I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad skulle du göra om du hade hela världen i din hand?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-03-11 15:28

Vad skulle du göra om du hade hela världen i din hand?

Frågan kan skrivas på olika sätt.

Jag ställde frågan till en tjejkompis och frågade vad hon skulle göra om hon skulle "lösa" aids-hiv epidimin.
Hon sa att hon skulle hellre låsa in alla med sjukdomen i ett land ( australien) och låta de dö naturligt. När jag sen sa att det händer nu , att folk med sjukdomen sprider det, kan föda barn som inte har det men kanske utvecklar det men din uppgift var att lösa det NU. Då valde hon att låta sjukdomen göra grovjobbet och andra faktorer för att sedan avsluta det. Men det skulle inte vara så öppet utan verka vara natruligt. En blandning av alla faktorer och ingen. Men det skulle inte hellre vara NU. När jag pressade henne efter ett svar så skrek hon ut att hon skulle döda alla.
Efter hon hade svarat på den frågan vart hon tyst och kände sig ond och omänsklig. Det är sånt man ser onda människor i filmer göra och  använda uttrycket " For the greater good".  Sånna människor ser man alltid som onda  medan en liten röst kanske säger att man hellre skulle vilja leva i den framtiden.

Jag har haft en del frågor om vad som är mänskligt och inte uppe på Whoa, bland annat ett om bortavling. Att i djurvärlden så avlas defekta djur bort. Medan det anses omänskligt och (moraliskt)fel att abortera ett foster med downs syndrom eller någon annan sjukdom. På senare tid har känslan av att nånting är fel varit så mycket starkare. Tanken på hur vi lever som människor och hur världen ser ut gör mig ledsen och jag har funderat på hur det skulle kunna lösas, alternativt återställas. Alltid när jag ser naturdokumentärer-som jag älskar-så inser jag hur komplex naturen är och hur många frågor det finns som man aldrig kan få svar på så får jag känslan av att vi som människor inte passar in här. Allt annat är rätt, men vi är fel. Så vad gör vi här, vilka är vi, och varför VET vi att vi är speciella och utvalda (fast svaret till vad vi är utvalda till är lika gäckande som alltid).

Ok, sorry, jag blir lätt lost i mina egna tankar och skriver osammangängande.

Så mina frågor som ni ska tänka och klura på för och nackdelar och dela med er är

Vad skulle du göra om du hade hela världen i din hand... och skulle lösa

Aidshiv epidemin? Dvs, du har inget botemedel och spridningen måste stoppas nu?

Befolkningspexplosionen? Vi är för många och alla vill uppnå västvärldens överflöd och flärd?

Växthusefftekten? En del av världen måste lära sig att sluta leva som de göra medan en annan (indien och Kina) är på väg upp och måste lära sig att det de har kämpat för att uppnå nu inte är en möjlighet för "the greater good"

Genetiska defekter? Kan det plockas bort genom genetik och vad skulle du göra för att få bort det annars?

(under tiden som jag har skrivit det här jag har druckit några shottar vodka i förkylningsförhindrande syften, så klart. Mina meningar kan därför verka osammanhängande då jag har kollat på teve samt spelat Guirat Hero III. Därför ber jag er koncentrera på era svar, än mina fel)

Happy Avatar Day!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-11 17:16
jag orkar inte läsa vad du skrev, men jag skulle knyta handen allt va jag hade
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-11 18:37

Din kompis ide med australien håller inte, för att de som sprider aids vet (för det mesta) inte att de har aids, så det enda som skulle kunna stoppa det NUNUNU vore ju om ingen hade sex, precis alla testade sig 5ggr, sen kan din kompis skicka alla aidsare till australien.
Men då kommer ju nästa problem, folk med aids har ju ett antal år kvar att leva, många lär ju gärna vilja träffa nära och kära, slippa solen osv.

(och vad gör man med folket som redan bodde i australien?)

Man skulle ju kunna få hela världen att testa sig, sen "kastrera" de som är smittade, men det är ju en blodsmitta, så risken finns ju där ändå. Nä min slutsats är att enda sättet vore att tvinga alla till test, sen döda hela bunten. Grymt ohumant, och det händer inte i en värld jag vill leva i. (och vart fan gör man av med alla liken??)

"varför ska alltid dom vuxna bestämma, varför kan inte barn få vara stora, och välja föräldrar"

2008-03-11 19:18

Varför är det ondskefullt att svara att man skulle döda alla med HIV? Frågan är ju formulerad på ett tvingande sätt - om man måste förhindra spridningen och det måste göras inom en så snäv tidsram att alla praktiska lösningar är omöjliga utom omedelbar avrättning av de sjuka - ja, då finns det bara ett logiskt svar?

