I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Musik när man blir gammal?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-05-03 09:16

Musik när man blir gammal?

Satt och tänkte på om man kommer gilla samma musik när man blir äldre, altså jag gillar hiphop jävligt mycket och det är svårt för mig att tänka att ja kommer sluta lyssna på det. Men samtidigt har jag svårt att tänka mig sitta pumpa "värsta hårda låtarna" när jag e 70 haha..
Samma sak med hårdrock..kan inte tänka mig en gammal gubbe sitta och dunka hårdrock..
Hur tror ni att det blir?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2008-05-03 09:37
Jag tror att det kommer att dunkar mycket hiphop och hårdrock på hemmen när vi blir äldre. Känns inte som att musik är bunden till någon viss ålder på samma sätt som typ, villalån är. Däremot kommer dom flesta nog att ha lite bredare musiksmak när dom blir äldre, men tror knappast att alla som är födda typ 1985 t ex kommer att kasta bort sina Slayerskivor och istället köpa Thore Skogmans best of på sin 65-årsdag...
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2008-05-03 12:00
men det där har ju med att göra att t.ex hiphop på något sätt förknippas med ungdomar nu. jag menar om 50-60 år kommer hiphop kanske förknippas med pensionärer, och alla ungdomar kommer tycka att det är sjukt töntig musik, och istället lyssna på musikstilar som ännu inte existerar. jag menar lyssna på ordet egentligen, "hiphop". jag kan lätt tänka mig att framtidens unga kommer tycka det är skitlamt. och vi kommer sitta där och klaga över hur förtappad dagens ungdom är och gnälla över hur de kan lyssna på sån skit de lyssnar på.
Vad är det här, någon form av slogan?

2008-05-03 21:50
Haha, intressant diskussion faktiskt.

2008-05-03 22:18

Det dom gamla lyssnar på nu är väl sådant som var poppis på dansbanorna när dom var unga, sen att ens musiksmak kanske förändras lite med ens egen mognad men jag menar det man lyssnar på när man är vuxen kommer man väl gilla när man blir gammal också, som att ett intresse för dansband skulle komma för att man fyllt 70. Det har jag svårt att tro.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-03 23:16
Jo, men mycket av den musiken som iaf jag lyssnar på har rätt hårda texter..och frågan e om man kommer tycka d e så kul att lyssna på då..visst låter inte alla låtar så, men en stor del..

2008-05-04 14:53
jag tror som virre att man kommer få bredare musiksmak.. Jag kommer spela den musiken jag har lyssnar på nu för mina barn och barnbarn iaf! :D Viva La Shpongle

Jag hoppas att jag kommer gilla alla nya underground musik stilar som kommer i framtiden!
// be the change you wanna see in the world

2008-05-04 14:54
Samtidigt som jag hävdar att jag älskar musiken så pass mycket att den aldrig kommer försvinna ur mitt liv måste jag säga att jag tvivlar starkt på att jag kommer pumpa The Dillinger Escape Plan när jag är 80 år gammal...
•pave paradise•

2008-05-04 15:00
Vi kommer bli dom coolaste pensionärerna nånsin.

2008-05-04 15:02
Äh, lillbrorsans generation kommer vara mycket coolare än oss alla...ålderdomshemmen kommer se ut som Dreamhack eller vad det heter...
•pave paradise•

2008-05-04 17:43
svårt å säga, även om jag tror att jag har en viss musikstil nu, så vet jag fan inte ens vad som händer om två år. lyssnar jag på samma grejjer då? knappast, man har ju vissa favoriter som man alltid kommer tillbaka till.

Så de låtar som håller i längden kommer man komma tillbaka till och sånt man som man har minnen till.

Tror jag alltså =)
socissi.wordpress.com

2008-05-04 18:35

När jag var yngre trodde jag att jag alltid skulle lyssna på hiphop då det var en så stor del av mitt liv och min uppväxt, fast sedan ett par år tillbaka så lyssnar jag knappt på det. Kan lyssna på en "gammal goding" av nostalgiska skäl ibland, men sällan någon ny hiphop faller i smaken (men det händer). På något känns det som om man vuxit ifrån det, som att man inte kan relatera till det på samma sätt längre.

2008-05-04 21:07
fiken:
men det där har ju med att göra att t.ex hiphop på något sätt förknippas med ungdomar nu. jag menar om 50-60 år kommer hiphop kanske förknippas med pensionärer, och alla ungdomar kommer tycka att det är sjukt töntig musik, och istället lyssna på musikstilar som ännu inte existerar. jag menar lyssna på ordet egentligen, "hiphop". jag kan lätt tänka mig att framtidens unga kommer tycka det är skitlamt. och vi kommer sitta där och klaga över hur förtappad dagens ungdom är och gnälla över hur de kan lyssna på sån skit de lyssnar på.

