I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ang. evig kärlek

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-03-15 20:07

Ang. evig kärlek

Alla har en åsikt huruvida evig kärlek existerar eller inte, men det är faktum att det finns folk som lever tillsammans emd samma person hela livet.
Min fråga är, vilka sorts människor väljer att leva så? Är det slumpen som gör att de träffat sin livs kärlek som gör att de lever tillsammans med samma person och de är superkära hela tiden, eller är det en speciell sorts typ av människa som finner den?

2007-03-15 20:26
Tror inte något har med slumpen att göra, inte heller "ödet".

Antingen så träffar man en person som man har lättast att vara med, alltså en person som man kan hantera av utan att bli less eller så är det vice versa.
RAWMUSIC.se - myspace.com/TMK6 - myspace.com/RAWMUSICLABEL

2007-03-15 20:35
Tror ej man är kär hela livet.
Men det finns människor man älskar och kommer överens med 100%
inte bränd, inte varm, bara rostad helt enkelt.

2007-03-15 22:25

Vilket snack om kärlek.. Jag tror det handlar om att vissa människor vårdar sina förhållanden och gör mycket för att förhållandena ska hålla ihop.
Jag tror att om man vårdar förhållandet tillräckligt så finns det goda möjligheter för många att ha ett långt förhållande.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-15 22:41
Lyngan

Det funkar ju inte inte utan kärlek för varandra?

2007-03-15 22:47
Såklart inte. =) Men det jag menade är att det knappast handlar om att man ska ha någon överdriven extrem kärlek som ingen annan människa hittar, eller någon som folk inte hittar generellt sätt.
Jag tror många av dagens skilsmässor handlar om att man inte vårdar förhållandet. Snarare än att det inte finns kärlek.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-16 00:36
Håller helt med egentligen, så fort man börjar ta förhållandet för givet faller det som ett korthus...

2007-03-16 14:50
Evig kärlek, handlar nog mest om tålamod egentligen.. Om man hittar någon man gillar hänger det på att orka vänta ut dom jobbiga perioderna som ALLTID kommer i ett förhållande, oavsett hur kär man är..
Tar du min mat, så äter jag din hand.<br>

2007-03-16 17:10
Mina föräldrar har varit ihop sen dom var 18. Nu är dom 50.

2007-03-16 18:03
Bara för att man är tillsammans förevigt så betyder ju inte det att kärleken är där förevigt.

2007-03-16 18:38

Utan att bli inklagad för cynism, bitterhet etc..

Jag tror innerligen att det handlar om ett beroende. När en människa är i en grupp med andra människor (oavsett om de är 2 eller 50) så bildas alltid hierarkier och därmed beroendesituationer: emotionella, funktionella, ekonomiska etc.

Om man hållt ihop hela livet är det - i min mening - endast en slags beroendesituation. Kvinnor blir mindre attraktiva med ålder och män blir generellt sett mer attraktiva.

Det handlar om lika mycket om utseende som ekonomi.

Betänk scenariot: Man + Kvinna + Tid => Samma man + yngre kvinna

Eller möjligtvis: Svensk man + Thailändsk kvinna

Det hela bottnar i: Vad är kärlek? Jo, en slags beroendesituation.

Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.

2007-03-16 18:41
tngsten

Det hela bottnar i: Vad är kärlek? Jo, en slags beroendesituation

haha 23 år?
Ne, men jävla tråkigt att ingen nånsin älskat dig  :(

2007-03-16 18:48

klart man inte är superkär och så hur länge som hällst men om man älskar personen och kommer överens i vardagen samt att man gör det lilla extra och går ut och roar sig lite då och då så tror jag man kan komma långt.. men jag vet inte.. är bara 22år och har bott ihop med min kära i 2 år nu snart så jag vet inte hur det funkar efter 10år osv

http://www.danasoft.com/sig/Rttis.jpg

2007-03-16 20:18
tngsten P23
Du kan inte försöka visa varför du tror att det är en beroendesituation?
Och om det nu skulle vara så, varför är det på något sätt dåligt?

