I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Du vet att du drömmer

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-01-28 01:01

Du vet att du drömmer

har nån vart me om de?

ja minns för 2 år sen drygt ..

va vid nåt konstigt fantasy ställe som vanligt liksom. o gömde mej för massa varelser så låg under en bro o precis när dom va över . så tänkte ja ja vet att ja drömmer . så blunda ja o tänkte vakna vakna. . så vaknade ja.. helt sjukt ! 

att man kan veta att man drömmer.

Wethoz Production
Beat producent o rääääpper ..

2008-01-28 01:04
Jag kan styra vissa drömmar, men inte alltid. Det är en cool känsla.

Om jag t ex drömmer att jag håller på att bli skjuten så vet jag (inte alltid, men ibland) att det bara är en dröm. Vanligtvis vaknar jag när jag dör/blir skjuten/liknande.
I tego arcana dei!

2008-01-28 01:07
fyfan !
ja tycker de är riktigt spännande. de där . skulle va fett o ha lite info om sånt där . varför man just vet att man drömmer..
Wethoz Production<br>Beat producent o rääääpper ..

2008-01-28 01:11
erik_nice P17

Ärligt, det vore coolt...Najs att veta om man drömmer eller inte ;)
I tego arcana dei!

2008-01-28 01:16
så nice är det inte.. bara tröttsamt i längden.
vanlig sömn är nice..
cry me a river!
--> thcrew

2008-01-28 01:21
joda

Att bara tvärdäcka och tvärvakna är riktigt...förvirrande...
I tego arcana dei!

2008-01-28 01:22
hahah. mobba mitt 05 nickname;)

2008-01-28 01:26
Det finns ju många som utvecklar sin förmåga att styra sina drömmar. Dom är oftast medvetna om det när dom drömmer och kan på så sätt få ut ganska mycket av det. Kul, intressant, man lär sig ganska mycket om sig själv, häftigt bara i ren allmänhet...

Jag vet att jag drömmer ibland, men jag är ju så dum att jag öppnar ögonen för att jag blir irriterad när jag vet om det.

Det läskigaste är ju när allt blir fuckat dock. Som en gång:
Jag drömde att jag inte hade somnat, och att jag låg i min säng tillsammans med min dåvarande rumskompis som jag alltid gjorde eftersom jag sover dåligt ensam. (Jag trodde alltså att jag var vaken) Helt plötsligt började det komma en massa läskiga och absurda saker in i rummet, och jag blev asrädd. Fick fetaste panikattacken och visste inte vart jag skulle ta vägen eller vad jag skulle göra. Då vaknar jag. Och tänkte "Gud vad skönt, bara en dröm..." Åsså tittar jag åt sidan och ser att min rumskompis är vaken och tittar på mig. Tyckte det var konstigt eftersom han är väldigt svårväckt annars. Sa inget, utan tittade upp och upptäckte till min förskräckelse att alla läskiga saker fortfarande var kvar! Jag vänder mig snabbt tillbaka mot min vän, som då somnat igen. Bara sådär på ett par sekunder. jag försöker såklart väcka honom för att han måste hjälpa mig, men det gick inte. Jag skakade och drog i honom och skrek efter honom och höll på. Drog honom över halva sängen utan att han vaknade. Till slut kröp jag ihop i ett hörn och skakade och försökte gömma mig. DÅ öppnar jag ögonen igen.
Då hade allt varit en dröm redan från början.

Sånt är verkligen det läskigaste som finns. Man kan itne vara säker på att man verkligen är vaken då heller. Asläskigt!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-28 01:28
Carlue F18

Fyfan. Har hänt liknande saker, men fan inte så kraftigt! Jag har dock många gånger drömt att jag har vaknat, borstat tänderna och gått ner för trappan, för att sedan vakna i sängen...Gång på gång, upp till tre gånger på en morgon. Enerverande.
I tego arcana dei!

2008-01-28 01:31
diZZySWE P17

Sånt är ju inte så farligt, irriterande såklart dock. Men den drömmen var ju hemsk. När jag vaknade fanns fortfarande alla panikkänslor där och jag visste inte om jag faktsikt var vaken eller inte. Men eftersom inget läskigt dök upp mer kröp jag ihop hos Kim och försökte somna igen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-28 01:33
Carlue F18

Äckligt :( Jag brukar (händer relativt ofta) drömma att jag går (rent allmänt) för att helt plötsligt inte få fotfäste. Då vaknar jag med ett sjuhelvetes ryck i benen. Irriterande
I tego arcana dei!

