I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

är Galaxen samma sak som en Atom?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2007-10-31 01:43

är Galaxen samma sak som en Atom?

Jag satt och funderade över en sak förut.
Alla har ju blivit utbildade i Atomuppbyggnad i grundskolan och likaså om hur rymden ser ut och planeter osv.

En atom består ju av en massa "skal"/magnetfält som får dom där andra smådelarna och sväva runt i cirklar runt kärnan i olika hastigheter och i olika riktningar, och solsystemet är ju uppbyggt på samma sätt. Alla planeter kretsar kring solen kordinerat på precis samma sätt.


Och det där med hela, var kommer universum ifrån? Och är det oändligt? Och finns det annat liv utanför universum, men vad finns utanför universum? Och när skapades universum? För alla vet ju att inget varar förevigt men vafan är allt det där?

Jag har förmodligen helt fel men jag tror att galaxen är en atom av nåt slag och alla andra galaxer runt om i universum är andra atomer, att det går runt oändligt. Vår galax kanske bara är en atom utav träet i en whiskeydrickande gubbes barskåp?

Vad tror ni?