I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Någon som har släkt som tagit självmord?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-01-31 02:06

Någon som har släkt som tagit självmord?

Tänkte på en sak idag...
Diskuterade ett ämne med en kär familjemedlem och det fick mig att fundera...
Tror ni att självmordstankar är genetiska?
Har själv varit nedstämd en längre period och ämnet jag diskuterade var att min morbror en gång tog självmord p.g.a. olycklig kärlek, han levde så mycket för sin familj och sina barn att han hoppade från älvsborgsbron.

Då jag själv lär stämma in på de flesta depp-diagnoser och inte känner någon riktig glädje, glöd eller vilja att fortsätta leva får det en att fundera om man någon gång själv kommer att må så dåligt...

Finns det nån där ute med liknande funderingar?

2008-01-31 02:21
Självmordstankar i sig är nog inte genetiska. Däremot finns det antagligen gener som gör att man lättare blir deprimerad.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-31 02:29
Hm.. låter resonabelt.
Störigt att man anses som morbrorns efterträdare.
Är tydligen lik honom på alla vis.

Hade du nån nära som suicidat eller?

2008-01-31 02:54
Näe känner ingen som tagit självmord.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-31 04:48
Rickard 2008 P0

Detta är offtopic men han som tog självmord från älvsborgsbron.. Hadde han en tjej/fru som jobbade inom socialen? vill bara veta om vi tänker på samma person.

Och nej har inte någon inom familjen (som jag träffat) som tagit självmord, finns dock i släkten.
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
Manager

2008-01-31 07:22
Farsan hade två farbröder som begick självmord. Den ena sköt sig själv i huvudet och den andra sprängde upp sig själv med dynamit. Nummer två hade redan i tidig ålder sagt att när hans barn blivit vuxna och klarar sig själva så ska han ta sitt liv, vilket han gjorde med en bang.

Farsan har flera gånger på fyllan orerat om att han också ska begå självmord, och det är väl inte helt omöjligt med tanke på hans syn på livet. Jag har lite samma syn, men självmord är inte min utväg.  Jag söker andra vägar istället och försöker se livet genom andra vinklar.

Bara för att man är lik någon (du och din morbror) så är man inte kopior. Visst, ni båda kanske är mer benägna för att hamna på den blå sidan, men tänk på att han hoppade pga en för honom stark anledning. Du verkar bara vilja rulla runt och dö för att du är allmänt deppig.
Redline!

2008-01-31 11:29
Jag kan tänka mig att det till viss del är genetiskt,  att om många i ens släkt är/har varit deprimerade och/eller försökt begå självmord kan bero på att man saknar någon/har nedsatt av en viktig substans i hjärnan?   Ex. som att schizofeni sägs ha en grund i att det är något strul med dopamin-tillförseln till hjärnan,  så borde det kunna finnas något liknande för deppression?

Tre av mina kusiner har försökt ta livet av sig,   min mormor låg inne för deppression när hon var yngre,    min mamma var depprimerad när jag var liten och låg inne för det och jag har varit depprimerad och försökt begå självmord.   Vi är en släkt full av psykiskt instabila människor och då kan man undra: är det genetiskt eller kan det bero på att man "drar" igång varandra som en kedja? att man påverkar varandra negativt så det utlöser beteendet?
jag är discoverys ansikte utåt
Toastare

2008-01-31 11:46
Min pappas kusin hängde sig.

Min pappa tänkte flera gånger åka ner till tyskland och supa ihjäl sig när han drack.. glad att han firade 16 år som nykter i måndags!
Jag skyller allt på Emma!

2008-01-31 13:26
min mammas kusin hängde sig. jag, och min kusin (på mammas sida) har även visat depressiva drag. deprimerande bara att tänka på det.

2008-01-31 21:57
Jo min faster tog livet av sig 2006. Hoppade framför tåget.

2008-01-31 22:36
Någon "självmordsgen" är det nog inte tal om direkt. Däremot är det väl i princip bekräftat att även mentala åkommor "ärvs"?

2008-02-01 10:03
Fick ett samtal för ungefär 3 veckor sen, om att min farsa låg på psyket.. Han hadde försökt ta livet av sig.. Han har la haft problemer med alkohol och pengar å grejjer.. men visste fan inte att han skulle "fixa" det på det sättet.. Men nu e det lugnt igen.. tror/hoppas jag iaf..
prefix for death.

2008-02-01 10:16
min pappa tog livet av sej.

jag tror inte att självmordstankar är genetiska utan isf snarare den psykiska ohälsan.

