Ni som är kristna, skulle ni kunna be till ett paket mjölk?
Precis som i rubriken, kolla länken, filmen är lite väl lång, men poängen är rätt cool.The best optical illusion in the world Ha det!
Om bönen hos en kristen person ger en betryggande och stärkande effekt så ser jag inte poängen med att klanka ner på det?
sån dum grej liksom, de flesta kristna har nog hört argumentet 10-20 ggr varje gång dom gått utanför dörren liksom.
Nej inte så! absolut inte så jag menade. Jag tycker att det är sällan man hör folk klanka ner på kristna och deras tro, snarare islam eller judendomen. Jag tycker att exemplena han drar upp är ganska klockrena.
Jag tycker att det är sällan man hör folk klanka ner på kristna och deras tro, snarare islam eller judendomen. - Jag har faktiskt aldrig hört en jude eller muslim bli tillfrågade varför de inte tror på dinosaurier, eller om de skulle kunna tro på ett paket mjölk. Det beror väl kanske på att det finns mer direkta saker att klanka ner på när det gäller de religionerna, typ vanan att skjuta ihjäl folk. Vi kristna är så snälla och beskedliga att allt vi kan kritiseras för är bristande logik...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag är inte kristen, men jag tror på bönen. inte så att gud hjälper än men när man ber så är det någon slags meditation och meditation ger positiva effekter på hjärnan det är vetenskpaligt bevisat. Sen så inom kristendomen så är man syndare. Alla är syndare så därför ber man om förlåtelse för sina misstag. Det hjälper än att bli en bättre människa efter som man inser vissa saker man har gjort som man inte borde ha gjort o man lär sej att be om förlåtelse. Själva tron är ju oxå positiv för den ger trygghet och hopp i livet. Men ja gillar inte kristendomen så mkt!!
From delusion lead me to truth From darkness lead me to light From death lead me to immortality
Så sant så sant, folk får tro vad dom vill men det blir ju som ett jävla dagis då. "Jag får tro på vad jag vill nönönö nönö nöööööööö". Tro bäst du vill men håll käften om det så man slipper höra skiten och om du ska be så får du göra det när inte jag är närvarande!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag såg ingen optisk illusion
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!
Ingenting med optik att göra? Kul när man får en belöning när man blivit hjärntvättad också "since you're a smart person" :D
lite bristande...
Jag har inte sett filmen, har inget ljud. Men rubriken var grymt kul, humor! hahaha
straymob Bush är å andra sidan evangelikal. En hederlig gammal protestant härifrån västkusten hade aldrig startat krig i Irak.
Låt mig bara få tillägga att jag inte länkade sidan för att klanka ner på folk eller någon religion alls. Jag skulle aldrig personligen kunna tänka mig och be för jag tror inte på det, men den som gör det skänker sig själv fred inombords och det i sig är väldigt vackert. Däremot tycker jag också att det är okej att skojja om det, det videon visar är ju att; som att be till gud hjälper lika mycket som att be till något annat, det händer ingenting. Eller iallafall är teorin ganska bakom iden om att det är så ganska logisk..
Det där kändes inte särskilt logiskt. Jag kanske inte tillhör den välutbildade hjärnthrusten här, men jag såg ingen koppling mellan en dunk mjölk och Gud. Jämförelsen kändes väldigt lågstadieaktig, anti-allt. Nä, jag har inga vettiga argument, jag går på känsla.
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.
Whoa's gnällbälte drar igång..
It is true that this vidio will not rearrange any christian. Bara ett till jöjligt försök att förklara det skapade som den enda sanningen. Be till ett paket mjölk? Nej, varför skulle vi det.. Det är en av de viktigaste poengerna i kristendommen att dyrka sakparen, inte det skapade.
straymob Tony Blair är inte kristen, utan av vad jag har förstått mer eller mindre djävulsdyrkare. Han lyssnar bland annat på The Darkness.
Martinus: Uppenbarligen så är det dom kristna som säger att gud svarar med ja nej eller vänta som är dumma. Att man inte kunnat bevisa att böner hjälper är ju också ganska dumt. Däremot så tror jag bönerna kan, som många sagt innan i tråden, kan hjälpa en själv, typ som stressdödare. Kommer ihåg när jag var liten och tappat nycklarna eller något liknande och skulle gå och leta dör man trodde dom var så gick jag och bad "snälla säg att dom är där, snälla säg att dom är där osv osv". Nycklarnas varande eller inte påverkas inte men ja får något att fokusera tankarna på och slippa tänka på det jobbiga.
