hur man velat världen ska se ut
hade jag valt hur världen skulle se ut hade det varit utan pengar. sen en tanke jag hade om att om alla hade varit matematiker eller intresserade av matte/fysik etc hade vi snabbare kunnat lista ut universums hemligheter än vad vi gör nu. Vad har ni för tankar?
du verkar inte vara vidare smart iaf...hur skulle det funka utan nån form av pengar
dödslistan utbyte utav tjänster låter lite för naivt, men det är klart fick man bestämma så fick man bbestämma... Håller helt och hållet med dig, fullkomligt onödigt...
pengar är roten till mycket ont i världen som krig,girighet,klassskillnader miljöförstöring. Man kan säga att man köper sig lycka. Men är det verkligen vår mening med livet? att tjäna pengar? Vad händer om man tar bort pengar, får vi lycka? Har suttit och filosoferat kring detta om vi alltid bott i himlen utan att veta om det? Bara tänk er hur himlen hade varit, (utan pengar) eller hur? Varför kan man inte leva himlen i livet? tänk hur lycklig man var när man var liten då pengar aldrig var ett bekymmer sen blev det och då är man helt plötsligt inte lika lycklig, man har förstått värdet av pengar. Och man letar efter den vägen där man kan tjäna mest pengar som man hade kunnat leva med. Och där kommer ett stort problem som alla människor har i alla åldrar, vad man ska bli. Saken med pengar är att det har gått till överdrift från byteshandel till vad det är nu. Vi kanske inser det snart om en sådär 100-1000 år till? Man kan ju undra om dom har pengar på andra planeter i universum där dom är smartare än oss. Har dom kommit på detta redan så att dom lever i harmoni? Vem fan är du att ifrågasätta min intelligens. Du har väll inte glömt att vi är i ett filosofiforum?
Min drömvärld; Boende; Hyddor, gjorde av naturresurser, inte särskilt svårt att bygga. Valuta; Byteshandel idkas. Politik; Finns ingen, kärlek till one and -all. Mat/Dryck; Vatten och naturresurser såsom frukt, grönsaker och vilddjur. Det är mycket kvar att planera men innan jag blivit för invuxen i babylon ska jag ha mitt egna lilla paradis i något varmt exotiskt land där jag och min kvinna kan leva riktigt lyckliga, inte materiell lycka.
http://Soldjah.blogg.se/
dafute P20 "tänk hur lycklig man var när man var liten då pengar aldrig var ett bekymmer sen blev det och då är man helt plötsligt inte lika lycklig," Men detta säger ju ingenting. Att man inte funderar speciellt mycket över saker runtomkring när man är liten har ju ingenting med pengar att göra. Utan snarare att man inte är färdigutvecklad och då inte tillåts ta ansvar för pengar. Att man sedan blir äldre och tar ansvar för pengar är inte nödvändigt det som gör en olycklig. Utan det är snarare att man växer upp i sig. Dvs skyll inte på pengarna. Och hur vore världen utan pengar. Den vore nog rätt så illa. Du skulle vara tvungen att ta reda på alla dina förnödenheter själv. Dvs mat, tak över huvudet osv osv. Alltså skulle samhället inte se ut som det gör idag. Vi skulle knappast haft den teknologiska utveckling vi haft. Som vi faktiskt använder för att försörja människor på jorden osv. Dvs pengar är det som får vår teknologiska utveckling att rulla vidare. "krig,girighet,klassskillnader miljöförstöring." Jag skulle snarare säga att vi människor är grunden till alla dessa problem. Inte pengar i sig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Som compton fast utan kool aid.
It´s all about Don W Miami!
jag vill ha en pizza, du får mina gamla skor för den, lugnt eller?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
som om människans ha-lystnad skulle gå under om pengar försvann, se bortom hippiedogmerna och böj knä inför verkligheten
Dödslistan AHA!! Låter skitbra med byteshandel, inte alls reaktionärt :D betala mjölken på ica med ett par sockor man har stickat osv
Dödslistan F58 Nja det är tråkigare med punktform. Blir för stel diskussion. Rätta mig om jag har fel. Men skulle inte många människor dö i förtid av sjukdommar och liknande saker om man tar bort dagens utveckling? Det är väl inte direkt konstigt att påstå att modern sjukvård faktiskt givit oss något. Dvs mycket lägre barnadödlighet. längre liv osv. Och många arbetar faktiskt för att få de förnödenheter de har idag. Så det är knappast så at man är bortskämd. Det handlar snarare om att pengar leder till så mycket högre effektivitet. Så att människor slipper göra allting själva. Människor bidrar i olika delar av processen och det leder till effektivitet. Sedan finns det naturligtvis nackdelar med det. Och något som pengar inte lyckats göra är att se till att alla har samma chans till ekonomiskt välstånd. Men att alla inte har möjlighet att få bra ekonomiskt välstånd nu betyder inte att de skulle haft samma möjlighet om man tar bort pengarna i världen. Eller vilja gå tillbaka i tiden i den teknologiska utvecklingen.
