Tror ni på gud?
Mina föräldrar har aldrig varit speciellt religösa av sig och jag tror att det är därför som jag har så svårt att acceptera tanken om en gud. Hur många av er kristna, muslimer, whatever har hittat till sin religion utan att vara uppvuxen med den? vad var det som fick er att börja tro? Kan ni övertala mig?
Reality has become a commodity
Gud behöver inte ha något med religion att göra.
jag förstår inte riktigt vart du vill komma med det?
jag slutade tro på gud när jag fyllde tio. så, nope :)
- men nog om dig nu.
Nostalgi saknar du inte din tro?
Tror ni på gud? Hur många av er kristna, muslimer, whatever har hittat till sin religion utan att vara uppvuxen med den? Det jag menar är att, gud behöver inte vara jesus, allah eller buddah. Gud kan betyda så mycket mer.
whodini Vill du förklara din syn på gud?
j-whoa P21 näe, jag har mig själv att tro på
- men nog om dig nu.
Det låter ju fint. Men det räcker nog inte för mig.
Om gud kan vara vad som helst så klart han/hon/den kan existera men om gud är en form av någon/något tänkande så går det helt enkelt inte.
Jag pallar inte ha ett citat här.
jag är inte kristen, har i hela mitt liv hatat allt som är relaterat till religion, kyrkor och biblar jag tror inte på gud, det var bara att det var en gammal gråhårig snubbe någon gång för 3000 år sedan som hade seriösa problem (troligtvis hög) och funderade på hur vi människor kom till. Då fick han den dumma iden att en övermäktig snubbe har skapat allt med sina bara händer, då spred det sig över hela världen och allt flöt på och nu är vi här och ber till en gubbe som inte finns självklart får man ha olika tron, men det var min =)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Gud är en princip "han" är början o slutet. Gud finns inom oss alla, o allt är en del av gud. "Han" är som ett frö! Av ett frö får du ett träd av ett träd får du massor av frö o av alla frön blir d massa träd....till slut blir d en skog osv! "Han" är gott och ont. Djävulen o Gud,yin/yang(BALANS).Med ont förstår man gott med gott förstår man ont. Gud är simpel....så simpel att vi inte förstår! Asså vi e alla en del av gud df e vi alla gudar! vi för livet frammåt o vi utvecklas....vi skapar ger liv o tar liv. Gud är energi! överallt finner man energi t.o.m i vakum. Energi kan inte skapas lr förgöras bara omvandlas! Gud är inte en allmäktig snubbe. Du väljer vilka steg du tar....han har endast skapat olika vägar att välja mellan! "Han" är ett nätverk som binder oss samman! D finns så mkt man kan säga om gud..... men endast du kan förstå "honom" o endast du kan finna "honom"! Vi kan visa dej dörren men d bara DU som har nyckeln;) heheh lite flummigt men men hehehe:P religion är inte gud!
From delusion lead me to truth From darkness lead me to light From death lead me to immortality
jag tror inte på gud... vf tilllåter han all skit som händer då!... =(
Get Random!
gud är inte den guden som kristeddomen beskriver,gud är inte allsmäktig! han har inget med oss att göra! Vf tillåter du allt skit,vf gör inte alla så mkt åt saker som händer! och allt skit som händer uppfattar vi som ont....men egentligen e d bara en del av livet och en del av männsklighetens utveckling. Tänk om man sa så här: Vf till låter gud att mitt 1åriga barn ramlar när han försöker gå.Mitt barn skadar juh sej! Jo men måste ramla för att sedan kunna gå ordentligt!
From delusion lead me to truth From darkness lead me to light From death lead me to immortality
Jag tror inte på den kristna trons Gud. det finns för mycket ont för att han ska existera... Däremot tro jag på nån slags kraft... Kan inte förklara, bara att det känns som att all existens inte kan vara en slump! whodini: Buddha är väl ingen gud?
Nej, jag tror inte på Gud. Jag är benhård ateist.
Unweaving the rainbow.
