I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Är det såhär det är helt enkelt?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-10-14 18:51

Är det såhär det är helt enkelt?

Jag har världens tråkigaste arbete (Städar trapphus mestadels, ibland kontor, byggsätdningar etc.), jag har inte tatt' studenten, så att hitta något roligare är förbannat svårt (trust me, jag söker/letar varje dag) Jag kan inte börja plugga igen, för jag har flyttat hemifrån & har en hyra som måste betalas(och en massa andra räkningar). Har även sparat ett bra tag till en bil, som jag inte kommer ha råd att ha om jag skulle börja plugga igen.

Saken är den, när man börjar 7, cyklar halv 7. Man kommer hem runt 4, är helt slut. Man lagar lite mat, träffar flickvännen (om man orkar & hinner) någon timme.. Blir ofta bråk för jag är så sjukt slut och irriterad/trött. Sen är det i säng runt 22-00 för att orka med att gå upp igen.

Sen när det väl är helg..
Min första tanke kvart över 4 på en fredags eftermiddag är: "aha, då var det måndag snart då.."  Vardagsångest, är det så det stavas?

Fredag kvällen blir oftast lugn och knappast händelserik. Min flickvän är oftast med sina tjej kompisar på fredagen för hon vet att jag orkar endå inte göra något roligt.

Sen är det lördag..
Då ska jag göra något roligt med min kära flickvän. Men tanken av att "imorgon är det söndag" sågar mig totalt.. Oftast vill jag få ut så mycket av lördagen som möjligt att det tillslut bara blir kattpiss av det hela. Har även märkt att tiden måste gå fortare på lördagar, det är bara så.

Sen är det söndag..
..och här sitter jag nu, imorgon är det jobb, igen.

Är det här vuxenlivet? Är det så här det ska vara för att man ska kunna bo i egenlägenhet och ha en halv taskig kärra..

Vart gör jag fel? Är jag ensam om att hela livet är svartvitt?
Eller döljer alla andra bara det så jävla bra?

work some magic

2007-10-14 18:54
jag tycker  du ska plugga. liksom om du inte vill jobba med skit så måste du fan plugga. det är inte så jobbigt att plugga. du får väl flytta hem igen för att kunna plugga eller så söker du nått bidrag och säger att du vill börja plugga men att du inte har råd att bo kvar om du ska plugga.
Get MAD and change

2007-10-14 18:55
men ja känner igen det dära lite.
Get MAD and change

2007-10-14 19:08
har också tänkt på det på det sättet ett jävla tag nu, känner en enorm tristess med all rutin, de hela känns som en ond cirkel.

fyfan bah!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-14 19:16
Det finns en stor ångest i varje hjärta - ångesten att inte känna sej själv, ångesten att inte veta varifrån vi kommer och vart vi är på väg, vilka vi är och vad det här livet handlar om. Vad är meningen med livet? Detta är vår ångest, vår vånda. Livet tycks vara så futtigt, så fullkomligt meningslöst, en mekanisk upprepning. Vi fortsätter att göra samma saker om och om igen - och för vad? Det verkar inte finnas någon mening med alltihop.

Och människan kan inte leva utan att uppleva någon mening, utan att känna att hon bidrar med något meningsfullt till världen, att existensen behöver henne, att hon inte bara är ett värdelöst fenomen, att hon inte är oväsentlig, att hon behövs, att hon utför något enormt meningsfullt. Så vida man inte kommer till att känna detta, så blir man kvar på ångestens bål.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-14 19:23
Blunt_Smoke   mah nigguh!

2007-10-14 19:31
"Har även sparat ett bra tag till en bil, som jag inte kommer ha råd att ha om jag skulle börja plugga igen."

är inte det där att prioritera lite snett?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2007-10-14 19:37
Misery_chick

Varför då?

