I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2009-02-13 10:42

vad är moral

jag har en fråga om moral
jag tänker väldigt mycket å ofta om moral .
vad fan är moral.vad anser du moral är,.

tänkte lägga min tanke när jag har lite mer tid

csavargo från ruff runkers

2009-02-13 11:18
En systematiserad uppfattning om rätt och fel, skulle jag säga på rak arm. Med en given moral har du så att säga ett verktyg att avgöra vilket handlingsalternativ som är rätt eller fel (eller mer rätt/fel än ett annat). Hur moral smittar av sig och existerar kollektivt i ett samhälle är lite av vad jag anser vara mest intressant med ämnet. Personligen anser jag att var och en är fri att ha sin egen moral men å andra sidan så är det uppenbart att vi formas av vår uppväxt och omgivning. Hur fria är vi då att skapa våra egna uppfattningar? Ämnet är outtömligt..
vadå? jag dyster?

2009-02-13 11:36
God moral är väl att resultatet av ens handlingar har mer positiv effekt än negativ. Hur man sen mäter resultatet blir ju svårare till exempel: Rädda 1000000 svältande barn från en säker död eller ett barn som kommer växa upp till att komma på ett vaccin till H.I.V som kommer rädda miljarder människor i framtiden.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-14 02:21
God moral är väl att resultatet av ens handlingar har mer positiv effekt än negativ

du kan ju ha goda avsikter med en negativ effekt, skulle det då vara prov på dålig moral?.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-15 06:00
Nej, då står det ju inte i din makt, kanske va brister i definitionen men seriöst, nu är du bara nördig.

2009-02-15 15:00
haha,
ville bara påpeka att moral inte har så mycket med effekten att göra utan mer avsikten.

2009-02-15 21:55
beroende på vilken moral man anammar har ni båda rätt/fel.

konsekvensetiker anser att det är konsekvensen av ens handlande som är viktigt. pliktetiker menar tvärtom att det är avsikten som är det viktiga. det här borde ni ha lärt er på gymnasiet ;)
vadå? jag dyster?