I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skulle du kunna tänka dig att välja asexualitet?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-03-18 20:11

Skulle du kunna tänka dig att välja asexualitet?

Idén dök plötsligt upp en dag för ett par månader sedan och därefter har den kontinuerligt vandrat tillbaka till nuet från bakhuvudet och bearbetats. Till en början viftade jag nonchalant bort tankarna och skrattade åt dem efter ett par ögonblick, men nu känner jag att det faktiskt är en tanke som trots allt är en aning intressant.

Som vi alla vet går det att välja att ingå celibat, dvs sexuell avhållsamhet. Fast trots att man ingår i celibat, så finns ju den sexuella driften kvar hos de allra flesta människor. Asexualitet är således inte något man bara kan välja.

Men. Om vi nu släpper detta faktum att asexualitet inte är något man kan styra över. Istället tänker oss att det går att ta ett piller alternativt en spruta som helt enkelt stoppar den sexuella driften och allt som hör den till; över ett trollslag försvinner den totalt. Självfallet så finns det ett botemedel, som garanterat ger dig tillbaka din sexuella drift och som du får tillgång till närhelst du känner för det. Både det asexualiserande preparatet och botemedlet får du tillgång till helt gratis.

Nu till frågorna:

Skulle du kunna tänka dig att använda dig av detta asexualiserande preparat?

Om ja/nej, varför?/varför inte?

Vilka negativa/positiva följder tror du att detta preparat kan ge en människa och dess liv ur ett större perspektiv?

Delam tange barat

2008-03-18 20:15
Förstår inte? Sexdriften är väl Guds gåva till människan? Varför?
Nej tack, den vill jag gärna ha kvar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-18 20:30

Jonka  Det är något man kan se ur många olika perspektiv. Gåva eller förbannelse är helt beroende på person och position i livet

Jag skall passa på att tala ur mitt perspektiv just idag och svara på mina egna frågor. Sedan ett par månader tillbaka har jag ingått celibat av personliga skäl och det är något jag har mått väldigt bra utav. I samband med detta har jag dock stundvis känt hur min sexualdrift rubbar min balans och koncentration när jag är mitt i en period av förändring och uppbyggnad, och därmed även mitt välmående. Därmed skulle jag inte ha något emot att just i denna period bli asexualiserad.

Men. Jag tror även att det är möjligt att en asexualisering skulle hämma min drivkraft i livet. Om vi ser till Freuds teorier, så är det ju just sexualdriften och aggression som driver oss människor...Det är en möjlig negativ följd. En annan är kanske den att man möjligen aldrig vill gå tillbaka till att bli sexualiserad, då jag inte är så säker på att man skulle sakna sexualdriften i sitt asexuella läge...Möjligen av rent sociala skäl. I annat fall tror jag att det skulle bli lättare i vissa perioder att koncentrera sig på andra delar utav livet utan sexualdriftens distraherande.

Delam tange barat

2008-03-18 20:42
intressant ämne. jag upplever dock att du blandar ihop avhållsamhet, som man väljer själv, samt asexulatiet, som faktiskt innebär att man inte upplever någon sexdrift öht, och som är något som man inte kan stänga av eller på. eller så har jag missförstått dig och då får du gärna förklara hur du menar.

personligen upplever jag inte att min sexdrift är något problem, har aldrig varit heller. jag känner inte att den hämmar mig, men har inte heller, som du, något konkret att jämföra mig med. bara att jag, i perioder då jag inte haft sex kan bli väldigt frustrerad och irriterad, även om det då givetvis kan bero på andra saker. just det sista gör det ju så svårt att säga vad som beror på vad.

din fråga är dock intressant ur ett annat perspektiv och det är när det kommer till vad som är en normal sexdrift. emellanåt pratar man människor som är översexuella och det i sig är något jag inte förstår mig på, och om någon kan mer om detta får dom gärna upplysa mig. finns det någonslags psykisk sjukdom eller handikapp som leder till att man som individ blir översexuell och hur mäter man i så fall det?

2008-03-18 21:09
ja förmodligen, till din fråga angående om jag skulle vilja ta ett preparat för att göra mig själv asexuell för ett tag, för att sedan ta tillbaka den när jag ville.

Jag körde också celibat ett bra tag... skulle lätt kunnat gjort det längre, jag tänkte på minst ett år när jag startade. Problemet är bara som du nämner att man blir lite galen (ja, vi kan väl till och med säga att man klättrar på väggarna i frustration. Iallafall jag. Haha inga detaljer.) efter ett tag, självfallet... man störs av sin jäkla sexdrift när man hellre vill kunna fokusera på andra saker i livet. Det påverkar helt enkelt ens psykiska välmående i allra högsta grad.
Just sex är väl  en av människans viktigaste och mest naturliga instinkt, let's mulitply liksom... intressant vad som skulle kunna hända om man tog bort denna genom att "knäppa med fingrarna", eller ja då ta ett "magiskt piller".
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-19 11:48

Själv skulle ja vilja testa just för "upplevelsen". Men personligen tror jag inte den skulle ge någon större positiv effekt då ja tror att andra behöv skulle bi mycket större.
Själv är jag en sån person där jag hela tiden måste tillfredsställa mina behov nu nu nu...
Annars kan jag lätt känna mej rastlös o kraftit deppi.
  O va e d för menng me d hela? ja menar folk som väljer celibat är för att uppnå nåt "fint" i sitt liv....att kunna avstå från den största "frestelsen" o bland dom största behoven efter mat/vattten o trygghet. o d uppnåman inte genm att inte känna behov.

jag tror man skulle kunna använda sej "pillret" som "botemedel" för våldtäcksmän pedofiler osv... men ändå så käns d så orättvist på nåt sätt:S

Rachel F20 Corazonzita F22 Hur kan man leva i celibat under en mindre tids period?
e d inte så att man avstår från sex i nåra månader heltenkelt?
För ja menar celibat har väl en större betydelse,syfte(som jag beskrev innan) o d krävs mkt mer tid om inte en hels livstid.... lr?

