I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

jorden expanderar? [video]

Övrigt - Vardagsfilosofi

2009-04-29 01:33

jorden expanderar? [video]

råkade traska in på det här klippet

vad tror ni? om detta skulle stämma så skulle ju det betyda att vår nuvarande syn på materia och energi skulle förkastas. lite som när man insåg att jorden var rund. för om jorden expanderar så skulle ju det betyda att massa uppstår från tomma intet.

hur som helst. en intressant teori.

vad tror ni?

www.enigmatic.se

2009-04-29 17:12
hur hade du tänkt förklara tex nordatlantryggen

tingvalla, island tex.

eller tex en ung bergskedja som sydalperna.

tydligare tecken än så på att din teori är felaktig behövs väl inte?

--------
sen behöver inte heller expansion medföra ökad massa, men visst. tur du har fel då så vi kan ha kvar vår nuvarande syn på materia och energi ett tag till, inte sant?

vilket intresse menar du förresten att vetenskapsmännen skulle ha i att ljuga om saken?
cry me a river!
--> thcrew

2009-04-29 17:13
happ, nu försvann bilden över sydalperna.. men men, cest la vie. försöker igen.

här ovan borde det va en bild.

(Inlägget ändrat av greggan 2009-05-15 11:44:37)
cry me a river!
--> thcrew

2009-04-29 17:46
hur hade du tänkt förklara tex nordatlantryggen

jag hade faktiskt inte tänkt förklara någonting.

sen när blev det här min teori?

jag tyckte bara att det var intressant då det var ett nytt tankesett och en för mig ny teori. du har nog helt enkelt missförstått mitt syfte med den här tråden. jag vill inte på något sett försöka övertala folk eller påstå att detta är fakta.
www.enigmatic.se

2009-04-29 17:55
uppenbarligen måste du ju iaf tro att det är tänkbart att det som beskrivs i videon är sant, annars bör du väl rimligen inte gjort en tråd om det.

det blev din teori när du skrev som du gjorde =)

menade inte att du på något sätt var upphovsman till den, jag syftade helt enkelt på den teori du lagt fram i tråden vilken framstår som en, för dig, möjlig sådan.

ny vet jag inte om den ska kallas heller. i historiska mått mätt, säkert, i internetmått är den gammal som gatan.

jag vill inte på något sett försöka övertala folk eller påstå att detta är fakta.
vad vill du då? tvivlar du huruvida den är puckad eller ej, om ja, svara på mina tidigare ställda frågor, om nej, förtydliga det nästa gång (även om jag inte förstår syftet med att skapa tråden isf).
cry me a river!
--> thcrew

2009-04-30 10:56
Inte för att vara den som försöker misskreditera källornas vetenskapliga värde, men Neal Adams (killen som gjort videon) är en gammal DC-serietecknare. Trots att Deadman är lite av en favorit så vet jag inte om jag skulle satsa alla mina hästar på en teorin bara för att den presenteras av en hyfsad tecknare :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-05-06 23:50
inte för att jag tror ett smack på det här, men på vilket sätt skulle bergskedjor säga emot det? bara för att två landmassor rör sig mot varandra och skapar formationer som alperna så behöver det inte betyda att uppsprickningen går ännu snabbare. om vi för resonemangets skull antar att det här stämmer, så kan (och kanske borde?) de tektoniska rörelserna vara snabbare än jordens expansion
http://www.kommandot.se/wp/

2009-05-07 00:39
bperb
bergskedjorna förklaras väldigt väl av kontinentalplatteteorin, väldigt dåligt av expanderandejordenteorin (inte alls faktiskt).

expanderandejordenteorin medger inte att landmassor rör sig mot varandra, den medger överhuvudtaget inte landmassor som rör sig. där har du anledningen.

fast ärligt talat kan jag missförstått något. så lät det senast jag hörde talas om idiotin iaf.

cry me a river!
--> thcrew

2009-05-07 12:52
om jorden expanderar borde inte det bli längre mellan alla städer osv också då? ;)
 www.RekFoto.se

2009-05-07 15:04
Jorden expanderar, landmassor rör sig! Ingen egentlig motsättning i det..

2009-05-07 23:42
joda

ja jag ska erkänna tt jag bara kollade nån minut innan jag stängde ner skiten så jag kan också ha missat nåt av vad de pratade om, så om de förnekar att det finns plattor som rör sig så håller jag med bergskedjeargumentet.
http://www.kommandot.se/wp/

2009-05-14 22:19
Det är väl klart att jorden växer?

om jorden expanderar borde inte det bli längre mellan alla städer osv också då? ;)

Ja? Men det går nog lååååångsamt :)

Jag förstod inte riktigt vad bilderna på ska visa? Men det var tydligen nåt uppenbart som jag inte fattar, haha :D

2009-05-16 20:32
Kan ingen sammanfatta videons budskap för oss dödliga som inte orkar se videon? :)

2009-05-17 02:47
det här är ingen teori, det här är en hypotes
Blunted in stockholm

2009-05-17 09:22
C-ro P17, alla kontinenter passar ihop som ett pussel men är nu skilda från varandra, alltså måste jorden expandera.
SMÅLAND!