Jag har råd, med allt inklusive bil om jag jobbar (har råd precis, knappast överflöd med pengar)

Jag förstår inte vad du menar?
work some magic

2007-10-14 19:38
Du tror att jag prioriterar bil före plugg.. jag har ju varken råd med bil eller lägenhet om jag skulle plugga..
work some magic

2007-10-14 19:49
men liksom hur många ämnen har du kvar att läsa upp för att få ett slutbetyg?? pressa dom för fan
Get MAD and change

2007-10-14 19:51
jag hoppade av 1an. För att börja jobba & kunna vara där jag är idag. (lägenhet, körtkort etc.)

men endå...........
work some magic

2007-10-14 19:52
vad skulle du vilja jobba med då?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2007-10-14 22:29
det är så det är om det är så du vill att det ska vara eller om du inte vågar göra det till nåt annat.. det är ju ingen naturlag som tyngdkraften det handlar om liksom..

tycker det är rätt sorgligt att de flesta förmodligen går runt och ser på tillvaron så här.. "bortkastad potential är det sorgligaste i världen" eller hur uttryck är.. ligger mycket i det.. folk underskattar sig själva antar jag..

2007-10-14 22:33
Det blir vad man gòr det till ;)

2007-10-14 22:37
Blunt_Smoke : ja så mycket krångligare än så behlver man väl inte göra det egentligen.. tror att folk fantiserar ihop en massa oöverstigliga hinder som egentligen bara är att traska över i princip så en så enkel sak som det blir vad du gör det till plötsligt bölir ångestladdat och skrämmande när det egentligen lär spännande och däri tillvaons små stora äventyr tar sin plats..

2007-10-14 23:09

Låt mej gissa: att skita i skolan framstod som en mycket bättre plan när du var 16?

2007-10-14 23:15
Vafan njut av livet!
Ta vara på varje ledig stund och njuuuut !

2007-10-14 23:38
Ja, du är inte ensam. Vi är alla slavar, men problemet är att du nu vet om det själv. Grattis, du har nu upptäckt osynliga kedjor runt fötterna och börjar kvickna till. Wake up doc?!

Det finns väldigt få jobb som är meningsfulla. Det som gör att människor går upp på 6 på morgonen är deras arbetskamrater och lön den 25.

Och varför plugga när 90 % av alla utbildningar inte bidrar med ett enda smack för att förbättra din personliga utveckling. Folk måste sluta intyga sig själva att ett trivsamt arbete med bra betalt kommer få dem på bättre humör, ehh dont think so in the long run.

När du kommer till den där återvändsgränden och förlorar livsgnistan, nyfikenheten och postiv energi är ett minne blott så är det dags att ta tbx kontrollen över ditt egna liv. Vad är viktigast? Slita röven av sig eller inte slita röven av sig? Kärlek eller Slaveri?

Valet är ditt.
Crime Pays, ask the Rothschilds!

2007-10-14 23:48
Det blir vad man gör de till

Hatar det uttrycket så jävla mycket

2007-10-14 23:56
Att leva är som att borsta tänderna, det ska göras varje dag. /Krille Krockodil

2007-10-15 00:01
man behöver goda vänner. Asså verkligen riktiga polare, tror inte det är många som har det, och det är jävligt underskattad känns det som.
   Jag är precis som du, blir väldigt lätt uttråkad/rastlös på livet, känner ingen spänning i tillvaron, men då får man ju bara rycka upp sig, testa något nytt, och verkligen vilja leva, inte fastna i någon halvbitter jävla avgrundscyklon. Akta er för träsktrollen!!
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*

2007-10-15 00:02
Det blir vad man gör de till

haha jo de är ungefär som det kunde vart värre

2007-10-15 10:32
hur gammal är du? kan det inte vara värt det att ta studielån några år och plugga upp på komvux, sen högskola? du kanske till och med får flytta hem till dina föräldrar igen under den tiden om dom är snälla. det kan ju kännas som ett tråkigt steg tillbaka men det kan det väl vara värt om den här ångesten tar över ditt liv?

2007-10-15 14:18

2007-10-15 14:34
Utan att låta för krass är detta problem som utan större svårigheter kan redas upp. Du har ett tråkigt och slitsamt jobb, du sitter på en dyr lägenhet och den ekonomiska biten går inte riktigt ihop. Som jag ser det har två val.

