I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför magen?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2009-05-17 16:20

Varför magen?

Hur kommer det sig att det pirrar i magen? Vad är magkänsla egentligen? När man är glad så pirrar det i magen men även när man är ledsen så känns det i magen, hur kommer det sig? Vad är det för signaler som gör att vi känner så och varför i just magen?

"det går aldrig och går det - ja då går det åt helvetet i alla fall"

2009-05-17 17:59
När jag har fått otroligt knas av olika slag får jag ett tryck över bröstet. Så är inte bara magen..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-05-17 19:29
its all in your head.
cry me a river!
--> thcrew

2009-05-17 22:58
joda

Jag menar det, borde det inte pirra i huvudet istället? vill ha en förklaring. är det bara imaginärt? att hjärnan bara lurar mig att det pirrar i magen när jag e glad/nervös/ledsen osv.? varför magen?
"det går aldrig och går det - ja då går det åt helvetet i alla fall"

2009-05-17 23:16
varför tror du att du ser med dina ögon, eller att du känner med dina fingrar? om jag ska vara lite mer allvarlig minns jag att jag läste någon artikel om att man faktiskt hade nån "maghjärna" som var ansvarig för det hela. å andra sidan var det nog aftonblaskan som skrev det och isåfll får man ta det med en nypa salt.

antagligen är det bara så för att det råkade bli så och att det fyllde en funktion, det brukar vara så med kroppen. hittar inte den där artikeln heller så kan inte checka av det jag minns av den.

min gissning är dock att det är rent "imaginärt". du "ser" med ögonen, "hör" med öronen och "känner" med magen :)

cry me a river!
--> thcrew

2009-05-18 07:14
Många i min släkt får ont i arslet när de ser eller hör om någon annans plåga..
så vi får känna med magen o röven :D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Admin

2009-05-18 09:27
Kanske det kan bero på att många av kroppens funktioner styrs från magen? Det är där adrenalinet tillverkas, du har ett tarmsystem som bereder sig på någt. Särskilt när du blir upprymd och får adrenalinkickar. Hur ofta måste man gå på toa när det händer något i ens omgivning eller när du måste springa ifrån nån/nåt?
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Manager

2009-05-18 10:00

2009-05-18 13:34
Har som joda läst nån artikel om att det finns nervceller i magen som liknar dom vi har i hjärnan. Dom ska ju hålla på och dela upp all mat i delar som vi kan ta upp osv så dom borde ju vara någorlunda avancerade. Tror jag läste den i illustrerad vetenskap, inte för att det är världens bästa källa heller.

2009-05-18 14:07
Litar ju dock mer på IV än random vetenskapstidning i övrigt :P

Det jobbiga med IV är att det är så mycket återkommande saker hela tiden. Ena månaden hittar dom världens störtsta diamant, men sen veckan efter hittar dom en ännu större :) och sådär håller det på hela tiden..

ONT:
Jag håller med joda och dewilicious

2009-05-18 14:16
förmodligen för att det sitter mycket nerver där och när man spänner sig av obehag eller spänner sig lite nervös och osäkert och förälskat så händer det grejer.
man får ju magsår oxå när man stressar så det sitter inte bara i huvudet.
mycket av våra kroppsrörelser startar i magen kännes det som

2009-05-18 17:15
Det är för att magkänslan går hand i hand med människans intuition. Det är kroppens mittpunkt och där strömmar det ut energier. Lyssna alltid på magkänslan, fråga vilken andlig vägledare till framgångsrikaste entreprenör som helst. It's all about magkänslan!
Crime Pays, ask the Rothschilds!

2009-05-19 14:37
snapphona: magsår får man av en bakterie..

hela kroppen är en del i hur vi tänker, vårt nervsystem sträcker sig överallt så att det sitter i huvudet eller att man tänker med huvudet är lite förenklat.. vi tänker med hormoner i olika delar av kropen, med ryggraden, med hjärnceller, till och med vårt dna är ju en del i det hela o.s.v.. vi är en organism och inte en hjärna med en kropp till..

som joda säger är det väl inte konstigare att känna med magen eller bröstet än med fuingrarna eller att man ser med ögonen?

2009-05-19 18:24
Wikipedia har svaret som vanligt: Butterflies in the stomach

För den som inte orkar titta så framgår av artikeln att magaktivitet är en lågprioriterad verksamhet från vilken blod omallokeras när kroppens stressystem går igång vilket kan ge upphov till känselförnimmelser.

2009-05-19 23:35
solar plexus chakran sitter i magen och det e där alla käsnlorna ligger. det e oxå där vår känsla av identitet och självkänsla sitter så när vi har magkänsla om nåt så betyder det att det passar vår identitet.
Det stämmer.

2009-05-21 18:57
keffjeff...trycker över bröstet = hjärtinfarkt incoming!
Groupie

2009-06-13 05:11
Jag är Gud så jag vet svaret, men det hade inte varit en prövning längre om jag berättade... ;)
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!