I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ni som läser Bibeln

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-03-23 16:27

Ni som läser Bibeln

Det händer att jag från tillfälle till tillfälle tar upp Bibeln och läser några verser. Jag plockade ner den från hyllan idag och visste inte vart jag skulle börja. Vilka böcker är intressanta? Vad handlar dem om?

Någon som har lite tips på vilja böcker som ni känner har varit värda att läsa och varför :)

inte bränd, inte varm, bara rostad helt enkelt.

2008-03-23 16:37
Genesis
Uppenbarelseboken
Romarbrevet
Matteus

Dom skulle jag läsa!
"Who the motherfuckin' bawse?"

2008-03-24 11:10
att läsa i GT:
- 1 Mosebok (dvs genesis) för att få en liten bakgrund på resten!
- psaltaren, kanske inte hela på en gång men några psalmer
- amos, intressant profet vars budskap är aktuellt även idag

att läsa i NT:
- ett evangelium, förslagsvis matteus eller johannes
- romarbrevet
- johannesbreven
- filipperbrevet
- jakobsbrevet

lycka till! (y)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-24 13:15
Mitt tips är att läsa ett kapitel om dagen, från Genesis till Uppenbarelseboken.
One chapter a day

2008-03-24 21:34
Rensat. Håll er till topic.

/Mod

Återigen, håll er till topic.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-24 22:01
höga visan, job

2008-03-25 12:16
Finns en gammal tråd du kan finna intressant, om det för en gångs skull fungerar att länka till trådar...

Håll tummarna nu!
Död åt Rutinen! Död åt Vardagen!<br>Leve Ögonblicket! Leve Äventyret!

2008-03-25 13:51
Ska du läsa något av evangelierna rekommenderar jag Lukas. Det ger enligt mig den bästa skildringen av Jesu liv då det t.ex. tar upp skeenden runt Jesu födelse som inte finns med i de andra evangelierna. Lukasevangeliet är också "feministiskt" såtillvida att det ger kvinnorna kring Jesus en mer framträdande ställning än övriga evangelier (vissa påstår t.om. att Lukasevangeliet i själva verket skulle ha skrivits av en kvinna, en tes som kittlar fantasin men inte är speciellt väl underbyggd.)

I övrigt rekommenderas Romarbrevet, Korinthierbreven, Filipperbrevet, Galaterbrevet, Första Thessalonikerbrevet och Filemonbrevet, dvs de brev som skrevs av Paulus. Dessa tillhör de äldsta skrifterna i NT. Skall du läsa ett enda kapitel i bibeln, läs Första Korinthierbrevet 13. En sammanfattning av den positiva livssyn som genomsyrar Nya Testamentet.

Gamla Testamentet innehåller visserligen många spännande texter. Problemet med Gamla Testamentet är dock att texterna många gånger framstår som helt vansinniga om de inte sätts i kontext till varandra och den tid de skrevs i, exempelvis Tredje Moseboken som mest är en uppräkning av dödsstraff, förbud och förbannelser. Jobs Bok kan dock vara mycket fängslande och intressant även för en person som inte är farisé =)

2008-03-25 16:10
amen vem fan här är inte farisé då
St-music.net Nucca.se Dirtycrowd.com Xoworld.net

Nucca Unlimited - 0707 44 30 11 - The Pipeline

2008-03-25 20:14
Tack för alla svar och tack för admin som rensar!

Och jag börjar med Lukas ikväll!

tack till mästerkatten ocskå som orkade förklara massa saker om tipsen han gav så det känns lite mer intressant. hejdå! :)
inte bränd, inte varm, bara rostad helt enkelt.

2008-03-25 21:47

har jag blivit rensad i den här tråden månntro??:)

läs psaltaren o uppenbarelse..

köp koranen
jag kan hela dig ,
bara du sätter dig ner o blöder med mig 5 timmar....

2008-03-25 23:57
Ordspråksboken är schysst. vissa är bra och vissa är bara riktigt roliga. annars är Uppenbarelseboken helt klart bäst, därefter de om Jesu födelse och evangelierna.
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!