I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

i rymden utan rymddräkt?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-07-14 02:37

i rymden utan rymddräkt?

ok min polare fick för sig att han skulle verka kunnig igen o påstod att om man hamnade i rymden helt naken så skulle man överleva i 2min. Han hade tydligen läst nån artikel om nån snubbe som hade fått erfara detta, alltså hans glas på visiret hade typ spruckigt o han hade överlevt i 2min......först så hade hans hud börjat spricka upp osv påstod han, o min polare hade svalt detta som så mycket annat han går på.

jag är till 95% säker på att man exploderar ínom 1sek pga trycket(vilket jag har läst i min "allt man bör veta"-bok som är baserad på fakta från 100-tals olika källor), och om nu fallet inte var så att man exploderar, så är det ju typ -270 grader därute, o jag har väldigt svårt att tänka mig att man överlever så länge i den kylan, ett andetag o dina lungor är frysta, eller?

vad tror ni händer?

2007-07-14 02:38
btw, polaren är han som är till vänster om mig på min bild, visst ser han ut som en riktig besserwisser?=) men han är jävligt go på alla andra sätt o vis!

Poet

2007-07-14 03:53
Läste om någon rysk kosmonaut vars dräkt hade ett hål i sig, och han upptäckte det inte förens han var ute i rymden redan. Och han hann i tid att komma in i farkosten (tror det var MIR) och han vart exponerad för "rymden" i ca 15 sekunder.

Så jag vet inte heller om det där med två minuter låter trovärdigt.
At the gates of Eternity...

2007-07-14 05:09
vadå ett andetag? Och vadå trycket? Lufttrycket, som inte finns i rymden?

Annars är jag med dig, det lär vara riktigt jäkla svinkallt ute i rymden, runt -270 grader.
http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)

2007-07-14 10:18
nej emil, inte lufttryck, det finns ingen luft i rymden vet du väl? men trycket är så sjukt lågt där att man skulle spridas över en större yta än man tänkt sig, har jag läst.

och okej, glöm det där med andetag, men inse fakta, man skulle ju bli is innan man hunnit blinka

2007-07-14 11:28

Kroppens inre tryck skulle göra att man exploderade har jag också hört. Vet inte om det eller frysningen skulle gå snabbast =)

De som klarat sig tiotals sekunder har nog bara haft en läcka i dräkten.

Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2007-07-14 15:46
Jag har för mig att -214 grader celsius är det kallaste det kan bli, då är molekylerna helt stilla (värme är inget annat än molekyleri rörelse).
Och ja, jag tror också man mer elle mindre exploderar i rymden utan skyddsdräkt pga vakumet.

2007-07-14 15:50
avsaknaden av tryck gör att dina kroppsvätskor inte kan hållas i flytande form,..   du vaporiseras.  Det går fort.  några 2 minuter är det inte tal om,  det skvätter bara till..
mama said knock you out

2007-07-14 15:51
Mantis..  273,15 ºC  är absoluta nollpunkten
mama said knock you out

2007-07-14 15:57
Nej, du kokar inte bort och exploderar. På samma sätt som att du inte flyger bakåt om du blir skjuten. Det är bara Hollywood som försöker få fram en häftig effekt.

Eftersom jag dels redan var inne på Wikipedia för att leta reda på "How to kill a mockingbird" och dels misstänkte att det skulle leda till ännu en debatt om saken där jag hade rätt, men ingen ville tro på mig så langar jag med en faktalänk också: Vacuum.

Eller, för den late; "Humans exposed to vacuum will lose consciousness after a few seconds and die within minutes, but the symptoms are not nearly as graphic as commonly shown in pop culture. Blood and other body fluids do boil and the vapour pressure may bloat the body to twice its normal size and slow circulation, but tissues are elastic and porous enough to prevent rupture."

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2007-07-14 16:00
...och ja, det är skillnad på att slängas ut helt näck och att bara få ett hål på rymddräkten, så theflatlanders polare hade rätt info, men fel slutsats :)

10-4, over...