Antingen tar du dig själv i kragen och bestämmer dig för att jobba dig ur situationen. Du skaffar ett bättre jobb, säljer lägenheten och börjar prioritera annorlunda.

Eller så sitter du kvar i den ångestladdade situationen du just nu befinner dig i, fortsätter att klaga och kommer fortsätta att känna ångest ett bra tag framöver.

Valet är ditt..
Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.

2007-10-15 18:11
Hade du gjort lumpen så hade du inte klagat..40 timmar helg sen upp och köra dygnet runt i en vecka + en veckas vård av materiel med dagar från 06.30 - 22.00(tjänstestyrd arbetstid så natt-tjänst om så krävs). Komma hem efter 14 dagar 20:30 på fredagskvällen och sedan spendera all tid med att slöa/duscha/vara med flickvännen tills 14.00 på söndag då det bär av igen.

Det jag menar med det här smått irrelevanta exemplet är; va inte så jävla bekväm..hitta på någonting att göra på fritiden istället för att oroa dig för ett jobb där du faktiskt har fasta arbetstider och inget arbete att ta med dig från jobbet. Om du nu tycker att det är så illa gör som phlegm säger.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2007-10-15 21:00
Håller med potatisssuger lite. Antar att det lätt blir så när man gör lumpen/har gjort den och inser hur jävla slappt man hade det i tex skolan eller hur lätt det där sommarjobbet som kändes som en taggtråd i ändtarmen var.
Men det hjälper nog inte dig att höra att det finns jävligare saker att syssla med.
Som jag ser det borde du som andra redan sagt prioritera bättre och ta vara på den tid du har och faktiskt uppskatta den. Är säkert jobbigt som fan men inte omöjligt.
Lycka till

2007-10-15 21:07
ja om du nu tvunget tänker vara en del uttav samhället får du vara en robot, för det är precis det samhället förväntar sig av dig.
fast å andra sidan kan du ju skippa hela den där delen med att försöka att vara en robot och satsa på att hitta dig själv och din Sanna Vilja istället. eller inte..

för övrigt gillar jag inte phlegms alternativ alls, känns som mina alternativ öppnar upp en större valfrihet än så isf
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-10-15 21:19
njae vette fan känns mer som att ni nyligen klara med lumpen inte har fattat hur stimulerande lumpen (vilken jag inte tycvkte var så stimulerande alls) är jämfört med ett ritkigt tråkigt jobb..

jobbade på volvo på bandet ett år efter lumpen och hade lätt hellre gjport lumpen 10 ggr om än att jobba där längre än jag gjorde..

prova på gå upp 5:20 frysa ihjäl i mörkret i väntan på byussen, försöka få några minuters sömn på bussen, stå och göra enformiga rörelser i 8 timmar med små raster där du måste sitta och lyssna på en massa idioter som snackar om hur sura de hade blivit om deras syrra blev ihop med en neger eller om deras trista jävla renoveringar av sina villa kök.. sedan åka bussen hem.. jobbet har tagit 12 timmar av din dag pga resan till och från och du orkar inte göra ett skit efter du kommit hem..
jag lovar att lumpen är bättre på alla vis.. tristes är en mycket värre fiende än hårt slit..

2007-10-15 22:30
MFD00M P20

Jag har inte direkt råd att plugga bara för att jag skiter i bilen? Fattar inte hur du/ni tänker som nämnt det? För att jag ska kunna ha lägenhet måste jag jobba, och om jag jobbar får jag även råd med bil..

Förövrigt känns det bara så jävla surt om jag skulle flytta hem igen, så som jag kämpat för att stå där jag är i dag.