Thelema, för dom som är vettiga nog att förstå vad det innebär. Jag har ingen tro, en del av min "livsåskådning" är att inte tro saker, varför gå runt och tro saker när man kan veta? men jag förstår gudskonceptet väl, och varför religion är så attraktivt, men den enda rätta "andliga" vägen är den man färdas ensam. tänk: buddha under trädet. "I am alone: there is no God where I am." - II:23
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Själv är jag uppvuxen i en muslimsk familj, fast vid 17 års åldern så sluta jag tro, orkade inte mer, ingen religion ska styra mig. Vill göra det jag vill så japp. Annars så brukar jag säga att Bob Marley är min gud =)
För mig finns det exakt lika stor anledning att tror på att rosa elefanter styr universum som att tro att Gud/Allah gör det. Exakt lika stor trovärdighet och sannolikhet. Jag kan inte bevisa att rosa elefanter INTE styr universum och jag utmanar vem som helst att kunna göra det. Men det finns inte ett sandkorn till tillstymmelse till anledning att tro att så skulle vara fallet. Precis som med religion. Däremot förstår jag mycket väl att alla tusentals religioner som människan haft och har finns till. När man inte kunde förklara världen hittade man på. När man känner sig ensam och vill ha enkla svar och något att hålla sig till för trygghet hittar man på.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Det finns inga gudar. Ett jävla påhitt är vad det är.
/En gymnasielärare i fysik skriver en bok och konstaterar att vi idag vet bättre än förr då man trodde på en skapare. Albert Einstein talade om en existens bortom det förklariga/
jag tror på kärleken, den är gudomlig nog för mig.. :)
kärleken till pengarna är roten till problemen.
Existerar medvetandet?
cva ?
nej, jag tror inte på gud.
Procreate, receive compensation.
Jag tror inte på gud.. fattar inte riktigt hur man kan vara djupt troende heller, som att man fått/kan få det bevisat på något sett?
^ Smart sagt.
om religion någonsin kunde hålla sig på ett personligt plan så skulle jag inte förakta den så mycket som jag i nuläget gör. vill någon tro på en "högre makt" så är det okej för mig, så länge han/hon inte försöker trycka ner sin tro i halsen på mig.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Jag tror inte för han är en av de grejer som saknar förklaring..alltså till hur han skulle kunna finnas. Fysiskt omöjligt. Sedan undrar jag när det här med tro på gudar och liv efter döden ska dö ut. När man dör dör man, man finns inte längre och ligger och ruttnar i en kista, jag har nöjt mig med den tanken.
Det handlar om att folk vill tro att det är någon övre makt som styr hur saker och ting skall ske och vad som skall hända. Någonting dom kan luta sig tillbaka o tillita sig till, skylla saker på, tacka saker för. Många som har det svårt här i livet börjar i vissa fall tro på gud, för dom kan inte tro på sig själva längre, och ser gud som ett sista hopp att ge sin tillit o tro till, att gud skall lösa problem och få dom att hoppas igen.. Maybe.
teN Hur många känner du som har dött då?
teN ok men din teori om att när man dör så dör msn ba osv... haha låter ganska trgiskt..... om d är så som du säger så betyder det att allt som finns runt om kring dej, alla du känner,allt du ser, o allt du har gjort tar du med i graven o sen finns det inte mer(a eftersom du e död)! men d betder då att allt du ser är finns i din hjärna! asså den värd du lever i finns bara i din hjärna. jo för du bara dör sen o sen finns d inget mer! aja hoppas du fattar va ja menar...kan inte förklara riktigt hehe
Salvador P18 , precis! Sedan försöker jag njuta mer av stunden osv. j-whoa P21 , min storebror, min före detta bästa polares farsa, min moster, min morfar, min breakdancetränare tog livet av sig och ingen mer. Det var väl dom, vadå då?
Hur klarar du av att acceptera att du aldrig någonsin få träffa dom igen?
j-whoa P21 , that's life. Man kommer över det. Man lär väl sig ändå att njuta av sällskapet mer ifall de skulle dö imorgon.
