Vafan. Meddelandet kom inte med. Då får jag skriva om-.- Har ni tänkt på det? Det är de enkla tre orden vårt samhälle är uppbyggt på. Vi ser det överallt, genom alla tider. "Vi mot de" har dödat fler människor än något annat. Det ÄR allt annat. Vi ser det i religionen. Korstågen på medeltiden "vår gud är bättre än er gud". Vi såg det under häxbränningarna och inkvisitionen. Idag ser vi det i religionen genom terroristdåd på global nivå. Både Al-Qaida och andra terroristgrupper som spränger sig själva i luften, och västvärldens svar på det. Fast nu har vi kommit in på politik också. Bush sa det rätt ut. "Either you're with us, or against us." Vi mot De sätter gränser. Landgränser. Skulle inte vi mot de finnas skulle vi inte ha krig. Vi skulle inte ha landgränserna, vi skulle inte ha patriotism, nazism, rasism, klasskamp. Vi kan se det i dagens samhälle på lite mer marknära nivå. Vi kan se det i allt från "ungdomarna nu förtiden bara förstör" till i skolorna. "Ah, du vet den där Niklas? Fan vad sär han är, idag på lektionen så.." är Vi mot De. De coola mot töntarna. De normala mot freaksen. ACAB, någon? Så jävla äckligt. Jag tycker det är hemskt, att vårat samhälle, våran vardag, är uppbyggt på denna fientlighet. Och det är ju ironiskt i sig, då det betyder att jag ser mig som en, och de som följer mönstret som andra. Jag mot De. Jag mot Er? :( Ah fan, var bara tvungen att dela med mig av lite tankar. Jag tänker för mycket.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!