I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kultur - varifrån?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-02-14 07:15

Kultur - varifrån?

Moderaterna drar in pengar till "kultur".

ok?

jag tycker det är HELT ok. kultur är viktigt för mig men jag accepterar inte att något freak ska smeta fil på en kartong och få kulturstöd för det....

känns lite som att fattiga länder har så mycket RIKARE kultur än vi här i Sverige.

vad tycker whoa?
kommer kultur från plånboken?

Clap!

"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2007-02-14 07:18
Kultur kommer inte från plånboken, däremot betalar alla former av kulturutövande/bevarande inte hyran, speciellt inte då man slänger ut alla sina pengar på filmjölk och kartonger. En del stackars kulturidkare känner att inspirationen sinar utifall de måste skaffa ett jobb för att försörja sig och det kan vi inte låta hända.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-14 10:05
Kultur kommer ifrån allt annat en plånboken skulle jag vilja säga.
Kultur kommer ifrån enkelhet. Fattigdom.
Alla kulturer har vuxitram från svåra förhållanden. Typ jazz och swing som kan ses som flått nu förtiden kommer också från slummen från början.

Sen är det upp till dom som har plånboken vad dom vill sattsa på. Iditiskt hade varit att sattsa på fil och kartong. Fråga folket vore det bästa.

2007-02-14 11:01
Det beror väl helt på hur man definierar kultur vill jag hävda. Kulturstöd är enligt mig väldigt viktigt, det är en ,ycket liten del av kulturpengarna som går till fil och kartong. Jag vill gärna i fortsättningen kunna se en bra film utan att cocacola placerat lite blänkare överallt, eller kunna gå på museum utan att betala massa inträde, eller skaffa ett lånekort till biblan gratis. Eller att mitt framtida barn ska kunna gå med sitt dagis till folkets hus och se på tecknad film på sportlovet. Det är främst till såna saker som kulturstöd går.
Tar du min mat, så äter jag din hand.<br>

2007-02-14 12:03
Kulturstöd är viktigt, men kulturstöd till enskilda kulturidkare kan behövas se över mer.

Här kan du se vilka som har beviljats kulturstöd

Tyvärr gav en fritextsökning inga träffar på bidrag till filmjölk beviljade i år .(
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-14 14:56
Icke att förglömma de kommunala kulturstöden som är än mer "verklighetsförankrade" och som inte går till filmjölk..

2007-02-14 16:30
mantis : all kultur uppstår ur fattigdom? det är ju ett befängt påstående. kultur är mycket mer än musikgenrer.

http://wifebeaterlove.blogspot.com

2007-02-14 16:40
känns lite som att fattiga länder har så mycket RIKARE kultur än vi här i Sverige.

känns lite som att den uppfattningen är tagen från luften och saknar egentlig grund. svennefobi, tråd nummer 101201030103.

2007-02-14 16:51
Jag måste då säga att jag måste lite hålla med om att kulturen är mer uttalad i fattiga länder. Kanske är det för att där handlar kulturen om mer än att dra in pengar.
I sverige och usa däremot, där känns det mest som att kultur handlar om en viss konstform som lyckas upprätthålla sig själv genom att dra in stålar. Vilket gör att hela konstvärlden blir ganska mycket ett litet kollektiv av konstmänniskor.
Det är den känslan jag har fått iaf.
Och då är det inte bra att leva i väst om man tycker om kultur. =)

2007-02-14 18:25
Fattiga länder utvecklar sin kultur på ett annat sätt och för utomstående är den mer framträdande. I Brasilien där var 3 slav från Afrika fördes är de extremt fattiga men ändå läggs det ner flera miljoner på karnevalen varje år. Miljoner som skulle kunna bygga bättre hus, skolor går istället till musiken, utstyrsel, dekorationer m.m. Människorna jobbar gratis i veckor för att göra en dag minnesvärd och magisk för att bevara och uppehålla glädjen. Kan verka fånigt för andra och till och med idiotiskt men vad förknippar man Brasilien med och hur mycket turister drar inte till Brasilien för att sjunga at the Copa, Copa cabaaaaanaaaaaaa!

