Rasism och raser
vad är en ras enligt er? svart,vit,gul,röd etc. ? eller afrikan, europé, amerikan? ... är man rasist om man säger jävla viting, eller jävla svarting? man kan bara inte gillar den invdividen och han råkade just nu vara vit eller svart? .. allt är inte rasism.. disskutera, fick inget svar på mitt inlägg så jag tänkte att jag skulle skapa en tråd om det ist.
Get Random!
Jag citerar Tupac - "It ain't about black or white cause we human" !
http://www.herrbitter.blogg.se/
Finns inga raser bland människor.. Folkslag måhända men inga raser. De som tror det och dessutom gör åtskillnad mellan 'raserna' baserat på värdegrunder är så kallade rasister.
Ja precis, vi är inga "raser". Vi är människor. Vi ser olika ut. Så var det med det :)
"Vad är det för skillnad på den ekorren och Tottenham? Den ekorren har varit med i Champions League"
så att vara rasist innebär inte att hata vissa "raser" utan att dela upp människor i "raser" ? .. har tänkt på tupacs citat rätt mycket också =)
Get Random!
KinG_PhiL Att överhuvudtaget erkänna att det finns olika raser (vilket förutsätter att det finns tydliga skillnader mellan raserna i såväl utseende som egenskaper/beteende) gör att man blir något av en rasist. Precis som GAIA nämnde så finns det olika folkslag/etniciteter men någon avgörande skillnad mellan människor går inte att finna.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Vi är mäniskor med olika fördelar? Bruna tål mkt mer sol, resten vet jag faktiskt inte vad deras fördel är..
No you!
men genom att kalla någon rasist blir man inte rasist själv då? .. för själva "rasist" betyder ju att man värdesätter andra raser mindre och jag citerar "
Rasism är ett ord med många definitioner, som beskriver uppdelningen av människor i ett
rassystem där vissa raser är underställda andra." ... när jag läser tydligare ser jag att det är när man delar upp människor i raser...
men låt oss säga att man delar upp människor i raser, en indvid gör det men inte värdesätter raserna mer eller mindre, är man rasist då?
Get Random!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
mäniskor är ingen ras det är en art
ordet ras är så negativt laddat, jag använder folkslag istället. det är väl ingen hemlighet att människor från världens alla hörn ser olika ut?
Awaiting Beheadment and Mutilation
Ja, jo. Människan är en art. Nu har det bestämts att det bara finns en ras människor och då är det så. Eller? Att det bara skulle finnas en ras är bestämt främst för att unvika återupprepningar av hemskheter som skett tidigare. Rasforskning är inte direkt accepterat nuförtiden. Finns ju dock fysiologiska skillnader mellan människor med olika hudfärg (nej, jag tänker inte på svarta mäns könsorgan). Huruvida dessa skulle kunna dela upp människor i raser vet jag inte. Är jag rasist? Enligt vissa här är jag tydligen det. Jag lägger inga som helst värderingar i dessa skillnader. Har inget intresse för ämnet iöverhuvudtaget egentligen. Ser dock inte varför man ska blunda för uppenbara olikheter människor emellan.
Det finns inga raser, utan geografiska skillnader.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
människan är en ras.
We call them winerbrods.
Som Gaia säger så finns det inte olika raser.. Om man vill få reda på hur man kan säga så så kan man bara läsa på lite om genetik och biodiversitet mellan olika folkgrupper.. Det finns gott om info om det på wikipedia.. Man har helt enkelt kommit fram till att skillnaderna mellan olika människogrupper är för små för att dela in människor i olika "raser". Och att vissa är vita och vissa är svarta osv är bara synliga skillnader. Och inte tillräckligt för att dela in folk i raser. Generella genetiska skillnader mellan folkgrupper är mindre än skillnaden mellan enskilda människor. Från Wikipedia "DNA-variationer mellan individer i samma population kan uppgå till 1,5 procent, medan den statistiska skillnaden mellan människor i olika världsdelar genomsnittligt är högst 0,1 procent. " Vi människor är helt enkelt för lika varandra."Att det bara skulle finnas en ras är bestämt främst för att unvika återupprepningar av hemskheter som skett tidigare. " Nej.. Det är ingen PK fråga.. Utan vi människor är väldigt genetiskt homogena."Ser dock inte varför man ska blunda för uppenbara olikheter människor emellan." Är väl ingen som blundar för att en afrikan har mörkare hy än vad en ljus person har.. Däremot är detta inte nog för att dela in människor i "raser". Den genetiska skillnaden mellan dig o mig är troligen mycket mycket större än mellan "svarta" och "vita" människor.
mäniskan är ju en art ? precis som en hund ? varför skulle det inte finnas olika raser hos mäniskan , som det finns hos en hund ?
