I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2007-11-02 02:33

En riktig man

Har varit så sjukt mycket diskussion om att män är svin, våldtäktsmän, våldsmän, kvinnomisshandlare osv. Det är så uppmärksambart att inte kalla en tjej för hora - "Vi som aldrig sa hora" är ett exempel på en boktitel, det är totalkris om H&M's modeller visar underkläder (såklart är det bara kul om Fredrik Ljungberg står i Y-front och flexar rutorna med sängkammarblick).

Mansrollen har förminskats till en bi-roll, den enda debatten som får föras är en ursäktande sådan (jag mår dåligt över att vara man, det finns ju våldtäktsmän/hustrumisshandlare/osv) och överlag är vi killar klumpiga idioter som bara väntar på en chans att göra nånting elakt och ondskefullt.
Jag har personligen aldrig bett om ursäkt eller mått illa över att vara man, på samma sätt som jag aldrig bett om ursäkt för att vara svensk eller stockholmare eller något annat abstrakt koncept. Jag är kille men för den skull har jag inget annat gemensamt med nån annan man utöver att jag har en kuk och det har de flesta andra killar också.

Jag är absolut FÖR könsroller, vi är inte stöpta i samma form och vi kan inte göra samma saker, varken fysiskt eller psykiskt. Men det här daltandet med kvinnorollen man ser gör inte att särskilt mycket mer positivt ljus skiner över något utav könen, snarare tror jag att det blir en påhittad debatt för det som egentligen är i görningen.
Man hör ofta om illamående anorektiska brudar som mår så illa att de svälter sig själva och skär i sig själva osv. Men hur har det hamnat på mitt samvete för att jag är man? Vad jag hajat av de som gör så mot sig själva är det inte så logiskt eftersom ingen kille vad jag vet vill ha sådana tjejer. De är bara psykiskt störda men det är tydligen också mitt fel för att jag .

De flesta killar hade nog inte bangat på en slitz-modell men jämför vilket nummer som helst av cosmopolitan/veckorevyn och allt vad de heter med ett nummer av den allmänt hatade café och säg vilken som är mer ytlig och spär på myten om att en perfekt kvinna är en jättesmal översminkad oskuld.

Skyll gärna på saker men skyll inte på oss som inte har nånting med det att göra. Ta saker i perspektiv och ta dem för vad de är, inget jävla trams om att män är svin för att de är män. På PRECIS samma sätt är inte kvinnor horor för att de är kvinnor, osv med exempel in absurdum.
Jag är inte perfekt men jag har iaf rätt att bli sedd som en person istället för en potentiell våldsverkare.
På samma sätt som jag är för könsroller är jag för ett jämlikt samhälle, 50-talets könsroller är absolut inte det jag menar. Kvinnor är en resurs i samhället och det är ju bara korkat att itne utnyttja den till allas fördel. Det jag tänker på i första hand är hur bilden av oss män blivit otroligt negativ, om man gör en överspegling av folks åsikter. Jag har inga fakta men jag märker en klar negativ attityd efter en höst full av våldtäktsdomar och tonåringar som blivit nersparkade.