Jag antar att jag får bita ihop & hoppas på att vinden vänder..
work some magic

2007-10-15 23:00
Joel413 fy fan de där lät hemskt

Brodin1

2007-10-15 23:01
oj blev lite fel där

Brodin1 jag tycker inte de är så stor mening att börja plugga och sluta jobba, förens du vet vad du vill plugga och vad du vill jobba med efter du har pluggat klart

2007-10-15 23:26
prova på gå upp 5:20 frysa ihjäl i mörkret i väntan på byussen, försöka få några minuters sömn på bussen, stå och göra enformiga rörelser i 8 timmar med små raster där du måste sitta och lyssna på en massa idioter som snackar om hur sura de hade blivit om deras syrra blev ihop med en neger eller om deras trista jävla renoveringar av sina villa kök.. sedan åka bussen hem.. jobbet har tagit 12 timmar av din dag pga resan till och från och du orkar inte göra ett skit efter du kommit hem..
jag lovar att lumpen är bättre på alla vis.. tristes är en mycket värre fiende än hårt slit..

Hm, vet att lumpen skiljer sig ordentligt i förhållande till var man låg inne och vilken befattning man hade. Jag skulle definitivt aldrig göra om lumpen då det innebar 11 månaders ångest, resor som tog 16-20 timmar (enkelresa..), övningar i -30 grader då man sov i ett kallt och trasigt jävla tält och inte fick i sig ens en bråkdel av den näring man behöver för ett dygns arbete. Förfrysningsskador både hit och dit. Dessutom kallar jag knappast vård/städning/omvisitiationer/uppställningar/ordergivningar m.m stimulerande..En idiot till Plutonchef som aktivt slog ned alla försök till trevlig stämning i plutonen. Visst, det var "endast" under 11 månader men tillräckligt för att aldrig längta tillbaks till Boden :P
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2007-10-15 23:28
..och ja, tristessen var väldigt påtaglig under en stor del av lumpentiden, speciellt när man skulle stå singelpost i vintermörkret. Hallucinationer var typ det mest underhållande man kunde ha för sig då ;P

2007-10-15 23:33
haha låter förjävligt kommer man undan lumpen nu om man är närsynt?

2007-10-15 23:42
krydda ihop att du har epilepsi, det gjorde jag, itne haft några problem med nån jävla fittlump.
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*

2007-10-15 23:48
jaaa,lite lätt utvecklingsstörd går ju alltid att fejka,har för mig att någon sagt att man kommer undan om man har något slags handikapp typ närsynt bara för dem inte har råd att ha för mycket folk

2007-10-16 00:15

Nu orsakade jag visst off-topic ;P

2007-10-16 02:14
MFD00M P20, han har en hyra att betala varje månad, den får han inga pengar till. smartskalle
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-10-16 03:41
angående plugga. om du syftar på komvuxstudier så finns det distanskurser. detta är kanske något du borde kolla upp. det är en skön studieform, då man nästan uteslutande slipper skolbesöken och tvånget att gå dit.

angående meningen med livet och sådant. detta är naturligtvis en svårare fråga, men jag rekommenderar dig att läsa filosofiorienterade böcker eller dylikt. detta hjälpte mig för ett par år sedan när jag hade liknande tankar, och jag fann min "mening". det finns mycket filosofi att ta del av där ute, men även böcker överlag (dvs. inte skönlitteratur) kan inspirera och få igång aktiviteten mellan öronen. böcker och kunskap var i alla fall för mig nyckeln.

2007-10-16 10:41
Det enda du kan göra är att försöka låta bli att tänka så mycket framåt.
"Idag är det lördag! Yay! ... Men imorrn äre söndag, och då är det bara en dag kvar tills jag börjar jobba igen..." liksom. Du förstår vad jag menar? Det är lite som "Åh, vad fina löven är på hösten! Yay! ... Men de kommer falla av snart och då är det vinter..."
eller ditt andra exempel. "Snart har jag råd med en bil! Yay! ... Men om jag börjar plugga har jag inte råd med den..." - varför inte tänka på att du slipper ta lika mkt lån istället då? Nej, den bilen kanske du inte har råd med, men du slipper studieskulderna.

