I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Religon eller rädsla för döden?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2007-03-14 17:00

Religon eller rädsla för döden?

Jag kanske blir hatad nu... men so be it..
Alltså jag fattar inte grejen med religon..
Varför tro på en bok som bibeln tex. om man tror att jesus var guds son? han har ju inte ens skrivit den, det var ett romersk beslut och det gjordes för att man skulle får ordning på folket.. och folk är ju sorgligt lättmanipulerade. Finns inga källanvisningar i hela boken, vetenskapen har typ bevisat allt som står där fel, och liknande.

Men låt säga att ni har rätt, jesus var guds son, hur kan då några romare hundratals år efter killen dog skriva ihop ett verk som alla tror  är guds ord. Hur kan den då säga emot sig själv hela tiden. Tex. homomsexuella ska dödas, men man ska hjälpa syndiga personer. Otrogna kvinnor ska stenas men samtidigt är kvinnor lika mycket värda som män, om inte jesus menade att kvinnor inte var människor...

Och om det nu så va exakt som det står i bibeln, är det inte en ganska stor slump att det är just så, alltså det finns så många religoner och alla säger olika, vissa tror ju till och med att maradona är gud, det hänger liksom inte ihop..

Är det kanske så att gud vill att människor ska tro blint på honom, han verkar uppmuntra dumhet och total lydnat. Stalin upp i dagen.

Och om gud nu är så god och vänlig, varför vill han då att alla ska tro på honom, han skulle väl ta det med måtta och låta folk leva som dom ville så länge dom inte skadar andra? Men nej, han ska försöka tvinga alla att blint tro på honom och ifrågasätta...

Man tror för man är desperat rädd för döden, det är ända anledningen till att man skulle vara så godtrogen...

Och om himmelen är så bra varför blir ni inte glada när ni ser på nyheterna att folk dör... dom får ju det bättre!
Tack för mig.... skjut mig snälla!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.