I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Klimatet i Sverige...

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-01-08 19:03

Klimatet i Sverige...

Först vill jag bara säga sorry om det redan finns trådar.

Jo... alltså som alla vet och märkt, så är klimatet rätt fucked up.
Ingen snö, iskallt ute ändå. Det går inte ihop? Nä. Alla, eller
ja de flesta känner till växthuseffekten och hur vi påverkar
klimatet på jorden. Ändå gör vi inte mycket åt det. När ska
folk börja inse, när ska vi människor börja leva med andra
energi- och kraftkällor? Fan, vad sysslar vi med egentligen?
Vi förstör våran egna jord. Vart ska vi bo om 1000 år om det
fortsätter såhär? Läste i Aftonbladet (även om det brukar vara
skitsnack för det mesta) att om 10 år kommer Sverige vara nya
Rivieran. Invandringen kommer öka kraftigt i länderna i norden
och på vårat halvklot när det blir för varmt där nere. Varför
gör vi ingenting åt detta? Jag vet det är igång med miljöbilar osv.
men det är ju inte nog! Tar jag i om jag frågar, är detta människornas undergång?

Jobba jobba, kämpa och slita

2007-01-08 19:07
iskallt ute? fan plusgrader halva vintern minst hittils
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-01-08 19:14
*det blåser iskallt

2007-01-08 19:23

Själv bor jag i Skåne och måste säga att jag inte förstår varför alla är så förvånade. Här nere brukar vintern se ut så här. Det är inget ovanligt.

Förra vintern däremot var det iskallt och snö. Kallaste vintern på typ 150 år. Det var ovanligt.

Har inte riktigt förstått hur växthuseffekten fungerar. Blir det varmare vintrar? Och varmare sommrar? Eller hur funkar det?

Som sagt ovan, förra vintern var ju skitlång och ovanligt kall...berodde det också på växthuseffekten?

2007-01-08 19:24

Du är en klok människa. Jag håller fullt ut där!  

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-08 19:30
Tänk så håller årstiderna på att byta plats då?
Att det kommer vara snö och kallt in i maj-juni och så kommer snön redan i september?
Skulle inte det vara ännu värre?
Jag vill ha roligt , inte trevligt

2007-01-08 19:32
Jag måste ju ändå säga detta.
Att vi har det varmt just nu är inget tydligt tecken på växthuseffekten.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-08 19:48
jag tror att de till slut kommer bli så att de kommer vara ungefär lika väder året runt, att de blir midre skillnad mellan årstiderna. det stod föresten att om sverige skulle vara nya rivieran om 50 år, inte 10.

2007-01-08 19:48
OsJo: Det har ökat kraftigt med stormar som förstör naturen, hela jorden har börjat tinas upp (och pågrund av det kommer jordbruket delvis bli knas... fiskarna är även påväg att dö ut och räknas vara borta inom ett par år här i sverige), alla glaciärer (stavning?) smälter (läste något att om alla isberg smälter helt så kommer jorden bli dränkt under 70m vatten eftersom allt vatten inte kommer hinna avdunsta), det ökar även med flodvågar pågrund av kraftiga stormar och jordbävningar som ökas, snön kommer vara helt borta om sisådär 25 år här i sverige pågrund av upptiningen osv osv osv..

Känns tråkigt att ens barn troligen inte kommer få uppleva snön om man inte reser utomlands. Och tänk sedan på hur dyr all mat kommer bli pågrund av jordbruket kommer torkas ut, fiskarna kommer dö ut, alla köttdjur vi äter kommer samla på sig massa nya sjukdomar och dör (sånt som troligen också kommer spridas vidare till människan).. Ja, jag säger då det. Hur ska människorna få mat? 

Det kommer troligen även bildas ännu mer bakterierpågrund av fuktigheten som uppstår av värmen och tillslut kommer det komma masor med nya virus som tar död på människan osv osv...

Finns många sätt som kan ta död på människan pågrund av växthuseffekten.

Björnarna börjar även bli förvirrade och vägrar gå i ide. Alla insekter och fåglar är även helt förvirrade..

2007-01-08 20:25
Säger då det... detta är ju sjukt.
Någon som har hört om förändringar för att
göra allting bättre? Bortsett från typ miljöbilar,
eldrivna bilar. För övrigt är ju dom asdyra liksom,
hur ska vi inte kunna ha råd att leva på jorden?!
Producent

2007-01-08 21:07
Var det inte i typ Al Gores miljödokumentärfilm (långt ord:P) som de sade att jordens temperatur växlar? Det har varit såhäre förrut enligt forskningen om jag minns rätt...
When Life Gives You Lemons You Paint That Shit Gold
Poet

2007-01-08 21:13
växthuseffekten är guds gåva till norrland!
"life's a garden, dig it."

