Broes before hoes
Hittade en målning som jag tyckte summerade något som jag uppfattar vara "patenterat" för killar. Kärleken för sina närmsta bröder som ställer upp i liv och död. Låter lite små fånigt, men utan att ha varit med i ett vietnam så kan jag relatera oerhört mycket till den här bilden. Jag har helt ärligt aldrig uppfattat samma typ av känslor komma från en kvinna. Vad tror ni om det hela?Länk till http://img253.imageshack.us/my.php?image=1224191093202vm6.jpg
Haha, "Broez b4 hoez" är bara skitsnack, och det är alltid de som går runt o tjatar om det som är dem första till att börja toffla sig eller rent allmänt sett fitta sig p.g.a lite fitta. Ingen ska säga åt dig vad du ska prioritera först, det är ditt val.
Kultursnobb
Jag menade nog i ett större perspektiv än valet av att gå ut med kompisarna eller träffa flickvännen.
Då skulle du inte formulerat det som "Broes before hoes". Anyway, principen står kvar. Ingen säger åt mig vad jag ska prioritera först. Och det finns känslor/en viss gemenskap du får med en kvinna som du aldrig hade kunnat få av dina budz, så det går åt båda hållen.
Kultursnobb
haha vilket exempel! men kärleken är väl olika från "budz" och en brud? Du kan inte sätta på dina "budz" lika ofta som en brud ( NO HOMO ) Men broes brukar väl gå före hoes, om man inte blivit en toffla..?
Jag har ingen personlighet
Men broes brukar väl gå före hoes Skulle du även säga så om det handlade om din fru?
Kultursnobb
Jag har helt ärligt aldrig uppfattat samma typ av känslor komma från en kvinna. Starka vänskapskänslor (eller om man vill kalla det systerskapskänslor) förekommer bland många kvinnor. For your info.. Sådana här gemenskapliga känslor är inte biologiskt rotade i oss, utan socialt konstruerade. Kön spelar alltså ingen roll.
här får du lite kärlek
Okey, dem flesta verkar tro att jag menar att jag själv inte har någon sådana vänskap med en kvinna. Jag menar rent allmänt kring kvinnor, jag har aldrig upplevt det som att det funnits samma typ av band mellan kvinnor som det kan vara mellan "bröder". Sådana här gemenskapliga känslor är inte biologiskt rotade i oss, utan socialt konstruerade. Kön spelar alltså ingen roll. Jag försöker inte få det att låta som om jag har all fakta, jag talar från min uppfattning enbart just nu. Men om jag skulle börja tala fakta så skulle jag ha källor för vad jag säger.
Kepish Och du tycker det inte är skillnad mellan bröder och systrar?
Kultursnobb
Da_herbman P21 De största skillnaderna är socialt och kulturellt skapta. Sånt vi lär oss från barnsben. Inte biologiskt rotade inom oss. Att känna mer samhörighet med killkompisar för att man är kille än vad tjejer gör med sina tjejkompisar, bara för att man är född med det manliga könet mellan bena stämmer inte. Det är vad vi upplever som påverkar vad vi känner, inte vårat biologiska kön. Tror jag. Sen kan man ju diskutera hur pass mycket de "sociala könen" skiljer sig. Normerna om hur tjejer och killar är socialt är ju stora..då vi uppfostras till olikheter.
här får du lite kärlek
Kepish Så basically... det är vad du tycker? Du kan inte komma in här och påstå att det inte finns någon biologisk skillnad som gör detta, när du inte vet det. Men du hade iaf artigheten att säga att det bara är vad du tror. Om det du tror är sant så skulle jag inte vara intresserad av ämnet längre, men nu behöver det ju inte alls vara så. Sedan så går dem kulturella evolutionerna hand i hand med de biologiska. Om mäns förhållande till varandra har blivit en nödvändighet för vår överlevnad så är det fullt möjligt att det har utvecklats instinkter för det. iaf, du kan inte förväntas tas allvarlig när du säger utan bevis i stil med: Så, nu när jag har avklarat det här med mina egna teorier som bevis så kan vi diskutera hur mycket de "sociala könen" skiljer sig! Jag skulle vilja säga gtfo om jag inte vore rädd för bann eller liknande...
