I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Född döv och blind, vad gör man?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-03-23 14:43

Född döv och blind, vad gör man?

Har ni tänkt på vad som händer om man föds blind OCH döv? Vad händer då egentligen? Hur kan man leva? Hur ska man ens äta, finns det nån mening med sitt liv då? Eller avlivar man spädbarn som föds döva och blinda, någon som vet nåt överhuvudtaget om detta?

MVH//Ninos

Why not move to the blue/ and turn society white/ Berlusconi gives you freedom/ then he'll rob you at night

2007-03-23 14:44
Eller avlivar man spädbarn som föds döva och blinda, någon som vet nåt överhuvudtaget om detta?

Haha! Ajo, ofta.. ^^

2007-03-23 14:45
Sök på Helen Keller på wikipedia.

2007-03-23 14:53
avlivar?! skämtar du eller? Klart att man inte gör det, man avlivar fan inte något barn för att den föds me ett eller flera handikapp man ger den för hoppnings vis den hjälp och vård den behöver.
Ta mig inte seriöst
Jag är inte på riktigt

2007-03-23 15:08
Heh, typ som om de hade ett extra nedkast bredvid sopnedkastet, typ märkt "Döv-Blinda Barn" som man kunde kasta ned ungarna i, kanske vilda hundar nere i källaren vid nedkastets ände, :E

2007-03-23 15:58
man hjälper iofs barnen om man avlivar dem! kul liv om man är blind och döv liksom :|

2007-03-23 16:22
Ninos från angered? :D..

hmm ja vad gör man? man e fucked

2007-03-23 16:32
Var Helen Keller blind och döv?

2007-03-23 17:02
fattar inte hur hon lyckades skriva en bok?
hur lärde hon sig skriva och läsa?
Wisdom is wonder

2007-03-23 20:19
Nä du dafute, jag e inte göteborgare, kommer från Norra Botkyrka, the slums of slums :D

Asså, hur ska man kunna leva ett vanligt liv, de e därför jag tänkte att man kanske avlivar, eftersom    en människa som e döv o blind kan väl ändå inte kommunicera med den yttre världen? eller hur går de till lixom?
Why not move to the blue/ and turn society white/ Berlusconi gives you freedom/ then he'll rob you at night

2007-03-23 20:22
ganska fett att vara döv,blind och STUM!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-23 21:10
man har ju känsel, går ju att kommunicera på de sättet.

vet iofs ingenting om hur blinda och döva människor kommunicerar
med andra personer, bara en gissning.

2007-03-23 21:21
jag skulle nog knarkat ihjäl mig.

2007-03-24 00:14
Man avlivar inte - Man lämnar i en sån där kartongkontainer på vägen hem!

2007-03-24 01:05
Mm, och tänk om ungen är förlamad också och stum. Sen när den växer upp om den också är dvärg!! Den kommer aldrig bli accepterad i dagens samhälle..

2007-03-24 14:23
jag har tänkt de några gånger men jag har tänkt vad man gör om man e förlamad blind o döv

2007-03-25 01:11

jag har tänkt de några gånger men jag har tänkt vad man gör om man e förlamad blind o döv

Bra fråga, man ligger där i sin säng utan koll på om det är dag eller natt. Eller vem som tar hand om en, vad det är för dag osv. Jobbar på ett handikapp boende där vi har en kille som är döv, blind och mer eller mindre förlamad pga muskelsjukdom. Han har en gång kunnat se (lite) och tala. Han kunde höra osv... Men pga av sin sjukdom så ligger han där nu utan att kunna göra ett skit. Vad gör man? Jävligt bra fråga!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-25 01:43
ge han en sil?
zombastic fantastic

2007-03-25 01:46
Nej, då blir hans mamma arg!

2007-03-25 03:55
Okej, hur lär man sig snacka och skriva om man inte kan höra, jag menar, om man inte kan höra, så kan man bara tänka i bilder, och eftersom man är helt jävla blind också, då börjar det bli lite knas, för då kan man inte ens se i bilder, varför? jo, man har ju för fan aldrig sett en bild i hela sitt liv. den enda tänkbara saken är att man tänker i ett spektrum, kanske nåt sort vibrationsspektrum.

men ändå, hur fan säger man: "En tvåmeters påtänd ganjagiraff från kongos regnskog", i vibrationer?
och hur i satans jävla helvete skriver man en bok?

förstår ni min frustration?
I whip your head, boy...your ass could get killed.

2007-03-25 14:38
Men om man nu är döv och blind och gör som Philip P21 påstod, så är det väl endå ganska svårt att uppleva ruset man får? eller?
 Dock att ta sitt liv med hjälp av droger är ju såklart inga problem. Men fastnade på tankebanan 'känner man verkligen något' :p
Undra om det var en dum fråga.
Don't call me a backstabber, I stabb you in the face

2007-03-26 09:35
Men vrickat det här med Helen Keller lr va fan hon heter, hon var dock inte född blind och döv men hon blev det vid 2 års ålder o lyckades ändå skriva en bok, vrickat.

2007-03-26 09:51
I djurens värld så sollas defekt avkomma bort. Survival of the fittest och allt sånt. Det som är onormalt stöts bort. Vi människor understryker vikten av empati och har gjort ett samhälle som möjligör det för de att överleva. Det är en del av vår samhällscykel.  Men är det bra eller dåligt?
Naturlig selektion förhindrar sjukdomar att spridas samt genmutationer. Grymt och omänskligt kallar många det. Men vad är bättre i längden.

