I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad får en människa att begå självmord?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   
Lyricist

2007-01-16 10:53

Vad får en människa att begå självmord?

Personer tar sitt liv dagligen och än mer misslyckas.
Men vad driver en person till att ta sitt liv? Har man något fel i sig? Jag menar, om man som person är jätteledsen och känns som att man inte orkar med sina motgångar... vad är det då som gör att man bestämmer sig för att ta sitt liv? Är det en hjärnskada som hindrar en att stå emot det?

Någon här har säkerligen försökt ta sitt liv, blev det bättre efter försöket eller känner man sig mer misslyckad? hur fungerar det i huvudet hos en självmordsbenägen?

Jag lever ett liv vars det precis tagit slut med flickvännen efter tre år, jag har inte haft en inkomst senaste halvåret och det står helt tomt på kontot, samtidigt som det öser in räkningar varje månad, samt kronofogden/inkasso efter mig, har inte lyckats ta körkort, har ingen nära vän, lever i en splittrad familj fylld av misshandel och alkoholmissbruk, hatar att vakna om dagarna och mängder av andra motgångar... känner själv att jag inte orkar mer, jag vill ge upp. Kan inte få något jobb (bor väldigt dåligt). Personligkonkurs liksom.

Men jag kanske inte har det som krävs för att ta mitt liv, eftersom att jag inte skulle kunna tänka mig det.

Såå, vad kan möjligtvis få en person att döda sig själv?
(jag vet att hur många som helst har det värre än jag, gav bara ett exempel)