2007-07-14 20:34
tycker nästan det känns obehagligare att kroppen sväller upp som en ballong än att den exploderar faktiskt.. hehe!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-14 21:26
tycker att världen överhuvudtaget verkar grotesk om sånt här kan ske..
"what we do echoes in eternity"<br>"Man lever för att bli ihågkommen//Akilles.."
Poet

2007-07-15 00:29
Timon B: Om man är med i leken, så får man leken tåla. Ingen som tvingar någon astronaut/kosmonaut att åka upp i rymden ju hehe

2007-07-15 00:33
Mabande: På samma sätt som att du inte flyger bakåt om du blir skjuten.

För att vara lite off topic måste jag tillägga att det helt beror på vilket vapen du blir skjuten av... en hagelsprakare skulle nog få dig att flyga tillbaks en bit...
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
Poet

2007-07-15 00:42
En hagelsprakare, vad har jag förstått, så består "buckshots" av små runda kulor? Och den minsta kalibern gällandes hagelgevär, är väl ändå 36, vilket innebär 36 små kulor.

Tvivlar på att det skulle få en att flyga bakåt.

2007-07-15 00:44
Askin - Nej, du flyger inte bakåt om du blir träffad av ett handhålelt vapen. Smällen du får är lika stor som rekylen (Newtons tredje). Skillnaden är att du får den på en mycket mindre yta.
Mythbusters gjorde ett helt avsnitt om just det fenomenet :)

10-4, over...

2007-07-15 00:46
Även med en shotgun? Haglet sprider väl sig och borde väl rycka tag?

Rekylen är ju också ganska kraftig men går att hålla tillbaka...
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2007-07-15 01:23
Rekylen är kraftig, ja, men den får dig inte att flyga bakåt, utan den ger dig bara en kraftig smäll. Killen på det här klippet är inte beredd på rekylen, så han "flyger" ungefär lika mycket som någon som faktiskt skulle bli träffad av kulorna.

10-4, over...

2007-07-15 01:46
för att tillägga är den totala nollpunkten 273 minusgrader för syre JA. men det kan bli kalla på andra materia.
Sajjkziii yaoooo

2007-07-15 02:02
saalam P20

Är du helt säker på det?

2007-07-15 02:07
saalam - Den absoluta nollpunkten är -273,15°, även kallad 0°K (noll grader kelvin). Vid den temperaturen finns det ingenting som rör sig (alstrar värme) ochden temperaturen gäller som lägstapunkt för all materia / alla material.

FuelDOg - ? :)
Nån länk?

10-4, over...

2007-07-15 03:50
"Om man är med i leken, så får man leken tåla."
haha va? så livet Är en lek?
haha shiiit så du ser på det hela..
"what we do echoes in eternity"<br>"Man lever för att bli ihågkommen//Akilles.."

2007-07-15 03:52

0°K innebär att tiden kan stå stilla ? eller ?? haha (helt lost)

2007-07-15 07:11
Timon_B P19

lägg ner gimmicken.

2007-07-15 07:20
Mabande P30

Vet du vilket avsnitt det var?

2007-07-15 08:24
man flyger faktiskt framåt om man blir träffad har jag sett tror jag.. nånting med ingång och utgångshål och kraften..

Såg också någonting om det i en dokumentär om JFK där många påstod att hans huvud rörde sig åt fel håll när han blev skjuten.
Men det var egentligen rätt.

De gjorde även en rekonstruktion fast med en vattenmelon.

Fast detta gäller bara om det bli ett utgångshål, stannar kulan i kroppen är det en helt annan sak.
Sen så tycker jag att flyger är ett lite väl drastiskt uttryck.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-15 13:59
Mabande för att tillägga så har dem mixtrat med geväret för att det ska ge mer rekyl..vad jag hört iaf
Lyrical Kung Fu So Do Ur Kung Fu If U Know Kung Fu!

