I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Spottar på mänskligheten

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-01-30 19:27

Spottar på mänskligheten

Jag fattar inte vad det är för fel på folk.
Hur kunde människan bli så egoistisk och cynisk?
Folk är så snälla och omtänksamma, tills den dagen då man verkligen behöver dom.
För att citera en Timon; "Vad hände med vänner håller ihop till slutet?"
Varför är det så svårt för folk att finnas där, och hjälpa en vän i nöd?

Nu vet jag att det kommer komma kommentarer som;
"Men såna är inte mina vänner"
"Jag ställer alltid upp när jag behövs"
osv.

Men snälla, tänk efter;
Har ni någonsin gjort något som rent av räddar någons liv?
Har ni själva stått på klippkanten, och vinglat?
Har då någon inte bara sträckt ut en hand, utan t o m kastat sig efter er när ni föll?

Efter den här helgen har jag helt tappat tron på mänskligheten.

formpressad kungspudel. En liten sylta min fru brukar laga till, den gamla haggan

2007-01-30 19:35
Kollektiv bestraffning funkar i en klass eller annan dylik mindre grupp, men att döma tappa tron på hela mänskligheten för att du har haft en dålig dag är inte lite drastiskt. Oundvikligt svar det här kanske?

2007-01-30 19:39
Jag skyller på individualismen här i världen. =)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-30 19:40
shego F18

vad är det som hänt då?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2007-01-30 19:44
xavante
Det handlar varken om en dålig dag eller kollektiv bestraffning. det handlar om att folk helt klart inte är vad dom utger sig för att vara.

Misery_chick
Skriver jag det så vore det, i folks ögon, för att fiska efter medlidande. Och något sånt är det alls inte. Jag vill att folk ska tänka efter. Hur behandlar vi egentligen andra? Väldigt få gör över huvudtaget inte något som inte på något sätt gynnar dom själva.
formpressad kungspudel. En liten sylta min fru brukar laga till, den gamla haggan

2007-01-30 19:49
Du har upplevt det så hos endast ett fåtal personer av jordens befolkning och genast utgår du från att vi alla andra är exakt likadana. Nej kollektiv bestraffning var en dålig formulering, men du drar alla med en kam.

2007-01-30 19:54
xavante
Det kanske är "ett fåtal personer av jordens befolkning", men det är alla jag någonsin litat på, som jag alltid trott jag vetat var jag har dom. Och hade jag haft fel i detta så skulle världen se bra mycket annorlunda ut.     

2007-01-30 19:56
shego

men det vore ju rätt intressant att veta vad som fått dig att tappa tron på mänskligheten.

2007-01-30 20:11
Misery_chick
Okej, jag och min syster är påväg att åka ut på gatan (det är inte så att vi gjort något för att förtjäna detta, utan det är kontentan av en rad mindre roliga ... händelser, som andra orsakat), och alla vi pratar med (familjemedlemmar och andra som stått oss nära) kommer med ynkliga "det är inte mitt problem, det får ni ordna själva! hör av er om det ordnar upp sig".
känns fucked up att alla man litat på vänder en ryggen när dom verkligen behövs. Och att vi blir bostadslösa på grund av något andra gjort.

2007-01-30 20:15
bostadslösa som i bli av med er lya eller utkickade från päronen`?

2007-01-30 20:16
Misery_chick
Som att verkligen bli bostadslösa. Ut på gatan. Inte utskickade från päronen.
Groupie

2007-01-30 21:04
Om hela din familj anser att det inte är deras problem utan att ni själva försatt er i en sits att ingen vill ha er..

Dåär det inte mänsligheten det är fel på utan er.

Folk kommer ju inte på sånna tankar av sig självt, släktingar allra minst.

självmökande barnunge om jag får säga vad jag tycker
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Rappare

2007-01-30 22:08
INGEN människa gör NÅGONSIN någonting som inte är för dess egen skull. Även om den gör något för någon annans skull så är det ändå för sin egen.

shego

Om det är dina vänner och familj som orsakat att ni åker ut på gatan är det ju deras problem. Har inte din syster, t ex gjort allt hon kan för att förhindra att du åker ut på gatan?

2007-01-30 23:09
Det är alltid så underbart att se det här. När en person går från barn till vuxen menar jag. Jag hade min period med, jag var nog 19 tror jag. Skrev ett brev till mig själv i framtiden. Saker om att jag skulle se på mig själv, vad jag blivit, egoistisk.

Jovars. Så ligger det ju till. Jag har det ganska bra och har ingen lust alls att förvärra min situation för förbättra någon annans. Klart att jag hjälper mina vänner, och ibland till en något försämrad situation för mig själv, som att jag hjälper dem flytta och därmed tar värdefull whoatid.

Så här funkar världen gumman. Vi är egoister och maximerar vår egen nytta. Alla. Inga undantag. Det råkara bara vara så att för en liten del, verkligen LITEN, så innebär den nyttan att hjälpa andra.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2007-01-31 13:24
Verkar väldigt jobbigt och känna så..
Men det finns faktiskt ganska många människor som har gjort precis det du beskriver, typ sträckt ut en hand. Men långt ifrån alla, den saken är säker.
Tar du min mat, så äter jag din hand.<br>

2007-01-31 13:26
Candide:
Att alla människor är nyttomaximerare är ju ingen helt oomstridd tes, även om det definitivt kan te sig så ibland "gubben"
Tar du min mat, så äter jag din hand.<br>

2007-01-31 13:56
Nej, jag ar medveten om att teorin om nyttomaximerande individer inte star helt utan kritik, men jag tycker att den ar ganska rimlig.

