I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

tänkte bara berätta en konstig sak som hände mig!!

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-05-23 02:21

tänkte bara berätta en konstig sak som hände mig!!

vill bara veta vad folk tror och tycker om det som jag var med om..
Jag själv tycker det var väldigt konstigt och lite läskigt..

Det var såhär att jag och min mormor var på sjukhuset eftersom hennes man och min morfar låg i koma och hade gjort det under en längre tid. Vi satt där och lyssnade på radion och dom pratade om tsunamin för det var samma dag som det hände. Och helt plötsligt rör morfar på sig och säger "Det är inte min tur än det är många före mig" och sedan efter 2 dagar dör han..

Det jag tänker på är att vafan, betydde det att det inte var hans tur att dö? eftersom det var så många människor som dog i tsunamin samma dag. Isåfall funkar min tro om att efter döden kommer man någonstans "till en annan dimension" ..

vad tycker/tror ni?? 

2007-05-23 02:58
Sånt där är skumt alltså.

Hände liknande sak för mig.

Min lillebror ramlade ner i en pool när han var 3 och var död en kort stund, innan min låtsasfarsa gjorde cpr(glömt svenska ordet) så hans hjärta kom igen igen. när min bror till slut vakande på sjukhuset så var det första han sa: mormor slog mig på kinden och sa att jag aldrig mer fick göra sådär.

Det skumma är då att vår mormor dog ca 7-8 månader tidigare den dagen han ramlade i poolen..

Vet inte vad man ska tro, jag brukar inte vilja tänka på det fan.. Håller kvar vid att säga att det är skumt, det känns bäst haha!
MeckGyver

2007-05-23 13:32
hmpf
ja har aldrig vart med om nått sånt men de va lite coolt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-05-23 13:54
vahändish- haha jo visst fan är det lustigt.

eroronen jo lite ballt äre (;

2007-05-23 15:24
Om ni satt och lyssnade på radion där dom sa att att folk dog så var det väll inte alls konstigt..
Jag pallar inte ha ett citat här.

2007-05-23 17:30
jo om han låg i koma o sen vaknade så e konstigt!

vadhändish häftigt!

ja tycker sånna upplevelser e vackra!
From delusion lead me to truth
From darkness lead me to light
From death lead me to immortality

2007-05-23 18:26
När jag var fyra bad jag min morsa rulla upp persiennerna på vår terass eftersom "Birgit tycker d ser så sorgset ut med dem nere"

Kvinnan som mina föräldrar köpte vårt hus av, tyckte det såg sorgset ut när persiennerna var nerdragna, vilket jag inte visste något om, eftersom mina föräldrar köpte huset långt innan jag var född, samma dag som jag bad min mamma rulla upp dem hade tanten dött.

2007-05-23 20:28
painted - nehe och varför inte?? tror du han lyssnar på radion samtidigt som han ligger i koma eller? hmm..

conspicuous - hehe lite läskigt!! hon kanske påverkade dig då. vem vet..

2007-05-23 21:37
Vill inte paja tråden eller så, men om han pratar samtidigt "som han ligger i koma" borde väl han kunna lynssa på radio " samtidigt som han ligger i koma " Asså det jag menar är, han kanske var vaken under radioprogrammet .
FuelDOg P23

har du aldrig halkat till, råkat greppa en öl som stog framme, öppnat den i fallet och landat på rygg med den i munnen? hände rmej varje helg..

2007-05-23 22:50

nje. eftersom han låg i koma o sen heltplötsligt rör sig o säger det och sen är han helt borta igen.. yeh kanske är så att han vaknade till o lyssnade o kläcker en komentaren. hehe

2007-05-23 22:50
eller så visste han att det dör nån typ varje sekund..

Men vill inte pajja om ni vill tycka att det är märkvärdigt. :)

2007-05-24 01:15

hehe. så att du tycker inte att det är märkvärdigt.. ? O; tråkiga människa.

2007-05-24 21:44
ofta man vaknar upp en kortis under en koma för att lägga en kommentar..

