I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

ökar vikten på jorden om??

Övrigt - Vardagsfilosofi

2009-08-27 19:05

ökar vikten på jorden om??

idag på jobbet frågade en kompis mig om vattnet på jorden inte borde ta slut eftersom vi dricker den och förbränner den.. men eftersom att det kommer ut ur oss igen så är kretsloppet fortfarande sluten.. men det jag kom att tänka på då var jordens vikt..

vi låtsas att varje människa väger 100 kilo..
det finns typ 6.6 miljarder människor på jorden..och säg då att hälften e kvinnor..
om då varje kvinna fick varsitt barn så blir det alltså 3.3 miljarder barn på jorden som växer upp och väger 100 kilo efter 20 år.. det blir alltså 100*3.3 miljarder= massor

frågan är då.. ökar jordens vikt då eller tar de 3.3 miljarderna igen vikten i vatten och mat??

sorry om jag skrev det dåligt..men är ingen writer:P

2009-08-27 19:10
De 3,3 miljarderna tar igen vikten genom vatten och mat.
Matar du inte barnet växer det inte. Växer det inte ökar det inte i vikt.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-08-27 20:40
Haha! Bra fråga! Jordens vikt är ju naturligtvis samma hela tiden (plus/minus avdunstande vatten, flyg och Fuglesang).
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2009-08-28 14:38
hahaha fuglesang :D jag kan inte få nog av astronautskämten, underbart!
mama said knock you out

2009-08-28 17:17
Men jordens vikt borde ju øka om de t ex slå ner en stor astroid. Då ær de ju en utomstående kraft och energi som tvingar sig på?
Correct me if Im wrong:)
"Peace and Love"

2009-08-28 17:35
om något lämnar jorden (t.ex en rymdraket) så måste ju vikten bli mindre iaf.
och även då om något tillkommer utifrån till jorden.
((MAAD))

2009-08-28 21:56
du kan inte tillföra mer vikt till jorden, att öka vikt kostar, om du inte hämtar grejer ifrån rymden
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>

2009-08-29 00:30
Beror ju också på vad man räknar som jorden. Dvs räknas atmosfären?
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2009-08-29 00:45
Jag är inte helt säker på det här, men jag tänker att om det är nånting som skulle kunna tillföra massa till jorden så är det isåfall att växter lagrar solenergi när de växter (fotosyntesen). Vet inte riktigt om det tillkommer vikt från ljuset (har svårt att tro det, men jag är inte fysiker) men det är väl det enda som "landar" på vår jord i nämnbar kvantitet.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-08-29 20:24
Eftersom massa är en form av energi går den att göra om till annan energi, varpå den totala mängden massa minskar. Detta händer bland annat vid kärnreaktioner.
Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful. - Lao Tzu

2009-08-30 18:45
•Is Earth gaining weight? At the present rate, Earth gains about 40,000 metric tons each year from space debris that bombard our planet. Yet it loses an amount so small (atmospheric gases, etc.) as to not really warrant any serious consideration. So, will Earth's weight gain have an impact on its orbit, relative mass (gravitational pull) or any other properties? Although 40,000 metric tons a year sounds like a huge gain, when you compare it to the immense size of Earth, it dwindles to a meager 0.000003 of one percent of the Earth's mass. The impact is insignificant.

Fakta om jorden
Intressepenisen hårdnar!

2009-09-08 22:18
Självklart ökar vikten om saker utifrån systemet kommer in i det, men det var ju inte det som Mackan frågade :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-09-09 16:51
ett kretslopp är alltid slutet om vi bortser från infallande rymdskräp. jordens vikt ökar därför inte. växternas fotosyntes ökar inte massan, energin används till att skapa molekyler med högre energi än vad den struktur atomerna innan hade.
sen är avdunstnineng av havets vatten rätt stort för oss som människor att föreställa sig, typ 2 500 ton om dan (eller året kanske det var...) men det finns tillräckligt med vatten så det blir liten förlust ändå
http://www.kommandot.se/wp/