Så meningslöst. Han kommer att hamna i skärselden. Det gör alla med irriterande röst.
GretaG: berätta gärna hur det kommer sig?
Eftersom religösa krafter idag är rent farliga för oss ateisters har inget ont i att ifrågasätta deras dumheter. Ska dom ersätta darwinismens lära med sin religion i skolors historia & geografi ska dom banne i mig kunna förklara sig.
Shooo bree
Johnny_K_Ståhl Jag håller med angående rösten. Jag har även en teori om att många av dom som är karismatiska nog i sina försök att påverka folk (och pratar med dom som om dom vore femåringar) alltid har en mkt speciell röst. Man behöver helt enkelt den där knäppa rösten som ackompanjemang till allt knäppt man säger för att sticka ut/nå fram med sitt budskap.
Måste jag kommentera idiotin?
mästerkatten Rätta mig om jag har fel, men Nordirland - katoliker och protestanter? Du får det att låta som att alla muslimer oavsett var de bor är pro-våld medan protestanter alltid vänder andra kinden till..
hela argumentationen faller på det simpla faktum att jesus fördömmer bön i stil med.. ge mig ditt ge mig datt.. men han har väl inte läst NT så vad kan man förvänta..
cry me a river! --> thcrew
Vilken jävla skäp film, som om christianty.com har svaret på allt lol visste inte att dem var en direkt länk till Gud, o folk som går på d här satans hjärntvättning. Jävla dårar som utrycker sig om kristendomen när dom inte ens öppnat bibeln o läst en enda rad i hela sitt miserabla liv o lyssnar istället på skit som sätt ut på youtube wtf blir så jävla äcklad av ignoranta människor.
Blow my mind....the one below the waistline.
så jävla töntigt att klanka ner på kristna hela tiden, men jag kan förstå att folk e rädda, d finns ju en kraft som funkar hos gud och jesus!!
"Vi kristna är så snälla och beskedliga att allt vi kan kritiseras för är bristande logik..." Haha. Va? Allstå va?
www.google.se
bara för att killen på filmen drar upp en av sina källor, som christianity.com, så betyder ju itnedet att just den sidan har alla svaren, och det finns sidor som lägger ner en hel del energi åt att svara på mail från människor som behöver hjälp; i avseende att hjälpa dem. Jag tycker inte att jag klankar ner på kristendomen bara för att jag kritiserar den, det är ju snarare de kristna som blir sura över att man gör så som borde tänka ett steg längre. ( dock inte de som ger skäliga argument tillbaka, för vissa människor så är bön ett ganska bra sätt att finna frid i traumatiska situationer.) dessutom vill jag säga igen att videon var lagd som en tråd på whoa för att den var kul att se, jag la ju inte tråden i politik direkt..?
onek P63 Jag är inte det minsta rädd. Jag tror inte på Gud...
Jag har en teori om bibeln, i alla fall.
Anta att någon drog ett skämt för 1000 år sedan.
När tusen år har gått, tror du då att skämtet kommer låta likadant som det gjorde för 1000 år sedan? Nej, det kommer ändras. Samma sak med bibeln.
"- Jag såg en skäggig gubbe gå på stranden i dag, han gick med fötterna i vattnet, så det såg nästan ut som att han gick på vattnet", berättar 1000 år gamla Bettan för sin väninna.
Väninnan, som vill göra det hela lite mer spännande när hon berättar det, säger i stället att: "Min kompis såg en man gå på vattnet".
Det hela eskalerar, och urartar till slut, och någon skriver en bok om alla dessa historier, som överdrivits i århundraden.
Jag tycker att teorin i filmen är väldigt bra, och troligtvis väldigt sant.
Att man ber för att det får en att må bättre, är dock en bra grej.
Är också roligt när man snackar med kristna. Alla kristna säger att de har pratat med Gud, men när man frågar vad dem pratade om, kan dem inte berätta det.
Signatur får rum här
åffer verkar vettig, däremot borde teorin om bibeln från din sida vara lite mer studerad, typ fakta bakom teorin och inte bara tankar :p
cissor F18 Som jag sa var det en teori, inte en genomarbetad studie, som jag har hållt på med i åratal.
Signatur får rum här
Jes 51:7 P
Hör på mig, ni som vet vad rättfärdighet är, du folk som bär min lag i hjärtat. Var inte rädda för människors hån, frukta inte deras smädelser.
Blow my mind....the one below the waistline.
