I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

särskrivningar och annan idioti.

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2007-02-15 02:43

särskrivningar och annan idioti.

Kanske bara jag som är löjligt känslig när det kommer till språket men nu börjar det bara bli för mycket. Att människor säger "spendera" om tid, ex "jag spenderade flera timmar framför datorn" är galet då det på SVENSKA heter "jag tillbringade flera timmar framför datorn". "Spendera" kan man endast göra med pengar! Vill du spendera tid får du ta det på engelska, "spend some time".

En annan sak som börjar bli allt vanligare är särskrivningar. För ett par år sedan existerade de bara på lågstadiet, nu finns de överallt! Kanske mest oroväckande är att de nu verkar dyka upp allt oftare i det vardagliga livet, inte minst i massmedia. Borde man inte ens som journalist av något slag vara någorlunda språkligt kunnig?
Än en gång; vill du särskriva ord får du ta det på engelska, där man VÄLDIGT sällan skriver ihop ord.

Jag har ingenting emot utveckling av språket, men när förändringar sker pga okunnighet är det väl kanske dags att utbilda folket i språket som vi alla kommit överens om! Eller?

Finns det fler som stör sig på detta och/eller kanske har andra störande exempel?

Eller ni kanske inte ens håller med utan tycker att jag överreagerar.... ?

when Im first you dont go next
myspace.com/askinovic