2008-01-28 01:36
diZZySWE P17

Åh, ja! jag med! Fett obehagligt. Typ som att man går i en trappa eller nåt, och plötsligt är nästa trappsteg borta så man bara ramlar när och tvärvaknar med ett ryck i just det benet. Asobehagligt.
Rappare

2008-01-28 01:37
haha monster åsido, dröm att du har vunnit en miljon, vaknar i drömmen och tänker: "Fan det var bara en dröm.." går ner och miljonen ligger kvar på bordet, blir helt sjukt överlycklig över att det inte var en dröm för att sedan 06.00 höra "weeep weeep" och det är måndag.. då snackar vi ångest.

diZZySWE P17
Det där som hänt dig kan stämma in på Freuds teori om att drömmen är sömnens väktare. T.ex. om man är törstig när man sover så drömmer man om vatten, och i ditt fall så måste du upp och borsta tänderna och de hotar din sömn därför drömmer du om det istället :P Dock stämmer inte den teorin för fem öre men han hade hoppat i stolen om han vetat om det så,. yeah.
facebook.com/idiomatisk - fan page

2008-01-28 01:37
Carlue F18

Precis så! Riktigt otrevligt... Har även vaknat med bara en strumpa och en stor minneslucka, men det har nog inte med ämnet att göra :)
I tego arcana dei!

2008-01-28 01:39
Rainmaker P20

Har ju lyckats få in drömmar jättekonstigt, t ex när jag var mindre och sov i samma säng som min lillasyster. Hon svingade på mig (inte med mening, hon vände sig om i sömnen och jag fick näven i ansiktet) vilket väckte mig från min dröm om en boxningsmatch :) Jag förlorade matchen.
I tego arcana dei!

2008-01-28 01:40
dreams make you fucktup sometimes. men väldigt intressant o forska om orsakerna till konstiga upplevelser i ens sömn

2008-01-28 01:43
en grej som är jävligt sjuk ochså om nån kan svara på de är..

exakt varje varje gång när ja drömmer om nåt bra .o typ precis innan aa vi säger ja kysser min drömtjej vid de ögonblicket vaknar ja av nån hemma lr nån anledning.

men alltid vid tillfällen man vill stanna kvar ! .

kan va va som helst men precis när nån ska säga nåt viktigt lr nåt då vips har man vaknat:S

2008-01-28 01:45
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2008-01-28 01:48
erik_nice P17

Det där känner jag igen som fan. Nån gång drömde jag att den person jag värderade högst av alla skulle förklara för mig varför han totalignorerat mig i ett halvår. Precis innan han skulle börja prata så vaknade jag.
Fatta enerverande.

2008-01-28 01:48

tack för länken:)

2008-01-28 01:49
ja de har fan hänt massa gånger är sjukt.  typ kan vart värsta kriget sen äre fred o alla hare skojj så ska man nånstans o träffa en man längtat efter precis när man ser / han / hon . så vips dammsugar morsan i rummet.

2008-01-28 08:33
när det är läskiga drömmar kan jag se till och vakna direkt... däremot i vissa fall så vaknar jag ändå (av grannars ljud etc), då kan jag dock återgå till drömmen om jag är snabb med mitt styrande.
det har jag alltid undrat om andra kan kanske, att vakna till lite, för att sedan sätta på sin dröm på "play" igen och fortsätta storyn.

2008-01-28 10:30
Corazonzita F22

Jo, det brukar funka för mig också. Men inte bara när jag vill fortsätta drömma. Även när jag drömmer en mardröm och tvingar upp ögonen på mig själv, sen vänder mig om och somnar om åsså fortsätter drömmen precis där jag var när jag öppnat ögonen. Det är ganska jobbigt.

2008-01-28 11:15
Lucid Dreaming. Har läst en del om det, har en bok som handlar om det också. Alla kan lära sig att styra sina drömmar med lite träning, jag själv har haft en del sen jag började läsa om det.

Det första ni ska göra är att börja skriva ner era drömmar så fort ni vaknar, ni får absolut inte  skjuta upp det. Ni kommer att komma ihåg era drömmar mycket bättre, när ni har tränat upp erat "dream recall" så kommer ni i stort sätt komma ihåg alla era drömmar varje natt.