2007-01-08 21:18
Jag tror på en ny istid jag!

2007-01-08 21:28
jag läste nånstans att dom tänker skicka upp svavel långt upp i atmosfären med ballonger. de ska fungera som jordens solglasögon.
zombastic fantastic

2007-01-08 21:33
Nej sant, nere i landet märks det nog inte så mkt men i norra delarna märks det som fan. Liksom, då jag var yngre kommer jag ihåg särskilt en gång i sjuan då var det så kallt så vi fick vara hemma från skolan, tror den ribban låg vid -35 eller nåt sånt, så kallt som fan var det. Nu på senare år har det varit hyfsat milt, och den här vintern har det märkts som fan. Typ plusgrader hela vintern, några enstaka dagar då det glidit neråt -10 men det är inte många. Jag mår bra som fan av det här, det får vara hur mkt slask o blask som helst jag bryr mig inte men minusgrader så skinnet bränner är riktigt fucked-up. Släpp ut mer skit i ozonet folk, don't stop while yarr at it!

2007-01-08 22:56
jag har en fråga som är lite offtopic: hur kommer vädret att vara resten av vintern? jag bor i jakobstad i finland, mittemot umeå. vi har haft en temperatur runt nollstrecket, fem minusgrader som kallast. vad har meteorologerna sagt? behöver jag köpa en vinterjacka? funderar på det.

2007-01-08 23:00
vissa påstar att snittgradantalet skiftar +-8 grader var 140:e år, så det är svårt att säga om det är vi som orsakar dom "små" skillnaderna nu. andra påstår att vi inte alls har något med uppvärmningen och göra eftersom jorden är på väg mot en värmetid.

men jag tror vi påvärkar den ganska grovt och det här är bara början. jag har också förstått att det är mycket mer en bara koldioxid som spelar in, te x att människor flyttar på sig så jävla mycket idag.
har inte siffran i huvet men har för mig att det var ca 200,000,000 människor om året som byter kontinet och detta sätter jorden i en slags vibration som ska påvärka saker och ting väldigt mycket. vi kanske inte kan göra ett skit åt saken, vad vet ja? det viktiga är iaf att vi försöker bli bättre. själv har jag börjat källsortera, inte mycket men en början iaf. politikerna har den största invärkan på miljön men dom har ju så "jävla" viktiga saker för sig så dom har ju inte tid med något sådant.

det värsta är att om vi förstör så mycket som vissa påstår så är det nog inte 1000 år vi pratar om innan jorden är obebolig. det är nog snarare 200, eller inte ens det.
det är nog under våran livstid som jordens framtid avgörs alltså kan du påvärka den. gör det.
vafan sa ja nu?

2007-01-09 00:47
Yada yada. Aztekerna trodde att solen skulle sluta gå upp på morgonen om dom inte offrade en människa varje kväll.

Men visst, låt oss ta det säkra före det osäkra och byta all oljeeldning mot kärnkraft NU. Så slipper vi ge massa pengar till arabdiktatorerna också.

2007-01-09 15:45
just det! det är en sak som jag tänkt på....jag har inte ens behövt använda min vinterjacka ännu. Har gått omkring i min höstkappa hela tiden. Inga tjocka vinterskor heller eller mössa....

Det känns lite skumt faktiskt...
Nä vad roligt, verkligen jättekul!!

2007-01-09 15:47
på tv i morse spådde meterologen att våren var här. så enligt honom blir det ingen vinter

2007-01-09 16:23
Nhoj

fan vad schysst! =D

2007-01-09 17:38
Det blåser isbjörnar i uppsala fan :/

2007-01-09 19:23

julafton 1977 vard det 13,5 grader varmt på det varmaste stället i sverige...

www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2007-01-09 20:24
Det kan ledda till människans,djurens väternas undergång...

Men jorde har en förmåga att alltid fixa sig..
Kanske tar miljontals år tills de blir liv igen,
men då äre ju i andra former etc etc.. Så jordens undergång
blir de ju inte :)

Men vi får fan passa oss .! Gillar inte den här mordeniseringen !
Highfive anyone, anyone?