2007-05-24 22:07
Okey, skitcoolt! :)

2007-05-24 22:18
Samma sak med min mors farfar, han sa alltid till min mormor att dagen då han skulle dö, så skulle hon vara bredvid honom och hålla i hans cigarett (som han vid dödstillfället skulle ha till hands) och sedan skulle han somna in, funny thing is, det var precis så det hände.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-05-24 22:26

min lärare berättade att hade vart död ca 30minuter å sa att han hörde det mesta som sades!

2007-05-24 23:41

hehe coolt. 

men varjen ja de e möjligt att man hör när man är död =) .. men jag tycker det är lustigt iaf. och är de så att man hör när man är död så är det lika lustigt det .heh

2007-05-24 23:45

om man hör när man är död då är man inte död lr?

From delusion lead me to truth
From darkness lead me to light
From death lead me to immortality

2007-05-24 23:48
inte vet jag? han lärare var ju tydligen död ;) men hörde

2007-05-25 00:52
"min lärare berättade att hade vart död ca 30minuter å sa att han hörde det mesta som sades!"

det måste ju vara väääldigt svårt att hålla koll på i ens medvetna när man är död, och när man igen vaknat till liv.. han lär ju inte bara somnat till och så stannade hjärtat, och så en halvtimma senare sattes det igång.. njaa, där tror jag nog att det kan ha att göra med att han var i någonslags medvetslöshet, och då hörde han dom runt sig.

2007-05-25 03:18
Min bästa vän har varit död fem minuter, låg i
koma en månad efteråt. Hon sade iallafall att det
var som om den där tiden inte hade existerat,
inte mörker, inte ljus, inte sömn - bara intighet.

Hursomhelst, det dör väl en jävla herrans massa
människor varje dag, en tsunami gör väl inte stor
skillnad, eller?
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2007-05-25 13:38

Människor i koma hör Allt.

2007-05-26 01:05
Ja eller hur! Människor som ligger i koma är ju inte döva.

2007-05-26 02:16
Hela grejen med att ligga i koma är väl
att man är medvetslös?
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2007-05-26 17:10
För ett par år sen när jag skulle ner till tunnelbanan tyckte jag bestämt att jag såg min kompis farfar, och senare samma dag fick jag veta att han hade dött.

Mannen som jag såg vid tunnelbanan kan inte ens ha varit han, men det som var lite läskigt var att jag verkligen trodde att jag såg honom samma dag, fast jag bara sett honom på bild innan och aldrig hört om han var sjuk eller så..

Jag tror visserligen inte på sånna övernaturliga saker, men det var inte minst en konstig slump!

2007-05-26 21:33
"min lärare berättade att hade vart död ca 30minuter å sa att han hörde det mesta som sades!"

Jag har helt för mig att det sista sinnet som lämnar människan när den dör är hörseln. Det kanske har något med saken att göra?

2007-05-27 23:51
sinnet som lämnar? dör man så dör man, de är väl inte så att man dör gradvis och efter 30 minuter så sticker hörseln?

2007-05-28 02:16
hehe eeriikaa, aldrig hört uttrycket halvdöd? :)

2007-05-30 22:03
Har hört att bl a öronen kan fortsätta växa efter att man dött så länge det finns näring. Aldrig hört att man kan höra med dom också. Mycket ska man höra innan öronen trillar av! :)

2007-05-30 22:42
Jag jobbar på hunddagis och vi hade en hund för inte alls längesen som var ganska så dålig rent fysiskt. Överviktig och dåliga ben och så. En dag hörde min chef sin mans röst bakom sig, han är dock död. När hon vände sig om så satt Valle (hunden) där och tittade på henne och viftade på svansen.

Under natten drömde hon bara en massa drömmar där Valle och  hennes döda man var med hela tiden.

Nästa dag fick hon reda på att han hade avlivats för att han blev så sjuk.

-

När min mammas pappa dog så satt hon samma dag hemma och lyssnade på musik. Hon reser sig upp för att byta låt och då får hon en smäll på rumpan. Ingen var ju självklart där och hon fattade inte alls vad det var hon kände men senare fick hon dödsbeskedet och då förstod hon att det var hennes pappa som slog henne på rumpan för han brukade göra så på skoj förut.