Exakt! tänkte säga precis samma sak.

2008-05-05 00:35
Själv har jag alltid varit öppen för ny musik och det visar sig att min tolerans ökar med åldern. Exempelvis lyssnar jag på mycket jazz, klassisk musik, valsmusik och ibland kan det hända att jag tittar på en lättsmält opera. Saker och ting jag inte kunde tänka mig lyssna på för 2 år sedan dvs. Men missförstå mig rätt, jag lyssnar fortfarande på hiphop även om det inte handlar om i lika stor utsträckning som förr.

Poet

2008-05-05 00:40
Jag tycker inte att hiphop förknippas med ungdomar direkt, inte när hiphoppens bästa snittar typ 35 år i ålder :P

Känns mer som att producent-pop typ Britney och Justin är mer "ungdomligt", eftersom folk verkar se igenom den skiten när dom uppnår en viss ålder.
Hangaround

2008-05-05 12:31
Jag är precis som Shitzor.
Jag lyssnade visserligen mycket på det mamma och pappa matade mig med då jag var liten (Beatles, Pink Floyd, Simon & Garfunkel osv) men som ung tonåring var det hiphop till 100 % som gällde. Då hade jag aldrig kunnat se mig som jag är idag, visst, jag har aldrig haft svårt för att lyssna på ny musik, men jag älskade hiphop så mycket att annan musik kom i skyndundan. Idag går jag gärna ut på en mysig Jazz-klubb, tar en Guinness, kollar på independent-akter som improviserar fram musiken. Jag är otroligt glad för mitt intresse för att upptäcka nya akter och min breda musiksmak. Slayer till Apathy till Belle & Sebastian till Mr.Oizo till The Cinematic Orchestra till Lee Hazlewood.

Jag tror dock att jag som pensionär kommer att lyssna på mer lugn musik. Dels för att man som pensionär förändras mycket. Jag kommer nog dra på smilbandet om en gammal hiphopdänga från 90-talet åker på, men jag kommer aldrig hinna med att höra vad de säger i låtarna (hur jag nu vet det?) för att sedan tillbakalutandes i min elektriska gungstol lyssna på lite skön Blues eller lugn rock med en cigarett i mungipan.

2008-05-05 12:47
Det beror väl lite på hur min musiksmak utvecklas.

Har haft en pop period när jag var >12 och en hihop/punk period när jag var ~12-15, därefter lyssnade jag nästan bara på In flames och liknande i något år, sedan var det grunge som gällde, och nuförtiden är jag helt såld på progressiv rock.

Så vem vet vad jag kommer lyssna på när jag är pensionär.

2008-05-05 15:50
peterpan

Jag hoppas att det ska stå < 12? ;)

2008-05-05 17:33
Det jag märker på många 30-40 taggare är att musik spelar mindre och mindre roll. Särskilt när de bildar familj och den kakan...

Tror jag kommer 'mogna' i min musiksmak med åren och gå mer och mer mot soul, jazz, klassisk musik, konjak och mysfåtöljer.
- : Swing Down Sweet Chariot And Let Me Ride : -

2008-05-05 18:45
vet inte vad det blir när man blir gammal men inte dansband det är en sak som är säkert.

2008-05-05 21:23
Känns hopplöst om man kommer sitta och lyssna på trance när man är rynkig och grå, fruktansvärt egentligen.
Poet

2008-05-05 21:26
Att vara gammal och rynkig öht känns rätt hopplöst. Nä, den dagen då ryggen sviktar, då blir det Kurt Cobain!

2008-05-05 21:38
äh jag är ganska säker på att jag kommer ha samma musiksmak som gammal kärring... jag kommer att sitta där på min veranda och njuta av marvin gaye och tänka på ljuva saker jag gjorde till just den låten.... hahahaha
70's-80's soul/funk/jazz for life.
Hangaround

2008-05-05 23:34
"Att vara gammal och rynkig öht känns rätt hopplöst."
Inte om du följer med mig till någon pittoreskt bergsby i Frankrike, Spanien eller i Italien och lever på att röka cigarrer, dricka whiskey och spela schack hela dagarna=)

Jag vill inte vara den, men jag tycker synd om de barn som växt upp med dansbandslyssnande föräldrar. Det känns rätt nödvändigt att ha ett fint musikarv från ens föräldrar. Förlåt om jag träffade någon, men denna fördom har följt med mig sedan dagis då min kompis mamma och pappa spelade Vikingarna för mig. Föll i gråt, sprang hem till mamma och fick tröst...