2008-03-11 21:47

Ganska intressant att se hur någonting som gynnar mänsklighetens fortlevnad ofta upplevs som "ont". Det är inte meningen att låta fascistisk på något vis, men det finns en tydlig paradox i tanken att gynna mänsklighetens överlevnad och samtidigt värna om alla människors rättigheter.

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-03-11 22:42
1. samma som 987 X4... döda alla

2.vi skulle skita i dom i u-länderna...det är ju inte vårat fel att deras länder e kassa... vi startar krig och dödar alla som bor där sen tar vi dom naturresurser som finns där till oss i väst....+ att det skulle fixa vart vi skulle göra av liken:P...

3.läs 2.

4.ge inget stöd till dom defekta så får dom försöka klara sig sjäälva.. och då skulle det bli som i naturen. dom skulle dö.

Lite brutala lösningar, men det var ju brottom:P

2008-03-11 22:57
klemma
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet<br>The Power Of Christ Compells You!!<br>http://www.myspace.com/miomusik
Manager

2008-03-12 10:19

Det finns bara en lösning och det är massmord.

Befolkningspexplosionen? Vi är för många och alla vill uppnå västvärldens överflöd och flärd?

Förbjuda folk att föröka sig okontrollerat. Föra in någon form av körkort för att få ha barn, som ska vara väldigt svårt och krångligt att få. De som bryter mot förbudet får sina barn avrättade och blir steriliserade.

Växthusefftekten? En del av världen måste lära sig att sluta leva som de göra medan en annan (indien och Kina) är på väg upp och måste lära sig att det de har kämpat för att uppnå nu inte är en möjlighet för "the greater good"

Myten om att Kina skulle vara ett land där man skiter i miljön stämmer inte riktigt. De lägger ner sjukt mycket på miljövänliga energikällor och drivmedel och genomför en massa andra satsningar också med miljösynpunkt.
Men hursomhelst, det där är ingen fråga.

Genetiska defekter? Kan det plockas bort genom genetik och vad skulle du göra för att få bort det annars?

Som med all annan avel så bör defekterna plockas bort.

Hmm, det kanske är lika bra att jag aldrig kommer bli ledare över världen.
Redline!

2008-03-12 10:40
jag orkar inte läsa vad du skrev, men jag skulle knyta handen allt va jag hade

2008-03-12 22:29
Konstig fråga, vad då "nu"? Det tar väl den tid det tar, fastän man skulle förbättra omständigheterna för de som är mest exponerade, samt öka forskning för lösning. Kanylbytesprogram och preventivmedel skulle jag öka, för jag antar att det är sådana medel jag kan ta till.

Det där stämmer inte riktigt, det är väl snarare något att skrämma upp oss med. Nog blir det mycket folk, men än finns det gott om yta. Däremot skulle resurserna bli viktigare att man såg över. Efter de flesta länder kommit in i fjärde steget i den demografiska transitionen tror jag dock det skulle vara möjligt att garantera resurser (befolkningarna minskar, och deras utvecking är så pass framstående).

Växthuseffekten skulle man ju kunna avhjälpa mha. strikta lagar om biltrafik. Om det verkligen tycks vara nödvändigt skulle jag begränsa befolkningarna till kollektivtrafik. Därefter hårdare reguationer på företag som släpper ut koldioxföreningar. Fokusera på grön teknik. Den här är nog lättast att åtgärda om man hade fria tyglar.

Kan bara förlita mig på forskning men då de flesta "dåliga" gener är recessiva så är det ju inte särskilt vanliga, åtminstone inte i de svåra fallen.

2008-03-16 07:08
Jag skulle göra världen laglös.
Naturligare än så blir det inte.
Resten löser sig självt.

Folk har ihjäl varandra. (Ingen överbefolkning)
Samhällen fungerar inte i samma utsträckning (Bort med växthus shittet)
Cancer hjälper också till vid överbefolkningen.

All form av riksdags-aktivitet skulle besvaras med tio omedelbara atombombsattentat mot misstänkt område.

2008-03-16 15:43
öppna gylfen och taja järnet

2008-03-16 16:08
Niobe är din tjejkompis singel? Låter som en kanontjej det där.

2008-03-16 21:17
skulle ge den till nån på stan för en femma

2008-03-17 02:30
Jag skulle sattsa på forskning. Jag har själv funderat på ett trick som andra forskare redan borde ha funderat på också - restriktionsencymet. Det är det encym som genteknikerna använder för att klippa i DNA när man ska sätta in en gen från en individ i en annan. Restriktionsvencymerna producerar bakterier för att klippa sönder och skytta sig från VirusDNA när ett virus försöker infektera baterien. Min idé var då att överföra genen för restriktionsviruset in i stamcellen till ett mänskligt embryo. Då skulle man inte bara vara emun mot HIV utan mot ALLA virus.