Man ser ju trots allt fa osjalviska handlingar.

Gillar att bli kallar gubben forresten. Tack. Lat lite mysigt.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Skivsamlare

2007-01-31 15:24
jag säger att människan är den enda arten som har förmåga till äkta empati och kan göra beslut som är övervägna och samtidigt självuppoffrande.

candide

det finns inte bara en hel del invändningar mot teorin, jag undrar:vilka är beläggen? folk som gör så pass grova generaliseringar om ämnen vi inte riktigt kan svara på brukar jag ta med en nypa salt.

2007-01-31 15:31
Men om man gor nagot som ar "sjaluppoffrande" sa gor man det for att man far ut nagot av det. Att man maximerar sin egen nytta ar val ganska latt att forklara, man valjer det som ger den storsta mojliga vinsten i varje situation. Sjalvklart sa hander det att en och annan person maximerar sin egen nytta genom att hjalpa andra, men jag tror inte att de ar manga.

2007-01-31 15:40
Candide:
Har du aldrig gjort något för någon annan, utan att du på något sätt känt dig som en rikare/bättre människa? Finns det verkligen inga situationer där man kan göra något bra för någon annan utan att man själv gör någon egen vinning?

Don't trouble trouble until trouble troubles you
Rätta mig om jag har fel.

2007-01-31 15:45
D P25

ge ett exempel ?

2007-01-31 15:48
Det kanns som att ni misstolkar vad som ar vinst. Jag menar inte att folk skulle fa pengar for att gora saker for andra. Men jag tror inte att det finns sarskilt gott om manniskor som hjalper andra och sjalva mar samre for att de gor det. De flesta av oss far ju nagon sorts behallning av allt vi gor. Om vi skanker 100 kronor till Barncancerfonden sa far det oss att ma battre.

2007-01-31 16:00
Människan är väl egoistisk och det är människans största dygd? Vad är fel med egoism?  
Unweaving the rainbow.

2007-01-31 17:00
Misery_chick:
Säjer inte att jag har ett exempel, kanske skulle riktat frågan till er alla istället. Det känns som att vad man än hjälper någon med så gynnar det en själv på något sätt. Eller?

2007-01-31 17:05
D P. Precis sa ar det. Mar man battre av att hjalpa nagon sa hjalper man nagon. mar man battre av att spendera sin tid och moda pa nagot annat an att hjalpa nagon sa gor man hellre det.

2007-01-31 17:11
Finns det ingen absolut osjälvisk handling som kan hjälpa en annan människa?
Rappare

2007-01-31 17:24

D

Både själviska och osjälviska handlingar kan hjälpa andra människor, men det är ju fortfarande för den utförandes skull hon gör dem.

2007-01-31 20:04
Dar finns ju en sak som gar emot nyttomaximering lite, kritiska situationer, nar man inte har tid nog att fatta ett rationellt beslut. Som att hoppa pa en krokodil som sliter armen av ens polare. Det ar inte smart och kommer inte att ge nagon vinning for nagon, men man gor det kanske anda.

2007-01-31 20:26
Om man ens begär av sina vänner att de ska rädda ens liv, så är det nog mer man själv som har de största problemen.
Signatur får rum här

2007-01-31 20:30
Så om du blir nersparkad av någon/några personer så tycker inte du att det skulle vara lite trevligt att få hjälp av sina polare? Dom ska bara se på när du blir ihjälslagen?

2007-02-01 09:49
Tycker hela ditt inlägg är naivt. Du konstaterar saker om mänskligheten som en enhet men utan enhetliga argument.

Så för att sammanfatta -> Mina vänner är inte så.

2007-02-01 10:12
Men snälla, tänk efter;
Har ni någonsin gjort något som rent av räddar någons liv?

Nej, har aldrig hamnat i den situationen.

Har ni själva stått på klippkanten, och vinglat?

nej

Har då någon inte bara sträckt ut en hand, utan t o m kastat sig efter er när ni föll?

Det är ju bara idiotiskt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-01 11:08
någon som läst psykologi.. Människan är och förblir ego.. Vi ser allt ur vårat eget perspektiv och handlar även där efter.
så länge den känner sig otrygg och har en strävan till något bättre.. kommer man att skita i andra för sin egen överlevnad. Men vi är även ett flock djur som känner att vi måste hjälpas åt, men bara för att du som individ skall ta dig framåt mot det bättre. Men precis som två emcees inte kan stå i samma rum utan att se vem som är bäst kan inte heller människan låta någon talla innanför aouran. Så så länge vi inte lever i ett samhälle där vi alla slipper kämpa och inte behöver känna oss hotade kommer vi alltid att vara på vår vakt och känna att någon inkräktar på vår frihet. Vilket gör att du tänker egoistiskt. skyddar din familj det gör man för det är delar av ditt dna i dess personer.. Halva du är juh ditt barn 1/8 din kusin osv.

Kankse lite kladdigt skrivet men sitter på jobbet... därför skrivet lite osammanhängade.. aja skitsamma... kanske förstår vad jag försöker säga.. men iafall  Total förstörelse är den ända sanna lösningen.
 -? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-