I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Folket som kom med civilisationen

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-07-03 13:24

Folket som kom med civilisationen

Tänkte att jag skulle slänga upp en liten tråd om vad som intresserar mig för stunden. Under de sista månaderna så har jag börjat spekulera mer och mer kring idén om att mänskligheten kanske faktiskt har ett syfte. Eller snarare att "livet universum och allting" har ett syfte.
Mitt intresse grundar sig mest på det kreativa stadiet i och med att här finns en total avsaknad av fakta och annat väsentligt men sådant har å andra sidan aldrig intresserat mig nämnvärt. En teori som låter bra i mina ögon är god nog för mig så länge jag inte med egna ögon sett dess motsats i full swing.

Det har alltid varit mycket bull om de såkallade Toltecerna inom olika New Age- och psykadeliska rörelser. Toltecerna var det medelhavsfolk som en gång i tiden dök upp i Mexiko och lärde indianerna bygga pyramider för att sedan flytta vidare söderut och grunda Inkaväldet i Anderna innan de seglade vidare över havet och slutade upp på påskön och i polynesien.
Intresset för detta mytomspunna folk kom till mig först genom den norska arkeologen/äventyraren Thor Heyerdahl's böcker och efter det har jag fördjupat mig en del, främst genom tvivelaktiga källor.

Folket, som jag kan kalla Toltecer lika gärna som något annat, har ett par saker gemensamt var i världen de än dyker upp.

* De bygger trappstegspyramider och en speciell typ av murar. I ett tydligt "bälte" från Sri Lanka, via Harappa i Indusdalen, Ur i Mesopotamien, Oman, Egypten och vidare på Sardinien, afrikanska nordvästkusten och ända ut på kanarieöarna (och vidare i den nya världen).

* De styrs av prästkonungar som anses vara direkta avkomlingar från gudarna. Se Egyptens, Mesopotamiens och de olika amerikanska högkulturernas historia.

* De omtalas som rödhåriga. I Indusdalen och i södra Irak är det fortfarande praxis för familjeöverhuvuden att färga håret rött. Och det finns många spår av rödhåriga folkslag i mellanöstern som knyts till Ur, bland dem hettiterna och enligt vissa källor aristokratin i Babylon.

* De bygger båtar av vass som var kapabla att segla oceanen åtminstonde halvannat millenium innan phoenicierna sjösatte sina cederflottor i Syrien. Dessa vassbåtar användes så sent som för femtio år sedan flitigt i alla de gamla kulturområdena. Från Pakistan till Påskön.

* De har begreppet 0 - noll.

Är det någon annan som har ett intresse för detta mytomspunna folk och vad tror ni? Avfärda gärna det hela som bull om ni vill. Inte mig emot. Men lufta gärna en åsikt.

mera msz!

2008-07-03 13:47
Bör kanske tillägga att den högsta aristokratin hos Inkakulturen ända fram till spanjorernas ankomst dominerades av män ansenligt vitare i hyn än sina fränder. Vita män med skägg representeras flitigt i sydamerikansk mytologi och att de första påsköbor som simmade ut på enmans-vassbåtar för att möta europeiska båtar var ljusa i hyn och framförallt skäggiga.
mera msz!

2008-07-03 14:22
har aldrig hört om detta förut men länka gärna artiklar eller dokumentärer, skulle kunna vara intressant

2008-07-03 15:46
* De bygger trappstegspyramider och en speciell typ av murar.
om dom nu byggde sånt, varför fortsatte dom inte bygga det på påskön?
eller finns det sånna där med? :)

* De styrs av prästkonungar som anses vara direkta avkomlingar från gudarna. Se Egyptens, Mesopotamiens och de olika amerikanska högkulturernas historia.

Varför inte nämna japan eller de säkerligen hundratals andra kulturer på diverse platser i världen där samhället också styrs av människor av gud? Doftar mer säkerställande av makt än något annat. Kan inte tänka mig nått bättre sätt att upprätthålla sin maktposition än att säga att man är Guds avkomma.

* De omtalas som rödhåriga. I Indusdalen och i södra Irak är det fortfarande praxis för familjeöverhuvuden att färga håret rött.

Vad hände med alla de andra platserna de tycks ansvara för?