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>
kom precis på en sak.. är det inte så att homo sapien är en ras sen är dom hära neandertalarna en annan? eller är jag ute och cyklar igen.. Vad kallas det om man vädersätter folk mindre för att de har annan hudfärg då? , inte för att de är en annan ras, utan för att de bara ser annorlunda ut? främlingsfientlig?
Get Random!
Spokie : Hundar är en ingen ras. Schäfer är en ras, Rottweiler är en ras, osv... Det går inte att jämföra med oss människor. Finns många hundraser som inte kan para sig med varandra till exempel, så är det inte med oss människor. Alla folkslag kan få barn med varandra, vi är en och samma ras.
At the gates of Eternity...
jag sa att hundar var en ART inte ras
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>
På människor kallas genetiska skillnader som går i släktled för genotyper. Vissa enheter av genetiska skillnader som är så lätta att utdefiniera att man kan se dom (som exempelvis mellan en inlands finne och en sydsvensk). Problemet är att dessa genotyper är så enormt lättföränderliga att det helt saknas värde i att definiera ut dom och eftersom gener bara spelar in i enormt små mängder så blir det totalt meningslöst att försöka klassa in folk i "raser". Någonting folk ofta missar är det faktum att andra djur inte är uppdelade raser, har du någon gång hört talats om en elefantras, en myrras, en rävras, en gråsuggeras, en räkras, en hajras, en örnras eller en tigerras? Om du har det så är det fel, vithajen och tigerhajen t.ex. är inte bara helt olika arter , de är t.o.m. helt olika släkten , ja rent av olika familjer . Samma sak med Indiska och Afrikanska Elefanter, de är inte ens olika arter utan helt olika släkten. När vi talar om raser så är det uteslutande bland tamdjur och i de fallen har människan skapat raserna genom selektiv avel . Orsaken för detta är att dom enorma skillnaderna som krävs för att det ska vara relevant att prata om raser kräver ett aktivt försvar av genetiska mutationer som annars inte hade vart stabila. Vi kan lika gärna börja prata om dvärgväxta som en egen ras eller dom med en tendens för extrem fetma som en egen ras. Det finns vissa små saker som kan spela in och det är en genotyps svagheter eller styrkor, exempelvis så har folk som kommer från norra europa, skandinavien mindre risk att utveckla laktosintolerans än folk från södra europa och synnerligen mindre risk än folk från sydöstasien. Vi har däremot en risk chans att få hudcancer eftersom vi inte har så jävla mycket pigment i huden. Men skillnaderna är så små att det ofta inte spelar mycket roll. Vi har helt enkelt inte ett "Galapagos-öarna" att titta på där enskilda mutationer klarat sig på precis nivå tillräckligt länge för att underarter ska kunna växa fram så att vi ska kunna prata om raser istället för genotyper. Rasbegreppet är felaktigt eftersom det försöker peka på skillnader som är så enormt små i jämförelse med likheterna att det försvinner i ett hårklyveri (vilket det faktiskt är - jag har brunt hår, du som läser har kanske blont, rött eller svart hår, frågan är om vi är samma ras...). Rasbegreppet är meningslöst eftersom det helt enkelt bara är en kategorisering av petitesser som snabbt försvinner vid minsta lilla förändring. Rasbegreppet försummar social fostran genom att ge genetiken lite väl mycket cred för mänskligt beteende och ofta mynnar ut i en patetisk form av biologism (där man gärna kan diskutera raser och hävda skoj saker som att vår art har en egen distinkt överlevnads drift som nån form av kollektivt undermedvetet). Människan, Homo Sapiens Sapiens, är för övrigt en underart och den enda kvarlevande underarten till Homo Sapiens sedan Homo Sapiens Idaltu dog ut för 160,000 år sedan.
jag sa att hundar var en ART inte ras Tamhunden, Canis lupus familiaris , är faktiskt en underart. Tamhunden tillhör exakt samma art som gråvargen.