2007-05-31 10:23
trött jag blir på människor ibland.....

2007-06-01 02:18
halvdöd hahahha de är jag idag!

2007-06-01 02:35
Har hört om liknande. Jag brukar tänka ifall vårat medvetande är större än vad vi tror att den är. Att vi känner djupare än vad vi gör, att vi når längre än den längd vi har. Människan är inte helt dum i huvet, vi är inte platta. Att det vi upplever i livet är det enda vore för enkelt, vi måste känna mer... frågan är bara hur vi ska känna mer, och det kanske vi gör när vi ligger på dödsbädden?
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!

2007-06-01 18:13
på min födelsedag för typ 4 år sen så hörde jag min morfar ropa mitt namn utifrån vardagsrummet, så ja svara bara aaa morfar? och går ut dit och sen kommer ja ju på att han dog för två månader sen. han kom förbi för att hälsa på födelsedagen =)

2007-06-03 19:50
Din morfars medvetande som började bli redo att lämna den fysiska kroppen och återgå till det formlösa? Det uppenbarade sig lite kanske? Peace!

2007-06-03 20:02
pajson F21 tror du att det är först på dödsbädden som man känner vadå? Mer?

Hur man ska känna mer? Öppna upp dig och alla dina sinnen inför allting! Då kommer du märka att själva känslorna inte ens ligger i dina händer, den existerar i ditt hjärta. Jag skulle inte ens vilja säga att det är olika känslor, det är bara samma känsla som ändrar form hela tiden ;)

Känslan kan vara vad som helst. Jag har ingen aning om vad du känner just nu, eller hur?

2007-06-04 01:49
Blunt Smoke

På dödsbädden. Det borde ju vara första gången som man verkligen kan se på sitt liv, för då har man ju inte så lång tid kvar liksom. Man kanske kan lösa den ekvation som man meckar med under livet. Jag tror inte att man kommer på ngn slags lösning för världens alla problem, mer att man tänker snäppet längre på ngt sätt. Finner ngt.

Borde man inte göra det? Man ligger där och vet att man kommer dö snart.

Att känna mer i den form av att känna på ett annat plan är tidigare. Se helheten. På dödsbädden kan man tex inte vara speciellt ego på samma sätt, du kommer ju ändå lämna världen. Kan andra känslor inte bli starkare då?

Det går ju inte riktigt att tro ngt, detta är bara ngr tankar kring människan när dagarna är få.

2007-06-04 02:51
Folk pratar i sömnen

"Det är inte min tur än det är många före mig"

han kanske var i telfonkö till eon i drömmen, det kan vara lite frustrerande och väcka ont blod
FREE Ayatolla.

2007-06-04 11:43
pajson F21

Sluta tro att livet är något slags matematiskt, något invecklat, logiskt.. Det är verkligen ingen ekvation :) Livet bara är!

Och jag tror att du har sett, kommer se och faktiskt ser på ditt liv varje stund av ditt liv, det finns ingen början eller slut på det? Det du ser är ditt liv! Varje ögonblick :) Du är bakrunden mot vilken allting framträder! Du är sanningen!

2007-06-04 20:13
en gång var jag på stan och såg min kompis mormor och hon vinkade till mig. Hon satt i en blå lite bil som jag visste var hennes, när jag berättade det för min kompis så sa han att hon hade krockat med den bilden någon vecka innan och att hon hade bytt bil, creepy
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.

2007-06-04 20:21

min mormor dog för 6-7 år sen, och någon dag efter att hon hade dött så kom det en tröstergök och satte sig i vårat äppelträd. till saken hör den att den fågeln är ganska sällsynt.
sammanträffande eller inte, vad vet jag..

2007-06-04 20:57
maary F19

har också hört något liknande att det fanns samband med person som dör och fåglar.

När vår granne var på sjukhuset och dog (vi visste inte att hon hade dött då). Så var där en massa fåglar just på hennes hus, sånna små fåglar. Min mamma hade lagt märke till det, sen ett tag senare eller dan efter tror jag det var fick vi reda på att hon hade dött.

