I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2007-03-08 21:52

baha'i


Har läst lite om denna religion, kikat lite på olika sidor etc, och undrat varför denna religion inte är mer uppmärksammad än den är?
Vet inte om det infaller under politik riktigt, men bahai har ju varit förföljda i en rad olika länder, och tystats ner eller tom emmigrerat för sin religiösa tillhörighet.
Nu vill jag inte komma in på tro och icke-tro diskussioner där några fanatiken åt båda hållen ska förstöra hela tråden.

jag undrar bara varför den är relativt okänd här i sverige?
jag har blivit positivt överraskad av det jag hittils läst, det finns mycket med denna religion som gör att jag kan se den attrahera många.

De tror på att religion ska vara evolutionärt, att den ska anpassas efter sin tid. De tror inte någon har mer rätt i sin tro än någon annan, de anser att det är såna uppfattningar om vi- och dem som har skapat klyftor mellan religionerna som de anser i grunden ha en mkt lik kärna.
De är monoteistisk och accepterar alla budbärare, dvs allt från mose till muhammed till buddha (!)


De idkar för lika rättigheter mellan män och kvinnor, och de är sekulära.
de tycker religion och vetenskap ska samsas där religionen ska nära det andliga livet, och vetenskapen det intellektuella.




Ju mer jag läser ju mer känns det som att ha kommit hem.

jag konverterade till islam när jag var ungefär 13 år. men ju längre tiden gått ju längre har jag tänkt på att det finns så mkt jag inte håller med om. så mycket att jag egentligen inte är närmare islam än någon annan religion,
även om jag har personligt närmare band till muslimer, då jag t.ex. har religiösa morföräldrar och kommer från ett muslimskt land. jag har j'mfört kristendom, judendom och islam och vid en ålder av 13 ansåg jag mig mer lutad åt islam rent ideologiskt.

Men jag vågade inte ifrågasätta saker som jag egentligen tyckte borde ifrågasättas. Jag insåg att islam är missuppfattad, många gånger miskrediterad helt onödan men att det också finns saker inom islam som jag inte kan förena mina åsikter med-
viktiga frågor.

ja helt enkelt, att jag har trott på en religion jag innerst inne velat ifrågasätta för en rad olika saker.
Nu när jag läser om baha'i början en hel del falla på plats.
Det känns som att ha hittat hem. En tro som jag finner ha liknande värderingar i. En tro där man kan tro fullt ut utan att försöka tänka bort det jag inte gillar och följa det som är bra.

Missförstå inte, jag har inget emot att man bara är lite inspirerad av en religion utan att följa resten,. mend et är fascinerande att upptäcka en tro där jag hittils sluppit exkludera något jag int skulle gilla.



Vad vet ni om baha'i?
Vad är ert intryck ?


mitt intryck ligger på första stadiet och egentligen kan jag inte säga något inan ja läst grundlärorna själv, vilket jag ska ta tag i. tänkte under tiden fråga er och se avd ni har för funderingar att dela med er av.

vill påpeka att jag inte aktivt söker en religion, finner det inte helt nödvändigt men däremot intressant att se, och man vet aldrig vad det kan leda till.

Femme fatale