I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skolan, Betyg och det efterlängtade MVG:t

Övrigt - Vardagsfilosofi

   
Graffare

2008-01-20 23:50

Skolan, Betyg och det efterlängtade MVG:t

Ah som rubriken lyder..

Jag är 20 år gammal idag och har gått klart skolan och är en utbildad kock som jobbar i dagsläget för att tjäna ihop pengar till en egen lya och en bil. I skolan var jag knappast killen som var "plugghästen" eller killen som "storm pluggade" på min fritid utan jag rullade på ganska flitigt i skolan och gjorde mina läxor på min bambarast i princip och jag nöjde mig med mina betyg jag fick. Självklart skötte jag mina tider osv.
Jag var knappast den som gick och överklagade hos rektorn eller ville prata med min lärare om mitt betyg jag fick, utan jag tackade fint och tog emot det bara utan att ens nämna något. Jag har aldrig haft problem med att läsa en bok eller vart o-intresserad
Jag gick ut skolan för något år sen men det känns som åratal sen idag. Har under dagen gått och grubblat lite över mina betyg jag gick ut gymnasiet med; dom var helt okej faktiskt. Tre G:n hade jag, tre MVG:n hade jag också men resten var VG:n - om man inte tänker på de två IG:n jag också plockade med mig. Nu i dagsläget "ångrar" jag mig lite över att jag inte var mer "på" läraren och klagade på att han inte såg mig och gav mig högre betyg som jag faktiskt var värd. Jag skolkade ju aldrig, hade 0,9%'s frånvaro allt som allt hela gymnasiet ungefär och jag gjorde precis allt som alla andra gjorde. Jag gjorde det tillochmed bättre än många fastän dom fick högre betyg än mig och att dom var där på ca. 7 av lärarens 20st lektioner säger vi..


Nu till själva frågan; Varför är det så att den personen som "syns" mindre fast är duktig i skolan och är en mycket bättre kandidat och fyller alla kriterier som har med ett MVG att göra än dom som bara slickar lärarens rumpa och är mer "socialare" än den som är "duktigare" får endå högre betyg fast dom varken fyller kriterierna eller förtjänar betyget?




för en stund sen surfade jag runt lite a'la google och hittade detta;
"MVG i allt - Hemligheterna med att få högsta betyg i skolan"
http://www.redaktionen.se/af/jackhansen/mvg.html

- fan att man inte läste denna boken när man gick i skolan =)



(ursäkta mitt skrivande, något felstavat och radbrytningarna jag "missade")

http://metafourhiphop.com/