De bygger båtar av vass som var kapabla att segla oceanen åtminstonde halvannat

är det något mer än fantasin som stödjer detta?

som ovan, finns begreppet dokumenterat i dessa kulturer som de ses ha skapat/utvecklat, eller är det bara ogrundade påståenden?
cry me a river!
--> thcrew

2008-07-03 15:51
Vita män med skägg representeras flitigt i sydamerikansk mytologi
Människor med djuransikten representeras flitigt i egyptisk mytologi, betyder det att dessa varelser faktiskt existerade där?

ankomst dominerades av män ansenligt vitare i hyn än sina fränder.

hur inavlad var aristokratin? Om ljus hy vid en viss tidpunkt associeras med ökad makt finns goda skäl att tro att de mer ljushyade höll sig till andra ljushyade och fenomenet skulle därmed lätt kunna förklaras utan inblandning av europeer. möjligt är också att huden genom olika substanser blekts ytterligare för att förstärka effekten, något som är hyffsat vanligt i delar av asien tex. Sydeuropeer är inte särskilt ljushyade heller för den delen. De med ljusare hy har också en fin förmåga att bli rätt solbrända :)
cry me a river!
--> thcrew
Hangaround

2008-07-03 16:10
Länk till http://en.wikipedia.org/wiki/Toltec

visst wiki är inte det mest pålitliga men i jämförelse med vad du skriver så..

2008-07-03 20:59
Haha, då ska vi se. Här var det mycket på en gång.

Ett par av frågorna kan jag inte svara på helt enkelt för att detta rör sig om relativt (ibland mycket) lösa teorier. Jag finner dem helt enkelt intressanta. För det första kanske jag har en nåot missvisande rubrik. Jag har svårt att tro att Folket skulle ha förblivit Folket under de 4000 år det här rör sig om utan måste väl ha påverkat andra, bildat egna subgruperingar och så vidare. Men vi kan ju tala om hela fenomenet som "Folket".

Den vekaste länken är i vart fall Sri Lanka. Där finns trappstegspyramider och murar men man vet i stort sett ingenting om vilka som befolkade ön då, detta är ca 3000-2500 f.kr. Därför är allt som har med dem att göra väldigt löst. Men man (jag?) anser att det var de som gav indierna den briljanta idén att börja bygga städer och allmänt flippa ur.

Joda

* De bygger trappstegspyramider och en speciell typ av murar.

Jodå, den speciella typ av murkonstruktion som jag talar om är representerad på Påskön. Pyramiderna är det inte, åtminstonde inte i den traditionella bemärkelsen. Men det finns något som kommer ganska nära på öns västra ände om jag inte tar helt fel. Men där finns finns också många mindre kultplatser, mer plattformar än pyramider, alla är de dock vinklade efter solen på ett sätt som är sig likt jorden över. Kan ju förvisso vara rätt logiskt att orientera ett tempel mot ljuset men, men.

Sant det att prästkonungar inte är något direkt speciellt, de har funnits i stort sett överallt på planeten och i många olika skepnader. Kanske inte ett så viktigt argument. :)
Men dock så hette solen Ra enligt såväl Inka som Egypter.

mera msz!

2008-07-03 21:30
fortsättning...

* De omtalas som rödhåriga. I Indusdalen och i södra Irak är det fortfarande praxis för familjeöverhuvuden att färga håret rött.

Finns spår lite här och var men som regel verkar dom här snubbarna blivit assimilerade av andra folkslag. Ett exempel skulle ju kunna vara kanarieöarna, där urinnevånarna var av ett blont folkslag. På öarna finns rester av såväl pyramider och något som i min bok snarast skulle passera som artificiella berg.

De bygger båtar av vass som var kapabla att segla oceanen åtminstonde halvannat

Jepp. Det finns väl dokumenterat i många fall, både från sjöhandeln mellan Ur och Harappa och Inkakulturens omfattande sjöfart efter Perus kust. De enda två odlingsväxter man förde med sig till Påskön från fastlandet var för övrigt potatis och en sötvattensvass (som man odlade i vulkankratrar) man använde till fiskebåtar.

som ovan, finns begreppet dokumenterat i dessa kulturer som de ses ha skapat/utvecklat, eller är det bara ogrundade påståenden?

Att begreppet noll började brukas inom loppet av ca 500 år, tror jag att det var, både i mesopotamien och i sydamerika har varit ett stort mysterium under många år. Jag tror att du finner information om det om du söker.

