I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-05-28 17:49

Mindre värd

Är man mindre värd om man är en knarkare? Alkoholist? Kriminell? Ja, ni förstår!

Vi hade en frågegrej i klassrummet och då fick en person ijämte mig frågan, "Om en alkoholist bad dig om 15kr till en korv, skulle du ge honom det då?". Då sa han nej och la undan kortet samtidigt som läraren sa åt honom att motivera sitt svar. Då sa han, "Han är inte värd det?". Då frågade jag, "vadå då?" varpå han svarade, "Alkoholister är inte lika mycket värda."

Vad tycker ni? Är man mindre värd pga saker som dessa? Jag gillar inte att värdera olika individer men annars tycker jag att alla människor har samma värde. Sedan kan jag tycka mindre illa om t. ex. pedofiler pga det de gör men jag tycker inte att deras liv är mindre värda för det.
Det hela handlar väl om att människor värderar andra mindre och det kan sluta i mord osv. Det kanske inte är allt men det kan ju vara en del av det. Det finns ju folk som dödar uteliggare osv.
Nu kom jag in på massa annat, aja. Säg vad ni tycker om saken.

2007-05-28 17:57
Själv tycker jag att man är mindre värd om man medvetet förstör för någon annan allvarligt. Det tycker jag är defenitionen på en som är mindre värd.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2007-05-28 18:04
För det första, hur "värderar" du människoliv? Om nu någon är värd X, och en alkis är värd mindre än det, hur mycket mindre? Poängen är att det inte går att värdera. Det går inte att objektivt säga att så och så mycket är någon värd, förutom i ekonomiska termer då en människas värde går att mäta, mer eller mindre, utifrån vilket värde han/hon skapar för andra. Men det är helt skilt från den här mer abstrakta människovärdesdiskussionen.

För att ge dig ett svar så handlar det bara om vilket värde andra sätter på dig, vissa är mer uppskattade/har fler vänner osv än andra, och kan kanske därför sägas vara "värd" mer än nån som inte har detta eftersom den förstnämnda personen är betydelsefull för ett antal andra människor. Om en uteliggare/alkis osv saknar vänner är hans "värde" kanske lägre, men det är en lite dum diskussion.

Slutligen, utifrån ett människorättsperspektiv har alla samma värde, eller med andra ord samma rättigheter, även om definitionerna där varierar beroende på om man står för negativa rättigheter eller både negativa och positiva.

Men i fallet med korven: han får vägra ge luffaren pengarna om han vill, för har han inget värde för den tillfrågade personen skulle det bara vara slöseri ändå.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-05-28 18:17
självfallet har alla samma värde. vem är jag att bestämma att en del inte skulle vara lika värd som jag eller inte? jag tror människan är skapad av Gud och har samma värde!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-05-28 18:24
Enligt mig är alla lika mycket värda.
Men ibland vill jag att folk som bestämmer andras värden ska bli dömda på samma sätt själva - Typ, när jag gick i skolan så höll alla på att säga att polisen borde skutit flera personer under göteborgskravallerna.. Dom människorna som vill ha fashistpoliser borde få gå med en skylt på sig där det stå "Misshandla mig och lås in mig på ett par år om jag går över röd gubbe" och så kan vi som vill ha en mer human polismyndighet få bli behandlad bättre..

2007-05-28 19:57
Om 2 nyfödda barn ligger bredvid varann går det omöjligt att säga vilket barn som är mer värt eftersom som nyfödd är man helt perfekt, det ända traumatiska man har upplevt är själva födseln i sig. Dessa 2 barn växer upp på olika sätt och 40 år senare är den ena en avdankad alkis som tigger korv och den andra välutbildad osv.
Detta har enbart att göra med dom skador barnen fick ta efter födseln. Den ena blev älskad, uppskattad och sedd och den andra var kanske ett oönskad barn som bara blev till besvär.

Vi är enbart dom vi är pga det vi sett och upplevt. Försök sätta ett mindre värde på en person pga vad den upplevt.

Klart som fan alkisen ska ha en korvjävel. En sådan person behöver att någon ser den och bryr sig.
käka pollen å dö...

2007-05-28 20:32
Jag hörde en gång att människovärde är en misslyckad översättning av tyskans menschenvurde som egentligen betyder ungefär mänsklig värdighet. Det är hur som helst bara i Sverige vi slänger oss med det här knäppa värdebegreppet. Globalt talar man istället om mänsklig värdighet, på engelska till exempel om human dignity.
Inte heller vi svenskar åsyftar när vi talar om ett människovärde ett kvantifierbart värde, skiljt olika människor emellan utan just ett diffust värde, eller en värdighet, som medföljer arttillhörigheten människa. Detta framgår tydligare av de ord som används i de andra språken vars talare troligtvis slipper dessa uttjatade diskussioner om människors "olika värden". Vill man där tala om de värden olika människors existens frambringar och hur dessa skiljer sig åt så kan man göra det utan att behöva anklagas för att kompromissa med den mänskliga värdighet som alla människor av många anses ha rätt till.

Man bör vara på det klara med vad man talar om innan man inleder en diskussion.

2007-05-28 20:35
Alla är inte lika mkt värda, det är den bistra sanningen. Men att behandla folk som att de är lika värda ökar ditt eget värde.

Saker behöver inte vara sanna för att de ska vara bra
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2007-05-29 07:45

jag anser att det är ens tankar, värderingar och handlingar som avgör ens värde som människa

2007-05-29 11:15
Das Flatlander säger det rätt.
A historian is a prophet in reverse

2007-05-30 13:23
sunt förnuft kommer med åren .. såna här diskussioner kan behövas i gymnasieklassrum fyllda med 16 åriga MUFare med skev uppfattning, men här på whoa är det nog inget som behöver en debatt.

2007-05-30 14:06
Det handlar väl inte bara om man är värd lika mycket som andra, förtjänarman lika mkt som andra är den riktiga frågan. Och om någon sen säger att man inte kan sätta ett pris på ett liv så tycker jag ni ska fråga människosmugglare  =)
Blood on my dick or shit on my knife

2007-05-30 14:40
Eller se filmen hostel! Hahah

2007-05-30 23:42

Skulle inte gett alkisen 15kr men en annan så skulle jag

Tick Tack är inte moroten Orange.

>.<

2007-07-02 03:36
Jag ser "lika värde" som "nolltoleransen" i trafiken. Ett bra mål, men vi kommer aldrig uppnå det.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?

2007-07-02 13:24

Att människoliv aldrig kommer ha lika värde.

Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?

2007-07-03 15:52
fuck that, ingen av er är värda ett skit tills ni visar att ni är ett något värda. Gör nåt och du är värd för det du gör, om du inte ger och bara tar är du inte värd, om du bara ger och inte tar är du inte värd nåt. Du är först värd något när du gör något.
Allt annat är bara bullshit.
Peace
"what we do echoes in eternity"<br>"Man lever för att bli ihågkommen//Akilles.."