"Kvinnor blir mindre attraktiva med ålder och män blir generellt sett mer attraktiva."
Skitsnack. Vad som är attraktivt ändras hela tiden, det finns ingen naturlag som säger att män blir attraktivare med åldern och tjejer blir mindre attraktiva.

Men vad menar du med att det är ett beroende? Det förstår jag inte.

2007-03-17 10:55
Lynguistic P21

Jag vill börja med att skriva att allt du skrev ovan är skitsnack (för att använda din egen nomeklatur). 

Fotnot: Har 70 åriga kvinnor _någonsin_ varit sexiga och åtråvärda för yngre män i mänsklighetens historia? Tveksamt.  

...

Och jag behöver verkligen inte illustrera min poäng; ditt och alla andras liv och framtida relationer kommer vara bevis nog. Tid och normer är på min sida :)

Välkommen till ditt liv Lynguistic, en (eller två) skillsmässor kanske väntar dig? Svårt att tyda stjärnor. *ler*

2007-03-17 16:04
tngsten P23
Att 70 åringar inte är sexuellt attraktiva är väl inte så konstigt. det är evolutionärt ganska idiotiskt om människor tänder på russin.
Men samma sak sker för männen också.

Såklart du behöver illustrera din poäng. Annars så har du inget bakom det. Att bara gömma sig bakom allt genom att säga, det är våra högst subjektiva åsikter leder ingen vart. Bara till total idioti.

2007-03-17 16:11
Lynguistic P21

"Kärlek" är total idioti. 

2007-03-17 16:16
tngsten P23
Så låter bittra människor som sitter ensamma hemma på kvällen o gråter ;)

2007-03-17 16:38
hahaha håller med lyngguistic, tngsten är ju förjävla bitter. Vill du träffa någon av mina tjejkompisar?

2007-03-17 17:24

Träffar man en tillräckligt fin tjej kan man nog vara kär i henne hela livet ;). Så länge man utvecklas som personer så kan man hitta nya saker att älska.. lr nått :D

2007-03-17 20:24
no such thing AS "evig kärlek"

dom som lever ihop tills döden skiljer åt är endast det pga trygghet.

2007-03-17 23:24

begränsad,kärlek är trygghet,

2007-03-18 09:21
Lynguistic P21

Jag har totalt varit singel ett halvår (honest to god) sedan jag var 16 - och är inte det just nu. 

Jag tror bara inte på "kärlek" och tjejerna jag varit tillsammans med har inte gjort det heller. Annars hade vi väl varit tillsammans livet ut?

Förutsätt inte massa strunt , när du själv sitter på whoa hela dagarna. 

2007-03-18 09:59
tngsten P23

har du aldrig varit kär?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2007-03-18 11:17
tngsten P23
Varför måste du ha varit tillsammans livet ut om du tror på kärlek??
Det verkar som du tror att kärlek är något slags övernaturligt evigt väsen som gör att människor håller ihop automatiskt livet ut av någon kosmisk kraft.

Förhållanden kan krashas även fast det finns kärlek.

"Förutsätt inte massa strunt , när du själv sitter på whoa hela dagarna. " Rörde jag en öm punkt ? ;)

2007-03-18 19:35
Jag tror lätt på evig kärlek.

Har varit tillsammans med en tjej i 2 år nu, känns likadant nu som då. Finns 1000 grejer hos henne jag stör mig på och jag vill verklige ta mitt pick och pack och dra ibland! Men jag är så kär i henne och kan verkligen inte tänka mig att vara med någon annan! Världens bästa tjej och jag kommer aldrig att hitta någon bättre. Jag tror på evig kärlek! <3
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor

2007-03-18 23:17
Lynguistic P21

Du är ganska ball på att ställa frågor, men kommer aldrig med egna argument. Topicen är "evig kärlek", därav mina referenser till evigheten.

Jag behöver ställningstagande och argument ifrån dig och inte följdfrågor. Beigt.

