Varför är du troende?
Ja, som rubriken lyder; vad är anledningen till att du är troende?
Beat the odds like an abusive freak show owner
När allting krisar så behöver jag något att tro på. så enkelt är det för mig.
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning
För att jag inte vet...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag tror inte, jag Vet. Att tro är samma sak som att inte ha en aning.. look within, find your own divinity all kunskap som någonsin existerat finns inom oss Alla, men vi väljer hellre att sitta här och titta istället för att titta åt rätt håll. inte konstigt att kristendomen och liknande Hel Galna religioner lever vidare fortfarande Dies Irae, Dies Illa. Solvet Cosmos in Favilla!MahaPralaya!
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Pusherman Hur kan du vara så säker?
ganska enkelt så länge man slutar göra allting så svårt. prova själv. titta inåt istället för utåt. det är en teknik som har använts lika länge som vi mänskligheten själv har existerat. tyvärr låter vi Externa saker distrahera oss så som samhället ser ut idag och därför glöms det inre bort. sen sitter man där vid 30-40-50 år får sina "medelålderskriser". som egentligen bara en naturlig process man kunde gått igenom långt tidigare om man inte hade blivit lurad in i biktstolen av galna präster tex.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Fattar knappt vad du skriver...
stackars liten ;) förstår inte din fråga? vadå HUR kan jag vara säker? jag Vet helt enkelt. kunskap är nyckeln och den sanna kunskapen kommer inifrån, visst, böcker kanske kan hjälp dig men, oftast blir man bara ledd på villovägar. fattar du bättre nu då?
Och vad har religion gemensamt med 40-årskriser?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
inte vet jag? säg det du med dina konstiga frågor? jisses, ser jag ut som jesus eller buddha eller nått? wtf? jag är inget jävla orakel
Pusherman ser du dig själv som buddhist typ? Bara undrar du nämnde Kristendomen som en Hel Galen (stova bokstäver) religion. Religioner är tankesystem som ger kunskap om det vi inte kan uppleva med våra sinnen och vårt rationella tänkande. Inom Kristendomen är att "Tron" medlet för din frälsning. Man behöver ingen anledning för att tro något, det är det som är poängen med tro. Man tror på något utan att behöva någon vidare förklaring, bevis etc. "Anledningen" till att jag tror olika saker är för att de blir verkliga för mig då. Det jag tror på är verkligt för mig. Sanningen behöver inte förklaras.
För att allting som hänt mig och händer hela tiden är så uppenbart. Det finns en gud. Även om jag inte kan bevisa någonting så vet jag själv att han finns... så många pusselbitar som faller på plats hela tiden =)
Ibland tror jag att jag är gud, och ibland tror jag att jag inte existerar alls. Det skiftar extremt mycket, från att det känns som jag kan styra allting och få allt att falla på plats och bli exakt som jag vill till att jag är en vattendroppe i ett stormigt hav som bara följer med strömmen. Svårt att förklara utan att det ska låta helt idiotiskt.
Det resulterar i att jag antingen tror på allt eller ingenting, beroende på sinnesstämmning och tillfälle.
Bör tänkas över i "vår"regnet innan det blir helt mörkt ute..
Rainman skrev typ exakt som jag tänkte, jag har tvivlat väldigt många ggr men blir övertygad om och om och om igen.
Sen måste jag också tillägga att folk är så bortskämda, "om gud nu finns varför finns det krig och varför dör barn osv" om "han" skulle göra allt åt oss och låta alla glida på en ständig räkmacka, vad skulle vi då göra här? Ingen skulle någonsin lära sig någonting riktigt och vi skulle inte komma framåt. Jag tror på gud men jag tror på mänsklighetens förmåga också.