Jag som trodde att det var baserat på att polare håller livet ut, en brud har man i snitt något år (tragiskt men sant ). Alltså är "broes" mer värda i längden...
Basically, det är vad jag tror.
här får du lite kärlek
Det som Kepish har tagit upp tillhör snarare den etablerade uppfattningen inom genusvetenskap. Könsnormerna konstrueras socialt och vi indoktrineras redan från barnsben till att passa in i en dikotomisk könssegregering. Det finns tonvis med undersökningar utifrån väl underbyggd empiri som vittnar om detta. Eftersom detta har pågått under en så lång tid så har de allra flesta en klar uppfattning om vad som är "manligt" och vad som är "kvinnligt". Detta gäller även små barn som exempelvis tycker att "styrka" och "mod" är epitet som går att förknippa med "manlighet" medan "omtänksamhet" förpassas till "kvinnligheten".
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
kan väl tänka mig att broderligheten blir mer påtagligt i krigssituationer, funkar inte lika bra om man har kamrater som prioriterar damerna i krig. "Nä jag kan tyvärr inte komma till fronten idag, jag ska på spa-weekend med frugan"
reinfeldt vill veta varför människor blir kriminella, Ja vad ska man svara? Vi blev mobbade och utfrusna av de som senare i livet blev poliser...
men om det är en kvinna med i din pluton då?
((MAAD))
ayatollah En sådan situation hade ALDRIG äns uppstått.
Kultursnobb
varför rangordna? är det någon du älskar och bryr dig om oavsett kön eller relation hur kan du då värdera dem? det e priceless och oersättligt. både mina kill-och tjejkompisar betyder asmycket även d förhållanden jag haft. Ber någon att värdera eller kräva bekräftelse på att de står dig närmast så är det ju deras brist på självkänsla och behov av behörighet...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
davve_d P22 Så som jag tolkar det handlar det inte om män och kvinnor, utan om vänner vs "ragg". Hade jag legat i fronten och min goa kamrat i skyttegraven intill mig vore kvinna hade hon såklart varit min "broe" också, broes b4 hoes låter otroligt töntigt så jag säger aldrig så, men i vissa aspekter är det vettigt. Jag förväntar mig att mina vänner ser till mitt välmående före ett ragg eller dyl, några exempel skulle kunna vara; Situation 1 Jag och en polare har varit på en fest, polaren har chans på en tjej och jag ligger däckad eller är av någon annan anledning i behov utav hjälp och han hamnar i situationen att han blir tvungen att välja mellan oss.. Den polare som inte väljer hjälpa mig där är inte längre min polare. Situation 2 En polare har chans att på ett utav mina ex men jag är inte helt över henne än och han är medveten om att jag troligen skulle må dåligt utav det. Den polare som återigen väljer bruden före mig riskerar även här att mista min vänskap. ..det är vad det handlar om för mig. Bara för att det råkar hete "broes" betyder det inte att en "broe" inte kan vara en kvinna, anledningen att det heter som det gör är väll för att det var en man som myntade det.
Sen som sagt handlar det väll oftast inte riktigt om vänner vs flickvännen.. det heter ju "hoes", alltså handlar det om vänner eller knulla. Och väljer man då det sistnämnda är man ju lite utav ett kukhuvud. Ville bara tillägga det.
Ber någon att värdera eller kräva bekräftelse på att de står dig närmast så är det ju deras brist på självkänsla och behov av behörighet... Hur får du in brist på självkänsla och behov av behörighet här?
För det första undrar jag vem som har målat denna (tavla)? Jävligt mycket kännslor inblandat och jag vill veta mer!.
Nu till "broes before hoes" grejjen. Jag tycker det är helt fel att använda just det uttrycket för att symbolisera dom starka banden man har med sina killkompisar. Dock ligger det mycket i det. Men BARA i den utsträckningen att tjejer alltså tjejer man har "förhållanden" med kommer och går i livet medans kompisar(killar i detta fall) alltid finns kvar. Ett kompis förhållande tar liksom inte stopp hursomhellst på samma sätt som ett förhållande.