JA, så är det. Men det betyder inte att man inte ska njuta av det man har just nu.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
Manager

2007-10-16 11:36
Det sköna är att Brodin1 får skitmycket tips och råd om hur han ska göra för att slippa skiten, och han svarar bara Jag antar att jag får bita ihop & hoppas på att vinden vänder..

Ta tag i saken som stör dig istället för att vänta på något som inte kommer ske. Det finns ensamstående trebarnsmorsor som fixat juristutbildningar samtidigt som de haft deltidsjobb.
Redline!

2007-10-16 11:39
Tycker fortfarande att du ska ta och skaffa dig ett bra fritidsintresse (idrott om du gillar sådant), då har du någonting att se fram emot i veckorna också. Har hjälpt mig otroligt mycket. Eller så ser du till att beställa någonting från internet varje vecka och sedan gå omkring och längta tills det blir vardag igen så att posten kan frakta ditt paket :)

2007-10-16 11:58
fortsätt bara leta jobb, jag hade världens tråkigaste jobb och kände precis som du gör, kunde inte se nått positivt i något, alltid tänkte jag på fan snart ska jag dit igen... sen för några månader sedan fick jag ett nytt jobb, där jag tycker det e roligt att jobba när jag kommer dit jkänner jag mig glad och vill jobba :D bara leta vidare, kanske en flytt till en annan stad löser det hela?

lycka till !
lost in skåne

2007-10-16 14:10

"man vänjer sig" lyssna på den låten :)

2007-10-16 14:10
många känner igen sig i detta, att jobba måndag till fredag, 7-16 är standard (och ganska lyxigt om du frågar mig).

men for fucks sake. om du fortsätter att jobba (för att ha råd med en bil??) så lär ditt liv vara såhär jävligt länge. sen sitter du där som 50-åring med fucked up knän och rygg och tänker på att du faktiskt kunde ha tagit studielån och pluggat upp betygen för att faktiskt ägna dig åt något du tycker om. det rör sig om några år av ditt liv.

du är ung och har en massa möjligheter, och grejen är att du KAN få det mycket bättre om du bara vill.
We call them winerbrods.

2007-10-16 14:54
skunkafied F25
hur är det att lyxigt att jobba 07-16? lyxigt vore det att jobba 06-10 men få samma lön.

jag känner absolut igen mig. dock har jag inga problem ekonomiskt på något sätt, har varken bil eller avbetalningar, billiga abbonemang dom få jag har.
jag jobbade 2 år, slutade för att plugga upp 5 ämnen på 1 termin, det gick inte bra alls. när terminen var slut började jag jobba på samma ställe igen. och nu står man ungefär på samma startpunkt igen, ska man börja plugga igen? jag är sugen men vill inte få 7000 i månaden igen när man vanligtvis får ut det dubbla.

jag skulle endå försöka börja plugga om jag vore dig. be din flickvän flytta in och betala halva din hyra, minst ;)
 i get more pussy then panty!

2007-10-16 15:40
confidence - klart det är lyxigt. han är inte igång från morgon till kväll, jobbar inte i skift, slipper vara borta från hemmet flera dagar , och han behöver inte jobba övertid flera dagar i veckan för att bli klar med allt som ska göras osv osv. det är lyxigt.
We call them winerbrods.

2007-10-16 15:43
om 7-16 ger ångest så är det inte själva arbetstiden som är problemet, det är att han inte trivs med sitt jobb, och då får han testa andra grejer i livet.
We call them winerbrods.

2007-10-16 16:12
jag är sugen men vill inte få 7000 i månaden igen när man vanligtvis får ut det dubbla.

Fattar inte allt snack om att man är fattig när man är student, tycker att jag får hur mycket pengar som helst över varje månad. Ja, jag betalar hyra/böcker/mat m.m. Kanske är för att jag inte är ute och dricker för 600 kr varje helg.

2007-10-16 18:21
potatissuger, helt rätt jag har mkt pengar, I aint no fool, fan o jobbar man sommarn har man verkligen sitt på det torra, klart du är skyldig pengar efteråt, men staten brukar inte hyra in mc-gäng efteren