2008-02-05 16:05
Min syrras X tog livet av sig, hoppade frün Partille-bron, tillsammans med en kompis.
be the change

2008-02-05 18:47
fan, blev helt nedstämd av att gå in i tråden.
min brors bästa kompis tog livet av sig när min bror var typ 15 år..
och han har tagit mycket skada av det.. :\

jag är inte så deppig, mest cynisk. kommer aldrig tycka självmord är rätt utväg..
RIP alla i tråden :(
Not a follower, so Twitter has never been an option.

2008-02-05 23:06
Min kusins kusin...  (ingifta sidan) hängde sig förra året.  Barndomskamrat/bekant..  av en skilsmässoanledning..  Det e fan att det ska behöva gå så långt.  Men man har haft tanken emellanåt, visst har man det..  men jag skulle fan sakna så mycket ändå.  Öl.. Kyckling... jah.. you name it.
mama said knock you out

2008-02-06 09:54

Min morbror begick självmord pga schizofreni, tror han var i 20-års åldern, var en liten bebis när det hände, om jag nu ens var född. Han bodde i en liten by i Finland och på den tiden var det skamligt med mentalsjukdomar och han fick ingen vettig behandling heller. Väldigt synd, det ägs att han var jävligt intelligent och snäll person. Sett några bilder på honom, snygg som fan var han också! Om man nu får säga sådant om sin egen morbror. :P

2008-02-06 17:35

min moster hängde sig när jag var välldigt ung.

Sprit, vapen & knark gör den svage stark
Toastare

2008-02-06 20:57
Som sagt är det ju den psykiska ohälsan som nedärvs. Min pappa mår inte psykiskt dåligt som att han är deprimerad etc. Inte min bror heller.
Medan mamma började med vinterdepressioner och har väl sen erkänt för sig själv att det inte bara är solens frånvaro som fått henne att må dåligt. Men tydligen har hon en låg serotonin nivå från början, som jag ärvt.

jag började bli deprimerad vid 16 års ålder., hade min första panikångest attack då någon gån. inte så att jag var helt nere, men kände bara en otrolig trötthet och orkade inte med skolan eller ett gå upp.. sov mycket osv. Fast sjuksköterskan sa att det var normalt med trötta tonåringar och läkaren som jag kom till för jag trodde jag var döende sa att det var blodsockeret (så mycket druvsocker jag stoppat i min under mina panikångestattacker till ingen nytta) Blev inte diagnostiserad med depression och panikångest förrän vid 24 års ålder.

Pappa har nog iof lite panikångest.. han beskriver det som liknande panikångest iaf.

Fast det senaste året har jag mått bra.. utan hjälpmedel.

men visst är det ärftligt

2008-02-06 21:01
min kusin hängde sig. i och för sig var jag bara 4 år när det hände, så jag minns honom knappt.

2008-02-07 14:43

Min kusins morbror hoppade från en av radiomasterna i Motala 1986..

Han var bara runt 20 år..

2008-02-07 16:09
Bounty, finns det något som heter vinterdepression?
Jag måste lida av det.. Eller är det någon sorts placebo-effekt.
Jag mår så jävla ruttet varje vinter och vaknar upp varje dag å tänker på hur det vore att köra en Kurt Cobain och skjuta huvudet av sig.. Min dygnsrytm blir alltid helt jävla cp (inte idag för en gångs skull), jag går ofta och lägger mig 12 på dagen och vaknar vid 23-tiden å sitter å ugglar på nätet. Utom helger då jag tar droger utan att skämmas. Bra liv.

Sommaren är helt annorlunda. Då är jag uppe med tuppen och kan ta en promenad istället och bara njuta.. Ta ut hunden på långpromenixer, sätta mig och ta en cigg på en bänk och bara chilla osv. Finns det läkemedel som hjälper eller är det att överdriva? Jag mår verkligen piss nu..
Toastare

2008-02-07 19:40
teambanan, ja många mår sämre när mörkret kommer. Men det låter som du mår dåligt för att du inte har ett strukturerat liv annars.

De flesta går ju på lågvarv på vintern, men så länge man kommer upp göra det man ska (och kanske låter bli drogerna) så mår vi ändå bra.

Så börja i rätt ända och se sen om du fortfarande känner dig deppig.

2008-02-07 19:55
Jo, jag håller på att förändra mitt liv rätt radikalt just nu.
Jag ska flytta till Göteborg, har en kompis där nere som pluggar till läkare..
Så blir till att skaffa något kneg och träffa nytt folk och se om det händer något..
Är fan less på det mesta just nu.

2008-02-07 22:01
måste bara..

BEGÅ självmord.
TA sitt liv.

så heter det!!!!

Toastare

2008-02-07 22:09
teambanan, inte för att vara sån..men för att lägga av med droger är inte götebrorg den bästa staden. Men det beror ju på om man hänger med rätt folk.. hoppas det ordnar till sig för dig!