Jag hade velat att den enda lagen var den så kallade gyllene regeln (behandla andra som du vill bli behandlad själv), med andra ord - dom 7 av guds 10 budord som handlar om hur man ska uppträda mot sin näste. Budorden som Jesus orderopa. Det är alltså något man inte behöver kunna läsa för att förstå, så man behöver inte läsa tora, bibeln eller koranen eller ha någon religion. Det är från creation ;)
xunzi: dafutes ursprungsinlägg tyder dock inte på att ens "utopiska fantasivärld" skulle vara förnuftig eller kunna appliceras på verkligheten. ;)
Redaktionen
2007-02-11 22:38
Jag vill leva i ett samhälle där alla har en direkt möjlighet att förändra det man nu anser är fel. Alla från Alice 3 år till Göran 76 år och alkoholist ska enkelt kunna göra sig hörd - och bli mottagen med respekt. Jag vill också leva i en värld där människan sätter sig själv i andra hand mot naturen (även om jag själv inte alltid gör det). Ingen av oss äger jordklotet, och ingen av oss kommer kunna styra det på bättre sätt än vad den själv gör. Vi lever i den andra upplysningstiden - men ändå är vi så jävla dumma! Olja TAR SLUT. Vad faan ska vi ta oss till när arabländerna inte längre kan tillfredställa USAs (och resten av världens) oljebehov? Skiten tar slut - och förstör planeten vi bor på. Jag säger inte att jag har lösningar på allt - men om egypterna kunde tillverka batterier på sin tid - kan vi nog komma på smartare lösningar än de vi klamrar oss fast vid just nu.. Liksom, varför ens lägga ner energi på att komma till andra planeter när vi inte ens kan ta hand om våran egen? Vi är alla så insöade i religion och gränser - så vi glömmer det viktiga i livet.. Näe usch, undra om människan var menad att leva på jorden? Eller om våran intelligens bara är en fet slump.. We'll never know!
namaste
Redaktionen
2007-02-11 22:39
Ajuste - häng Reinfeldt och legalisera cannabis också.. Är jag cool nu?
namaste
xunzi: absolut. låter nice. ;) det är lite liftarens guide över det!
Dödslistan F58 Varför är inte effektivitet attraktivt? Det ser ju till så att folk inte svälter. I det agrara samhället vi levde i tidigare där folk svälte under vissa hårda perioder så var effektivitet garanterat ganska uppskattat. Varför är effektivitet inte attraktivt? Hahaha. Jaså du menar att bara man inte har pengar, du har man ett lungt sinne, och då blir man helt enkelt inte sjuk. Du får ursäkta mig om jag inte vill delta i en diskussion på den här nivån. Jag "tror" helt enkelt att medicin och dagens vetenskapliga metod man använt för att utveckla sjukvården fungerar mycket bättre än ett sinne utan pengar . Dessutom tycker jag att din premiss är galen, du säger att utan pengar så skulle vi inte ha ekonomisk otrygghet. Vilket såklart är galenskaper. Om man lever i en värld av byteshandel, eller byte av tjänster som du säger, har man inget att byta så är man i kris. Det är rätt självklart att ett sådant samhälle skulle innehålla en hel del ekonomisk otrygghet.Xunzi "Schn3+(**8ibli: "ehork" #$)+knm-98" Du har så jävla fel!! Sådär ser inte den bästa normativa världen ut. Såhär ska den vara. faihpshgpsghsghopsp 3229 23+#" ¤="#¤= #2r29 hiaf sådeså... =) Det är den bästa av alla världar, tror jag. ÅderpåleOne Det är roligt att läsa ditt inlägg. Du skriver så väl om hur vi borde sätta oss människor i andra hand... Däremot är du inte villig att göra det själv.. Hmmmm..."Vi är alla så insöade i religion och gränser - så vi glömmer det viktiga i livet.. " Det viktiga är alltså att sätta oss människor i andra hand? Nejmen allvarligt, man kan omöjligt leva ett liv där man först o främst sätter sig själv i andra hand.
