I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Misshandel och polisens sociala kompetens

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2009-04-18 11:49

Misshandel och polisens sociala kompetens

Vaknade av att grannen under mig renoverade trodde jag,
tills en mansröst skrek "jävla hora"
satte mig upp på helspänn och började darra. Lyssnade det lät som någon kastade möbler.

Reste mig upp och skulle dricka vatten hörde en kvinna skrika av smärta.

Gick ut i trappen en annan granne var på väg upp för trappan och sa att killen i lgh där hade slagit sönder sin hand och att han trodde att han slog henne.

Tog upp mobilen direkt och ringde polisen direkt, tvekade inte en sekund längre hellre ringa snutjäklar pga ett missförstånd än att ha en kvinnomisshandel eller ett mord på mitt samvete.

Polisen kom, två bittra avtrubbade fascistanabola män i 50 årsåldern med världens sämsta attityd givetvis, de klarar inte ens av att prata med vanliga människor och nu skulle de in och snacka vett och etikett med en eventuell kvinnomisshandlare.

När jag mötte dem och visade vägen sa de inte ett ord utan tittade bara på mig med avsmak.
De pratade så här:
"Nu öppnar du dörren jag ser att du är där inne, nu ska vi prata lite du och jag"

Vad tycker du om polisens kompetens och bemötande vid olika situationer?

Tycker poängen att man ska vara rädd för polisen oavsett om man är en brottsling eller inte med resultatet att de provocerar fram brott hos folk eller ska polisen utbildas till/ha ett krav på sig i socialkompetens? Kunna läsa människor, kunna prata människor ur situationer?

Kort
Är socialkompetens eller batong/pistol polisens viktigaste redskap?

Hade du ringt polisen om du misstänkte kvinnomisshandel hos grannen?
Varför/varför inte?
Hade du ringt anonymt eller inte?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.