Jag har värkligen inten lust att reglera sånhär men ok, en enkel regel: Max två barn per familj!

Vi har allt vi behöver för att klara oss - jag hade sett till så vi använde det också!

Det ser jag inte som ett så himla stort problem, men det skulle man kunna plocka ur på samma sett som min idé att setta in restriktionsencymet - klipp ut det!

2008-03-22 17:20

om jag hade haft världen i min hand hade jag kastat den in i solen o simmat vidare till nån roligare galax...

lr hur menar du?

fattar inte riktigt frågan, jag skulle ju saknat min skosamling
fan , ni e så tröga att ni inte fattar att ni e tröga....

2008-03-23 19:05
 TTB P18

2.vi skulle skita i dom i u-länderna...det är ju inte vårat fel att deras länder e kassa... vi startar krig och dödar alla som bor där sen tar vi dom naturresurser som finns där till oss i väst....+ att det skulle fixa vart vi skulle göra av liken:P...

Är du seriös?
" With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know. " - Raoul Duke

2008-03-25 02:25
Jag skulle skapa ett paradis.
"Vafan är grejjen med att inte kunna stava?"

2008-08-10 19:11
gillar inte den här typen av resonemang, men jag ska göra ett försök.

Måste spridningen stoppas nu? På senare år har trenden varit nedåtgående tack vare de insatser som görs.

Men ok, jag hade sett till att varenda människa i världen förstod vad HIV innebär och hur det sprids, sen hade jag gett alla livstidsförråd av kondomer.

Det existerar ingen befolkningsexplosion. Det råder inte heller någon brist på råvaror för att producera lyxvaror åt allt fler människor.

Levnadsstandard har ingenting med växthuseffekten att göra. I takt med att ämnen som ökar växthuseffekten ersätts med naturvänliga alternativ kan levnadsstandarden både öka och bli mer utbredd.

Så jag antar att jag uppfunnit en bil som går på vatten, om jag nu är almighty ändå.

Jag förlitar mig på Darwin och gör således ingenting åt saken. Om/när man kan genmodda människor tycker jag det är helt ok om man nu har ångest över att man förlorade i genlottot så att man i alla fall kan ge ungarna bättre förutsättningar.

2008-08-11 08:05
Gammal tråd, men i och med att det kom ett hyfsat genomtänkt svar så kan den nog vara aktiv ett tag till.

- Bromsmediciner till de som är smittade, utbildning (inklusive sexualupplysning) till alla och en fördelning av tillgångar som gör att folk har råd med kondomer.
Att spärra in de sjuka eller avrätta dem är bara fegt.

- Även då det är omdebatterat om det ö.h.t. existerar en global befolkningsexplosion så löser det sig som en konsekvens av höjd utbildningsnivå.

- Mycket av det vi ser som lyxkonsumtion går att ersätta med miljövänliga alternativ. I mångt och mycket kan exempelvis lokal elförsörjning skötas av solceller och minivindkraftverk på hustak och outnyttjade fält / vägrenar (d.v.s. utan att göra ingrepp i grönområden).
Det som krävs är inte främst att ge upp sin livsstil (för det kommer ingen vilja), utan att leva den på ett mindre skadligt sätt.

- Om gränsen för en genetisk defekt går vid kroniska / livshotande sjukdomar och syndrom så görs det redan nu via screening av foster, samt via genterapi.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-08-11 15:46
mabande.. vilka riktigt riktigt tama svar du hade...
work some magic

2008-08-11 15:57
Ledsen att jag inte kunde komma med nåt så häftigt som massmord, våltäkt eller annat som kanske intresserar dig.

10-4, over...
DJ

2008-08-11 16:49
Spännande tråd, så jag måste svara :)

- En ökad jämställdhet och minskad fattigdom tror jag är väldigt viktiga komponenter i att minska spridningen av HIV. Ökad utbildningsnivå, vilket även hör samman med de två föregående är också viktigt. Det måste även finnas billiga och tillgängliga bromsmediciner, kondomer och bättre sexualupplysning. Alkoholen har också en viktig roll i spridningen av HIV, så jag vill ha bättre alkoholpolitik i världens fattiga länder.

- De eventuella problem som kan uppstå måste lösas med en jämnare fördelning av jordens resurser och ny teknik som gör att jordens resurser räcker till fler.

- Det kan göras en hel del när det gäller att minska transporter. Även industrialiseringen av djuruppfödningen bör avstanna, det har positiva effekter både vad gäller klimatpåverkan och andra miljöproblem.
I övrigt tror jag liksom Mabande att det är svårt att få oss att ändra livsstil i stor utsträckning, till viss del kommer vi att behöva ändra den, men annars handlar det om nyare och smartare teknik.

