I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2006-12-25 16:35

Diskussioner

Oavsett om det rört sig om hetsiga, lugna eller konstiga, har diskussioner alltid, så länge jag kan minnas, intresserat och förbryllat mig en hel massa. Jag är visserligen ingen flitig kombatant själv, utan kan nog snarare uppfattas som en lugn, åsiktsfylld men inaktiv åskådare.

Trots detta, har jag av någon anledning alltid dragits till dom, studerat dom och försökt lära mig så mycket som möjligt. Allt från olika tekniker och klassiska generella misstag till retoriska knep och psykologin bakom har fångat och stimulerat mitt intresse.


Nu har jag dock inte riktigt tid att gå in på mina egna personliga funderingar, utan slänger istället iväg ett par frågor som är tänkta att hjälpa och främja just denna tråds diskussion...


1. Går det alltid att kora en vinnare och förlorare i en diskussion? 2. Vad är viktigast. Att blottlägga och kartlägga sin motståndares bakomliggande argument eller att skaffa sig ett par egna hållbara först?
3. Vad använder du för retoriska knep för att förlöjliga / kritisera / förvirra dina diskussionsmotståndare?
4. Finns det diskusionstekniker som passar bättre i skriven form än i tal och i så fall vilka? Bättre tekniker i tal än skriven form? Vilka?

Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.