2007-01-09 21:00
Hm det är alla avgaser som förtunnar ozonlagret och på så sätt så värms jorden upp mer och det resulterar till att jorden torkar ut, som i öknarna, vintern försvinner.. menar för över 100 år sen i sverige så var det MYCKET mer snö än vad det är idag, Ja vi har ett stort miljö problem och vi måste fixa det annars så finns vi nog inte inom en snar framtid
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2007-01-09 23:34
finns inget bevis för att vi har något att göra med den temperaturökning vi ser :)
cry me a river!
--> thcrew

2007-01-09 23:55
Det är jäkligt mycket politik i växthusdebatten. Man kan ju inte ta ut miljöskatter annars. Inte så lätt att ta ut skatter pga solen strålar extra mycket liksom. Inte för att jag är insatt i detta men det ligger nog nåt i det.
Sen ändras ju inte temperaturen så markant av växthuseffekten som den gjort från förra till denna vintern. Det är nog mest naturliga skillnader. Så naturen håller nog inte på att kollapsar så mycket som media framställer det.
Tror jag.

2007-01-10 00:26
Jag tycker att hela grejjen är så absurd så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta...
Människan är det enda djuret med den fria viljan och har därför en märklig förmåga att vara frammåtsträvande, att vara effektiva.
Vad är effektivitet? Jo, arbete dividerat med tid => stor effekt fodrar mycket arbete på kort tid. Vi strävar alltså efter att åstadkomma mycket på så kort tid som möjligt (pga. dödsångest kanske?). Kanske ingen newsflash för dom flesta men jag vill mest förtydliga...
Att naturen svarar med en motreaktion är ganska självklart.

Kortare formulerat menar jag bara på att vi människor är skapta med denna nyfikenhet och produktivitets-begär. Är man idealist så kan man ju kämpa emot detta men jag tror att vi är dömda att gå mot våran undergång pga. att vi tog den där tuggan av äpplet från vishetens träd. (metafor)

/ moe

Jag har inte tagit mina piller idag.

2007-01-10 01:55
moe vet inte om jag ska skratta eller gråta heller..

Människan är det enda djuret med den fria viljan och har därför en märklig förmåga att vara frammåtsträvande, att vara effektiva.
Vad är effektivitet? Jo, arbete dividerat med tid => stor effekt fodrar mycket arbete på kort tid. Vi strävar alltså efter att åstadkomma mycket på så kort tid som möjligt

Det du skrev är applicerbart på alla levande organismer i sann darwinistisk anda..

sluta prata gallimatias..
cry me a river!
--> thcrew

2007-01-10 13:34
Jag säger skit i om temperaturen inte har med växthuseffekten att göra, det börjar faktiskt dra ihop sig till den punkt då vi inte kan fortsätta med den brutala livsstil vi har. Hur ni än bortförklarar och svamlar går det inte att komma ifrån att detta är en ohållbar situation och vi måste ta vårat ansvar för kommande generationer och för vår moders skull.

Jag är av den bestämmda åsikten att alla som ser lätt på problemet med miljöförstörningen också kan få skörda dess frukter med allt vad översvämmningar, tsunamis och jordbävningar heter. Det förhåller sig tyvärr så att det är de svagaste på jorden som kommer drabbas utav västvärldens girighet.

Tänk inte bara på er själva för en jävla gångs skull..

fridens

2007-01-10 19:28
Tror miljöorganisationerna har anlitat pr-byrås...

För tre månader sen var det ingen som pratade om konkreta bevis på att det kommer bli en katastrof i värmen nu direkt som vi orsakat. Som läget är nu har vi orsakat den här varma vintern och kommer bara bli värre vartenda år framöver...

Mediahype.

2007-01-10 19:50
påve_one

Vilken sorts miljöförstörning är det som leder till tsunamis och jordbävningar?
Reality has become a commodity

2007-01-10 20:08
snart kommer gojira!
cry me a river!
--> thcrew

2007-01-10 22:36
Det snöar för första gången i år i Örebro! That shit is whack!! (10 Januari!)

2007-01-10 23:40
joda

Andra djur har inte samma tendens att utvecklas under sin livstid, om lever enbart efter genetisk instinkt.
Vilka djur känner du till som vill färdas till Mars t.ex? Eller hur många djur strävar efter så hög BNP som möjligt?

Spela inte besserwisse, du vet precis vad jag menar!

2007-01-10 23:44

m0e, vad vet du om chimpansen anna vill till mars eller ej?..

återigen dock som jag sagt så många ggr på whoa,
att mänskligt beteende inte är applicerbart på en abborre säger inte så mkt om något överhuvudtaget..

cry me a river!
--> thcrew

2007-01-10 23:45
vad har du förövrigt för belägg för att alla andra än vi människor lever efter genetisk instinkt..

finns långt fler än oss människor som har möjligheten att tänka rationellt och dra slutsatser..
cry me a river!
--> thcrew

2007-01-10 23:59
men det var inte det jag menade, eller hur?
Jag pratar om att vi är dom ända människorna som hela tiden söker visdom och kunskap - vi söker upplysning.