- Jag ser inte detta som något stort problem i förhållande till de andra. Det handlar här mest om att det måste finnas välfärd som kan ge det stöd som behövs till sjuka eller handikappade och deras anhöriga. Naturligtvis är det även viktigt med information och mer forskning kring sjukdomarna och funktionsnedsättningarna.

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2008-09-09 02:10
med den kunskap jag har idag, krossa den!
"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change

2008-09-09 02:14

- oh we got a problem, let's not tell anyone...

- shit, easy one this, survival of the fittest

- Fuck The World. Go hug some trees what do I care, humanity is a desease

- hey fuck do anything, let's call it evolution.
"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change

2008-09-09 18:47
Bombmatta över mellanöstern, Sätta eld på afrika, Införa genkontroll av alla som skaffar barn.. Tvångssterilisera alla med ärftliga sjukdomar/handikapp. Dödsstraff vid minsta snesteg.

100 år av det där så är vi alla hjärntvättade till en fullt fungerande myrstack.
mama said knock you out

2008-09-10 09:56
"This just in! Global food chrisis is threatening global overpopulation chrisis!"
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
Breakare

2008-09-29 02:33
vad kan man göra egentligen....!!
HERB, bust a cap in yo ass

2008-09-30 11:20
om jag hade världen i min hand så skulle jag kasta den hårt i marken!

Skivsamlare

2008-09-30 16:20
Mabande
Det som krävs är inte främst att ge upp sin livsstil (för det kommer ingen vilja), utan att leva den på ett mindre skadligt sätt.

Någonting som avurbaniseringsvurmande personer verkar ha svårt att acceptera. Märker ofta att lite mer fascistoida tendenser börjar få spelrum när man går såpass långt. Yttranden som "då kanske inte alla ska få rätt att bestämma" osv. tenderar att bli ganska vanliga.

Hursomhelst: Bra att någon sade det. :)
 http://www.kulturkompaniet.nu/

2008-09-30 16:46
Jag gillar alla nazistsvar man läst i tråden. Way to go, people!

2008-10-01 14:58
rotlös - Ja, jag har aldrig riktigt fattat grejen med "ge upp alla moderna bekvämligheter för att bosätta sig i en dragig stuga i skogen utan el och rinnande vatten" - jag vill ha en ordentlig toalett! :)

Det går ju bevisligen att bygga även höghus med låg miljöbelastning (såg även ett inslag fär ett par månader sen om en kinesisk stad där höghusen hade mulltoa - d.v.s. allt hamnade i behållare i källaren som tömdes och återvanns med ett minimalt användande av färskvatten), så man kan vara urbaniserad och miljövänlig i samma andetag ;)
Langa in lite icke oljebaserade drivmedel till fordon (som ju är på uppsving igen) så kan man vara lantis och köra in till stan utan att känna sig som en mijöbov också.

10-4, over..

2008-10-05 14:53
Mabande P31

- Även då det är omdebatterat om det ö.h.t. existerar en global befolkningsexplosion så löser det sig som en konsekvens av höjd utbildningsnivå.

Så du utgår kallt från att om alla utbildar sig kommer vi garanterat i tid att uppnå dom teknologiska framsteg som behövs för att försörja en population upp till hur stort antal som helst?

2008-10-05 14:57
Nej, jag utgår från den korrelation mellan högre utbildning och lägre nativitet som finns.

Dock ska jag ta tillfället i akt och revidera mitt första inlägg lite:
"en fördelning av tillgångar som gör att folk har råd med kondomer" ska naturligtvis lyda "en fördelning av tillgångar så att folk kan överleva lättare, samt gratis kondomer" eftersom det gällde att få snabab resultat.

10-4, over...

2008-10-05 20:04
Det du skrev om att det känns som om människan inte passar in i naturen tycker jag är bra mycket intressantare än de frågor du ställt.

En sak som skiljer oss från andra djur är vår förmåga att anpassa oss till vår omgivning, eller snarare anpassa vår omgivning efter oss. Det vi inte tänker på är att vi konsumerar vår omgivning och förstör den. Eftersom vi inte kan leva utan den kommer det leda till vår undergång. Vi sågar av grenen vi själva sitter på.

Det är den selektion som sker till följd av att vi har en så pass "utvecklad" intelligens och individinriktat synsätt som vi har. Människan har inte funnits i så många år som art om man jämför med många andra arter. Andra djur har lärt sig att leva tillsammans med naturen, medan vi lever utav naturen. Precis som en parasit eller ett virus.

In case you didn't notice, I was being sarcastic.