Så inte "broes before hoes" utan typ "friends before relationships" .
U get the point!
frid//
bajskorv aka vroksjab
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....
"Om det brinner i ett hus och du bara kan gå in och rädda en person"- situation. Jag skulle inte kunna välja.
Så inte "broes before hoes" utan typ "friends before relationships" . Hade du fortfarande sagt så om det hade handlat o din fru/"själsfrände" ?
Kultursnobb
Situation 1 Jag och en polare har varit på en fest, polaren har chans på en tjej och jag ligger däckad eller är av någon annan anledning i behov utav hjälp och han hamnar i situationen att han blir tvungen att välja mellan oss.. Den polare som inte väljer hjälpa mig där är inte längre min polare. Ligger du däckad är det ju lugnt.. inte direkt så att du kommer gå någonstans.
Hellre knulla än bry sig om de för fulla..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Han menar nog ligger däckad mitt ute i ingenstans, inte hemma hos någon/på fest.
Kultursnobb
Väldigt gripande tavla
mama said knock you out
Da_herbman P21 Kan inte jämföra min fru och nått man hitta på gatan.. jag tycker det är en skillnad där men vi alla tänker ju inte likadant eller hur? kanske du inte ser någon skillnad? För det stod ju hoes .
Jag har ingen personlighet
Trådskparen specifiera att det handlade om "Polare" vs "Relationer ", inte engångsligg. Så JO, det går att jämföra
Kultursnobb
Broes before Hoes är en myt, det kanske fungerar i tonåren men sen när polarna blir förlovade och sambos o skit då är det fanimej kärringen som går före. Illa är vad det är.
Singeln och videon ute nu! Www.move-enter.com & www.movebloggen.com
Enda vettiga jag läst här är restinpieces F22 . Värdelöst jävla "ordspråk".
det var en jäkligt fin bild!!
Nä vad roligt, verkligen jättekul!!
har stått vid den muren, den är lång... vad har den med hoes att göra? broderlighet som koncept står över könsroller imo men whatever.
hade en liknande tråd om det här ämnet där jag påstod att kvinnlig vänskap aldrig kan bli lika vackert som manlig vänskap.
http://www.sthlmmd.se
Jag har rensat tråden på lite offtopic/meningslösa uttalanden. Även om det inte är förbjudet att komma in på sidospår i diskussionen tycker jag att det fokuseras lite väl mycket på vad ni förknippar med uttrycket "bros before hoes", det trådskaparen ifrågasätter är skillnaden på manlig "broderskap" jämfört med kvinnlig "systerskap", INTE manlig broderskap jämfört med relationer mellan man och kvinna. Så vad frågeställningen anbelangar är jag böjd att hålla med trådskaparen om att det verkar vara vanligare att män "hjälps åt" där kvinnor kanske snarare lägger krokben för varandra, vad detta beror på vet jag inte men det är den känsla jag ofta får. (Inlägget ändrat av greggan 2008-11-04 19:53:12) puszel, kan du länka den tråden?
vadå? jag dyster?
clean bild iaf
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
greggan: försökte söka efter den, men jag hittade den inte, det var nog 2-3 år sen
att det verkar vara vanligare att män "hjälps åt" där kvinnor kanske snarare lägger krokben för varandra, vad detta beror på vet jag inte men det är den känsla jag ofta får Jag har då aldrig satt krokben på någon av mina "systrar" och de har aldrig satt krokben för mig, vi har ställt upp för varandra i vått och torrt och litar på varandra in i döden, semper fidelis!
Bara för att det inte finns en massa filmer och serier i stil med Band of Brothers som skildrar systerskap i extrema krigssituationer så betyder det inte att det inte finns kvinnor i det verkliga livet som skulle kunna offra sina liv för att rädda sin väninna/vänninor, vare sig det rådde krig eller fred. Ingen ska komma och säga att mitt systerskap med mina vänner är mindre vackert och ädelt, vad vet ni män som påstår sådant om vår lojalitet och kärlek gentemot varandra? Jag skulle iaf inte tveka att ligga i en skyttegrav eller kasta mig över en granat för att rädda mina systrar om det nu skulle bli aktuellt, det borde väl vara "vackert" nog i era ögon eller?