Jag tror på gud men mänsklighetens förmåga att rättfärdiga sin existens är inget som bevisats hållbart
Så att människor på whoa ska fråga om det
Tron är en gåva. Men jag rekommenderar dig att sätta sig in i apologetiken om du vill veta fler av argumenten för varför kristendomen är "sanningen" ... Du kan t ex börja med Stefan Gustafssons Kristen på goda grunder. :)
|:::--->www.myspace.com/maryvalley<---:::| |:..-->www.myspace.com/fieldsofgrain1<--..:|
Pusherman X11 vad är det du tror på?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
kristendomen är inget annat än ett hopkok för att kunna styra folk igenom begränsningar. t.ex. arvssynden att vi föds in i ett syndfullt liv och måste göra ALLT för att komma ur den. eller dödssynderna... är du t.ex. högmodig(och tror på dig själv) så ska du brinna i helvetet. sen skickade man dömda människor till jerusalem för att "rena sig" igenom korstågen. som endast var ett sätt för att sprida kristendomen. till och med islam har bättre grundtankar. men i grund o botten är alla religioner skit. hitta din egen religion, tro på dig själv
http://www.myspace.com/prozakproductions
"Hur kan den begränsade begripa det obegränsade? Det är som om en docka av salt skulle försöka mätahavets djup. I försöket uplöses dockan i havet och försvinner. På samma sätt förlorar den som försöker mäta gud (allt) och förstå honom sin individualitet och förenas med honom." - Ramakrishna enda sättet att 100% veta hur allt ligger till (och är man inte säker på grunden till allt så kan man inte vara säker på några delar av allt) är att ha alla data och uppleva alla data samtidigt.. upplever man all data samtidigt är man inte en individ, för att uppleva allt måste man vara allt (gud) och du kan därför inte vara människa samtidigt då människan är begränsad, en individ.. jag vill gärna tro att vi alla kan koppla oin oss till alltet på olika vis för att få en känsla av att vara del av något större, för att få inspiration och för att till en viss del verkligen förstå oss själva och världen runt oss.. jag har i princip tre alternativ (med variationer inom varje) inte tänka alls och skita i vad jag gör här och vad världen är, påstå mig veta trots att jag enligt logiken (som jag förmodligen utan fog påstår mig använda för att veta) inte kan veta (se längre upp) eller så kan jag välja att tro och söka och försöka hitta mening och godhet i en tillvaro som förvisso ofta kan få mig att tvivla.. jag kan dock inte berätta vad jag tror på då min tro förändras med mina insikter, min ålder,texter jag läser som ger mig aha upplevelser, människor runt mig o.s.v.. jag har några någorlunda fasta punkter i min tro men till största delen är den i stadig förändring (precis som allt annat är i förändring).. det enda som kan vara helt i icke förändring är ingenting, icke materia, allt som är i dimension är i förändring då existens i sig är rörelse, att påstå att jag kan sätta mitt finger på och hundra procentigt veta vad den här virvlande, expanderande världen är utan att förlora mig själv i den och därmed tappa intresset för att förstå (förstå är ett männskligt drag och är jag allt är jag inte människa) vore arrogant och korkat..
Är man bara "troende" om man tror på erkänd relegion eller? Att inte "tro" på ngt är ju som dumförklara sig själv. Hur kan man _inte_ "tro" på något? Alla borde ju rimligen ha ngn som helst egenförklaring till hur "allt" är? Fast i dagens värld där dokusåpor och kläder är viktigare än kunskap och existensiella frågor så kan jag fatta varför så många puckon inte "tror".
engstromfmx P18 Du vet om att Osmanerna och Saracerna hade crusades mot de vita också?
Sen att de bestod av dömda brottslingar (från de kristnas sida, muslimerna vet jag ej) är väl delvis sant, men de mesta vara lokala furstar och riddare som deltog med sina män och sig själva för att höja sin egen status och för rikedomar och markområden. Eftersom det var sanktionerat av påven (som incensatte iaf de flesta av korstågen och på den tiden hade den största makten i europa) så innebar det att alla länder som deltog gynnades stort av att allieras med påven.
Nu styrde jag diskussionen iväg, men ville bara klargöra att de flesta som deltog i korstågen var fria män.
Alt_air troende:
en kristen person en religiös person Det borde väl du kunna räkna ut?
Qnivqast Ja, men du kan väl vara troende även fast du inte är religös eller tror strikt på det kristna synsättet.
Ja, fast termen "troende" används inte då.
Qnivqast Haha, så vad används istället då?
Bekänner man sig till en särskild religion så kallar man sig som anhängaren av den religionen. Är man religös utan att acceptera de religioner som finns idag får man gå efter den sorts Gud man tror på, t.ex. deist, monoteist osv. Är man atheist eller agnostiker är man inte troende i den bemärkelsen som i folkmun. spela inte dum tack
Så att tro på sin egen utsago är att vara inte troende då?
Men den egna tron kan man med största sannolikhet placera i en av de religösa facken t.ex. om jag tror att Gud skapade världen men sedan pensionerade sig så att han inte påverkar dagsläget längre så kan man kalla mig för deist. Detta, trots att det är en "tro på egen utsago".
är det bara jag som inte tycker dessa existensiella frågorna är jävligt enkla att räkna ut?
www.enrichopic.spreadshirt.se YOU wont be disapointed.
Som någon sa "tror" ju alla människor på något. Alternativet till att tro skulle ju vara att "veta" och sådana anspråk kan ingen människa göra. Man kan t ex tro att Gud finns, och man kan tro att Gud inte finns. Men i allmänspråket brukar ju ordet "troende" användas i termen "religiös". Det är inte rent språkligt felaktigt eftersom ordet är så det används och förstås. Sedan kan man ju tycka att det speglar en bild av att det skulle finnas vissa som "tror" och vissa som inte "tror". Men då är det ju den falska bilden bortom ordet man vill åt, kanske?
|:::--->www.myspace.com/maryvalley<---:::| |:..-->www.myspace.com/fieldsofgrain1<--..:|
vissa tror, vissa tror att de vet, vissa har koll, andra inte.
www.enrichopic.spreadshirt.se YOU wont be disapointed.