2008-05-06 01:21
Jag blir alltid lite orolig när folk beskriver sin "musiksmak" som så gravt skiftande att de inom loppet av ett-två år helt förkastar det de lyssnat på tidigare och ersätter det med någonting "nytt"...

Ser det som självskrivet att jag kommer hasa fram i långvårdskorridorerna mumlandes en blandning av Top billin och Inna-gadda-da-vida, inte minst för att jag i nuläget gärna går tillbaka till de skivor jag köpte när jag började utveckla en musiksmak (d.v.s. annat än "vad som spelas mycket på radion"). Kanske inte kommer slänga igång Immortal Technique eller Fantômas så särdeles ofta, men kommer inte slopa genrerna helt :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-05-06 03:06
Elvis lever fortfarande så varför inte lyssna på Big L om 40 år?

Sen tror jag att man kommer lyssna på det man lyssnar på nu även när man är gammal men då mest för att tänka tillbaks på ens storhetstid, för det är nog så man kommer se på sin ungdom när man blir äldre.

2008-05-06 15:24
Jag tror hiphop och den hårda rocken kommer dö ut för mig. Lär nog ägna mer tid åt soul, jazz och reggae.. Mycket saxofon är det nu och det lär öka! Beror väl lite på vart man bor och vilka man umgås med.. vilken krets man hamnat i efter sin meningslös karriär (?)
RATED R!

2008-05-07 17:53
Också tänkt på detta vid några tillfällen.
Alltså äldre folk klagar ju på musik som görs nu, säkerligen kommer vi göra det vid den åldern också på musik som kommer då, vill inte veta hur i helvete det ska låta eftersom jag är rätt "allt lyssnare" nu.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2008-05-07 19:47

Kommer fortfarande lyssna på hiphop när/om jag blir gammal. Lugnare låtar kommer nog spelas mest eller så kommer jag förstöra för alla i hemmet som vill lyssna på lugna låtar och spela MOP på högsta volym.

Rappare

2008-05-07 20:23
det allra sjukaste är ju om en gammal tant sitter och dunkar den sjukaste trance på hemmet.

men visst kan jag se mig själv i baggy jeans och bling-bling när jag är 80+ pumpandes c.r.e.a.m med wu-tang clan, nemas problemas.

2008-05-08 11:10
Det där är nog j-vligt individuellt..

2008-05-08 16:33
Kommer glida fram med min walker, spana på fina kvinnor nynandes på these walls dont lie.
Can't break necks in boxes

2008-05-08 18:18

Pensionärer som lyssnar på pubertal hiphop och hårdrock kommer bli ett sant missnöje att skåda. Tacka vet jag den extrema dansbandsmetal som med all säkerhet kommer att florera om knappt fem decennier. Watain-Ingvars och Leif-Marduks känns ju inte alltför långt borta.

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-05-08 19:37
Jag vettefan, ibland känner jag mig redan nu för gammal för o lyssna på hiphop när man blir vuxen på riktigt osv...
Men what tha heck, tänker lyssna på vad jag tycker om o lyssna på
shimmy shimmy yo

2008-05-08 23:04
tanker pa det har ganska ofta haha. Sjalvklart kommer vi sitta o lyssna pa hip hop nar vi ar gamla, och kidsen kommer tycka hip hop ar lame.

Ungefar som nu, visst tycker vi att det ar lame med fjantiga revy-bitar, men det var the shit back then!
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2008-05-09 09:56
isofu P3

Men tror du verkligen hiphop kommer va så lamt om 50 år? :)
Jag menar jag kan inte respektera dansband. Men sitter gubben och lyssnar på fransk jazz från 30/40-talen och är allmänt världsvan så får man ju ett helt annat intryck.
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2008-05-09 10:13
Ju äldre man blir ju svårare har man att ta till sig nya saker... Kommer nog lätt pumpa hiphop på åplderdomshemmet o ha byxorna i knäväcken, speciellt för att jävlas

2008-05-09 14:39
det här har jag också gått runt och klurat på =P

men ja. som sagt, vi kommer nog lyssna på det vi lyssnar på idag.

2008-05-09 18:28
Jag vill inte vara den, men jag tycker synd om de barn som växt upp med dansbandslyssnande föräldrar. Det känns rätt nödvändigt att ha ett fint musikarv från ens föräldrar. Förlåt om jag träffade någon, men denna fördom har följt med mig sedan dagis då min kompis mamma och pappa spelade Vikingarna för mig. Föll i gråt, sprang hem till mamma och fick tröst...

WORD det är synd om barnen som svälter i afrika men också dom med danbands lyssnande föräldrar. dom blir skadade för livet.

2008-05-09 22:28
psyjunta  jag haller med dig helt och hallet! Sjalv tycker jag jazz ar fett coolt, men tror kidsen i stora massan generellt satt tycker jazz ar lame gamling-musik.

