I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att bota svartsjuka?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2009-01-25 10:04

Att bota svartsjuka?

Kan man bota eller lindra svartsjuka på något sätt? Jag tror att jag är i akut behov av det.

2009-01-25 12:19
Jag tror att om du försöker förbättra på ditt självförtroende och din självkänsla så kommer situationen bli bättre.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-25 13:49
Lätt att det går, jag antar att det rör sig om en flicka som skaffat en ny pojke. Det är bara att du krokar en riktig supermodellsnygg brud som du ser till att visa upp som fan för din gamla tjej, då kommer din avundsjuka överföras till henne, som ett virus! Om du har svårt att hitta en flicka i den kalibern finns det alltid pengar man kan ge någon snygging att följa med dig!!!!111ettett!!!11
Blunted in stockholm

2009-01-25 14:19
snokåttjyvåtta: börja med att rannsaka dig själv. försök ta reda på vad svartsjukan egentligen bottnar i, om det är vissa situationer, personer som triggar den etc.

2009-01-25 14:48
Snokåttjyvåtta
Kom ihåg att svartsjuka växer med fantasin och fantasin växer med antaganden, allt du ser och hör behöver inte vara på just det sätt du uppfattat det. Ofta letar man efter dessa misstänksamma "signaler" bara så man kan säga AHA! DÄR FICK JAG DIG!!! - Vilket väldigt ofta resulterar i att man får en helt annan förklaring och plötsligt verkar hela pusslet vara jävligt malplacerat.

http://www.myspace.com/murderdem

2009-01-25 20:40
tyvärr så tror jag att man, åtminstone kortsiktigt inte kan göra så mycket förutom att bita ihop och ge fan i att ta ut sin svartsjuka på någon annan, långsiktigt så får man väl försöka jobba med att få bort sina osäkerheter och ärr från dåliga erfarenheter.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2009-01-25 22:21
Jag tror faktiskt man kan vänja bort det... Om du biter ihop och faktiskt litar på din partner så kommer du tillslut att kunna ignorera dom tankarna.
Precis som NateW säger så är ju det 99 gånger av 100 bara ens egna fantasi som spelar en spratt.

2009-01-26 20:39
Att se ens egen roll i situationen som så liten som möjligt istället för så stor som möjligt kan i kombination med att man begränsar sin egen fantasi som redan nämnts säkert hjälpa mycket.
Det är lätt att tillskriva sig själv en mycket större roll i dom flesta situationer (inte bara i kärleksgrejer utan överhuvudtaget) vilket gör att man ser snedvridet på saker och ting.
Att minimera sitt ego kan hjälpa en att se klarare och mer rationellt på saker och ting.

Om din kille/tjej tex är på nån fest och inte har ringt på hela kvällen så kanske du lätt hetsar upp dig och tänker nåt i stil med "SHIT varför har h*n inte ringt när h*n sa att h*n skulle göra det, järnspikars bubbelplast nu ligger h*n säkert med nån svettig ödla osv osv".
Det är ju mer rationellt att tänka att personen har väldigt kul och trots att den lovat att ringa glömt bort det, något som faktiskt händer rätt ofta.
Kanske dåligt exempel

Att folk är otrogna är ju kanske inte helt ovanligt heller men det är ju helt klart så att dom flesta är trogna.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-26 20:46
men om man litar på sin partner och vet att hon inte skulle va otrogen eller något sådant och att man tycker själv att man duger jävligt bra för henne, vad kallas de då om man får den där svartsjuke känslan ? kanske heter något annat ?

2009-01-26 21:28
Nu är det så att min svartsjuka kan strecka sig både en och två gånger längre.
Det gäller inte bara partner, utan vänner och ibland även familj.

Dock ser jag en skillnad på svartsjukan hos mig beroende på person. Partner nummer 1 är jag grymt svartsjuk på, men denna har jag vuxit upp med.
Partner nummer 2 har jag bara känt i några år. Icke svartsjuk.

Varför?

2009-01-26 22:15
se till att hon ger dig mera acknowledgment liksom... ha ett galet sex med henne då kan du gå runt o vara säker på att det e din tjej.. om det e en tjej som du vill bli tsm med så visa bara inte din svartsjuka för det kan skada ditt framtida förhållande med henne
o
|\_o <------ Guzzar som vill pröva langa PM
)) \

2009-01-27 00:33
snokåtjuvåtta

Nu är det så att min svartsjuka kan strecka sig både en och två gånger längre.

hur yttrar sig din extrema svartsjuka då?

hashim P24

se till att hon ger dig mera acknowledgment liksom...
ha ett galet sex med henne då kan du gå runt o vara säker på att det e din tjej..

kan du förklara hur du menar litegranna?
varför skulle galet sex = hans tjej ?

2009-01-27 00:37
för tjejen var inte med på det galna sexet utan att hon tyckte om honom mest av alla inerst inne.. e hon en hora e det en annas sak
o
)) \

2009-01-27 10:11
hashim P24

så, om man har sex med någon man inte tycker om mest av alla innerst inne så är man en hora?
eller gäller det bara "galet sex" ?

2009-01-27 14:54
jo jag kanske har tänkt lite galet .. men vad jag egentliger menar är att ifall hon visar kärlek till honom under sexet är det en indikator på att hon har ett ganska stort intresse för honom.

Vad jag dock har lagt märke till är att ett enormt uppvaktande av bruden kommer kanske skada förhållandet och göra att tjejen tröttnar på personen eller att själva killen inte kommer märka att hon gillar honom mer än alla andra då han kommer känna att hennes handlingar gentemot honom är "normala" Då kan tex ett "galet sex" och en form av distans från tjejen stärka förhållandet,framför allt ifall möten med henne senare är väldigt passionerade.

o
)) \