I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Högra hjärnan!!

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-08-23 22:50

Högra hjärnan!!

Att tänka med högra hjärnan anses ju vara skitbra..
Man hamnar i H-tillståndet och glömmer tid o rum..
Och allt flyter på utan att man tänker på det....

Jag spelar fotboll då, och när jag vart som bäst då har jag inte
tänkt, då har allting bara kommit av sig självt..
Då har jag ju vart o s.k H-tillståndet..

Problemet är ju att man inte kan få högra hjärnan sammarbeta med den vänstra när man vill..

Det jag hört är att den finns vissa grejer man kan göra som
får dom att börja sammarbeta, någon som vet vad?
Eller nån som är allmänt kunnig om högra hjärnan o så?

Jag vill ju va grym hela tiden :p

Highfive anyone, anyone?
Poet

2007-08-23 22:52
Högra hjärnan eller högra hjärnhalvan?
At the gates of Eternity...

2007-08-23 22:53

högra hjärnhalvan är det nog.. Var lite lat förut...

Highfive anyone, anyone?

2007-08-24 13:58
fett sånt. t ex när man spelar fifa sen börjar tänka på annat, så har man plötsligt gjort 3 mål från ingenstans

2007-08-24 14:07
Högra hjärnhalvan står för det intuitima tänkandet. Man går på känsla.. Och det kan ju vara bra när an spelar fotboll ;)
Vänster hjärnhalva står för det logiska tänkandet.
Men hjärnhalvorna sammarbetar mer eller mindre hela tiden, det finns närvtrådar mellan dom som enbart har funktionen att koppla samman hjärnhalvorna för sammarbete.

2007-08-24 14:29
Hur skulle det bli om man bara hade ena halvan? Skulle man inte fungera riktigt funtat?
I live my life one videogame at a time.

2007-08-24 14:33
haha joo

2007-08-24 16:47
Men när man gör allt på känsla så går ju allt mycket bättre..
När man slipper de logiska tänkandet :)
Highfive anyone, anyone?

2007-08-24 19:03
gick kul poram om han som rainman bygger på på fyra.. han saknade hjärnbalken, det sdom knyter ihop hjärnhalvorna.. han tänkte ju inte som alla andra om man säger så men han minns exakt allt han läst och hört på ordet vilket är rätt sjukt.. man kan typ fråga han vad det var för veckodag när en viss poet dogg på 1500 talet så stämmer det.. Savant..

mmen det ska ju finnas övningar för att utnytja höger hjärnhalva mer.. finns en bok om att måla med höger hjärnhalva som tydligen ska vara rätt bra.. painting on the right side of the brain eller nåt sånt..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-24 22:31
ah.. jag tror att människan är mycket smartare än vad vi är..
Om vi lyckas använda högra hjärnhalvan vill säga..
Highfive anyone, anyone?

2007-08-29 17:06

södra hjärnan det är schyssta grejjor det!

Dina onödiga handlingar gjorde mina handlingar onödiga. Det jag gjorde blev onödigt i onödan och det är inte mitt fel att det blev mitt fel till slut!

2007-08-29 19:23
det sägs ju att hos vänsterhänta är högra hjärnhalvan mer "aktiv", och tvärtom. men hur är det med ambidextra?
We call them winerbrods.

2007-08-29 21:53
Därför alla vänsterhänta kan skriva o måla mycket snyggare :P
Highfive anyone, anyone?

2007-08-29 23:17
vi ambidextriösa är naturligtvis herrerasen
ä
ä

2007-08-30 00:00
På vänsterhänta är högra hjärnhalvan i regel mer dominant än den vänstra, och tvärt om. vänstra halvan är ofta mer logig och matte osv medan den högra är den "konstnärliga" halvan. men det är ju inte så att man bara använder ena delen av hjärnan som folk verkar tro. och det här med att man bara använder 10% av sin hjärna är också trams. man använder kanske 10% i taget men alla delar är till för olika saker så man använder hela hjärnan men inte allt samtidigt.
Idag är jag farlig

2007-08-30 02:13
elle-fant - visst är vi ;)
We call them winerbrods.

2007-09-02 21:00
skunkafied: självklart - double the pleasure, twice the fun
ä
ä

2007-09-02 21:25
Är inte h-tillstånd det man behöver för att få parkera på handikapp platser?

2007-09-02 22:03
Hahah..

Nja.. kanske finns 2 olika h-tillstånd..

Min bild lära med på att det var h-tillsåtnd
när man glömde tid o rum etc etc!
Highfive anyone, anyone?

2007-09-02 22:05
Jag tycker det låter som djup koncentration bara.

2007-09-03 02:32
jag går alltid på känlsa gör allt på känsla, är de höger tänkande då?
"what we do echoes in eternity"<br>"Man lever för att bli ihågkommen//Akilles.."

2007-09-03 03:45
Undrar vilken del av hjärnan folk på whoa måste lära sig att använda för att lära sig att stava...

Annars har jag hört att enkla saker, som att te.x borsta tänderna med "fel" hand ska aktivera den halvan som man använder mindre, alltså att göra vissa saker "spegelvänt" och därmed också kasta om flödet av nervsignaler så att hjärnan tar emot nervsignaler från motsatt sida än vad den är van vid.

Sen om det stämmer eller ej vet jag inte, det var något min farmor berättade att hon läst i typ allers eller liknande, men jag tror att man i vilket fall som helst har en del att tjäna på att utföra sysslor med den hand som inte är den dominanta i vanliga fall, för ambidextriositet och "bäggehänthet" går ju att träna upp i viss mån.
"Du är en död sill"

2007-09-04 12:47
Man skriver ju klockrent på tangentbordet med båda händerna. Hur kommer det sig? Då borde egentligen datorn, eller skrivandet på datorn, vara väldigt bra träning för hjärnan? För jag är i annat fall väldigt vänsterhänt. Att skriva med högern osv. blir bara roande (:
Men som sagt, det borde va bra träning och hur kommer det sig att man grejjar det så galant? För jag tror inte jag är ensam om att skriva med båda händerna direkt.
Don't call me a backstabber, I stabb you in the face

2007-09-04 12:48
Ëller så har man helt enkelt bara tränat upp det :/. Korkat inlägg. -gömmer sig-
Don't call me a backstabber, I stabb you in the face

2007-09-08 00:47
Därför alla vänsterhänta kan skriva o måla mycket snyggare :P

damn right!!!

Left-handed for life
Dream the dream that dreamers dream