I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Var/när filosoferar ni?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2007-11-01 22:33

Var/när filosoferar ni?

Jag filosoferar över diverse spörsmål relativt frekvent. Olika platser har dock olika inriktningar, och jag tänker inte på samma saker jämt; men vissa trender tycker jag mig dock se.

T.ex... så brukar jag filosofera och tänka mycket på mina mål, och vad jag vill åstadkomma i framtiden, när jag går mellan olika platser. Jag brukar gå till skolan och staden, så det är en viss typ av filosoferande där. Ibland känner jag mig lite Sartrisk och "tinget-i-sig" och bara går och går och går utan att egentligen ha något speciellt i huvudet.

Andra stunder är jag mer alert, och ofta har jag en föreläsning eller liknande i mp3n, ibland pausar jag den och funderar på vad som sagts. Ibland går jag och läser en bok, och efter jag läst klart ett kapitel eller så, då funderar/associerar jag fritt över det en stund.

Min favorit är dock den typ av filosofi jag bedrev på parkeringen i närheten till där jag bor. Jag hade den ohyggliga ovanan att röka en cigarett och sitta på en nära liggande gräsmatta. Det var dock väldigt harmoniskt, och jag brukade tänka på både det och det andra. Det var som en befrielse att komma ut ifrån mitt rum där omgivning bestod av högljudda maskiner (datorfläktar) och musik, och bara få uppleva den tystnad och dämpade ljus som fanns på parkeringen. Detta var en mycket existentiell/meditativ filosofi... Dock har jag slutat röka och med det även just den typen av filosoferande -- där. Nu sker den hellre inomhus, och kanske sittandes på min säng...

Så, var och när filosoferar ni helst?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.