From delusion lead me to truth
From darkness lead me to light
From death lead me to immortality

2008-03-19 12:16
För mig är det inga problem =)

2008-03-19 13:51
Salvador P19

många människor springer omkring i denna värld med bara en tanke, att hitta någon... träffa någon... finna kärleken helt enkelt (eftersom detta oftast ses som meningen med livet i sin helhet)... det är en slags hets, en hets att ständigt vara i någons slags form av relation till en annan människa. Vissa klarar inte ens av att vara singlar periodvis, de måste ha någon där, att få bekräftelse (ja ofta genom sex helt enkelt). Har vänner som gått från relation till relation (behöver ej vara just förhållande) utan att ta en paus, att aldrig vara själva, och ibland indirekt aldrig förstår sig själva och hur de fungerar. Jag kopplar oftast sex till att jag känner någonting för någon, finns de som inte alls gör det, bara följer sina lustar (fuck and drop). Beror på det också. Alla har väl sin personliga anledning till att tänka, nej fan, jag tänker avstå från att ha sex ett tag... och det är inga enkla anledningar. Sen hur länge det egentligen blir har inte någon större betydelse i mina ögon.
Jag gjorde det för att jag bara... fan? I don't know tröttnade på hela grejen... osäkerhet kring känslor? blivit sårad lite för många gånger? ville vara själv? ville testa mig själv?
äh, jag kopplar helt enkelt sex med känslor... känner jag inget så tänker jag inte ha sex "bara för att ha det". Känns som folk nowadays bara har sex hit och dit överallt. Sen varför jag har dessa tankar, och om det är mer inriktat på att jag är kvinna, och har blivit "upplärd" om "den romantiska delen" av vad sex "bör" vara mellan två människor osv... (trots att denna "norm" börjat luckras upp) och vad "en fin tjej är" well, det är en annan grej. Hur samhället formar oss utifrån genus och som individer. Och hur vi tolkar olika meningar. Jag ifrågasätter ständigt varför jag tänker som jag gör om detta, och varför jag inte klarar av att bara "fuck and drop" haha... var väl också därför jag tog en paus från det hela.
damn, jag tänker faktiskt ganska ofta på sådant här, det märks nog. Jag mumlar säkert bara en massa nu.

2008-03-19 13:52
Aldrig i livet, att aldrig mer känna sexuell lust i livet, fy fan då kan man lika gärna lägga sig ner och dö..
Producent

2008-03-19 14:07
nej fan, aldrig i livet!!

att ta bort mänskliga beteenden och göra oss själva mer och mer omänskliga är så jävla skruvat, vill folk verkligen bli mer och mer tomma och mer som robotar?
Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se

2008-03-19 14:21
Rachel F20

Jag tror att du får markera i fet stil att man när som helst kan ta tillbaka det igen...många som missar den delen, eller ditt resonemang över huvud taget

2008-03-19 14:52
Jag vill inte ens känna det för en minut liksom, det är en stor del av vad som gör oss mänskliga, animaliska, biologiska.

2008-03-19 14:58
yes, det är ju sant. Men leka med tanken kan man åtminstone göra... skulle nog vara för läskigt att "leka" med om det faktiskt fanns ett sådant piller. Jag förstår dock varför man börjar tänka i de banorna när man testat att köra celibat ett tag...

2008-03-19 15:08
Köra celibat fattar jag iofs inte heller.. Men det finns säkert skäl för vissa, typ de som blivit utsatta för våldtäkter osv..
Poet

2008-03-19 17:02

Frågan är väl inte om man skulle vilja välja det, frågan är väl varför man skulle vilja välja det? :S

At the gates of Eternity...

2008-03-19 20:36

nej det skulle jag inte
varför?
Jag ser ingen anlednig till varför jag skulle vilja bli av med min sexdrift, sex är hälsosamt och bra på alla sätt och vis. Enligt mig då.

Sen visst, det finns människor som helt enkelt inte är intresserade av det, de har ingen direkt anledning att ha sex och näe varför ska man då?

2008-03-19 21:32
"Sex is better than talk...Talk is what you suffer through so you can get to sex." - Woody Allen
“I think we must quote whenever we feel that the allusion is interesting or helpful or amusing.” - Cliff Fadiman

2008-03-20 16:15
Jonka

Sexdriften Guds gåva till människan?!
Så är det inte riktigt, lusten, och andra egoistiska begär fick vi när vi föll. Allt som har med egot att göra är av Satan, och för att slita sig loss ur detta är enda sättet att vända om. Pånyttfödelse helt enkelt.

Nu kanske du inte var så seriös med din formulering men om du var det så...ja.

One chapter a day

2008-03-20 17:30
Jag skulle göra många brudar en väldigt stor otjänst om jag valde avhållsamhet. Sorry, men det går inte. I owe it to the female community att hålla mig sexuellt aktiv.

2008-03-20 18:15
Zoned Gud brukar få stå för symboliken när jag snackar. Mitt uttalande var helt utan biblisk grund.

2008-03-20 23:01
jag gick i celibat utan att vilja det. inga chicks vill ligga med mig! :(

2008-03-20 23:12
nej jag blir så jävla grinig om jag inte får sex....
Nä vad roligt, verkligen jättekul!!

2008-03-21 10:09
I min situation just nu skulle jag nog välja asex-sprutan. Ingen partner, inget ragg på G sedan ganska lång tid. T o m porren börjar kännas tråkig och förnedrande...