Jag tror att unga riktiga musikalskare som ar oppna for allt, lugnt kommer uppskatta hip hop i framtiden.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2008-05-09 23:31
Så, kommer jag ha massa gubbar att mosha med på åldersdomshemmet eller vad?
•pave paradise•

2008-05-11 16:48
HAHA, Shiiiet Jag har funderat kring samma fråga rätt mycket ! Jag undrar nog mest över vad fan grannarna ska säga när hiphopen eller psytrancen dunkar ur högtalarna, dom kan väl inte vräka en 70 årig gubbjävel eller ?
Man börjar fundera, meditera även hallucinera. man vill bara mecka mera och lämna stressen, det är de som är finessen, baka smeten, zutta på raketen, lämna glaxen, gitta från planeten !

2008-05-11 17:26
Något som kommer bli skoj att se är när det anordnas LAN i stil med Dreamhack och större delen av deltagarna är +65.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-05-14 00:20
ja hörseln blir ju intebättre med åldern heller..
used to be intense, now I'm just Laazy

2008-05-25 13:06
Men känns konstigt om man tvärt bara skulle byta stil liksom..om man pumpar hiphop tills man e 40 kan man ju inte bara byta för att man börjar bli äldre..känns inte så tkr jag iaf:P

2008-05-28 12:51
Så där står vi på dansgolvet på pansionärsdiskot i parken och gnuggar mot en 70+ rumpa till 50cent med handen i en upprepande rörelse i luften och ser almänt säckiga ut. Det ska bli jävligt kul att se!
Niceness!

2008-05-28 18:03
Jag har läst det allra mesta, men min teori är mycket enkel.

Det är redan bevisat att det finns en stor rimlighet i att man som 50åring uppskattar den musiken man uppskattade som 20åring.

Däremot finns det olika varianter. Är man 16 år gammal och lyssnar på hip hop som handlar om att kissa på poliser och att man rentav känner sig otroligt utstött av samhället utan att egentligen veta varför finns det goda skäl att tro att den upprördheten försvinner med åren och musiken med den.

Lyssnar man på hip hop och uppskattar hiphopen av rent musikaliska skäl, produktion, melodi, lyrik så finns det ingenting som talar för att man inte skulle uppskatta samma musik oavsett ålder.

Vad beträffar musik om farliga poliser och upproriskhet är det inte heller något faktum. Åtminstonde inte i mitt fall. Det handlar nog mycket om att jag egentligen är ganska mesig och hade som ung innerst inne kanske önskat att polisen slog mig åtminstonde en gång på väg till skolan.

Därför finns det en stor sannolikhet att jag kommer lyssna på antietablissemanglåtar som 40åring för att visa min fru att jag har någon form av swagger. (Om jag nu lyckas skaffa en fru med det beteendet)

Det är enligt mig mycket lätt att se om det finns goda skäl till att lyssna på samma musik som gammal. Fråga dig själv varför du lyssnar på musiken och vad det är som tilltalar dig i första hand.
www.alexanderadiels.com

www.soundcloud.com/alexanderadiels

2008-05-28 18:06
Det bör även tilläggas att jag kan tycka det är fett irriterande med folk som började falla av hiphopen efter högstadiet. Inte för att dom föll av utan för att dom istället för att medge att dom lyssnade på det för att få grönt ljus att bära sina fubukicks så ville dom mena på att alla som INTE slutade lyssna på hip hop på grund av sin ålder, dom var tyvärr omogna och hade ännu inte insett att det var musik för kids. Fuck you kan jag säga i dagsläget då the scoreplattan är lika bra idag som när jag var 11 år gammal och funderade på ifall jag passade i corn rows eller inte.
www.alexanderadiels.com

www.soundcloud.com/alexanderadiels

2008-05-29 17:44
förut lyssnade jag bara på hiphop :P nu lyssnar jag väldigt sällan på de!
men det en intressant fråga! den som lever får se :P

Men man kan ju se på en skiva jag såg Thore Skogman skulle släppa (tidigare inspelad)
"Thore Goes Metal" så man kan säkert lyssna på hårdare saker när man blir äldre :P
-==-

2008-05-30 01:37
läser inte allt

jag är rätt säker på att när man e 50 så pallar man inte lyssna på bang bang bling bling rap (kan är för uppenbart för att nämnas?), tror man har utvecklats en del intill dess och släppt sådant och utvecklat sitt sinne för musik. Märker själv att jag redan nu att jag kan lyssna på mer och mer allternativ musik till hiphop, dock tror jag absolut att man fortfarande kan lyssna på några låtar från tex. mos def när man e 80 samt ett par gamla klassiker..