2007-02-15 00:56
jakpuk
Jag har aldrig i hela mitt liv sagt att kulturer bara är musikgener. Och jag skulle värkligen aldrig säga att musik är gener heller. Vill du argumentera behöver du i alla fall inte dra till med lögner.

2007-02-15 02:15
mantis: gener?
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2007-02-15 08:27
Astrid Lindgren var inte fattig..

Det finns en kulturteoretisk idétradition som går som går ut på att "äkta kultur" inte får vara kommersiell eller vinstdrivande och i förlängningen ska den uppstå ur någon sorts "fattigdom". Men det diskvalificerar enormt mycket kultur, och är enligt mig ett ganska elitistiskt tänkande. TV, TV-spel, biofilmer, böcker osv. är enligt detta synsätt inte "äkta" kultur.
Ett snobberi lika illa som fil och kartong..

2007-02-15 08:51
Shevi F28

Visst skulle det diskvalificera mycket av dagens kultur. Men inte allt.
Men det är snarare så att den kommersiella "kulturen" är den som är elitistisk. Vilka tror du det är som skapar alla dessa tvspel tvserier och filmer? Inte är det var o varannan medborgare, det är de människor som har pengar och därmed lyckas skapa dessa produkter. Och varför gör dom det? Jo bara för att tjäna pengar, dvs spela på folks snabba åsikter om vad som är gött. Dvs snabba pengar för en snabb publik. Som ska äta ur handen på eliten.
Kan det bli mer elitistiskt?

"Ett snobberi lika illa som fil och kartong.."
Nu så ställer du upp en halmgubbe som du ganska gott kan slå ner. Jag har aldrig sagt att "universitets" eller "fin" kultur är riktig kultur. Som jag skrev ovan så tycker jag att konstvärlden har blivit lite som en kompis klubb av människor som vill försörja sig själva. Och därmed flummar loss ganska hårt.
Enligt mig ska kultur handla om hur människor relaterar till varandra och hur vi påverkar varandra direkt i samhället. Inte vad ett fåtal människor bestämmer är kultur. Eller vad människor vill köpa.
Kultur bör enligt mig handla om vad människor generellt sätt vill ha, men där dom inte ska behandlas som konsumenter.
Så enligt mig är traditioner som tex jul o midsommar mer kultur än vad disney och liknande skit är.
Iof så är kalle anka på julen lite av kultur.

2007-02-15 09:05

Men det du gör Lyngustic när du säger en stor del av dagens populärkultur är "snabba pengar för en snabb publik. Som ska äta ur handen på eliten" är att dumförklara 95 % av Sveriges befolkning. Människor måste ju få gilla det dom gillar utan att någon ska komma och säga att dom är lurade? Skitsamma om det är lättsmält, alla kanske inte vill gräva i sitt innersta varenda gång dom sätter på TV:n?

Jag håller med dig om att konstvärlden definitivt till stor del är en klubb för inbördes beundran som på något mystiskt sätt när sig själv på statliga bidrag. Men i konstvärlden precis som i "vissa andra sammanhang" så hävdar man att det är där den bästa och rikaste kulturen frodas.

Visst är kultur delvis ett odlande/utvecklande av det inre, men inte bara det. Kultur är också rekreation, avkoppling och njutning oavsett vart upplevelsen härstammar från eller om någon tjänar pengar på den.
Enligt mig alltså, men som sagt ingen har löst detta spörsmål på tusentals år, så vi lär väl inte göra det nu heller..

2007-02-15 09:06
Att sverige skulle ha ett fattigt kulturliv är inget annat än en myt. Snarare tvärt om så har sverige i många år legat i framkant när det gäller det kulturella livet. Detta mycket tack vare de kulturstöd som idag tycks sina.

Sverige är idag, och har länge varit världen största exportör av musik räknat per capita.
Svensk design och formgivning är idag hetare än någonsin.
Även inom litteratur och film har vi legat långt fram.

