I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att mobba eller blir mobbad..?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2009-01-24 23:57

Att mobba eller blir mobbad..?

Vad är de roliga med att mobba? Jag är inte själv mobbad men skådar mobbning rätt ofta.
På min förra skola var de daglig mobbning och folk blev mer och mer ledsna på skolan..

Folk som mobbar, vad är de roliga med de?

o just de.. du är jävligt äcklig också.
Rappare

2009-01-25 00:00
Mobbning förekommer för att man vill trycka ner än anna person att få status! Brukar än av mina lärare säga.

2009-01-25 00:02
Empati? vilken status få den mobbade då?
o just de.. du är jävligt äcklig också.

2009-01-25 00:37
man får statuspoäng om man mobbas, den som blir mobbad blir ägd, och den som mobbas blir ägandes, och då blir man cool. så enkelt är det!
Blunted in stockholm

2009-01-25 11:38
översittar betéendet , oavsett om det är i skolan, på jobbet, när man är liten eller vuxen är nästan Alltid ett uttryck för någonting annat.
när det gäller barn kan det vara ett uttryck för att det är nånting som inte står rätt till där i hemmet. det kan även vara en repetition utav ett beténde som någon vuxen eller ett äldre syskon i familjen utför i hemmet. antingen mot personen som mobbar eller mot någon annan i familjen.
tex kan det vara farsan som är jobbig mot morsan hela tiden. då kan det vara så att personen känner sig otrygg hemma men också orolig för morsans skull.
det kan bero på väldigt många olika saker det är svårt att sätta en generell regel för varför en människa mobbar en annan helt enkelt.
när det gäller vuxna kan det helt enkelt vara så att personen hade just en otrygg eller stökig uppväxt, och då tagit med sig ett sånt där betéende in i vuxen livet.
det kan ju såklart även vara rent sadistiskt betéende, vars egentliga ursprung också delvis kanske härstammar från en just ostabil uppväxt av nått slag. (farsan kanske slog morsan, eller slog personen själv som liten) just sadismen är nog inte sådär jätte vanlig dock.

tänker man efter lite inser man rätt snabbt att Status begreppet är nånting som mer är en typ av Bonus som man erhåller när man mobbar. man får Respekt av de andra eftersom de inte vill bli utsatta för samma sak. men det är självklart egentligen bara rädsla och ingen riktig respekt det handlar om egentligen, men det är så det uppfattas i mobbarens huvud. han tror att dom andra tycker han är cool.. det gör iof inte saken bättre med tanke på att ju längre han går runt och betér sig så, och ju längre han tror att det är respekt han får. ju större är risken att han utvecklar ett riktigt jävla nasty betéende som han tar med sig till vuxen livet sen och som kanske tom spårar ur totalt i vuxen ålder.

/Push A Man
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2009-01-25 21:43
Jag trodde det var ett för människan helt naturligt beteende att önska makt och kontroll över sin omgivning. Människor kämpar dagligen om olika typer av makt att styra andra människor vare sig det handlar om statsministerposten eller möjligheten att bli körd hem från krogen. Mao trodde jag att mobbing var en viktig del i uppväxten för att barn ska lära sig hur man framgångsrikt kontrollerar andra människor för att själv slippa bli kontrollerad. Antingen är det här den bilden av saken som det inte får talas om, eller så har jag fel..
vadå? jag dyster?

2009-01-25 21:55
har aldrig direkt mobbat någon men det är så feeeeett kul att reta folk ju! :D
kalla mig barnslig men thats how it is! :D ... sen får man ju ta konsekvenserna , men de är det nästan värt (A) ..

i min gamla klass var det alltid några som retade en person , ibland hände det att man själv blev retad .. men det är fett kul hur som helst. love it <3

så min hypotes är att man gör det för skojs skull .. eller att man blir slagen hemma
Get Random!

2009-01-25 22:02
KinG-PhiL

alltså, man får ju skilja lite på olika saker. jag umgås exempelvis mkt med folk där vi hela tiden jävlas med varandra då någon gjort något dumt/pinsamt, alltså verkligen jävlas. ibland går det över styr. men då är alla ändå ganska självsäkra och tar det hela på skoj (är polare). DET kan jag hålla med om är kul.