2007-03-26 09:53
Är man blind och döv dricker man sprit och håller käften.
Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift

2007-03-26 10:52
seqonds
haha ninos från norra B låter lite bekant...e också därifrån! inge slum ju! måste hålla stilen.

dövblinda har d inte så dumt, vet ett par st i alla fall.
man tecknar i handen på dem, som teckenspråk som dem känner i handflatan.

dem får även göra saker som att bada asså simma, leka me lera, jätte mycket känsel. d e ju deras störst utvecklade sinne.

2007-03-26 12:07
Man lär inte hajja nånting?

2007-03-26 12:31
Man brukar iofs avliva (avliva?) barn som föds blinda och döva. eller typ låta självdö. vet inte riktigt hur men det förekommer
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor

2007-03-26 12:37
Chico

Du d där låter rätt så olagligt. Och otroligt. Och osant.

2007-03-26 12:47
Min mamma har haft patienter i alla åldrar som är både blinda och döva. Då kommunicerar man via känsel typ...
Delam tange barat

2007-03-26 12:49
jag hade nog opererat bort stämbanden då, så man inte sitter o gör bort sig med massa störiga ljud hela tiden
Finns de nå guzzar på den här sidan? :O
vart fan är alla guzzar ? jag är ny på whoa så jag kan inte så mycket men vart faaan är brudarna ? :D

2007-03-26 12:50
Stod i tidningen för några månader sen senast jag minns. det har något att göra med att dem inte äter eller nåt shit. man skulle bli tvungen att sondmata dem forever typ
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor

2007-03-26 13:22
Niobe 

Survival of the fittest har ju inget att göra med med varken styrka eller bortstötandet om avkomman är defekt.
Just den meningen syftar på artens anpassningsförmåga gällande t.ex väder- och klimatförhållanden osv.
Sen använder vissa den frasen som att starkast överlever, men de stämmer inte : den som är mest anpassad överlever.

de blev lite offtopic.

Men ja, taskigt läge att födas både blind och döv.
Värre hade nog varit om man råkade ut för de nu istället.. hemskt.
Breakare

2007-03-27 10:25
inte ett skit, lid!
HERB, bust a cap in yo ass

2007-03-27 11:39
va som e intressant e va som händer om man ger dom droger
hur kroppen reagerar,ser man färger då ?
inte så jävla intressant kanske när ja tänker efter.
ganska dum tråd.
man kan ju fortf få massage !

2007-03-27 12:34
det beror väl på vad för drog du kastar i dom?
Finns de nå guzzar på den här sidan? :O
vart fan är alla guzzar ? jag är ny på whoa så jag kan inte så mycket men vart faaan är brudarna ? :D

2007-03-27 16:21
restinpieces

haha, det finns många Ninos från norra B :P vart bodde du i botkyrka? de människor du känner som e dövblinda, e dem födda så lr?

2007-03-27 19:42
schysstare att födas döv och blind än att bli döv och blind vid 10-12 års ålder.. det hade varit surt..

den som föds knepig är ju lycklig ovetandes om vad den går miste om..
cry me a river!
--> thcrew

2007-03-27 21:04
joda
ja tror de hade vart fetare att minnas hur de va att se än att inte ha en anning

2007-03-27 21:05
ser inte ett pess o hör inte ett skit
www.myspace.com/spydaprod
largemoney ent.

2007-03-27 22:23

vilket antiklimax.

2007-03-27 22:25
men jag har tänkt på saken jag med,
fast det kanske inte vore så fel ..
man har ju säket någon annan superkraft.

2007-03-27 22:38
tän en som föds Döv,Stum,Blind och dessutom helkroppsförlamad.... typ likadant som att vara död...
Get Random!

2007-03-28 02:59
man väntar på att tekniken ska komma ikapp. vänta, den är redan ikapp. det är lugnt.
Rehab is for quiters.

2007-03-28 10:20
Jag har jobbat med en kille vars klasskamrat var döv, blind och rullstolsburen, han har heller inget talspråk. Han har svag rörlighet i överkroppen, han är alltså inte förlamad men han har dålig kontroll på sin kropp.
Jag tror att han har ett ganska bra liv. Han njuter av beröring (fattar man på så sätt att han ler), typ att han gillar att kramas eller ligga bland kuddar och rulla. Han äter, vilket kan vara ett stort glädjeämne.
Jag har jobbat mede barn som varit rädda för mat, och aldrig ätit i hela sitt liv! Fatta hur jobbigt det måste vara att leva med?
Tar du min mat, så äter jag din hand.<br>

2007-03-29 13:35
erorone, det du inte vet mår du inte dåligt av..
ignorance is a bliss =)

föds man blind och döv blir det ju normaltillståndet och inget som upplevs negativt
cry me a river!
--> thcrew

2007-03-29 20:59
I filmen om Helen Keller så lär hon sig kommunicera genom att hennes lärare låter Helen ta på en sak och sedan bokstaverar läraren ordet i teckenspråk i hennes hand.
Hörde att hon blev proffessor. fett soft juh :D
JMD, Jag Måste Dansa!

2007-03-30 02:02
Seqondz 

Man har ju fler än 2 sinnen :p
Sariiiiiiiish

2007-03-30 02:40
jag hade skrikit som fan
www.facebook.com/papmusik
www.p-a-p.se
www.facebook.com/menasmusic

2007-03-30 12:37
visserligen So0, men syn och hörsel e nog ändå de mest bvitala sinnena, tycker jag iaf. Jag menar, hur farligt hade det varit om man inte hade känsel och luktsinne? Det hade vart illa, men inte lika illa som döv och blind.

2007-03-31 20:22
man sätter sig ner i ett hörn å onanerar. dvs samma skit som du gör nu fast med hörselkåpor och stängda ögon.  problem solved
mama said knock you out

2007-03-31 21:38
nej du ställer dig å säljer hemkört till fjortisar!