I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför bokar man taxi?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-01-23 09:08

Varför bokar man taxi?

Har börjat funderat lite smått på det senaste veckorna, varför folk på flygplatser osv bokar taxi innan dom kommer fram.

Jag sitter på Bromma flygplats varje dag och har perfekt utsikt över alla här, vid varje flight som kommer är det folk som står o väntar otåligt i flera minuter efter sin bokade taxi.

när man istället bara kan gå utanför entren och plötsligt ha en taxi framför näsan.

Affärsresänerer som tror att dom är så smarta, men i själva verket förlorar flera minuter per dag för det.'
inte fan kan dom läsa på skyltarna heller.

+att det kostar väl extra att boka taxi?

Varför bokar man taxi?

Holden makes a great deal to australia

2007-01-23 09:19

Av samma skäl du bokar tid hos frisören och inte bara "droppar in". För att försäkra dig om transport vid ett givet tillfälle.

2007-01-23 09:31
när jag bokar taxi till jobbet så får man uppge kostnadsställe så att taxibolaget kan fakturera räkningen. antar att det är smidigare att ha allt det klart innan man åker plus att det självklart som GAIA säger är skönt att vara säker på att man får en bil
...looking more like 5 cent

2007-01-23 09:34
Ordet framförhållning springs into mind.

Ponera att du skall besöka en tillställning en viss tid på kvällen, i din residens har du ett relativt stort sällskap. Du vill vara säker på att samtliga kommer till tillställningen någorlunda unisont tajmat för att undvika missnöje och annat otrevligt. Har du inte bokat kan det vara svårt att ha 3-4 stora taxis garanterade - d.v.s. att en del kan få stå och vänta på ett ruttet fortskaffningsmedel i över 40 min med lite oflyt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-23 10:43
Det är klart man vill ha framförhållning om man är hemma hos någon osv, när taxibilarna inte står på rad utanför.

men på flygplatser, stora evenamang, stora tågstationer,
är det nästan bättre att inte förboka.

Har man förbetalat resan och inte chaffisen kommer så blir man ju rätt sen och föbannad, istället för att bara glida ut från byggnaden och ta sig en taxi..

jag tänker mest på bromma och arlanda nu
Holden makes a great deal to australia

2007-01-23 11:00
jag vet inte hur ofta det händer att taxibilarna inte dyker upp när man har bokat? det har aldrig hänt mig utan de brukar snarare vara där några minuter tidigare. ofta så ringer chaufförerna också när de har kommit så man vet var de står osv.
...looking more like 5 cent

2007-01-23 12:00
Ang. flygplatser och liknande kanske man föredrar ett viss företag eller har andra önskemål man vill klargöra i förväg.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-28 19:43
GAIA, jag droppar alltid in :'( Hatar du mig nu?
Mikael Söderlund was here!

2007-01-28 22:31
om du ska långt utanför länet måste du beställa en som kör dit du ska
 "asså när vi bajsade var vi kungar"

2007-01-28 23:00
Gameboy_GutteN P48

Ja, :(

2007-01-29 01:14

Ouch <3

Mikael Söderlund was here!