Det är en annan grej att utsätta en person som man märker av är osäker, har dåligt självförtroende och inte några vänner för samma sak. Då är det inte kul längre, då är det förjävligt. Känner igen det där översittarbeteéndet Pusherman snackar om.

2009-01-27 14:44
Ja vad är roligt med mobbning?.

Enligt mig de mesta, att stå en grupp och mobba en människa är inte fel det är bara skönt. Man trycker ner personen och man känner sig plötsligt mycket starkare. Enligt mig så är mobbning bra om man är en grupp mot 1 fler personer har roligt och att 1 person blir ledsen spelar ju endå inte så stor roll. Det är skönt att trycka ner folk psykiskt och kunna andvända sina ord istället för sina nävar, detta betyder att man kan prata och inte behöva ta till sina nävar. Att någon tar åt sig av det man säger betyder mycket för en självförtroende man känner sig stark och fortsätter med det, det blir som en kick.
Geni

2009-01-27 16:46
Padawon

varför du känner som du känner står ju några inlägg upp, hahaha..

osäkerhet säger jag bara. vissa behöver inte trycka ner andra för att få bra självförtroende, vissa är såpass självsäkra att dom har det redan.. haha..

2009-01-27 19:32
KinG-PhiL

Hur gammal är du? bara nyfiken.
work some magic

2009-01-27 20:28
Mobba andra för att man har dåligt självförtroende.

Detta är det dummaste jag hört det säger man bara för att dem mobbade ska kunna må mycket bättre.

Man mobbar för man tycker det är kul att trycka ner andra.
Geni

2009-01-27 20:32
Man trycker ner personen och man känner sig plötsligt mycket starkare.

Att någon tar åt sig av det man säger betyder mycket för en självförtroende man känner sig stark och fortsätter med det, det blir som en kick.

- det där är taget ur din text. sen säger du att det inte handlar något om självförtroende. haha.

2009-01-27 22:06
Där fick du väll mig lite, Men nej jag tror inte dem flesta som mobbar har dåligt självförtroende. Jag själv gillar att trycka ner folk så dem blir riktigt ledsna och undviker oss så gott som möjligt. Men jag har inget dåligt självförtroende
Geni

2009-02-02 17:38
padawon -

jag förstår inte hur man kan tycka det är kul eller gilla att trycka ner andra människor, få dom att må dåligt? :S
Tror du att andra tycker du är cool när du gör det eller? Tänk om det var du som var den som blev mobbad istället. Och lipa inte när du nästa gång du känner dig utanför.
 www.RekFoto.se

2009-02-02 17:51
Brodin1 P20
snart 17 :)
Get Random!

2009-02-02 18:58
Jag tror inte som flötena högre upp i tråden säger Att man mobbar för o bli populär.. Jag tror mer att man Mobbar för att man Är populär. Bekräfta sin position på nåt sätt...
mok vurban

2009-02-02 22:00
Mok precis, för jag tror liksom inte att en liten mobbad kille kan mobba sig upp till "the gangster gang", snarare att det är och förblir "gangster gang" som mobbar

2009-02-03 16:31
MuffinsMannen

jag vet många coolingar som beter sig som svin nuförtiden, som var mobbade när de var mindre..

2009-02-03 16:40
Den lilla erfarenhet jag har av "mobbing" är nog av att själv ha jävlats med någon för mig och mina kompisars nöjen, dock i mycket yngre år och därför knappast något jag rimligtvis bör stå till svars för nu i en slags halv-vuxen ålder, det var inget uttryck för mina egna problem på något vis utan det var helt enkelt så skrämmande roligt att få jävlas med någon. Man behöver inte känna sig liten för att uppskatta känslan av att vara stor och bossa med folk.

Skrämmande, ja, roligt, ja faktiskt. Rekommenderas? Nej.
Intressepenisen hårdnar!