Visst kan man gnälla över författare och konstnärer som får en massa bidrag för att sitta hemma o kladda eller skriva lite. Men sanningen är den att väldigt få konstnärer och författare får bidrag/stöd, o det är inte särskilt mycket pengar heller.
Har en polare som är författare (hyffsat känd) o han fick ett anslag på 120.000 på två år. Det är 5000 kronor i månaden. Det är inte så jävla saftigt. 

Sen handlar det mycket om prioriteringar. De ska dra in en massa kulturstöd för att det inte får kosta. Men de vill sååå gärna bygga en jävla fucking rymdturismbas i Kiruna.
Jag ser hellre att mina pengar går till nån rödvinsfilosof istället för att bygga en gigantiskt lekpark för galet rika människor. 
Där gör inte mina pengar någon nytta. 

Men vad vet jag.

Proceed Solinus to procure my fall and by the doom of death end who(a)s and all.
Shakespear is my man......

2007-02-15 09:14
Shevi F28
Ja jag dumförklarar 95% av svenska befolkningen. Du har aldrig upplevt den känslan att folk sätter sig framför tvn för att dom ska slippa tänka? Dvs dom sätter sig och tar till sig det som kommer från tvn utan att vara speciellt interaktiva.
Enligt mig så handlar kultur om att delta i någonting, ge o ta. Tv handlar för det allra mesta om att bara ta.
Där finns det ju tex tvspel och liknande som är mer interaktivt. Men det är fortfarande så jävla plastigt, för det handlar om att ge o ta till en konsol. Vilket knappast är nyttigt.
Enligt mig bör kultur handla om att ge o ta mellan människor. Inte att en bunt människor med pengar pumpar ut en massa information till medborgarna.
Det handlar då inte enligt mig om att människor måste gräva i sitt inre eller hitta någon slags sanning eller något sånt. Utan det handlar om att vi ska umgås interaktivt med varandra och skapa någonting tillsammans, en kultur.
Och nej vi kan gott komma o säga att människor är dumma och att det dom gillar är jävligt idiotiskt. =D

Och diskussionen kanske inte handlar om exakt vad som är kultur eller inte. Utan snarare om vad som är bra kultur/dålig kultur.

"Men i konstvärlden precis som i "vissa andra sammanhang" så hävdar man att det är där den bästa och rikaste kulturen frodas." Visst gör dom det, men nu ska du inte hamna i den postmodernistiska fällan som säger att alla åsikter är subjektiva och att alla har rätt. Att konstvärlden är en liten klubb som exkluderar samhället betyder enligt mig att det inte är en kultur för alla. Detta trots att man använder vad dessa få människor gör för att ställa ut på statliga museer eller liknande.
Så du borde väl hålla med mig om att en liten värld som exkluderar alla andra i samhället knappast borde ses som något föredömme för kultur?

2007-02-15 09:16
"Jag ser hellre att mina pengar går till nån rödvinsfilosof istället för att bygga en gigantiskt lekpark för galet rika människor. 
Där gör inte mina pengar någon nytta. "
Och enligt mig så ska kultur inte byggas på pengar. Dvs varken en rödvinsfilosof eller en gigantisk lekpark för rika människor eller tvspel är speciellt mycket kultur om dom endast upprätthålls genom pengar.
Vad vi ska ha är kultur som inte byggs på pengar.

2007-02-15 09:31

Snacka inte skit om postmodernismen, hellre att se fördelar med flera olika synsätt än att låsa sig vid en sanning ;) Och det behöver inte betyda att alla har rätt!
Jag kritiserade konstvärldens elitism, och har aldrig påstått att de har rätt när de hävdar att det bara är dem som erbjuder äkta kultur. Jag menade ju precis tvärtom, de har fel!