Vita män med skägg representeras flitigt i sydamerikansk mytologi
Människor med djuransikten representeras flitigt i egyptisk mytologi, betyder det att dessa varelser faktiskt existerade där?

Nej?
Men män med fågelhuvud är lite annorlunda än män med skägg. Kanske lika uppåt-väggarna koncept för skägglösa regnskogsindianer - men i och med de skäggiga påsköingarna anser jag det vara slutdisskuterat.

ankomst dominerades av män ansenligt vitare i hyn än sina fränder.
hur inavlad var aristokratin? Om ljus hy vid en viss tidpunkt associeras med ökad makt finns goda skäl att tro att de mer ljushyade höll sig till andra ljushyade och fenomenet skulle därmed lätt kunna förklaras utan inblandning av europeer.

Vem är det som sladdrat om europeér? Detta handlar definitivt inte om europeér. Men de flesta kungahus har alltid varit inavlade, och så var väl säkert fallet även här.

Alla dessa punkter kan bortförklaras ganska enkelt var för sig men inte alla på en gång. Det är min poäng.

Jag ska fixa lite länkar men inte nu.
Peace
mera msz!

2008-07-04 00:05
Men där finns finns också många mindre kultplatser, mer plattformar än pyramider, alla är de dock vinklade efter solen på ett sätt som är sig likt jorden över. Kan ju förvisso vara rätt logiskt att orientera ett tempel mot ljuset men, men.
Ja väldigt logiskt, solen dyrkades långt innan dina jeppar satte sig i vassbåten och seglade över haven. På långt fler ställen också :)

Men dock så hette solen Ra enligt såväl Inka som Egypter.

men inte på alla andra platser du säger att de styrt upp på. alltså framstår det mer som ett sammanträffande.

Jepp. Det finns väl dokumenterat i många fall,

väl dokumenterat i många fall, visa mig ett :)

både från sjöhandeln mellan Ur och Harappa och Inkakulturens omfattande sjöfart efter Perus kust.

att korsa en ocean och att segla längs med en kust är rätt olika saker.

De enda två odlingsväxter man förde med sig till Påskön från fastlandet var för övrigt potatis och en sötvattensvass (som man odlade i vulkankratrar) man använde till fiskebåtar.

enligt vem?

Att begreppet noll började brukas inom loppet av ca 500 år, tror jag att det var, både i mesopotamien och i sydamerika har varit ett stort mysterium under många år.

Vilket inte gör din tes mer sann i sig.

Nej?
Men män med fågelhuvud är lite annorlunda än män med skägg.

På vilket sätt? det finns väldigt människoliknande avbildningar av utomjordingar med, det förändrar inte särskilt mycket. Att något finns avbildat betyder inte att det avbildade faktiskt observerats.

Kanske lika uppåt-väggarna koncept för skägglösa regnskogsindianer - men i och med de skäggiga påsköingarna anser jag det vara slutdisskuterat.

Påsköborna har skägg och därför måste de som avbildats i sydamerika vara de folk du talar om? Shit va märkligt, en människa med skägg det har jag aldrig sett förut. Förstår inte din logik mannen :)

Vem är det som sladdrat om europeér? Detta handlar definitivt inte om europeér. Men de flesta kungahus har alltid varit inavlade, och så var väl säkert fallet även här.

Ok my bad, medelhavsfolk, inte europeer. Det var väl dem du syftade på som var vitare än dom andra?

Alla dessa punkter kan bortförklaras ganska enkelt var för sig men inte alla på en gång. Det är min poäng.

Jo dom kan bortförklaras ganska enkelt oavsett därför att inget mer än fantasin fogar dem samman. Jag kan använda exakt samma resonemang till att argumentera för en utomjordisk ras som åkt runt och gjort ditt och datt här på jorden. Eller hitta på något helt annat utifrån kända platser på jorden och koppla samman dem med en väv av fantasier. Känns inte särskilt givande måste jag säga.

cry me a river!
--> thcrew

2008-07-04 00:29
Hehe, du har definitivt en poäng. För att inte säga väldigt många. Själv läste jag för övrigt just att pyramiderna på Kanarieöarna inte byggdes senare än i begynnelsen av artonhundratalet.