Svarade i tråden du skrev inlägget. "Kan vara något av det dummaste i hela tråden. Om en person är fet, ska jag kalla honom "jävla fetto" då för han råkar vara fet? Om någon har downs syndrom, ska jag kalla den personen "jävla mongolid" då för den person råkar vara mongolid? Om någons man har dött, ska jag kalla henne "jävla änka" då för att hennes man råkar vara död? " Det jag menar är att man kan lämna sådant utanför när man ska säga något sådant, om man nu måste säga det. Det är ju då ordet blir något dåligt, eller sämre. När man använder det som skällsord. Skriker du "Jävla neger!" varje gång du blir arg på en svarthyad bara för han är svart och det passar ?
It's not a matter of unety, it's a matter of humanety!
men var kommer ordet rasism ifrån om det inte finns olika raser? säger inte vissa forskare att det är raser men att rasbiologi är väldigt ofint och rasistiskt? fan nu blev jag förvirrad. i min egna mening finns det inga raser utan folkslag eller är det samma sak bara att folkslag är ett finare ord är ras? ras låter ju som att vi vore mer djur än människa typ.
INGA TJEJER PÅ INTERNET!
CiL Grejen med människor är att den genetiska skilnaden kan vara större innom etniska folkgrupper än mellan dem. Så därför är det inga raser. Och ordet rasist kommer självklart från ras, men så är det ett gammalt ord också.
förr i tiden så trodde ju forskarna att mänskligheten kunde delas in i olika raser.
Om människan är en art så måste alla artister vara rasister haha!
jorå, du fick ett svar på ditt inlägg. dock kunde jag bara svara på vad en ras är för mig och det är människan HOMO SAPIENS också kallad. Vad kallas det om man vädersätter folk mindre för att de har annan hudfärg då? Rasism. Någonstans i livet har ju personen uppenbarligen blivit felknullad och fått för sig att folk betyder olika mycket beroende på vad för färg man har på huden. Man är psykiskt sjuk i sin lilla hjärna helt enkelt
MeckGyver
Illuminat X, tiger är en ras, ingen art ? den är ett kattdjur samma med örn , and so on
om man påstår att det finns olika hundraser, kan man inte påstå motsattsen om människan.
www.enrichopic.spreadshirt.se YOU wont be disapointed.
Vad är likheten mellan en chihuahua och en schäfer liksom? En sankt bernhard och en pudel? Vad är likheten mellan en kenyan och en kines? Förutom färgen och lite snedare ögon? Raser kan man nog prata om när det gäller hundar men är befängt när det gäller människor då de ser likadana ut på insidan och kan skaffa barn med alla andra på jorden. Samma proportioner på organ och liknande.
GAIA Hehe! Fast det har inte så mycket att göra med det, olika hundraser kan också para sig och få fertil avkomma, det är det som gör att de hör till samma djurart. Det som förklarar det hela bäst är det jag sa förut - Att det kan vara större genetiska skilnader innom etniska grupper än mellan dem.ZoO-Man Om det finns flera exemplar av en sak. Kan man inte säga att det finns flera exemplar av en sak det bara finns ett exemplar av då?
GAIA Hehe! Fast det har inte så mycket att göra med det, olika hundraser kan också para sig och få fertil avkomma, det är det som gör att de hör till samma djurart. Det som förklarar det hela bäst är det jag sa förut - Att det kan vara större genetiska skilnader innom etniska grupper än mellan dem.ZoO-Man Om det finns flera exemplar av en sak. Kan man inte säga att det finns flera exemplar av en sak det bara finns ett exemplar av då?
mantis Jag vill gärna se hur en chihuahua parar sig med en irländsk varghund, ska de trä den lilla hunden på den andra hundens penis som lär vara längre en chihuahuan? ^^
Iaf, ja den beskrivningen är bra. Men alla hundar kan inte para sig med alla hundar även om det rent genetiskt kanske går så går det inte praktiskt vare sig parningsmässigt eller föda valpar mässigt.
Slutreplik Publicerat i
Folkvett nr 2/1999. Utskriftsida.