Sen så ska ni komma ihåg era "Dream Signs", det var som diZZySWE P17 skrev att varje gång någon skjuter på honnom så vet han att han drömmer. Grattis, det här är ditt dream sign. Jag själv har märkt att det ofta är natt och väldigt mörkt när jag drömmer.

Sen ska ni fråga er varje dag "Drömmer jag nu?". Om ni inte frågar er det när ni är vaken, skulle ni då göra det när ni drömmer? Förmodligen inte. Och det är alltid bra att fråga sig själv när ni träffar på era dream signs i det riktiga livet, jag Te.x som ofast har drömmar om att det är natt frågar alltid mig själv när jag är vaken och vandrar ute när det är mörkt, då kommer jag förmodligen också fråga mig det när jag drömmer.

Ett annat hett tips är att om ni misstänker att ni drömmer men inte är riktigt säker är att ni tittar på era händer, dom kommer se bra fuckd up ut, jag har fått det här tipset och testat och det fungerar skit bra,

Kommer med mer tips sen om någon vill.

2008-01-28 11:23
testie X18

Du menar att du drömmer på natten? Det var ju "långsökt" :)

Intressant det där...
I tego arcana dei!

2008-01-28 11:36
kallas för lucida drömmar, finns väll redan en 100 trådar om det
för övrigt är det en väldigt bra teknik för att komma i direkt kontakt med sitt undermedvetna, det är där allt det intressanta händer
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-01-28 12:47
diZZySWE P17. Nej jag menar att jag drömmer om nätter. Det är oftast natt i mina drömmar och väldigt mörkt.

2008-01-28 13:16
testie X18

Ah, nu gick det upp ett ljus (apropå mörka nätter?) :)
I tego arcana dei!

2008-01-28 14:01
har en polare som oftast vet om när han drömmer, gått loss med ak47 o krigat i gallerian (t-cen) o massa annat kul ;)

2008-01-28 18:56
Det blir ofta så för mig faktiskt.. brukar tänka att jag drömmer när jag drömmer och att jag kan göra vad jag vill.. dock kommer jag aldrig på att jag ska göra ngt roligt.. som att flyga.

2008-01-28 19:27
jag brukar också kunna styra mina drömmar, fast inte om jag gått o lagt mig "onykter"

2008-01-28 19:29
Jag kan nästan alltid vakna ur en dröm om jag vill om jag inte gillar den.
Jag drömmer ofta mardrömmar och jag har lärt mig att om man gör sin medveten om att det bara är en dröm så kan man styra den.

Det är chill!
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning

2008-01-28 19:32
Lillfrida

tror det kan ha varit så det började för mig med när jag var liten, hade mycket mardrömmar då

2008-01-28 20:33
Byggarebob X2, lägger man sig packad sover man inte ens, man skippar mer eller mindre dom viktigaste sömnstadierna. ytterliggare en av dom bidragande faktorerna till "bakfylla"
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-01-28 22:30
(utan att ha läst föregående inlägg)

Hursomhellst Så finns det ett sätt som kallas "Loosid-dreaming"(eventuell felstavning) .

Hur somhellst så kan man träna upp sig så att man kan kontrollera sina drömmar. Tänk dig själv att gå runt i din stad och kunna göra vafan du vill. Du är fullt medveten om att allt bara är en dröm.
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....

2008-01-28 22:42
Man kan ta kontroll om sina drömmar om man skriver ner dem ! som en dagbok med drömmar yo

2008-01-28 22:46
Afro_p

Finns ännu mer avancerade sätt och mer ingående sätt :D
Typ att man ställer ringklockan exakt på tiden då man sover som djupast! för att sedan vakna och på en gång skriva ner det man kommer ihåg att man drömt. osv osv osv :D

Är tydligen jävligt krävande med "loosid-dreaming" men när man väl får känn på det så ska det tydligen va helt sjukt grymt!
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....

2008-01-29 00:28
jag kan inte styra mina drömmar..men något som hänt senaste 2 månaderna är att alla drömmar handlar om exakt samma person..alltså..det är den personen som är huvudpersonen i min dröm...jag är bara nån biroll...och den personen gör jämt illa mig psykiskt..:(

och varje gång jag berättar det för personen så blir personen jätteledsen..alltså IRL...:(
CH klad o dä

2008-01-29 10:53
Jag ska tillföra tråden lite tänkte jag. Efter att ha vaknat upp runt 08.00 denna morgon och stängt av väckarklockan (den står några meter bort, så att jag måste gå några steg bort...annars stänger jag bara av den och somnar om), så upptäckte jag att det var kallt i huset. Inga problem, tänkte jag. Bara att ligga under täcket några minuter, så fixar allt sig. Nu blir det rörigt.