Skäggen och båtarna håller jag dock hårt om. Varken polynesier eller indianer har märkbar skäggväxt. Snubbarna på Påskön hade det och Påskön är den mest isolerade ön i världen. Den ligger nämligen mitt i Stilla Havet mellan just Polynesien och Sydamerika. Ön är i stort sett, med primitiva mått mätt, omöjlig att komma till. Det finns en liten möjlighet om man kommer från polynesien med en jävla massa folk som paddlar och har en enorm tur och det går om man mer eller mindre flyter med strömmen från sydamerika.
Urbefolkningen på påskön bestod av två stammar vid europeérnas första ankomst. S.k långöron och kortöron. Långöronen är just dom vita rödhåriga snubbarna och kortöronen var ett mer primitivt folk. Detta fungerade rätt så fint men ca 100 år innan europeérna snubblade förbi igen så hade kortöronen utrotat långöronen och de genetiska spår som skulle ha funnits kvar utrotade européerna genom att ta 95% av dom kvarvarande stackarna till fastlandet för att slita ihjäl sig.

Den norska upptäckaren/arkeologen Thor Heyerdahl seglade vid två separata tillfällen vassbåtar konstuerade efter egyptiska forntidsteckningar från Marocko till Sydamerika och därefter med en något större båt enligt samma principer från Ur till Harappa och slutligen in i Suezkanalen. Att förutsätta att det skulle vara svårare att segla över atlanten än efter kusten är bara dumt. Kust är ett helvete när du har en båt du knappt kan styra, då är atlantströmmar och öppen sjö en väldigt fin pryl.

För mer information runt detta rekomenderar jag Thor Heyerdahls böcker. Främst Aku-aku och Tigris.
Han var ute och cyklade en hel del den mannen men han skapade en vacker saga som jag gärna håller mig till och en del av hans teorier tar jag som helt och fullkomligt sanna. Och varför inte? Jag vet att du är av en annan åsikt men att koppla samman saker med vävar av fantasier är bland det absolut mest givande jag kan tänka mig.
Och rätt vad det var så snubblar man över något som faktiskt verkar vettigt.

Thor flippade ut fullkomligt på äldre dagar och fick för sig att asagudarna skulle ha varit en stam från Azurregionen som vandrade upp hit och levde rövare. Han fick till och med pengar för att göra en expedition dit och gräva lite. En underbar man!
mera msz!

2008-07-04 12:01
Skäggen och båtarna håller jag dock hårt om. Varken polynesier eller indianer har märkbar skäggväxt. Snubbarna på Påskön hade det och Påskön är den mest isolerade ön i världen.
fanns väl några jeppar som hade mer skägg än andra som levde i avskildhet och odlade skägg hela dagarna..god knows. skägg är inte så anmärkningsvärt direkt. att påskön är isolerad gör det väl inte mer eller mindre sannolikt att dess invånare skulle ha skägg. skägg är ju trots allt rätt naturligt.

Att förutsätta att det skulle vara svårare att segla över atlanten än efter kusten är bara dumt. Kust är ett helvete när du har en båt du knappt kan styra, då är atlantströmmar och öppen sjö en väldigt fin pryl.
Det är inte dumt för fem öre. Det ÄR lättare och säkrare att segla längs kusten än på öppet hav. Havsströmmar i all ära, men utan vidare kunskap om havsströmmarna är det knappast något som hjälpte dessa människor. Jag säger inte att det inte skulle vara möjligt att göra det, bara att det ena inte ger stöd för det andra. Annars kan det ju lika gärna varit skäggiga vikingar som åkt till påskön eller vart helst det nu passar. Skägg och båt tycks ju vara allt som krävs :)

cry me a river!
--> thcrew

2008-07-04 18:28
Skäggen och båtarna håller jag dock hårt om. Varken polynesier eller indianer har märkbar skäggväxt. Snubbarna på Påskön hade det och Påskön är den mest isolerade ön i världen.

Skägg är något väldigt naturligt. Men att skägg finns på just påskön där vem det än var som koloniserade skiten dök upp med potatis och sötvattensvass från Sydamerika är lite skummare. Jag tvivlar dessutom starkt på att en 1000-2000 års isolation är tillräckligt för en folkgrupp att utveckla ett sådant särdrag. Men jag är inte genetiker så jag vette fan. Men om man lägger existensen av skäggiga potätsmaskare på Påskön till legender om skägg som försvann över havet i Peru så låter det passande tycker jag.

Det är inte dumt för fem öre. Det ÄR lättare och säkrare att segla längs kusten än på öppet hav. Havsströmmar i all ära, men utan vidare kunskap om havsströmmarna är det knappast något som hjälpte dessa människor.