2009-02-05 13:08
Dom som mobbar mobbar perssoner som är starkare änd om själva för att dom själva är svaga och mår dåligt, eller har en ostabil miljö osv, så funkar det det handlar inte om status snacka om oförstående folk det finns inte underligt att det fortsätter när folk säger att det handlar om status använd det ni har innanför pannan ffs !
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-08 20:20
Jag har redan varit på den ena sidan så det skulle vara intressant att få pröva den andra.
(terapi lär man ju behöva oavsett liksom)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-06 01:45
"Där fick du väll mig lite, Men nej jag tror inte dem flesta som mobbar har dåligt självförtroende. Jag själv gillar att trycka ner folk så dem blir riktigt ledsna och undviker oss så gott som möjligt. Men jag har inget dåligt självförtroende"

Jävla psykopat.
njut

2009-03-06 19:51
Jag har redan varit på den ena sidan så det skulle vara intressant att få pröva den andra.
(terapi lär man ju behöva oavsett liksom)

NC har du blivigt mobbad? och vill mobba, eller tvärtom? lite förvirrande....

själv blev jag mobbad när jag var mindre, mobbar ej nu, men trycker väll ner någon då och då.
egentligen vet jag inte varför jag gör det, med tanke på att jag vet hur det känns.
men som vissa säger, det är väll för att få någon sorts status eller likt enligt mig..!
ehh, skulle man skriva nåt vettigt här eller? hmm..

2009-03-16 11:09
Mobbning har sina rötter i en taskig barndom. Svaga barn bildar gärna grupper och mobbar de starkare, individuella barnen pga avundssjuka, grupptryck, status, mm.
A historian is a prophet in reverse

2009-03-17 15:06
Daniel-Blade P19 jag måste faktsist säga att jag inte håller med, efter som jag känner ngra som "mobbar" (allmänt kaxiga mot andra) och har haft ett bra liv. en av dom är den bortskämdaste killen jag vet och han älskar det och så har det alltid vart. tror de mest handlar om att visa sig stor, mäktig. orädd och ha hög status

2009-03-17 15:35
Med taskig barndom menar jag inte att man varit fattig, utan snarare för lite uppmärksamhet från föräldrar / dålig uppfostran vilket ofta leder till dåligt självförtroende. Största skälet bakom är ju att trycka ner för att själv känna sig stor och viljan att dominera. Kan liknas vid alfa-hanne beteende, bara att en ledare får andras respekt medan en mobbare får följeslagare som inte vågar säga ifrån.

Men tror knappast det är ett enda skäl som ligger bakom, tror det är ganska olika. En del gör det pga dålig självkänsla, andra av sadistiska skäl, andra vill nog inte själva bli utstötta, en del för att de stör sig på personen, etc etc etc etc etc.

Men tror definitivt att det ligger någon psykisk ohälsa bakom...
A historian is a prophet in reverse

2009-03-24 14:14
Brukar inte dom som mobbar oftast ha det ganska svårt själva. Så är de iaf på Tv, och Tv är = sant. Dom som blir mobbade brukar iofs få det ganska bra ställt senare i livet, eller så dödar dom sig själva, medans mobbaren blir uteliggare, kriminell eller annat socialt sett avskum. Med andra ord så kan den som blir mobbad skratta inombords åt översittaren och tänka på att skrapa bort streckkoden på pantburkar resten av livet för att jävlas tillbaka.
inYaface

2009-03-24 22:54
precis, lita på tv. nörden får alltid bruden i slutet.

2009-03-25 08:47

Mobbning med aggressiva inslag är en ganska bra markör för att mobbaren får stryk hemma.
Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.

2009-03-25 09:04
Mobbning är hemskt fast det kan vara ganska kul
http://www.aktivdemokrati.se/

2009-03-25 11:52
tngsten P25: Skulle vilja tillägga att det inte alls behöve vara fysiskt hemma, verbal aggressiv misshandel skapar med sånna serru :)
BAHA!

2009-03-25 12:53
IDIOT P22

Härligt!
Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.

2009-03-25 13:01
huh?
BAHA!