2007-07-15 14:16
Hela hageldiskussionen påminner mig om när jag var liten och de vuxna försökte lura en att stod man för nära perrongkanten skulle man sugas ner på spåret av draget från tåget.

Sedan när man väl sprang runt i tunnlarna och fick allsköns tåg några cm ifrån sig insåg man snabbt att det var som vanligt; folk får höra någonting någon gång, sväljer det utan att blinka och fortsätter predika det som sanning.

Inte ens Arlanda Express har fått mig att svaja än så länge.

2007-07-15 15:17

Ur ett klassiskt perspektiv motsvarar absoluta nollpunkten den temperatur där atomernas och molekylernas vibrationer helt avstannar.
'

sorry. tänkte fel.

Sajjkziii yaoooo

2007-07-15 15:18
förästen är det ett utdrag ut wikipedia. om nån tror att ja leker !
Sajjkziii yaoooo

2007-07-15 16:14
det finns syre i blodet, syret vill gämna ut sig
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2007-07-15 16:37

om man har ett hål i dräkten, ett litet, borde inte luften sippra ut därifrån då? och om luften sipprar ut, borde det inte då fungera som en liten motor som påverkar ens rörelser på ett annars tyngdlöst ställe? vi säger att hålet är i benet, borde det inte kännas som att någon isf puttar bort ens ben? eller är det lilla hålet för litet för att märkas? eller sitter man då kanske bara fast i en sån där jävla kran de brukar hoppa runt med på ryggen..

om ja fick förklarat d där vet ja inte men men

norman bates behemot
bubba fett alfred bello
arthur's detour azazello

2007-07-15 17:21

Apropå JFK och hans huvud som rörde sig åt "rått" håll när kulan gick igenom huvudet. Jag minns det som att det funkade som så att när kulan går igenom skallen så trycker den allt framför sig och på så vis trängs allt ihop mot andra sidan skallen, så väl när kulan går igenom, blir det som en liten hjärn-substans-raket eftersom allt då blåser ut. Alltså, huvudet rycker inte med kulan så mycket utan kraften av din hjärna som sprutar ut i andra änden får istället ditt huvud att nicka till/kastas åt andra hållet, mot hållet kulan kom ifrån.

Intressepenisen hårdnar!

2007-07-15 17:22
För övrigt är allt med rymden så djäkla läskigt att jag tycker vi pratar om sockerkaka och BOB Blandsaft istället.
Intressepenisen hårdnar!

2007-07-15 19:44
mellanöl - Tyvärr inte : /

spex - Japp, Newtons 3:a igen :)

ZoO-Man - P.g.a. de lösta gaserna i blodet så kommer det "koka" (dock inte genom att temperaturen höjs, utan helt enkelt p.g.a. att trycket minskar)...

10-4, over...

2007-07-15 20:23
Haha, och som att man valt att vara med i den här jävla leken isf!
www.google.se

2007-07-15 23:36
Mabande P30

vikti petter..
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2007-07-16 08:21
spex - tror du att man är helt naken under dräkten? jag tror att man har rätt mycket kläder och känner nog inte om det pyser lite luft mot ens ben....

2007-07-16 08:44
theflatlander - Poängen är att det är inte en luftström mot huden, utan en stråle av luft ut från dräkten. Eftersom det inte finns någon gravitation att tala om i sammanhanget så kommer den strålen funka som en jetmotor och vrida dig runt din mittpunkt, förutsatt att du inte sitter fast / håller i dig i nåt.

ZoO-Man - Det är inte nu jag ska påpeka att det heter "viktigpetter" i ett ord med ett "g", va? :P

10-4, over...

2007-07-16 11:07
mabande - jo jag förstår också det, dåligt skrivet av mig bara!

Poet

2007-07-16 13:45
Mabande: Haha jag såg det också, men jag lät dig get him haha

2007-07-16 14:52
håller med wasteapa