Efter att ha vilat några minuter gick jag upp, borstade tänderna, duschade och gick iväg till bussen. Jag åkte samma buss som vanligt till samma destination som vanligt, för att sedan ta en till buss (till skolan). Efter att ha gjort allt i skolan (vi hade bara matteprov idag) så tog jag proceduren baklänges (alltså åkte jag hem). Precis när jag kommer hem så vaknar jag på riktigt. Klockan är 09.40 och jag har missat bussen. Roligt.
I tego arcana dei!

2008-01-29 11:34
falskt uppvaknande, väldigt vanlig grej

2008-01-29 14:26
Tricket är ju att hitta ett "fel" i drömmen, något som inte kan vara verkligt. Då kan man steppa utanför drömmen, Heter lycid dreams och finns mer om det på Wikipedia.

Har även funnits en tråd om detta innan.

2008-01-29 14:31
LUCID DREAMING för helvete, inte lycid, LOOSID lr nått annat. äre så svårt å läsa i tråden??

2008-01-29 14:43
Lucid är tunga grejer. Att bara kunna ligga där i sängen och göra vad man vill, styra allt osv är hur nice som helst.

När man får sömnparalys dock... det kan man vara utan.
Fick en för en vecka sen fick jag en sån, hade precis lagt mig och började drömma direkt. Jag hörde röster och skrik utanför mitt förnster (jag bor på bottenvåningen, vilket gör det hela mer läskigt). Rösterna skrek på mig att jag skulle komma ut, jag såg genom persiennerna att det var folk utanför, såg skuggorna osv.
Efter nån minut började de skrika ännu mre och asta saker på mitt fönster, helt plötligt kommer en fet tegelsten rakt igenom rutan, och gänget hoppar in i mitt sovrum.
De står runt min säng och hotar mig med alla möjliga vapen, skrek på mig osv.

Jag kunde i skrika eller röra mig. Kunde inte andas eller gömma mig, jag bara låg där och väntade på slagen. Tillslut vaknade jag. Det hade då gått 15 minuter från det att jag la mig i sängen.
Under hela tiden tänkte jag: "om jag bara somnar så försvinner allt detta" vilket betyder att jag var vaken, mina ögon var ju öppna och jag hade full tidsuppfattning.
Creepy.

2008-01-29 14:46
Min polare kom ganska långt in i luciddreaming !

han gjorde realitycheck i drömmen! (när man i drömmer nyper sig själv eller håller för näsan och stänger munnen och ändå kan andas,då fattar man att man drömmer).

Det slutade med att han svävade runt i huset och shiet! skit grymt!

2008-01-29 21:55
Jag har drömt flera gånger om en stor vit tåg-tunnel, drömmen har återkommit flera gånger och det slutar jämt med att det kommer ett tåg och kör på mig och jag vaknar. Var coolt till en början om att drömma samma sak hela tiden, men blir som sagt bara tröttsamt i längden.

2008-01-29 21:59
Krullet

Hoppas inte du ser i framtiden :O

Tips: Håll dig borta från vita tåg tunnlar :D

2008-01-31 19:16
händer mig jävligt ofta! vet inte om det är individuellt och bara väldigt lätt för mig, men kolla in wikipedia, det var där jag utvecklade mitt "lucida drömmande"
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!

2008-01-31 21:05
tung tråd!
ja diggar stenhårt att veta när ja drömmer, händer lite då och då faktiskt de e skitballt, ja gör massa sjuka saker när ja vet att det bara är en dröm, typ att klä av sig naken e coolt, men en gång när ja gjorde de vart ja skitnojig i några sekunder när ja vakna att de hade hänt på riktigt haha
Mr fuck it..

2008-01-31 21:27
Om jag har varit lite onykter (inte alkohol) så drömmer jag inte alls. Tvärsomnar, för att sedan tvärvakna.
I tego arcana dei!

2008-02-01 09:14
snälla sök lite i forumen, finns 50 trådar om det här redan:

http://www.whoa.nu/community/forummessage.aspx?topicID=548449&forumID=21&highlight=lucid

2008-02-01 12:23
Jag vet alltid att jag drömmer när jag drömmr.