2009-05-17 18:45
bperp
har inget ljud så vet inte vad dom säger överhuvudtaget, men grundtanken med teorin som jag förstått det är att förklara landmassornas rörelse med expansion inte plattektonik. men jag kan ju missuppfattat något.

kicken
varför är det klart att jorden expanderar? på vilket sätt förklaras denna expansion? (om vi nu bortser från den i sammanhanget minimala mängd materia som ramlar ner från himlen varje år då det inte direkt är att likställa med en ballong som blåses upp.

Jag förstod inte riktigt vad bilderna på ska visa? Men det var tydligen nåt uppenbart som jag inte fattar, haha :D

bilderna visar tydliga tecken på att landmassor rör sig. i islandfallet från varandra, i nya zeeland fallet mot varandra. om jorden är en ballong som blåses upp inträffar inte det, särskilt inte det senare.

ingen aning om vad dom säger, men säkert sevärt.
cry me a river!
--> thcrew

2009-05-18 18:26
Säger bara kontinentalplattor... sen så var väl ändå inte jorden helt täckt av land..
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2009-06-03 17:07
Jorden vaxer varje ar for att meteoriter som faller krossas ( smulas sonder) i jorden atmosfär
Och sedan faller ner som osynligt ( inte synligt for manniskans oga iallafall) regn.
Aven om det inte syns sa sa ar det massa som tillkommer varje ar.

Nu vet ni det iallafall.
MurmelMan - "Orgasm kan tjejer få på sin fritid inte när jag knullar!"

2009-06-04 04:40
Orkar inte ens kolla på videon för det låter så pass löjligt, men kan någon vänlig själ förklara på mig vilket sätt jorden skulle expandera? Förutom t ex populationsmässigt..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-06-04 11:52
moffacurry - Att extern massa tillförs är, som joda redan poängterat, långt från att jorden expanderar.

aina_spanar - Finns ett par sammandrag längre upp i tråden.

10-4, over...

2009-06-04 23:35
Mabande P32 : Sorry inte last traden elr set filmen...
MurmelMan - "Orgasm kan tjejer få på sin fritid inte när jag knullar!"
Moderator

2009-06-05 11:54
haha riktigt dumt. som att landmassa skulle vara nånslags konstant och när jorden växer placeras den ut på en större canvas liksom.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman

2009-06-09 19:44
hur kan ni sitta och såga andras teorier och tankar när ni inte ens orkar läsa/kolla igenom allt. lite undra på att det är en massa tjafs och missförstånd hela tiden...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-06-09 20:51
niobe: det kallas att ha en hjärna. har man en fungerande sådan kan man tidigt, med hög säkerhet, sålla bort den mesta idiotin.
cry me a river!
--> thcrew

2009-06-10 01:52
Om vi ska få en bild av jordens historia så gräver vi ju, och ju längre ner vi kommer, ju längre tillbaka i tiden. Växter multnar och blir till jord som skapar nya lager. Så jorden borde väll expandera, fast jävligt långsamt, ett antal meter per millenium kanske...
De Omutbara - Dödsskvadronen - whoa - 6 april - ladda sig ner

2009-06-10 17:46
Niobe - Om jag säger att fullmånen lyser på mitt hus varje torsdag och länkar till en sida som visar bilder på det och även länkar en dramatiskt ljudsatt film som bevisar det: plöjer du igenom allt material och motbevisar varje individuellt uttalande eller förlitar du dig på att såga mitt orimliga grundpåstående genom att säga att det dröjer ungefär en månad (29,5 dagar) mellan varje möjlighet att se en fullmåne?

joda - Elakt, men sant.

fredish - Det du beskriver är inte expansion utan påbyggnad.

10-4, over...

2009-06-10 18:18
Som av en slump så går det just nu en liten dokumentär på SVT2 om just vulkaner, kontinentaldriften o.s.v: Jorden - en biografi (dock vet jag inte när / om den repriseras).
I och för sig så lär ju SVT vara en del av konspirationen (vars mål är vad?), så jag antar att ingen som är intresserad av den svällande jorden är intresserad av dokumentären ;)

10-4, over...

2009-06-11 14:16
gick igår. iaf något snarlikt. faktum är att bilder från ett av klippen ovan var med. men den har visats förut på svt, vet att jag sett exakt samma sak tidigare iaf. men knappast något som förvånar mig iofs. ser för mkt tv ibland =(
cry me a river!
--> thcrew
Rappare

2009-07-02 13:18
Har för mig det är 3 cm per år :) Nån stans mitt i havet :P
http://soundcloud.com/forsbergmusik