Nej knappast kunskapen om dem. Men sätter du ut en båt i Atlanten vid Gibraltar någonstans så kommer du garanterat landa i Sydamerika om du har flax nog att klara ett par stormar. Inga större proble där. Det har gjorts en jävla massa atlantöverseglingar vid det här laget, med de mest bisarra av fartyg, så att ett par erfarna seglare på en vassbåt de vet fungerar fint på medelhavet skulle ha något större problem över atlanten tvivlar jag på.
Heyerdahl fixade det fint med en fullkomligt oerfaren besätting och en båt designad efter stendekorationer och byggd av tschad-negrer som bara konsturerat småbåtar.
Tro mig man, Atlanten är det minsta av problem i det här sammanhanget.

Ah! Vad säger du förresten om stenhuggerierna? Vad fick en regnskogsstam som Mayaindianerna att plötsligt börja resa en tjugo-femtio mil för att hugga stenblock och sedan släpa ut dem i djungeln och ygga en pyramid? Det finns inga spår av stenbyggen eller liknande i mayaområden som tyder på att man lärde sig bruka sten. Snarare var det så att man helt plötsligt byggde pyramider och städer.
mera msz!

2008-07-07 00:30
Men sätter du ut en båt i Atlanten vid Gibraltar någonstans så kommer du garanterat landa i Sydamerika om du har flax nog att klara ett par stormar.
vilket inte ger stöd för att någon skulle försökt eller ens velat försöka :)

Vad fick en regnskogsstam som Mayaindianerna att plötsligt börja resa en tjugo-femtio mil för att hugga stenblock och sedan släpa ut dem i djungeln och ygga en pyramid?

ingen aning, vadsomhelst är lika troligt/otroligt som din teori. Vad fick någon att resa några av de monument som finns världen över från norr till söder?
cry me a river!
--> thcrew

2008-07-07 02:07
Intressant läsning om toltec, man tackar... Jag har aldrig hört talas om att dem skulle varit rödhåriga vita, och visst kan det vara så. Jag vet inte mycket om toltec, varit lite mer inne på hopi indianera. Är ingen mästare i genetik men extremt vita människor med rött hår är något väldigt speciellt eftersom endast 2 % är rödhåriga på jorden. För flera 1000 årsedan innan världen knullade runt med varandra var det väldigt uppenbart vilken ras man tillhörde. Det har berättats genom historien om det rödhåriga folket med lysande blå ögon, extremt blek hud som kan chocka vem som helst. Röd håriga är en ras för sig, och minst lämpade för ett klimat i syd amerika, med tanke på deras hud som inte tål sol för 5 öre.

Jag tror faktist toltec var ett folk som härstammade från civilisationen-myten atlantis. Kanariöarna är rester efter atlantis. Atlantis och Lemuria löpte amok och tog kål på varandra, överlevarna begav sig till irak och bildade civilisatoiner som sumeria, acient egypt osv. Eliten från dessa civilisationer styrde de kommande civlisationera. Pyramid-bygget kommer ursprungligen från Atlantis och även dess kunskap såklart som är något utöver det vanliga. Det här är ju mestadels spekulationer och vi kommer nog aldrig få reda på det vilket fall som helst.

Crime Pays, ask the Rothschilds!

2008-07-08 19:49
Joda
http://sv.wikipedia.org/wiki/Thor_Heyerdahl
Läs det lilla stycket om Ra I o II.

Sedan har vi den här skålen Fuente Magna som binder mellanöstern-kilskrift till Sydamerika.
http://www.world-mysteries.com/sar_8.htm
Sidan jag länkar till här är dock lite farlig rent trovärdighetsmässigt. Akta dig jävligt noga för Atlantisdelen för exempel. Men i övrigt verkar den rätt okej.

Dirty Dave

Det är väl allmänt svårt att sätta namn på dessa ljushuvuden men Toltec har användts i olika sammanhang så det var det jag valde. Atlantismyterna dyker man alltid på när man gräver i forntidshistoria och jag börjar tro att det ligger någonting i det. Men detta någontinget är tyvärr gömt under två århundraden av totalt bullshit. Men det är fakta att såväl maya som sumerer talar om att man en gång kom från ett land som försvann i en flodvåg (I Mayasammanhanget så handlar det om det folk de är "arvtagare", inte de själva).
mera msz!