I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"...flicka, MÖRK flicka, pojke"

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2007-11-13 00:11

"...flicka, MÖRK flicka, pojke"

Igår kväll satt jag i köket med familjen. Vi hade precis tagit en kvällsfika och talat om veckan som skulle vara över ett par tmmar senare.

Plötsligt började min syster att fnittra hysteriskt. I sina händer höll hon årets BR-katalog, som hon hade bläddrat genom en liten stund. När hon såg min skeptiska min och höjda ögonbry, lämnade hon över katalogen i mina händer och pekade på texten under ett par dockor. Under vilka variationer av dockan det fanns stod det "flicka, mörk flicka, pojke". Tog mig ett par sekunder, innan jag läste igen.

"...flicka, MÖRK flicka, pojke"

Som om det skulle vara en "normalitet" att vara ljus? Jag började också skratta ett par ögonblick, men sedan hejdade jag mig. För mina tankar gick till att det faktiskt inte är vuxna som brukar läsa i sådana kataloger enbart, utan även och kanske framförallt barn som inte ens skulle förstå att det stod "fel".

Visst, nu var det ju en enda liten sak i en leksakskatalog. Men kan inte många små saker påverka då de bildar ett sammanhang? Kan inte sånt här komma att hamna i bakhuvudet på en unge vars tankegångar kan komma att styras fel?

Vilka är era tankar?
Tycker ni att det är överreaktion att bli upprörd över något sådant? Har ni sett något liknande i någon media som du har reagerat på och hur har du då reagerat? Tycker du att man bara ska skratta åt sånt här eller borde man ta det på allvar? Tror ni att hon/han som rättade helt enkelt missade det eller läste den faktiskt utan att reagera eller gjorde det fullt medvetet för att "främja den vita rasen"?

(Seriösa svar, tack. Vill ni skriva att jag är onödig eller dum i huvudet, så skriv det i ett gästbokinlägg eller ett pm...Men låt tråden vara ren!)

Delam tange barat