åffer, om vi bortser från att den nedtecknade berättelsen i fråga i princip är en ögonvittnesskildring så visst. innan du kommer med teorier så borde du väl iaf läsa på lite. Detta betyder ju självklart inte att det är sant, bara att din teori falerar totalt.
joda, menar du ärligt att det är 100% säkert att det är ögonvittnesskildrat? hahaha
Not a follower, so Twitter has never been an option.
Väldigt hetsigt det blev. Det enda filmen försöker göra är att visa på hål i "bevisföringen" om effektiviteten hos böner, och det gör den ju utmärkt. Sen kan man ju tycka att fok borde fatta det själva, vilket nog de flesta kristna också gör. Man kan ju be av andra anledningar som sagt. Sen blir filmen lätt raljernade på sina håll, vilket ju är onödigt.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Så fattar jag inte heller varför han kallar det "optical" illusion.
teambanan, inget är 100% säkert. Men som det är skrivet är det petrus berättelse nedtecknad direkt av markus..
klockrent ju, det bästa är ju namnet på länken i slutet, hahahahaha..
work some magic
ja, men joda, om jag skrev en bok om att jag såg min kompis gick på vatten, skulle du då tro på mig, för att jag påstår att det är ögonvittnesskildrat? I know I wouldn't.
Not a follower, so Twitter has never been an option.
För lång och för upprepande film. Plus att det va så uppenbart att han försökte hjärntvätta tittarna. Men ja... att be för att få t.ex. cash känns ju som att det är sjukligt meningslöst och jag tror faktiskt att det nästan är sämre än att inte be, då man går och hoppas hela livet istället för att försöka jobba sig till saker (Vet att vissa människor gör på det sätter iaf). Att be för att må bättre psykiskt är väl en sak, men att be för att få grejer är en helt annan som jag inte ens tror varken är särskilt hälsosam eller i "regel" med religionen. För övrigt så finns inte Skärselden längre. Den är borttagen ur religionen. (Iaf. ur Katolicismen)
Married to the money, fuck the world, that's adultery
www.christianity.com är inte förespråkare för hela den kristna religionen, det är ju det som är grejen.
Det är ju som att säga att alla muslimska terrorister är förespråkare för Islam. Aja baja det får man inte göra.
Som många redan har sagt så finns det ju ingen anledning att klaga på folk för att de ber när det gör att det känns bättre för dem. Jag tror inte på gud eller något annat "högre väsen" så jag har svårt att uttala mig i saken, men jag tror att kristna och alla andra troende finner något sorts välfinnande i att be till sin gud. Om det nu är så så är det ju inget fel i det, oavsett om man kan säga att resultatet av den bönen är samma om man ber till ett mjölkpaket eller något annat.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
jag brukar be till min tandborste..
"what we do echoes in eternity"<br>"Man lever för att bli ihågkommen//Akilles.."
straymob Det tror jag verkligen inte och det skrev jag inte heller. Det jag menade var att vissa kanske stannar och stampar på samma plats bara för att dom ber till gud att nåt ska ändras och inte tar tag i det själva. Det är lättare att be till gud om hjälp att komma ur ett drogberoende än att kämpa sig ur det på egen hand t.ex. Förstår du då hur jag menar?
straymob:De som ber Gud om en ny cykel vet oftast att om de får en ny cykel så är det inte för att de bad Gud om en. Ja, men uppenbarligen inte alla, och det är till dem som filmen är riktad. Jag tror det är lite svårt för oss att inse hur fundamentalistisk amerikansk kristendom kan vara.
straymob Jag sa aldrig att det hindrar många från att kämpa, men en del. Det kan handla om vad som helst också, inte bara missbruk. Dom som är kvar på sitt lågavlönade skijobb för dom ber till gud att dom ska vinna storvinsten på lotteriet är ett annat exempel. Som sagt, det är verkligen inte alla som gör så, inte ens många, men en del, men det är för många enligt mig.
straymob bla det, men det behöver som sagt inte ens handla om ett missbruk, utan bara att man kanske inte har det så bra i livet, men skiter i att göra nåt åt det och ber till gud istället.
straymob Jag säger fortfarande inte att alla eller ens många göra så, men tro mig, jag har kommit i kontakt med folk som gör precis det där...
Jag är kristen, och att ens jämföra bön till Gud med bön till något materiellt visar bara på att man är otroligt ovetande.
otroligt vetande när du tror på det du tror.. att bara TRO är ovetande.. Att veta är att vara Vetande. Dyfius. Peace
"what we do echoes in eternity"<br>"Man lever för att bli ihågkommen//Akilles.."