2007-06-04 21:37
Jag tror endast kroppen dör men själen lever vidare. Våra kroppar är egentligen bara en "maskin" som en vacker dag blir förbrukad, medans själen lever vidare, hur? det vet jag inte.

Alltså våran själ, energi och livskraft hoppar över till nästa "maskin" när vi dör. Det finns flera andra dimensioner och freqvenser än det vi idag kallar verklighet. En fågel kan vara något helt annat i en annan dimension. Kanske så försvann eran mormor med fågeln, vad vet jag:)

Människor borde inte vara rädd för döden!!!
Crime Pays, ask the Rothschilds!

2007-06-05 03:13
blunt smoke

ditt svar var nog det jag behövde se :)

Men jag ser lätt saker som ekvationer, ngt som bör lösas men som oftast är svårt, för komplext. Det som får mig att tro att man tänker annorlunda på dödsbädden är just perspektivet. När du ligger där så finns ingen fortsättning,ingen som du kan ta för givet. Du kommer dö, livet är slut... borde man inte tänka annorlunda då?  När livets alla faktorer försvinner, borde man inte ha tid för att tänka lite längre?

jag kommer nog fortsätta se livet som en stor ekvation, sån är jag.

2007-06-05 03:19
blunt_smoke

är du väldigt kristen?

citerade du någon när du skrev:Varje ögonblick :) Du är bakrunden mot vilken allting framträder! Du är sanningen!.

tack hej
MeckGyver

2007-06-05 10:44
Man kan väl drömma i koma. Han kanske var på banken eller apoteket eller nåt i drömmen:)
www.google.se

2007-06-05 13:06
pajson F21

Livet har inga faktorer ;) "Gud" har inte skapat livet! Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas!

vadhändish P20

Om jag är "väldigt kristen"? Vilken hemsk trossats att ha om sig själv ;) Kyrkan gör dig till ett får i flocken! Men ok, även jag har ideal ;)

Jag försöker vara lika meditativ som en Buddha, lika kärleksfull som en Krishna och lika kreativ som en Leonardo da Vinci ;)

Peace!

2007-06-05 14:17
blunt smoke
Bara för att det finns faktorer betyder det inte att någon måste ha skapat. Dessa faktorer har uppstått, en del är skapade av oss själva genom att vi blivit beroende/tagit in vissa saker i våra liv.

Att säga att allting alltid funnits och alltid kommer finnas, just i det här fallet så fungerar det inte. Vi har inte alltid funnits, och kommer inte alltid att finnas. Vi finns just nu. Och det Jag som fanns för 10 år sen är inte samma Jag om 10 år, allt är ständigt under förändring. Hur kan då allting alltid funnits, när detta allt alltid förändras?

2007-06-05 14:45
Är det inte så att alla ens sinnen intensifieras precis innan.
Läste en artikel i Vice om en kvinna som hade nåt hjärtfel. Hon hade konstant 6 assistenter omkring sig ifall hjärtat stannade som skulle låteruppliva henne. För Vice hade hon skrivit dagbok om hur varje nära döden upplevelse gick till och vad hon upplevde under den tiden. Det var läskigt att läsa om. Hon tappade kontrollen över hennes tarmfunktioner till exemepl och kunde bajsa på sig. Sen beskrev hon mycket om hur hennes sinnen förstärktes ungefär som att någon höjde och sänkte med en knapp.Typ känseln, assistenternas händer på hennes kropp kändes obehagligt osv.

Sen de där 21 gramen som försvinner ifrån kroppen vid dödstunden som många hävdar är själen eller jaget som försvinner iväg är väldigt intressant.

2007-06-07 23:12
niobe. dom dära 21 gramen. ja det är väldigt intresant faktiskt.

2007-06-08 00:13

jojo.. han va nog jättedöd i 30 minuter hörru..
han råkade väl blunda och trodde han var död.

Efter 30minuter finns det inte mycket att sätta igång igen..
cry me a river!
--> thcrew