Nej. Jag tror inte på gud, men lika glad är jag för det! :)
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"
är det bara för mig det dyker upp ett stort error när jag försöker gå in på min presentation?
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
nej, för alla typ.
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"
asså kan inte fatta hur tröga folk är!!! jag har svara på några av era frågor men men heheh alla kanske inte håller med lr vissa vill inte inse...
salvador Kul att du verkligen tror du "svarat". Du var förmodligen den mest talanglösa "teologen" jag träffat på. Det här med barnet. Svar: Ja, men sen lär sig barnet gå, men varför lär vi oss inte av våra tragiska fel? De fel som faktiskt betyder nåt.
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*
Försök inte begränsa Gud för att ni själva är begränsade.
Govinda
Hahahaha
Skivsamlare
2007-05-13 15:23
bazooka jag gillar verkligen arroganta-låtsasintellektuella-facist-ateister man ofta ser på whoa. 1. det argumentet du just använde är gammalt och tråkigt. nej rosa elefanter är inte alls samma sak som en tro på en Gud bara för att det inte går att bevisa det ena eller det andra. Det vi menar med Gud är att det inte ett fenomen som har något med vår värld eller naturvetenskap att göra. du kan omöjligt ha bevis för allt du tror på och ALLA människor blir tvingade att någon gång agera eller ha uppfattningar om något utan tillräckligt med fakta på bordet. du ser religioner som något irrationellt. jag ser att personer som du har en naiv övertro på empiriska bevis. upplysningen är över. 2. enkla svar? läs lite religionsfilosofi och kom tillbaka sen. det handlar inte om att svaret på frågan varför är Gud och sen nöjer man sig med detta.
_Bajsaren hehe kul att du tycker så! jag skulle inte kalla mej teolog eftersom teologi betyder vetenskap inom religion(särskilt kristendom) o d ja skrev var bara min syn på gud INTE religion. o sen så är kanske mina svar inte dom rätta....men folk ställer frågor som folk redan har svarat på, d tycker jag e lite tråkigt men men heheh
Nej
Peace! Im out! // Machete Masta Crab Whacka
Jag kan verkligen inte förstå hur folk verkligen kan tro på det. Så fruktansvärt många gör det men jag känner mig bara larvig om jag ens föreställer mig det.
Tja ditt snille. Så nu är man fascist för att man inte tror att det finns någon gud också. Jävligt lustigt. Religiösa får vara stensäkra på Guds existens och då är allt som det ska. Om man är något sånär övertygad om att Gud är ett mänskligt påhitt så är man plötsligt ett jävla as. Det där med arrogans, låtsas-intellekt och fascism kanske du skulle ta och prova på dig själv, de epiteten passar dig mycket bättre, kompis. "Det vi menar med Gud är att det inte ett fenomen som har något med vår värld eller naturvetenskap att göra". Jaha? Rosa elefanter som behärksar kosmos är inte heller ett fenomen som har något med vår värld eller naturvetenskap att göra. Vem är du att avfärda våra rosa herrar? Ungefär precis vad som helst som inte finns/inte går att bevisa kan man ju lägga in under den kategorin. Bara för att du säger att naturvetenskap inte gäller för gud så gör det inte MIG någon skillnad, för jag tror nämligen på naturvetenskap. Jag har ingen anledning att tro att det finns saker som går utanför naturvetenskapen. Så. Är det okej med dig eller är man fascist då också? Och till skillnad från dig behöver jag inte enbart läsa i böcker för att föra egna resonemang. Det kallas eget tänkande och anses helt okej bland fria människor. MIN åsikt är att när man packar ihop hela skapelsen och meningen med våra liv i ett paket som handlar om att ett allvetande väsen har skapat allt och vill något med oss, att det finns en mäktig hand som vakar över en både i livet och i döden, så kan det vara en tryggifiering och förenkling mot att ställa sig öppen inför universums gåta och tanken på att våra liv inte har någon förutbestämd uppgift eller mening. Jag menar inte att ALLA religiösa har kastat sig i famnen på någon av alla påhittade gudar för att de är ute efter förenkling. Men jag är trött på religiösa som hånar ateister och tycker att det är torftigt och tråkigt att inte tro på en gud. "Jaha, du tror att man BARA dör å sen ÄRE inget mer?" JAG tycker att det är banalt med religion.