Nämn en annan art som har samma beteende... (bortsett från evolutionsutvecklingen)

klart slut

2007-01-11 00:18

återigen, du utgår från mänskligt beteende som ett ideal, sedan bedömer du andra arter utifrån detta beteende..

ger inte särskilt mkt.. en fisk är en fisk
en fågel är en fågel
en apa är en apa..

frågan är ju överhuvudtaget om det är särskilt upplyst att söka upplysning..

cry me a river!
--> thcrew

2007-01-11 18:07
joda

Jag kanske utgår ifrån mänskligt beteende eftersom det är vad våran disskusion handlar om? Vad har ideal med det här att göra?

Vet du ens själv vad du pratar om? För du verkar bara skriva en massa orelevant blaj...

2007-01-11 18:08

poängen är att mänskligt beteende aldrig säger något om annat än människor..

logical fallacy som min käre vän skulle sagt den arroganta jävla idioten..

cry me a river!
--> thcrew

2007-01-11 18:35
Jag har ju skildrat det hela ur en tredje persons perspektiv. Du måste vara den första och enda människan jag har stött på som förnekar människans fria vilja.

Mänskiligt beteende i förhållande till övriga arter säger väldigt mycket om människan. Genom att använda uteslutningsmetoden finner vi att människan har vissa särdrag, tex. den fria viljan. Vi lever till en mindre del av instinkt.

Du har gjort en höna av en fjäder. Jag vet inte om det beror på att du har missförstått mig eller bara är dum, men hela den här argumentationen har spårat ut.

Mitt första inlägg omformulerat och förenklat: Människan är destruktiv i sin natur.

2007-01-11 18:36
m0e, ja förnekar ingenting.. det är du som bestämt hävdar något om någon annan än dig själv...

självklart säger mänskligt beteende väldigt mycket om människan, men motsvarande lite om andra varelsers beteende..

cry me a river!
--> thcrew

2007-01-11 18:45
självklart säger mänskligt beteende väldigt mycket om människan, men motsvarande lite om andra varelsers beteende..

Människan har studerat i princip alla andra arter på jorden förutom de okända insekter och parasiter i de djupaste djunglarna. Och därefter har det konstaterats att människan är den enda arten som råder över den fria viljan. Det är den som gör att du kan sitta här och argumentera med mig genom elektroniska signaler. Vilket annat djur har du sett eller hört göra något liknande.

Den fria viljan syftar på vårat obegränsade tänkande i jämförelse med andra djurs instinktiva ramar.

2007-01-11 18:50

återigen, för det första tror jag inte att det råder konsensus kring människan som den enda varelsen med fri vilja, för det andra så spelar det likväl föga roll då vi fortfarande utgår från en mänsklig norm...

det enda vi kommer fram till är att deras beteende skiljer sig från vårat och ser ut på ett visst sätt..

Att du inte ser en katt sitta på whoa betyder ju föga för dens förmåga att tänka självständigt och göra rationella val av egen fri vilja..

cry me a river!
--> thcrew

2007-01-11 18:55
jasså? hade katten haft fri vilja så hade den kanske kunnat uppfinna ett katt-tangenbord så att den vore förmögen att också skriva här på whoa?

2007-01-11 19:02

Var finns kopplingen mellan fri vilja och "intelligens"
har gravt utvecklinggstörda ingen fri vilja för att de är korkade?

egentligen kan man överhuvudtaget ifrågasätta begreppet fri vilja, det är utan tvekan möjligt att fri vilja saknas överhuvudtaget.. notera dock att detta inte innebär att valen sker hos individen, endast att de är automatiserade utan något inflytande av en "själ".. vi är fortfarande låste vid de vi är och baserar våra val på summan av våra liv..

cry me a river!
--> thcrew

2007-01-11 19:04

förstår faktiskt förövrigt inte ens din poäng med ovanstående argument..

cry me a river!
--> thcrew

2007-01-11 19:31
jag orkar inte med dig mer! du är dum, jag är uttråkad.. yaaaaawn

2007-01-11 20:13
inte jag som drar slutsatser om andra varelser baserat på deras förhållande till mänskliga attribut
cry me a river!
--> thcrew

2007-01-12 03:53
var kommer all den här uppvärmingsinformationen från?
När jag var liten var jorden påväg mot en ny istid och allt skulle gå åt helvete och det skulle bli vinter ner till klamar året runt.

Det låg bara ett par generationer bort. alla studier pekade på det. Eller så var de de där tre sjukt kalla vintrarna 84-85-86 som styrde vad tiningarna ville skriva.

"i worship a god with an elephant head" /King Mob