Dan Larhammar. Avsaknad av människliga raser är inte något "modetänkande" begränsat till Sverige utan en realitet som forskare över hela världen begrundar. Både Pelle Palm och Rolf Ottoson tycks beredda att acceptera några få nukleotidskillnader i arvsmassan som kriterium för olika raser. Palm skriver att "procentuellt kan den
genetiska skillnaden mellan två raser vara obetydlig", allt som krävs är att dessa skillnader skall vara "lätt iakttagbara yttre karaktärer". Ottoson exemplifierar sitt resonemang med artificiellt (av människan) inavlade hundar. Detta är dock inte den biologiska definitionen av ras.
http://www.vof.se/folkvett/19992slutreplik
GAIA P26 shiiiet, det e ingen direkt skillnad mellan två hundraser mer än utseendet, och tror du inte man hade kunnat avla fram människor så att de fick alla möjliga former precis som hundar!? vissa hundar har andra egenskaper än andra hundar eller hur? olika raser har olika egenskaper och det gäller både människan och hundarna.
man e jävligt trångsynt om man påstår att det inte finns rraser innom människosläcktet, eller så vågar man inte ta den ställningen då man i så fall rättsligt sätt klassas som rasist.
ZoO-Man Nåja, du är nog mest bara korkad..
ZoO-Man Jag talar i liknelser för att du ska tänka själv. Vad jag menar är att anledningen till att man inte kan dela in människan i olika raser är för att det helt enkelt inte finns några raser bland människor.
Hehe GAIA trodde du skulle fälla en kommentar angående att killen på bilden var rödhårig etc. Hade fingret på delete-knappen. Samma fast en väldigt annan poäng kan nog den här bilden representera:
Frågan om eventuell ras inom människosläktet är alltså inte nödvändigtvis kopplad till frågan om fysiskt möjlig reproduktion. Men det är ju ganska uppenbart :)
Utan att ha läst tråden så chansar jag på att det i tråden har tagits upp både "hundraser" och "på engelska säger man race".
Engelskans version av hundraser är dock "breeds", d.v.s. "avelslinjer", vilket ger en bättre föklaring till vad det är som gäller för hundar: ett inte frivilligt / "spontant" omstuvande av det genetiska materialet.
Engelskans "race" är dessutom inte rakt av översättbart med svenskans "ras" i och med att "race" även inbegriper sådant som kulturella drag.
Angående det biologiska fenomenet "människoraser" så är de övriga raserna inom vårt släkte utdöda (eller i alla fall så sällsynta att vetenskapen hittills inte hittat ett levande exemplar).
För lite vidare läsning ang. bevis mot rasindelning av det nu levande människosläktet så kan ni gärna
klicka på länken här >> 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Scrollade precis upp och såg inlägg om korsparning som inte har med ras- utan art begreppet att göra: två skilda arter kan inte vå (viabel) avkomma ihop. (sen finns det ju gråzoner som ligrar, men generaliseringen stämmer väldigt bra i alla fall) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Tycker egentilgen det inte finns några speiella raser alla är lika värda. :D Har är själv helsvenska, blå ögon, blond ha de bra men när man tänker på dem fattiga hur jävligt dom har de tycker man att det egentligen handlar bara om rasim om en utlännig kommer till sveige idagens läge kommer dem få det svårt dom kan inte svenska dom har utländska namn när cheferna kollar på namnen så kommer det ett utländskt namn så slägger han det åt sidan för han vill bara ha svenskar som jobbar de.. Vad fan skulle inte en utlännig kunna jobba lika mkt kanske hårdare för dom är van vid skit. Fattar ingenting
Palm :=) pealm_music.live.se
raser? sen när blev vi människor djur? Kanske du har rätt... i sverige är de rätt vanligt att hålla hunden i kopplet och barnet får gå själv.
aah så kan de låta! ..myspace.com/haffilagom
raser? sen när blev vi människor djur? sen människan har funnits?
Get Random!
Dumhuve människor är djur
Palm :=) pealm_music.live.se
ser oss inte som djur... kommer aldrig se oss som djur..hund är djur.. människor är inte djur, vi har aldrig varit apor..aliens är inte djur heller..
aah så kan de låta! ..myspace.com/haffilagom
mantis om du kan dela in hundar i raser så kan du dela in människor i raser också, men jag kan fatta om du inte vill det då det helt enkelt är politiskt inkorrekt att göra det.
GAIA P26 nej mitt resonomang är helt o hållet hållbart mannen.. så att kalla mig korkad vore det samma som att säga att människan inte har raser, ignorant och trångsynt med andra ord, jag vet inte om du är en sådan person, men det verkar så i mina ögon.
notera att bara för att det finns olika raser betyder inte det att alla är lika värda ^^