i verserna. Bibeln å andra sidan ses som skriven av människor som bevittnat guds verk i världen och olika personers uppenbarelser. dock finns det ju rätt många bokstavstroende kristna också vilket är ganska konstigt egentligen med tanke på ovanstående. jag vet inte om det står i klartext i koranen att det ska tolkas som guds ord exakt, förhoppningsvis inte för en religion som är helt stängd för anpassning till tiden känns ju rätt illa. dock finns ju esoeriska grenar av islam också, som sufi, så jag antar att det finns någon slags öppning för att inte ta den för bokstavligt. men i kärnan är religionerna precis samma lära. monoteism helt enkelt. att så många kristna och muslimer fortfarande inte fattat det och skalat bort alla dumma gamla kulturkvarlevor i sina läror är en skamfläck på mänskligeheten i mina ögon. många dumma undanflykter att föra krig emot varandra hade sopats bort om islam och kristendommen insåg att de delar alla filosofiskt väsentliga saker. religösa ceremonier och så skiljer sig ju rätt mycket men det känns som att religionerna har tappat bort den delen av sina läror ändå här i väst, inte så värst mycket tonvikt på meditativa tekniker av olika slag längre, något jag tror båda religionerna innehöll gott om tidigare. kan tänka mig att den muslimska bönen om den utförs på rätt sätt kan vara rätt kraftfull som meditaion då den upprepas många gånger om dagen. koranen är iallafall en enormt inflytelserik bok i världen idag och jag känner att man bör läsa den, har själv inte gjort det ännu, utan bara beskrivningar av den.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
finns säkert mycket bättre böcker på ämnet om man vill förstå religionerna men den som kommer till mitt minne just nu är Muhammed av Karen Armstrong, en bra vad det känns som hyffsat objektiv historisk skildring av Profeten Muhammeds liv och hans läror, du får både politisk bakgrund och beskrvning av hans andliga läror. Den är respektfullt skriven och jag tror det är en bra ingång för en västerlänning till att förstå Islam. en start iallafall..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Islam tar ju upp handel ska bedrivas och hur vardagen ska vara m.m, medan kristendomen bara pratar om andliga saker.
medan kristendomen bara pratar om andliga saker. Come again?
Okej. för att förtydliga: "pratar om saker relaterat till eller utgått ifrån andliga saker"
Kort svar : Självmordsbombning.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
Kort svar : Självmordsbombning. Korståg
Lepra Det finns såna här budord, hört talas om dem? Nu ska jag sluta dryga mig, men det stämmer helt enkelt inte kristendomen inte innehåller ett praktiskt ramverk för hur man ska leva. Enklaste exemplet är som sagt budorden.
Kort svar : Självmordsbombning. Korståg pretty much
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
Den största skillnaden är att kristendomen har sin treenighetslära där Gud är en, men består av tre personer vilket islam förkastar. I samband med detta lär kristendomen att Gud har en son (som i sin tur har en moder, Maria) som är både Gud och en människa, och att denne dog på korset, vilket inte är en acceptabel tro på Gud inom islam då man för det första inte tror att Gud dör, och inte heller att han har en son, moder eller andra släktingar (då detta, dvs. släktskap, är något som gäller för oss i skapelsen, och inte Skaparen). En annan stor sak, då den har med frälsning att göra, är tron på arvssynden och att Jesus dog för allas synder. I islam föds alla syndfria och utan någon arvssynd, och alla har ett personligt ansvar att vara rättfärdiga - ingen kan ta på sig någon andras synder. Joel143 I Koranen nämns det att islam är för hela mänskligheten, och inte bara en lokalversion av kristendomen för araber. Så redan från början var det alltså en universell religion, och det var inte ett koncept som uppstod bland senare muslimer av politiska orsaker. Koranen anses vara Guds direkta ord av både sunni- och shiamuslimer (som utgör över 99% procent av alla muslimer), så det är en vedertagen tro. Men det innebär inte att islam är stängd för anpassning, då den islamiska läran själv lär att man exempelvis ska anpassa den islamiska lagen efter tid och rum, inom en viss gräns såklart (man kan inte rucka på grundprinciperna- och lärorna bara för att dom inte är inne just nu).
vikkensnubbe
Islam, som kom till senare (om vi nu ska använda oss av de olika grenarna för att jämföra) än kristendomen och judendomen, har exakt samma profeter i koranen. Den accepterar alla profeterna som profeter och jesus som messias, medan de flesta kristna och judar inte accepterar mohammed som profet. - Det där är fel. Islam erkänner en profet vid namnet Jesus, men definitivt inte en messias eftersom en sådan enligt Islam inte kan existera vare sig i den judiska eller kristna betydelsen av ordet. Jesus är en profet inom Islam, men i och med att man inte erkänner honom som Guds son gör Islam en helt annan tolkning av hans gärning än vad kristna gör. Inom Islam anses Jesus inte ens ha pratat direkt med Gud, vilket däremot Moses och Muhammed gjorde. Man gör det alltså väl enkelt för sig när man framställer det som om Islam köper Nya Testamentet rakt av och endast modifierar budskapet. Så är det inte. Som Brazzo påpekar bryter treenighetsläran helt med den gudsuppfattning som är rådande inom Islam och judendomen.
Utöver skillnaden i gudsuppfattning så är den i mitt tycke viktigaste skillnaden att Islam gör mycket större politiska anspråk. Nu är jag absolut inte någon islamolog, men det tillhör närmast allmänbildningen att Islam inte bara innehåller en troslära utan även regler för samhällsivet. Zakat är bara ett exempel som tagits upp i tråden. Även i det avseendet är Islam mer "judisk" än vad kristendomen är. Kristendomen (åtminstone den katolska) lägger mycket större vikt vid det esoteriska och andliga.
mästerkatten Jesus är messias enligt islam. Han brukar omnämnas som just "Messias, Marias son" i Koranen.
Man brukar väll säga att det finns version 1 (judendomen) version 2 (kristendomen) version 3 (islam). Vet att det finns något i version 2, men i 3an dvs koranen så säger den att man inte får äta gris kött t.ex, finns det liknande exempel i version 2? "version 2- ingen gris, ingen hatt.. version 3, ingen gris, men du ska ha hatt " t.ex =) Hur böckerna har uppdaterats sig helt enkelt.
Spoiler Religion är påhitt, säg inte till någon..
Highfive anyone, anyone?
Skillnaden på islam och kristendomen är ganska så enkelt. Muslimer (shia iaf) ser koranen som en förfining(fortsättning) av bibeln medan kristna ser koranen som en helt fristående religion. Muslimer ser Jesus (isa) som den största profeten likt kristna. Kristna erkänner inte Muhammed som en profet. - sedan finns det tusen andra saker som skiljer religionerna åt, men dessa punkter jag drog upp är några av de grundläggande.
Skulle vara najs om ni fortsatta diskussionerna.
Jag brukar döda trådar har jag märkt. Är väl för att det inte finns något mer att tillägga efter. ;) ... eller så är jag en party pooper? :S