I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Saknar människan fri vilja?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2008-11-22 20:34

Saknar människan fri vilja?

Saknar människan fri vilja? Är hennes handlingar allenast en produkt av hennes omgivning? Skriver jag just nu detta meddelande som konsekvens av en händelsekedja som tog sin början redan vid jordens begynnelse, i samband med att den första människan begick sin första handling? Gav ditt senaste köp på McDonald's en sådan effekt på kassörskan att hon i sin tur handlade på ett sätt som fick en människa på andra sidan jorden att begå en viss handling istället för en annan?

Eller besitter jag makten att kontrollera mina handlingar oberoende av min omgivning?

Säga vad man vill om detta ämne, men djupt är det.

(Inlägget ändrat av greggan 2008-11-22 23:51:48)

Opus är tvivelsutan sjukast på whoa och dessutom stolt över det. I verkliga livet är han nästan som alla andra, bortsett från att han är smart som fan. På internet gömmer han sig bakom hemliga identiteter för att ostraffat kunna göra det som han gillar allra mest: att driva folk till vansinne.