2009-03-25 23:14
Ni vet ingenting ni tror man mobbar för man har haft svårt hemma eller för man blir slagen hemma eller för man har kefft självförtroende. Kan stämma i vissa fall men fan inte hoss mig jag älskar att trycka ner folk, Det är en skön känsla att märka att dem blir ledsna och tar åt sig. Då vet jag att mina ord också kan skada inte bara mina nävar. Föredrar att mobba framför att slåss dels för att om man skadar nån psykiskt så mår han sämre än att man skadar han fysiskt. Men om nån skulle försökt säga ngt dumt till mig skulle jag slå sönder killen rejält.
Geni

2009-03-26 10:29
Det roliga är att 75% här inte har något imot mobbning=)
inYaface

2009-03-26 11:43
men det är väll trotsallt bara ett fåtal som verkligen bedriver mobbning? sen hänger resten på, fast då är iufrösig dom lika jävla medskyldiga som alla andra!
BAHA!

2009-03-26 15:53
mobbning är bra det gör att man pallar att gå ut högstadiet.
Geni

2009-03-26 20:30
håll er till ämnet, tack. tråden rensad.
vadå? jag dyster?

2009-03-27 23:06
Det är kul att mobba. Men det gäller att välja rätt, du kan inte mobba på tjockisen/glasögonormen för dom har ju redan varit nertryckta hela sitt liv och man ska inte sparka på den som ligger.

Däremot är det kul att mobba personer som låtsas vara något de inte är, sätta dom på plats helt enkelt. Ett klassiskt krokben i korridoren månne?

2009-03-28 01:06
emiliano
först får du nog läsa på vad mobbning egentligen är. det är när du trycker ned någon under en period så han/hon mår dåligt av det. Det du snackar om är att sätta folk på plats, det är en annan grej..

2009-04-03 19:55
Padawon kan ju inte vara serios.

Om du ar det bor du andra pa dig, du ar den som folorar i langden...

Ch1ll P17: NAgon som sager nagot vettigt iaf.
MurmelMan - "Orgasm kan tjejer få på sin fritid inte när jag knullar!"

2009-04-16 10:54
emiliano

Vadå det är kul att mobba?

Du säger att det är roligt att trycka ner andra människor, alla är olika och det är bara att acceptera. Det du glädjs åt kan få andra människor att må fruktansvärt dåligt.

Jag hade en tjej i min klass när jag gick i femman som inte var annorlunda på något speciellt sätt, men trots det blev hon utsatt för mobbning, från andra håll än bara våran klass. Jag var nästan den ända personen som försvarade henne och jag antar att de andra tänkte Att man inte ska mobba den personen som har glasögon osv.
Men fortfarande, de små sakerna som alla utsatte henne för, krokben, dra bort stolar när hon satte sig, aldrig fick sitta någon stans. Det ledde till ett antal självmordsförsök.

Jag förstår inte hur du tänker emiliano..

2009-04-29 01:24
Har inte läst alla så ja kan mycket möjligt säga som någon redan gjort :)

Men enligt mig så är de givet att den personer som mobbar den andra är för att han är såpass osäker på sig själv att han måste trycka på någon annan. Och de roliga har ja aldrig sätt, har aldrig gjort de och kommer inte göra heller. Mobbning är något som måste bort.
Jag är torevi även Miztah T//
Jag rockar lika hårt som en gibson flyin V//

2009-04-29 11:25
Alltsa

Jag har aldrig varit mobbare men jag alskar att stora mig pa hur folk ser ut...jag och mina vanner brukar hemlighetsmobba folk pa fritiden for det far oss att skratta.
Sjukt kul att mobba folk utan dom riktigt fattar det, men da maste man ju erkanna att de fortjanar det.