det jag menade i min tråd är att jag sällan blir rörd av "tjejvänner" som visar sin uppskattning mot varandra i filmer/serier/böcker etc, medans jag ofta får tårar i ögonen när "killvänner" gör det. kan ha å göra med att jag är kille själv liksom , vad vet jag
antwon P23 Ungefär som Da_Herbman sa. Du får väll tänka lite, jag förväntar mig inte att någon ska vaka över mig då jag ligger bekvämt och sover i en säng. Poängen var att välja emellan hjälpa en vän som behöver hjälp istället för att knulla nån random brud. Kan man inte göra den uppoffringen är man sannerligen ett ego, och man kan inte vara vän med egos det vet alla.
Håller med Erkan och JanieJones, förstår inte riktigt vad bilden och framförallt relationer till det motsatta könet har med en romantiserad bild av brödraskap att göra. Finns flera damer som jag skulle offra livet för, när det kommer till vänskap så spelar kön ingen som helst roll för mig, en vän är en vän och därmed punkt.
eller jag kanske misstolkade topicen....manlig "broderskap" jämfört med kvinnlig "systerskap"? Var det meningen....finns ingen skillnad skulle jag säga, systerskap brukar i regel vara mer hardcore är min uppfattning
Illsnidig
Poängen var att välja emellan hjälpa en vän som behöver hjälp istället för att knulla nån random brud. Men duh. Självklart. Det handlar ju inte om knullandet överhuvudtaget i en sådan situation. Förhoppningsvis ska det inte ens behöva vara en vän för att folk ska kunna hjälpa någon som behöver det.
Däremot tycker jag att det kan vara minst lika respektlöst att supa sig asfull så att man inte kan ta hand om sig själv, för att sedan förutsätta att någon annan gör det. Tragik på hög nivå.
fick rysningar när jag såg bilden. broes b4 hoes indeed!
I´m Scrammel, no not like scrambled eggs I´m the weird strange dude with fucked up legs
antwon P23 Ja visst är det tragiskt när folk blir för fulla. Men det är inte något jag pysslar med själv då jag har ett nästan övermänskligt alkoholsinne.. tror jag blivit för full 1 eller 2 gånger under mitt liv, men dessa gånger tog jag hand om mig själv och torkade upp min egna spya också ;) Men givetvis kan exemplet appliceras på andra saker, en kompis som fått något nerstopat i glaset på krogen skulle kunna vara ett exempel.
da_herbman "broes before hoes" känns som det sällan kommer fram i äldre dagar. Har man fru och barn är ju barnen en väldigt viktig/stor del av livet. Så jag kan inte tala för framtiden. Jag talar för hur jag känner nu
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....
Medeltiden ringde och ville ha tillbaka sin syn på könsroller.
Soul_Survivor_II P30 haha, sist jag hörde det ramlade jag av min dinosaur
man hustlar inte en riktig vän, så är det bara. De man hustlar är i sådant fall är i alla fall ingen man ser som en riktig vän.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Om man överhuvudtaget tycker att uttrycket "broes before hoes" är värdefullt att förhålla sig till så ja, då kanske man kan ta det där samtalet från medeltiden som Soul survivor nämnde. Skulle man bortse från det så har jag svårt att se att kvinnlig vänskap skulle vara svagare än manlig. Bara för att kvinnor traditionellt inte deltagit i krig och därmed inte har en miljard filmer, böcker och tv-serier där de håller om varandra och skriker "Dont you die on me!" att hämta en högstämd brödraskapsmyt ur betyder inte det att det inte finns lika mycket "systerskap" som "brödraskap" här i världen. Rent personligen har jag åtminstone lika starka vänskapskänslor för och från kompisar av kvinnligt kön och erfarenheter av att ställa upp på dem och vice versa som jag har av män. Kanske rentav innerligare och ärligare med dem till och med, även om chansen till att någon av oss kommer att få chansen att snyfta fram "Dont you die on me!" i ett kulregn medan den andre ligger med tarmarna utspillda är liten.
De Omutbara - Dödsskvadronen - whoa - 6 april - ladda sig ner