Jag tror att alla människor gemensamt är Gud. Orkar inte gå in ngt närmare på det just nu, men såvitt jag vet så finns det ingen relegion som tror ngt liknande. Alltså är jag troende men inte religös, eftersom Gud inte är skaparen och herren för mig, men "tillhör" ingen stor erkänd relegion.
Alt_air: Jo du tillhör en sorts religion som går under benämningen panteism. Läs vad jag skrev tidiagre så ser du att min tanke stämmer.
Alt_air titta närmare på hinduismen du. I den, som i många andra, finns det en "grundtanke" och sedan påbyggnader för att ge folket något att be till. Grundtanken i hinuismen liknar vad du jusst skrev.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."
Anledningen till att jag är troende? Ja du, det är nog för att ibland känns livet så hopplöst... och som någon annan i tråden sa, det är så många bitar som faller på plats om det vore så. Det är helt enkelt en enkel lösning på väldigt många problem som man egentligen inte behöver fundera över, eftersom det ändå inte leder någonstans.
Ja, jag har inspirerats mycket av hinduismen. Fast att jag skulle kalla mig hindu är långt ifrån sanningen. För det är mycket som felar mot mina egna värderingar iaf,
Alt_air: Du kan kalla dig för en sorts panteist.
Jo, men föredrar att inte kategorisera mig själv eftersom mina funderingar och tankar skiljer sig åt från dag till dag, även om det inte är stora svängningar, men iaf.
Haha, dumma idioter som slavar för världsreligionerna. Ni vet det ju det själva innerst inne.. Att ni är dumma idioter alltså.. Ointelligenta, inskränkta.. jaja..
undrar vem det är som precis dumförklarade sig själv? Relegion är inte en belastning, det är en tillgång.
De här diskussionerna är SÅ onödiga för de kommer ingenvart.
One chapter a day
Och då menar jag på whoa.
One chapter a day
Hahaha, ursäkta ordbögs-besserwissandet men relegion? Hahahahaha är det inte en belastning? Säg det till alla som mördats i på grund av kristendom(ända sedan korstågen fram tills idag etc..), islam(självmordsbombningar etc..), hinduism(kastsystemet etc..) och deras anhöriga.. Njigguh please..
Jag tror på Gud men följer inte någon religion eller är religiös. Jag tror inte heller på nån definierad gud, dvs Allah, Treenigheten osv osv. Min tro är personlig och jag vet inte varför jag tror, jag bara gör det. Det jag tror på är en sorts skapare, eller ja kraft, kalla det kosmos eller vad som helst. Kan bara inte tro på att allt bara POFF började existera, universum, liv, ja allt, på slumpen typ. Jag tror fullt bestämt på en skapande kraft, :)
aina_spanar: finns ju mängder av sekulära och ateister som mördar, våldtar och förtrycker med, betyder det att brist på tro leder till ondska? knappast.. förövrigt är hinduismen inte en enhetlig religion och kastsystemet är inget som är ett absolut måste inom hinduismen, foinns mängder av hinduistiska filosofier som är starkt emot kastsystem, bland annat Gandhi var ju emot det.. Korstågen var knappast så enkla som du vill göra dem heller, det var mängder av personlig prestige, politik, galenskap och skit inblandat också.. att det finns mycket själmordsbombare i palestina och irak och liknande kanske beror mer på att folket där är fattiga, lever i okupation och konstant krig och inte har möjlighet att strida på annat sätt mot de de ser som sina förtryckare.. muslimer om har det gott ställt springer ju inte runt och självmordsbomvar så svaret på självmordsbombarfrågan är knappast islam..
GAIA P26 känns som ditt nick pekar åt samma håll som du jusst skrev. :P Är själv lite inne på samma sak, fasst mer som en livskraft som strömmar genom allt levande, och dit allt levande kommer återgå när det dör.
Joel413 P24 håller med dig i stort, religion har bara varit ett redskap för ondska, hade det inte funnits så hade något annat använts istället.
Jag kan förstå tanken med att det finns en högre makt, eller Gud; Men det jag inte fattar är hur man kan tro på bibeln och böner?
Grejen är ju att dom som säger att det inte finns en skapare indirekt påstår att _allting_ _alltid_ funnits. Fast det är ju helt bisarrt, hur kan allt funnit i oändlighet? Fast det är egentligen lika bisarrt att föreställa sig att _allt_ skapats.