Dödslistan F58 Du menar att pengar är helt obetydligt när det gäller den teknologiska utvecklingen? Och den som i slutändan leder till medicinsk utveckling? Att otrygghet kan påverka immunförsvaret är väl rätt självklart ja. Men sjukdommarna finns väl fortfarande kvar. Eller menar du kanske att otryggheten dödar alla bakterier och virus eller annat som orsakar sjukdommar? Det är ju också bevisat att virus o bakterier leder till sjukdommar. Att påstå att all världens sjukdommar skulle försvinna om man var lite tryggare är ju galenskaper. Och det finns nog garanterat människor som inte har saker att byta. De barn tex som växer upp utan föräldrar eller någonstans att bo. De som inte har mark eller något. De som är skadade osv. Det är många som inte skulle klara av att byta för att de inte har något som andra vill ha."Som sagt, det jag snackar om nu är redan testat och det har visat sig fungera." När, var o hur? Och fram med bevis. Och ja vi sitter och argumenterar om vad vi tror. Däremot betyder det inte att det du säger blir legitimt eller mindre galet. Du har ju inga speciellt bra argument förutom att. Det vore en sak att erkänna att ett samhälle utan pengar faktiskt gick att leva och vore värt att leva. Men du påstår att sjukdommar inte skulle existera och att vi skulle få teknologisk utveckling som tillåter den medicinska utvecklingen vi har idag osv. Dvs du påstår galna saker."Jag har läst om exempel som har fungerat." Om du nu har läst det. Kan du inte visa oss det. Så vi kan granska och ifrågasätta det. Eftersom vi ganska tydligt är emot dina galna påståenden så vill vi gärna se hur det fungerat. Jag kan nästan lova att dessa exempel som du faktiskt vill ta fram på många sätt är beroende av att pengar finns.
Effektivitet kan ju faktiskt leda till väldigt goda ting. Kan ju ta gentekniken som ett exempel, sedan man upptäckt att det är möjligt att klippa och klistra i DNA, för att sedan låta bakterier, för att ta ett exempel, producera molekyler. Syntetiska mediciner, billigare, snabbare ut till utsatta områden. Aja.. bara för att kommentera debatten om Effektivitet
Dodslistan Pengar kom till dfr att folk borjade fo so stora tillgongar att det var jobbigt med byteshandel, dfr satte man in mynt som en valuta ist. Jag tror att detta fenomen ar oundvikligt. Sen tycker jag du loter lite laskig nar du sager att folk garna for do i fortid, och att vetenskapen givetvis ska forsummas bara for att vi inte ska infora pengar, eller nat?! Ga o kolla pa bolibompa...
En värld där man skiter jordgubbsluktande fjärilar.. Inget krig osv som alla andra..
inga gränser mellan olika länder... dvs inga nationaliteter, alla är bara världsmedborgare. sen skulle jag, som många andra har sagt, avskaffat all form av pengar! för det är roten till alla problem.. och alla skulle få berusa sig på vad dom vill lagligt! allt ska vara baserat på kärlek :)
kärleken till pengarna är roten till problemen.
Olorun pengarna kom inte till för att folk fick för många tillgångar. "fan ja tror inte mina kor o grisar o sädestunnor o pälsar får platts i min bössa här nu"Metallerna, i synnerhet de ädla, användes mycket tidigt som bytesmedel i form av tackor, stenar, ringar (enkla eller lagda i spiral) och så vidare. Vid köp fastställdes priset till en viss kvantitet av en uppgiven metall, och för att erlägga denna kvantitet måste man väga den metall man hade att erbjuda. Större stycken delades, och bitarna vägdes, tills man fick den rätta vikten. Vågen måste alltså användas vid varje köp. Eftersom detta var besvärligt, kom man på att ge de för betalningar avsedda metallstyckena sådana mått, att de motsvarade enheter eller mångfalder i det gällande viktsystemet. Det hände att man på sådana metallstycken satte märken, som gav antydningar om vikten. Men man hade ingen garanti för att dessa metallstycken verkligen hade den vikt de skulle ha. Inte heller kunde man av själva metallstycket utan närmare undersökning få upplysning om det hade den normalhalt, som förutsattes.
www.enrichopic.spreadshirt.se YOU wont be disapointed.