Bazookatooth har rätt och Enola har fel.
Unweaving the rainbow.
Egentligen tycker jag inte att religion är banalt, vad jag menade var att om man tvunget ska ställa religion och ateism mot varandra så tycker jag att en religiös skapelseförklaring är mer banal än en ateistisk. En sådan jämförelse borde vara onödig eftersom alla borde få kunna tro vad de vill, men det är jävligt upprörande när religiösa världsbilder anses större och viktigare än icke-religiösa världsbilder. Vi som inte tror på någon gud har en precis lika viktig syn på världen som er som tror på en gud, men hela tiden är religiösas möjligheter att bli KRÄNKTA över avvikande åsikter helt oinskränkta eftersom religion är något sååå heligt. Det är fan inte ett dugg heligare än en bild av världen och livet utan gud. Religioner ska tåla att debatteras lika mycket som alla andra världsuppfattningar, oavsett om det handlar om filosofi eller politiska ideologier, och de ska inte behandlas som finare eller viktigare.
bor du i bibelbältet, bazooka?
Moderator
2007-05-13 21:04
Jag tror på Gud och det är soft.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Skivsamlare
2007-05-13 22:36
herregud.... nej men du försöker förlöjliga religiösa tankesätt och jämställer teismen med tro på rosa elefanter och ser religioner som "enkla svar" och med funktionen att inge trygghet. och varför? ja för att du råkar ha en annan uppfattning själv. en uppfattning grundad på vad, kan man undra. det handlar om respekt. hade det funnits religiösa personer som hånar ateister här hade du inte sett mitt inlägg. faktum är att det oftast just är ateister som fått för sig att de är mer kritiskt tänkande individer, vilket jag finner komiskt (återkommer till detta länge ner)Jaha? Rosa elefanter som behärksar kosmos är inte heller ett fenomen som har något med vår värld eller naturvetenskap att göra. Vem är du att avfärda våra rosa herrar? Ungefär precis vad som helst som inte finns/inte går att bevisa kan man ju lägga in under den kategorin. kanske är gud ett gäng rosa elefanter, beroende på vad man lägger för betydelse i detta. det är fullkomligt ointressant. det är själva tanken på en högre makt som du borde försöka kritisera, inte någon sorts förlöjligande av guds form eller vad fan man ska kalla detta nonsens. men om jag läser mellan raderna kan jag gissa mig till vad du egentligen menade. att vad som helst kan påstås vara sant så länge man inte behöver lägga fram bevis. saken är den att mätningar, försök, ja det vi kallar vetenskap är beroende av systemen som används och tolkningarna av resultaten. du ser ofta vetenskapsmän som kommer fram till olika svar från samma resultat bla pga av detta. motiv är givetvis en även en annan faktor. Min poäng är att det är svårt, närmast omöjligt att 100% säga att: "ja så är det". därav inte sagt att man bör förkasta allt, bara att man borde vara mer öppen. på en mer konkret nivå, som jag tidigare nämnde, är man tvungen att fatta beslut eller ha övertygelser som man inte kan bevisa. Du är inget undantag där och jag undar varför du inte är konsekvent med dina krav på bevis. gäller det bara sånt som du inte tror på, eller är du en nihilist ?:) resten orkar jag inte kommentera resten ingående. jag undrar också vart du bor. inte fan kan det vara Sverige för här är det snarare tvärtom. Här har ateister själva målat upp sig som mer kritiska (läs smartare) än troende och vill ta bort så mycket religion som möjligt från samhället. Du säger att en religiös skapeletro är mer banal, lust att utveckla detta? det är alltid kul att se denna attityd btw, hur kritisk är du egentligen?det finns inte direkt brist på inspiration för en ateistisk trosuppfattning.