Skulle aldrig kunna forodmjuka nan daremot och fa dom att kanna att dom vill do...bara fa dom att fatta att dom kanske inte borde farga topparna av sitt har gront, ha pa sig fula skor, for laga/hoga byxor, tugga tuggummi pa ett fult satt, prata pa ett fult satt eller vara allmant ackliga.
Credit crunch crunch baby

2009-05-01 13:41
haha om man mår bra av att trycka ner andra är man ju helt keff i skallen.. det e för man mår så pass dåligt själv att man mår bra av att se någon må sämre än en själv

så padawon har du liten kuk eller vafan e ditt problem? jävla tönt asså blir så jävla sne när ja läser sånt där.. snackar om att det är bra att flera mår bra för att en annan mår dåligt idiot om du inte kan må bra utan att andra mår dåligt är det nått fuckin fel på dig.. resonerar du så där hoppas ja du blir mobbad eller att nån som står dig nära dör

2009-05-01 17:19
För att hävda sig skulle jag tro.
Hej

2009-05-02 21:35
Jag var mobbad 6års till 3an av 4 killar som var 1-2 år äldre..
men de va bara typ små saker de mobbade mig för en stor anledning var mina fräknar , som jag fortfarande har kvar på näsan fastklistrade.

Kom ihåg att när man hade rast så ville man ju såklart röra sig överallt, men i ett hörn var det ett ställe jag ville undvika så mycket som möjligt, för varje dag hände det samma sak när jag gick dit. Men det var som att jag ville besegra dom, ville visa att jag var starkare..

men slutade med att dom cyklade runt mig, kasta sten på mig och "ledaren" hoppade av cykeln slog mig i magen sedan sparkade dom på mig och skrattade och skrek pricki korv prickikorv. Detta hände varje dag i 3 års tid. Jag slutade gå till skolan för jag kände mig så himla dålig, varje gång jag grinade och någon såg det så sa jag att jag hade ramlat.

Ingen förstod var det var, och jag blev väldigt folkskygg. Slutade gå i skolan. Till slut vågade jag berätta för mamma att jag var mobbad och då gick jag slutet i 3an. Mamma blev rasande dagen efter såg han honom "ledaren" i gänget. Hon tog fast honom i tröjan tryckte ner honom i sandlådan och satt sig över honom och satt på hans armar så han inte kunde röra sig och skrek "rör du min dotter en enda jävla till ska jag se till att du inte lever nå mer, och det menar jag" sedan gick hon därifrån och tog mig i handen.

Aldrig varit så nöjd, jag lös verkligen, dock så blev det inte så bra dagarna efter.. men han slutade efter ett tag men kom inte ihåg hur det gick till.

Jag som person idag : Väldigt social, älskar människor, rolig och väldigt pratsam.

Jag tycker att mobbning är det värsta som finns, och folk som mobbar är bara små äckliga svin. Det går inte att välja "Bli mobbad eller mobba" Dummaste jag har hört.
All I'm gonna do is just go on and do what I feel - J.hendrix

2009-05-02 21:36
jag lyste verkligen*

2009-05-02 21:41
ni som seriöst sitter och säger att ni mobbar folk i smyg osv eller tycker det är kul.
Ni är ju fan helt jävla störda i huvudet.. ni anar inte hur mkt det tar på en människa hur självförtorende sänkt, hur självkänskan försvinner.. Anar ni varför många mobbade tar självmord? För dom har ingen känsla längre för sig själv, dom känner att dom inte duger.

Jag blev mobbad för mina fräknar p.g.a mitt utseende. Ni menar det är okej jag får skylla mig själv för jag hade fräknar?

IDIOTER. ta erat liv eller nått.

2009-05-02 21:51
jag blev även mobbad i klassen 4-5an för jag hade jätte svåra stammproblem så när man skulle läsa så började folk prata runt om en så de hördes aldrig att jag läste något.

Det har ju följt med mig hela mitt liv, jag klarar inte att att ha redovisningar längre för då börjar jag stamma blir kallsvettig och bara helt lost. tappar bort mig, och då när folk börjar prata på sidan om, då går jag bara ut därifrån. Klarar inte av det, för det får mig att börja tänka på hur jobbigt jag hade när jag hade allvarliga stammproblem.

Hoppas ni kan ändra eran tillställning om att mobba är roligt, fö de är långt ifrån kul att bli mobbad. De finns med en hela sitt liv..