2007-03-19 00:04
tngsten

Får jag fråga vad i all världen en tjej kan ha gjort dig, som gjort dig så bitter och cynisk? Visst kan man älska nån hela livet?

2007-03-19 08:20
Var min fråga verkligen, vilka på forumet tror på evig kärlek?

2007-03-19 08:47
jag trodde på evig kärlek! </3
work some magic

2007-03-19 15:37
tngsten P23
Menar du evig kärlek, skriv då evig kärlek.
Men att du tror på evig kärlek betyder inte att alla förhållanden du har måste vara livet ut.

Jag kan inte argumentera mot dig.

För du skrev i princip "Jag är cynisk men jag tror kärlek handlar om ett slags beroende"
Och jag förstår inte vad du menar. Därför behöver du precisera dig, och sedan argumentera för din sak. Om jag inte förstår vad du menar så kan jag inte argumentera mot dig.

Anledningen till att jag ställer frågor är för att du själv inte säger något jag kan bemöta.

2007-03-19 21:41

Me believe in evig kärlek!

"har allt i min ryggsäck alltid min rygg täckt."

2007-03-19 22:30
ElMaco, var det frågan då? Tillförde du någonting till diskussionen?

2007-03-20 05:17
Får jag inte skriva EN rad? Kanske instämde med vad andra redan har skrivit. Eller måste jag skriva det för att DU som GJORT tråden ska GODKÄNNA det? Tuffing.
"har allt i min ryggsäck alltid min rygg täckt."

2007-03-20 11:25
förstår itne VARFÖR du ska skriva en irrelevant rad.
Jag har ju gjort tråden i ett syfte, att skapa diskussion kring frågan jag ställde. Så ur den synvinkeln, visst, det är jag sm har bestämt vad som ska diskuteras. Passar det inte, skapa en tråd där du frågar, vilka här tror på evig kärlek?

2007-03-20 20:01
Det är ju egentligen booring , faktiskt.

Jag känner folk som har varit tillsammans sen dom var typ 10-11!

Dom är ju smått isolerade från resten av världen och går miste om massor .. det är boooring !

Och varför skaffa typ långa förhållanden när man är ung egentligen ? man isolerar sig själv och sannolikt ska man endå inte gifta sig eller skaffa barn med den man träffar när man är typ 10-18år , så fan släpp loss lite.

2007-03-21 15:40
vad fan kondom ? börja vänstra !

och vad kul att du tror det =)

2007-03-21 15:58
tidda

börja vänstra?
varför?

2007-03-21 16:06
Att någon är trogen är så sällsynt så att det knappt finns .. därför kan man lika gärna köra hårt.

2007-03-21 16:10
tidda

"Att någon är trogen är så sällsynt så att det knappt finns .. därför kan man lika gärna köra hårt"

vad grundar du det på?

låter mest som en ursäkt för att rättfärdiga att grisa runt.

2007-03-21 16:15
Vad jag grundar det på är egna erfarenheter , och många runt mig ! Även deras vänners vänner osv.. samt föräldrar .

2007-03-21 16:17
tidda

ok, så det har varit sällsynt i din omgivning.
det behöver ju inte betyda att det är så fruktansvärt ovanligt som du verkar tycka.

2007-03-21 16:22
Jo det tror jag nog !

2007-03-21 16:27
tidda

heh, ja att du tror det har jag förstått.

2007-03-21 16:28
heh jag känner mig rätt säker på saken dessutom !

2007-03-21 16:29
tidda

så för att sammanfatta, du tror att i stort sett alla är otrogna, och dörför tänker du svina loss med andra även om du är i förhållanden?

2007-03-21 16:39

Nej jag tänkte inte ens inleda något förhållande , isf öppet !

2007-03-21 16:41
tidda

men du uppmanar andra att vara otrogna?

2007-03-21 16:43
Ja om dom redan är i förhållanden ..

2007-03-21 16:45
tidda

men varför?

även om man som du är övertygad om att de flesta är otrogna, varför uppmuntra folk att vara det?

2007-03-21 16:50
För att dom inte ska behöva känna sig lika bedragna i slutändan .