2007-02-15 10:25
Shevi F28
Ok men då håller jag med dig. =) Jag sitter gärna o kastar skit på konstvärldens elitism.
Däremot kastar jag skit på alla kapitalistkramare som hävdar att kultur är det som säljer. =)

Men ja visst är det svårt att komma med någon absolut sanning. Däremot kan man alltid försöka, och man bör alltid ha det som mål. Så ja, postmodernism kan ha sina poänger, dvs att det är svårt att veta något absolut. Däremot är den ofta överdrivet relativistisk och teoretisk och därför bör förkastas. =P

2007-02-15 11:38
Kultur KAN även vara det som säljer! Jag menar att man kan inte förkasta något därför att det säljer.. Ex. Astrid Lindgren var inte fattig, hon blev sjukt rik på sitt författarskap, men hennes böcker och pjäser är likt förbannat kultur.

Postmodernismen totala fördel gentemot alla andra teorier är just att det finns ett utrymme för omvärdering och relativism, om än det blir knäppt med relativism in absurdum.

Du har ju missuppfattat allt, det är ju metanarrativen som ska förkastas! ;)

2007-02-15 12:31
Askin
Hahaha! ups..

2007-02-15 16:17
mantis, taget från luften?
att fler och fler svenskar stör sig på andra kulturer tror jag bara beror på bristen av sin egen. vilket leder mig till att sverige generelt saknar en kultur att "falla" på.

lite mer ved på elden....

Vad är då SVENSK kultur?

-Mark Twain

2007-02-15 16:17
oj...

Clap.

-Mark Twain

2007-02-15 16:24
Shevi F28
Där håller jag iof med dig. Kultur KAN vara något som säljer. Dvs att någonting är säljbart i sig betyder inte att det inte är kultur. Däremot är det många idag som tror att kultur är det som säljer. Dvs att allting inom den kommersiella världen av filmer, böcker, tvspel osv är kultur. Att all form av kreativitet som sprids till många människor är kultur.

Oj du kommer med så svåra ord, var tvungen att slå upp ordet metanarrativ för att förstå vad det betyder, men nu när jag vet,
kan man inte säga att postmodernism är ett metanarrativ också? ;)

Fast det finns ju även andra teorier eller teorigrenar som har utrymme för relativism förutom postmodernism. Så jag skulle inte säga att postmodernism har denna fördel mot alla teorier.  =)
Jag tycker gammalt hederligt sunt förnuftigt aristotelianskt tänkande ofta passar ganska bra.

2007-02-15 20:05
Blweria P3
Vad är då SVENSK kultur?

ja för det är ju skitlätt att definera ett helt lands kultur, som vi alla vet. ska vi kapa ner det till...LAGOM och FIKA om italien får vara PASTA och VESPA. jeeeeez...

börjar bli allt vanligare att man hör totalt galet dumma saker i stil med "sverige har ingen kultur", bland det värsta skitsnacket man får höra på hyffsat regelbunden basis. hur kan man ens påstå nåt sånt?

som sagt: svennefobi. delad av svennar och invandrare alike.

2007-02-16 09:32
Lynguistic
Jag kunde bara inte låta bli att att använda metanarrativ, det är något av ett favoritord ;)

För övrigt tror jag att vi är lite överens, så nu tar jag mig modigt an frågan om den svenska kulturen.
Eh, eller så går jag och fikar (helig kommunal kaffepaus) och säger helt enkelt: jag tror inte att kultur kan definieras utifrån en nations gränser.

2007-02-16 22:31
Shevi F28
Haha nej jag tror inte heller att kultur kan defineras utifrån en nations gränser. =) Eller. På något sätt måste man säga att det finns en svensk kultur. Iom att vi byggd upp ett stort fantasifoster, dvs den svenska nationen, o alla lär sig svenska i skolan osv. Då kan man nog säga att man kan definera en viss sorts kultur inom en national-stats gränser. Däremot är det inte det enda såklart. I dagens värld så är vi otroligt påverkade utifrån, och kulturer och liknande blandas.

Haha metanarrativ, det är ett typiskt akademiskt ord. =) Sånt har jag inte mycket för!! ;) Jag är ingen sån där "fin" filosof av mig.