I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kristen, Muslim, Buddhist, Hinduist etc

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-05-22 16:21

Kristen, Muslim, Buddhist, Hinduist etc

Tja, jag har en fråga.

Hur kan staten veta vilken religion man tror på? Och vad man är? Är inte det personligt?

Svara please. Greetingz

2007-05-22 17:04

Jag tror inte att staten håller koll på vad folk tror på.

VARNING! AV FÖR MYCKET SPRIT BLIR MAN FULL. //Tobaksbolaget
Manager

2007-05-22 19:41
När dom räknar ut t ex hur många som är kristna i Sverige så tror jag dom kollar på hur många som är medlemmar i Svenska Kyrkan.

Finns väl någon motsvarighet för dom andra också antar jag.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2007-05-22 20:37
någon som vet mer om detta? för jag tror inte staten kan veta vem som är muslim kristen buddhist etc etc, dom kan ju gissa men dom kan aldrig veta förräns personen i fråga säger vad han är.. eller är det? please assure me

2007-05-22 22:29
uon,
siffror baseras antingen på undersökningar eller faktiska tal såsom medlemssiffror osv..

medlemssiffror i tex svenska kyrkan kan ju dock vara rätt missvisande då många icke-kristna fortfarande är med i svenska kyrkan..

undersökningar är väl det bästa antar jag..
cry me a river!
--> thcrew

2007-05-22 23:31
Samtidigt som det säkert också finns många som inte är med i lyrkan men som är kristna ändå??? Bara en tanke.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-05-23 02:24
tror mera på att det är fler som är inskriven i svenskakyrkan eftersom man blir det när man döps och sedan får man betala en summa varje år. när man är äldre och har jobb. och att kristna går ut ur svenskakyrkan låter mindre troligt, men vad vet jag =)

2007-05-23 15:48
De enda siffror jag sett baseras på medlemstal i olika församlingar. Men det duger ju inte dags för en ny inkvisition, i vetenskapens och sanningens namn såklart ;)
I'm back!

2007-05-23 16:31
Skulle tro att siffrorna emellanåt i alla fall kommer från SCB. Skicka ut enkäter till 3-6000 "slumpvis" (med vägning för att försöka representera hela befolkningen enligt annan statistik o.s.v.) utvalda personer, få tillbaka 2-5000 svar, sammanställ, räkna om till hela Sveriges befolkning. Klart!
Siffrorna är alltså inte exakta, utan precis som alla andra undersökningar gjorda på ett slumpmässigt tvärsnitt av befolkningen.
This is how we do in the XR2

myspace.com/birchstreetproject